[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hola Forum leden,

    Mijn naam is Theo en ik ga een Robbe Charter (proberen) te bouwen.
    Ik beschouw mijzelf als een beginner ook al heb ik ruim 20 jaar geleden al eens een kistje gebouwd
    (nou ja, ik mocht kijken hoe mijn leraar bouwde voor mij;)) en gevlogen.

    Een tijdje geleden kwam ik bij toeval op dit forum en raakte geinspireerd door alle kennis en informatie die verzameld is
    op dit forum. Na een tijdje rondneust te hebben begon het bij mij ook te jeuken.
    En aangezien dit het soort jeuk betreft waar krabben door mijn vriendin niet helpt (tja, voor even wel natuurlijk:rolleyes:)
    heb ik besloten om mijzelf een model aan te schaffen en me op het bouwen en later ook vliegen te storten.

    Bij de keuze voor de charter liet ik mij inspireren door het bouwverslag van Jerommeke mijn-eerste-balsa-vliegtuig.
    Een heel mooi en uitgebreid bouwverslag wat ik ook zeker tijdens het bouwen vaak zal nalezen!!

    Het enige verschil zal zijn dat ik deze charter niet elektrisch maar met brandstof motor ga bouwen.
    Ik kies voor de brandstof versie vanwege het geluid. Mijn persoonlijke mening is dat het met brandstof motor toch ff net wat lekkerder klinkt...:D

    Vorige week vrijdag zag ik een aanbieding staan van de charter met daarbij een Magnum 36XL motor voor een heel leuke prijs.

    Meteen maar besteld en HOERA... vandaag kwam de postbode met het pakje!!!!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Direct alles maar even uitgepakt en gecontroleerd of alles erbij zit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu ga ik eerst eten en dan alles eens goed doorlezen.


    tips zijn natuurlijk altijd welkom!

    Groet, Theo

    (Wordt vervolgt)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. robbertpiloot

    robbertpiloot

    Lid geworden:
    16 okt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Bennekom (Ede)
    Ik kan niet wachten op een mooi verslagje.

    Gr. Robbert
     
  3. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoi Theo,

    Succes en veel plezier met de bouw.
    We verwachten natuurlijk wel een verslag met veel foto's etc.
    En bij onduidelijkheden of vragen, gewoon hier op het forum stellen, er is altijd wel iemand die een antwoord heeft.



    C'ya
    Hans
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor de reacties!!

    @Robbertpiloot ik ga mijn best doen er iets moois van te maken

    @Verdouche thnx. uiteraard maak ik veel foto's. Vragen zal ik hier stellen. Op het eerste gezicht lijkt het me niet al te moeilijk om deze charter te bouwen maar zal ongetwijfelt dingen tegen komen waar ik hulp bij nodig zal hebben.
     
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bouwen begonnen!!!

    Ben gisterenavond begonnen met de bouw.. yessssssssss!!

    Eerst alles wat ik nodig had voor de vleugel bijelkaar zoeken en uitsnijden en de laser gesneden onderdelen netjs maken met schuurpapier en een vijltje.
    Bijwerken van de onderdelen was bijna niet nodig.
    Complimenten voor Robbe voor deze kit.

    Na het uitsnijden alles even op de tekening gelegd waar het moet komen en om te zien of het past.

    [​IMG]

    Vervolgens plastic over de tekening geplakt en begonnen met lijmen.
    (Deze foto is gemaakt toen het lijmen klaar en gedroogd was. kwam er te laat achter dat ik vergeten was een fototje te maken.
    Tijdens het lijmen uiteraard wel met spelden alles vastgezet!)

    [​IMG]
     
  6. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Als ondergrond voor het bouwen gebruik ik een 1,5 cm dikke plaat mdf met daarop een tweetal snijmatten van de action. spelden prikken in mdf is bijna niet te doen.

    Ik gebruik de originele tekening om op te bouwen omdat ik hier in de buurt nergens een kopietje kon laten maken op groot formaat. en a4-tjes aan elkaar plakken is niet handig lijkt me. Ik plak plastic over de tekening zodat hij netjes blijft.

    Kwam er tijdens het bouwen wel achter dat de spelden die ik gebruik (kopspelden met plastic kopje) niet erg stevig zijn. Ze buigens snel krom. Heb daarom meteen bouwspelden besteld (T vorm)

    Ook het messensetje van karwei van 5 euro gaat vervangen worden. Bij iets te hard drukken buigt het mesje door en recht snijden wordt daardoor een stuk moeilijker. Ook zijn de mesjes zelf niet erg scherp.

    Lijmen doe ik met UHU Hart. Pffff wat stikt dat spul.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Over lijmen zijn al hele discussie's gevoerd maar zelf heb ik goede ervaringen met witte houtlijm en constructielijm. Deze stinken niet en de witte lijm smeert ook niet zo. Verder succes met de bouw.
     
  8. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Even wat foto's van de nu half afgebouwde vleugel..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, nu eerst koffie en daarna de vleugel afbouwen...:D

    Groet,
    Theo

    (Wordt vervolgd)
     
  9. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Huibert Het voordeel van deze lijm vindt ik dat het vrij snel droog is. Maar ga ook zeker houtlijm erbij gebruiken. Ben Astma patient en die UHU hart slaat behoorlijk op m'n longen.
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Waneer je de sneldrogende houtlijm gebruikt duurt het aandrogen niet veel langer. Zelf gebruik ik de Express houtlijm van Pattex, werkt uitstekend.
     
  11. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Huibert Bedankt voor deze tip. ga morgen meteen kopen want die Uhu lucht is niet te harden.
     
  12. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Vraag..

    Ik heb hier 2 servo's van Graupner type C507. kan ik deze gebruiken met een Robbe zender/ontvanger? of zijn de aansluitingen/voltage anders?

    Heb nog geen zender maar zag een leuke robbe te koop staan.

    Ben dus ook nog op zoek naar een leuke zender met ontvanger voor een leuke prijs. Was in onderhandeling over een MX-12 voor 100 euro maar werd helaas overboden.:(
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de c507 kan perfect op een robbe ontvanger. voor een losse mx12 zou ik dan even kijken bij albatros, daar zijn ze los te koop met accu voor 75 euro, nog wel even het goede zender kristal erbij kopen natuurlijk. voltage is gewoon 4.8 of 6 volt maar ongeveer alle trainers gebruiken gewoon 4x AA dus 4.8 volt waarop de c507 goed werkt
     
  14. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Robert Bedankt voor de info. Wilde dit ff zeker weten voor ik de servos in ga bouwen. Die MX/12 is daar idd erg goedkoop maar ik zoek dus een 2e handsje compleet met ontvanger en x-tal..
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Die MX12 bij Albatros is atuurlijk wel erg interessant, is nieuw dus ook gelijk je garantie erbij. Bestel je bij Bidproducts DEZE ontvanger erbij en een JR kristal-set. Ben je in totaal net zoveel kwijt als wanneer je een gebruikt setje zou kopen :).
     
  16. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Kun je elke 35 Mhz ontvanger gebruiken met de MX-12 of zijn er merken die niet samenwerken met Graupner?
     
  17. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    In principe zijn alle ontvangers bruikbaar. De enige kanttekening is dat het PPM of FM ontvangers moeten zijn. Dacht dat de MX12 ook op PCM gezet kan worden en dan moet je wel de passende Graupner ontvanger gebruiken.
     
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bij die zender bij Albatros staat.. - SPCM..
    betekend dat dat dit een zender is waarvoor je geen x-tal nodig hebt. (Synthisizer)? en houd dat in dat je dus alleen speciale (dure) ontvangers kunt gebruiken?
     
  19. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    corona's zijn zeker goed genoeg voor in een charter. zelf heb ik ook met een corona in een brandstoftrainer gevlogen waarmee ik ook redelijk ver weg ging maar geen problemen ondervonden.

    mx12 spcm is wel een kristal nodig, maar de mx12 kan uitzenden op spcm en ppm. gewoon op ppm met een ppm ontvanger en het gaat goed
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2009
  20. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Dat SPCM is de Graupner versie van PCM (puls code modulatie) verder niets meer toe te voegen aan Roberts verhaal (behalve de dubbele tegenstelling "nergens geen") :)
     

Deel Deze Pagina