Bouwverslag Robbe Amplitude

Niet vergeten, de 17x18 RFM MOET op een spinner met 5 of 7 Graden verdraaing.
Op een 0-graden prop heb je kans dat de prop ontploft, dat wil je niet meemaken (trust me, dat heb ik destijds al meegemaakt).
 
Niet vergeten, de 17x18 RFM MOET op een spinner met 5 of 7 Graden verdraaing.
Op een 0-graden prop heb je kans dat de prop ontploft, dat wil je niet meemaken (trust me, dat heb ik destijds al meegemaakt).

Kost je een prop, motor en model en een hele tijd zoeken naar het model....
Helaas heb ik de foto's van de Plettenberg motor niet meer, die was ineens 3 delig.

GJ
 
arghhh sapperdeflap.... <censuur> en zo...

Dat snap ik dat je dat niet mee wil maken. Ik heb hacker een mail gestuurd met de vraag of dat nog gewisseld kan worden. Tenslotte was de motor toch niet op voorraad (kost ze blijkbaar 2 dagen)...

In ieder geval is het nieuwe van het model af; zie:
2021-06-28 17.33.59.jpg
 
Wat is er? Barstje?
CA erin of je moet het uitfresen en dan epoxy met wat glasparel. Likje zwarte lak.

Vliegt wel beter als het nieuwe er van af is.
Op mijn Enigma had ik ook een zwakke bevestiging stabilo. Pech.
Met beleid nieuw weefsel, heb ik het verbeterd.
Mooie is, dat het eigenlijk goed is te repareren… op dat soort puntjes…

Niet te druk om maken, straks een snaarstrakke vlieger.
 
Zit inderdaad 'n klein bastje van 'n millimeter. Doek ik wel wat CA in. Daar onder lijkt 'n scheur op de foto maar met het oog zag ik niets, zal nog ns goed met loepje kijken
 
Indien een scheur. Wel… soms stopt een inboring met 1 mm boor. Maar in het sleufje wat glasweefsel poken, niet te stijf. En dat indruppen met dunne CA van Zap. En de priksels netjes afdremelen… naschuren met klein schuurlatje… spuiten voor een Photoshopfinish met über-glans[emoji39]

Met 30 min epoxy kan ook…
Als de scheur maar niet verder kan kruipen.
 
Bericht van hacker gehad. Spinner is onderweg maar mag 'm terug sturen, dan sturen ze me een andere toe...
T is een zeeeer scherpe foto. Gisteren ff goed gekeken. 't is geen scheur maar een schilfer is er af gesprongen. Druppeltje lijm idd. In het verlengde zit het in de laklaag...
 
Zo, deel een is gedaan...
Eerst netjes af-tapen:
2021-06-29 19.49.41.jpg


Check check double check :
2021-06-30 09.34.13.jpg


frezen:
2021-06-30 11.53.50.jpg


schuren
2021-06-30 14.28.18.jpg


en voila. Wil niet opscheppen maar dit zit toch erg mooi,,,
2021-06-30 14.48.16.jpg



En jawel. de motor, prop en spinner zijn binnen:
2021-06-30 18.45.25.jpg



Wat n mooi spul... Jammer dat de spinner terug moet ... maar ja. wil het risico van uiteenspatten niet nemen :)...
En ja, het is een groene helaas....
 

Bijlagen

  • 2021-06-30 09.56.34.jpg
    2021-06-30 09.56.34.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 136
Haha... blij met de spulletjes :-)
Had ik ook.
Ja! gaat netjes!
Maar zo een mooi ruderhoorntje had ik niet bij het kitje van Topmodel.fr
Moest um zelf bedenken. :eek::D
 
Weer n paar stppen verder...
Met de servotester het nulpunt opzoeken.
2021-07-02 16.06.27.jpg

Even uitproberen. Een klein stukje uitvijlen en extra uitslag... (niet dat ik dat nodig ga hebben):
2021-07-02 16.46.24.jpg


Goed af-tapen om geen lijmvlekken te krijgen...
2021-07-02 17.14.34.jpg


zo, hotseflots. Servo op nulpunt, roeren op nulpunt, uitgelijnd en met UHU vast gelijmd Hopen dat t nooit meer los hoef :)
2021-07-02 17.41.53.jpg
 

Bijlagen

  • 2021-07-02 17.15.15.jpg
    2021-07-02 17.15.15.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 107
  • 2021-07-02 16.38.13.jpg
    2021-07-02 16.38.13.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 107
en weer een paar stappen verder... Langzaam maar gestaag... Vandaag is het soldeer dag...

2021-07-04 15.35.09.jpg


o jee, ik zie het niet meer zo goed. Leeftijd gaat toch mee spelen...
o
2021-07-04 15.42.30.jpg


Zo alle draadjes aan 1 kant...
2021-07-04 15.57.55.jpg


Nog een dikke krimpkous om het geheel heen. Om de overgang van gesoldeerd naar flexibel draad geleidelijk te laten gaan. Soldeerwerk zit goed vast maar t viel me wel wat tegen. Hier en daar stekkertje beetje geraakt...
2021-07-04 15.59.33.jpg


Het eindresultaat....
2021-07-04 17.25.28.jpg
 
Ik lees in het begin van dit draadje veel verwijzingen naar de Wilco/Hawk. De Amplitude is echt een ander model. De romp is ruimer/dikker en heeft veel meer luchthappers. Er is veel meer ruimte voor de accu en ontvanger. Daarom hoeft het gat onder de vleugel echt niet groter gemaakt te worden. Je kan overal prima bij met het standaard gat, tenzij je echt heel dikke accu's gaat plaatsen. Ik heb er een Graphene Panther accu 4s 3300mAh in liggen en die is groot voor de capaciteit die hij levert. Gaat er probleemloos in.
Vraagje aan de deskundigen. Ik worstel nog wat met de Butterfly instelling. Het model wil sterk klimmen met butterfly erop. Ik probeer dit met een mix op het hoogteroer te compenseren, maar dat blijkt nogal snelheid afhankelijk. Wanneer ik op final butterfly activeer klimt hij in het begin tot de snelheid er wat uit is, daarna gaat hij over in een nette glijvlucht.
 
De Amplitude heeft, buiten dat het een hotliner, is inderdaad weinig met een Hawk van doen:
  • 4-kleppenvleugel (Hawk heeft er twee, alleen rolroeren)
  • Grotere spanwijdte
  • langere romp


Als je met snelheid binnenkomt als je butterfly trekt, vlieg je zowieso te snel.
Model in zweefstand zetten (hele achterlijst 4mm omlaag). En op rustige zweefsnelheid binnenkomen. Op final 1/3 butterfly zetten, en vandaaruit naar believen varieren (meer/minder) om precies voor je voeten te landen.
De meeste 4-kleppen F5B modellen hebben redelijk wat down nodig. Ik heb meer meer down-compensatie in de butterfly mixer dan dat ik down op de stick heb bijvoorbeeld. De down-mix is niet lineair, in het begin van de butterfly iets meer, en dan geleidelijk naar de volle down-uitslag.
 
OK, dank Gerben. Ga ik zo doen...
Is het een optie om hoger aan te komen vliegen en dan flink butterfly met veel uitslag en dan naar beneden drukken? (en naar behoefte variëren). Dat doe ik zo met m'n last-down en dat bevalt goed...

Heb jij achterste schroef van vleugen wel in gebruik?
 
Hoi,

Je kunt het proberen, maar lijkt mij niet ideaal. Redelijk vlak binnenkomen en dan naar believen meer of minder butterfly geven werkt het beste in mijn ervaring.
Kijk ook eens hier: F5B Vught 19 mei 2012 Compilatie van starts en landingen. - YouTube (inclusief een hele lompe landing van ondergetekende, dat gaat tegenwoordig beter :) ).

Achterste schroef: ik gebruik een tapje om de romp en geen schroef. Heb er simpelweg geen plek voor in de Avionics. Sommigen gebruiken 2-3lagen isolatietape, ik 15mm glasvezeltape.
 
Ik gebruik de achterste schroef wel. Plek zat en omdat ze alle drie dezelfde kop hebben zijn ze met één sleuteltje te plaatsen. Een passende heb ik altijd met klittenband in de romp liggen zodat ik op het veld niet voor verrassingen kom te staan. (nu nog een systeem verzinnen om mijn ontvanger accu niet te vergeten ;-)
 
Hoi,

Je kunt het proberen, maar lijkt mij niet ideaal. Redelijk vlak binnenkomen en dan naar believen meer of minder butterfly geven werkt het beste in mijn ervaring.
Kijk ook eens hier: F5B Vught 19 mei 2012 Compilatie van starts en landingen. - YouTube (inclusief een hele lompe landing van ondergetekende, dat gaat tegenwoordig beter :) ).

Achterste schroef: ik gebruik een tapje om de romp en geen schroef. Heb er simpelweg geen plek voor in de Avionics. Sommigen gebruiken 2-3lagen isolatietape, ik 15mm glasvezeltape.

Geweldig. Een hoop herrie en je ziet de camera heen en weer flitsen langs de wolken, maar geen vliegtuig! :-)
Indrukwekkend dat je zoiets bij kunt houden. Ik had me niet gerealiseerd dat de starts nog zo lastig zijn. Mijn mini graphite
start ik met half gas, waarom doen jullie dat niet met f5b? (of 25%...)
 
Dat filmpje was vooral bedoeld om een mooie collectie landingen te laten zien :)

Hier een filmpje van het Rakkenvliegen:

Uit 2011, inmiddels vlieg ik wat strakker ;)

Halfgas starten kan, zolang de motor niet al te lang halfgas loopt (laten we zeggen <3sec, anders wordt de regelaar te heet, tenminste als je met hogere vermogens vliegt).

We starten in F5B met een voorgeprogrammeerde curve. Schakelaar op volgas en via een van te voren geprogrammeerde curve komt het gas erin.
Als je het goed instelt overtrekt de prop niet (bwoaap, bij gebrek aan betere omschrijving), wat ook weer energie spaart. Als de prop herrie maakt doet hij weinig en verbruikt alleen maar energie.
De curve voor het sraten begint vaak net onder halfgas en bouwt en 1.5 a 2 sec sec op naar volgas.
Tijdens het rakkenvliegen wordt ook een curve gebruikt, die is dan wat korter, 0.6-1.2sec, afhankelijk van je aandrijving.
Dit alles om zo efficient mogelijk toch zo snel mogelijk te versnellen en te stijgen.

Klinkt ingewikkeld en om het perfect te doen is een kunst. Voor de hobbypiloot (met alle respect natuurlijk) komt dat minder precies en kun je bijvoorbeeld een iets langzemere opstart van de regelaar gebruiken (bij de Sunrise ICE regelaar op ´middle´ en bij castle op throttle response 5 a 6).
 
Back
Top