bouwverslag rigger

Je had toch een tekening waarvan je de rigger ging maken? Daar staan je drijvers ook op

De as: als je de rigger (gebouwd) op tafel legt, moet de as zo onder de romp zitten dat de rigger horizontaal ligt.
Dus dat deze steunt op het achterste deel van de drijvers en de as. De as zit meestal net iets onder de bodem uit. De strut zit tegen de spiegel gemonteerd

Een flexas is in ieder geval een vereiste om al het mogelijke uit de romp te halen.

grtz

hallo
kan ik het ook zo maken zodat ik aan de achterkant
waar normaal een normale spiegel zit aan de onderkant
schuin maken en de schroef er door boren.
zodat ik een rechte verbinding heb met de moter.
want ik denk als ik het op jouw manier ga maken ik met veel kruis-
koppelingen moet gaan werken en dat maar het alleen maar trager.
MAAR moet de as onder een hoek van 180graden zitten op mag
een beetje schuin ook.

gr .virgil

hallo,

dit snap ik niet echt. ik denk dat je een as nooit 180 graden kan laten lopen want hij moet altijd omlaag, om onder het onderwater schip te komen

Laatst bewerkt:
hier de eerste bouwfoto's.

de onderkant. morgen komen de zuikanten eraan.

Foto-JYJMJRSE.jpg

Foto-XZUAHLXK.jpg

Foto-AYKHWUY6.jpg

Je moet gebruik maken van een flexas, niet van een starre as.
Zo'n as kan je in alle vormen buigen, zonder kruiskoppelingen (die in hele snelle boten uit den boze zijn)

grtz

zo zit bijvoorbeeld de as onder mijn cat. Iedereen van Xtremercboats vaart hier eigenlijk mee. Je kan door gebruik te maken van zo'n as, de as altijd zo ideaal mogelijk afstellen onder de romp

IMG_55381024x768-1.jpg

grtz

hallo,
kun je weet je misschien ook of het goed is als ik het op mijn mannier doe
want ik heb namelijk een proffesionele gewone as gekocht.
ik wil die dan ook heel graag gebruiken.

wie kn mij raad geven hoe ik het kan doen.
gr. virgil

hallo,
kun je weet je misschien ook of het goed is als ik het op mijn mannier doe
want ik heb namelijk een proffesionele gewone as gekocht.
ik wil die dan ook heel graag gebruiken.

wie kn mij raad geven hoe ik het kan doen.
gr. virgil

Motor schuin plaatsen zodat de as voorin hoger ligt dan achterin. Heb je wel een koppeling nodig en wat meer gewicht achterin. Omdat de prop ietwat schuin het water in blaast heeft ie de neiging achter te gaan tillen.

852335A036E911DD87C8F4E3D5D0C152.jpg

29AE6DC036E911DDADF4B8CFD5D0C152.jpg

De motor zit hier dus recht ten opzichte van de bodem, de as loopt iets schuin naar achter. Om de as dan op de motor aan te sluiten heb je een koppeling nodig (dat zwart/koperen ding).

Het roer op het ding hierboven is inmiddels aangepas en 2x zo lang gemaakt. Doordat het bootje meer op het water dan in het water vaart is zo'n kort roer niet genoeg. Stuurt echt 0,0 zeg maar. Met de langere versie kan ik in een 4meter zwembad flink gassen zonder de kant te raken.

Je ziet ook dat het roer er een beetje lullig achterhangt. Die ben ik pas gaan verzinnen toen de boot voor het grootste gedeelte af was. En dan kom je er achter dat er ineens vanalles in de weg zit.

Inmiddels een nieuwe start aan het maken met een echte rigger. Die bouw ik nu om de motor/as heen i.p.v. andersom. Scheelt gepruts.

hallo,
hebben jullie misschien meer foto's
VAN RIGGERS hoe ik de as moet maken van de binnenkant en de
voorkant. zodat ik mijn rigger ook fatsoendelijk kan afwerken.

greetz . virgil

als je goed heb gebouwt en alles strak hebt afgewerkt hoef je eigelijk niets water dicht te maken want dat iss het dan al ;)
wat zou je water dicht willen maken eigelijk de as door je boot of de zijkanten ?

nick,

nou wil ik niet vervelend doen, maar vorige keer zei je dat je dat allemaal wel wist! En dan nu opeens wel weer vragen?

'wil je aub antwoorden op mijn vraag verder hoef ik niets te weten oke'

lekker toontje zeg. Waar ik mij (en enkele anderen) zich aan lichtelijk aan ergeren is dat je vaak het toch beter weet. Nu vind ik vragen beantwoorden totaal niet erg, maar wel als het steeds in de wind geslagen word als je het zelf toch beter weet.
Daarom verbaasde ik mij ook dat je deze vraag stelt, heb je hier vaak over gehoord hoe je dit moest doen etc etc..

maar goed,
epoxy kan je de boel mee dicht maken of een met porienvuller, alleen word het hier niet heel erg sterker van.
(Uiteindelijk zal het toch wel polyester worden wat gebruikt word maarja, dit is mijn advies)

succes

Back