[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Lid worden van een club

    Tip: neem contact op met je club voordat je je zender koopt.
    De meeste clubs hebben een frequentielijst, waar op staat welke vlieger welke frequentie gebruikt. Kies dan een vrije frequentie.
    Vraag ook in welke mode er les gegeven wordt. Meestal is dit mode-1, soms ook mode-2. Dit heeft te maken met de knuppelfuncties op de zender. Als je net begint, maakt het niks uit maar "omscholen" is later wat moeilijker.

    Koop je zenderset met kristallen voor die vrije frequentie.

    Zo loop je geen risiko dat je op het veld komt en er meer piloten zijn met dezelfde frequentie, en je dus niet continue kunt vliegen.

    Koop je zender in de mode die je instructeur op de club aangeeft .. ombouwen kan vaak wel, maar het is makkelijker als het gelijk goed is.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2009
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    bij de mx12 bestel je die gewoon en dan word de zender geleverd met beide sticks centrerend op verticaal. je moet dus zelf de rate; inbouwen en dan kun je pas kiezen of het model 1 of 2 wordt.
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Volhout. en @Robert14 Ik heb idd begrepen dat je bij de MX-12 zelf de mode eenvoudig kunt instellen. Alleen welke x-tal erbij moet ik even informeren bij de club.

    Overigens heb ik de voorkeur voor mode2. (gas links) Ben dit zo gewend in Aerofly en ook vroeger met mode 2 gevlogen.


    Verders net een telefoontje van Muco gehad. Lijm, servokabel, glasmat, balsa plamuur en epoxy worden vandaag nog verstuurd dus morgen binnen hoop ik!

    VRAAG: Bij de motor zit geen motorsteun.. weet iemand welke ik moet hebben om de Magnum 36XLS motor in de charter te bevestigen???
    En ik heb een brandstoftankje nodig.. iemand een idee welke??
     
  4. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Voor de motorsteun: meet de plaats van de montagegaten van de motor op (het boorpatroon). Ga naar een modelbouw winkel (of bestel telefonisch (b.v. Hobby-In in Waalwijk) een geeft de maten door. Je krijgt dan de juiste motorsteun.

    M.b.t. de tank hetzelfde. Hoeveel ruimte is er in de neus. Koop een tank van 180cc of 240cc die goed past, en waarvan de aansluiting op de juiste plaats bij het motorschot kan komen. Er zijn veel modellen, maar ik heb (als ik mij goed herinner) een 6oz (180cc) sullivan "slant" tank gehad op mijn Charter (aansluitingen op de hoek).

    Tip1: Lak de ruimte waar de tank in de neus komt van binnen goed af met brandstofbestendige lak. Brandstof uit een lekkende tank tast namelijk hout (balsa) aan.
    Tip2: Wikkel de tank in wat schuimplastic als je hem inbouwt. Zit hij mooi vast (kan niet schuiven) en het schuimplastic dempt trillingen zodat je geen schuimvorming krijgt.
     
  5. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Volhout Probleem met de motorsteun en tank was idd dat bij online modelbouwwinkels er veel keus is maar welke voor de charter geschikt was kwam ik even niet uit.

    Kreeg een aanbieding van iemand waarvan ik tank en motorsteun kan overnemen dus dit is opgelost. Bedankt ook nog voor de tips!


    Ben if afwachting van de postbode.. kan ik eindelijk weer verder met de bouw!!!


    Verder even rondgekeken naar een geschikte zender. Kwam deze set tegen:

    MX 12 Scan computer zenderset 35 mhz (Graupner MX 12 S 4745 )

    MX 12 S is een computer zenderset 35 mhz heeft geen kristallen nodig je kunt ze zelf instellen, kan 10 modellen programeren wordt geleverd incl. SB 16 scan 7 kanaals synth. ontvanger, 9,6 volt 1700 mah zender batterij, servo 577, aan/uit schakelaar en antenne
    174.95

    Dit lijkt mij een mooie set. Maar vraagje... hoe gaat dit dan op de club? ik bedoel. weet nog van vroeger dat je een knijper met het kanaal op je zender moest zetten om te voorkomen dat mensen op hetzelfde kanaal zaten. Maar met deze scan zender hoeft dat niet? Maar welke knijper moet ik dan op de zender zodat anderen zien dat dat kanaal in gebruik is? Of is het zo dat je in de zender in moet stellen welk kanaal je wilt gebruiken?


    Een andere optie is deze set:

    Robbe Futaba EX-6 2.4 ghz FF-6 (T6EXP) R617 2.4 GHz 6/7/ 01-F4069

    FASST - Futaba Advanced Spread Spectrum Technology
    Fully expanded six-channel computer system with an ergonomically efficient hand- held transmitter, exploiting FASST 2.4 GHz Spread Spectrum technology
    The latest practical tests confirm the long range of the Futaba FASST system:
    Ground – ground: more than 2000 metres range ! (receiver at 1.5 metres above ground, visual contact)
    Ground – air: more than 3000 metres range ! (with visual contact to receiver)

    189 euro
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de graupner scan is een zender waarmee je niet vast zit aan een kanaal, die kun je dus op elk kanaal instellen dat je wilt. dus als je zo iets koopt en je komt op de club, je kijkt gewoon welk kanaal vrij is en stelt de zender daarop in.
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik zou zelf voor de 2,4 ghz zender gaan, ook met het oog op toekomst enz.
     
  8. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Ik zou niet op dat tientje kijken en de 2.4 GHz set nemen.
    Het is dat ik met een erfenis van 40MHz spul zit maar anders was ik zelf ook al lang over.
     
  9. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Hallo Theo,

    Dit is een vraag die clubafhankelijk is dus je kunt het beste er naar toe gaan en daar die vraag stellen. Naar welke club ga je eigenlijk?

    Even ter info: ik vlieg zelf ook met een Charter maar dan electro dus ik volg dit draadje met belangstelling.
     
  10. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hoi Erik, heb juist vanmiddag een mailtje gestuurd naar de club in Emmeloord. (lvc-emmeloord) neem aan dat jij daar ook vliegt?

    Het is in principe mijn bedoeling om daar lid te worden. Heb o.a vragen gesteld over zender keuze en controleren van de charter zodra ik klaar ben om met oracover aan de gang te gaan.

    Leuk dat je ook met een charter vliegt en dit draadje volgt!! Heb je de charter ook zelf gebouwd ?

    Ik ga vanavond weer bouwen en zal weer foto's maken en plaatsen. Postbode helaas niet geweest vandaag maar ik heb nog wat uhu hart lijm liggen en de 2e vleugelhelft kan ik alvast een gedeelte bouwen. Moet dan wachten op pakje van muco voor de servodraad en lijm.

    Groet,
    Theo
     
  11. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @vinnygogo en @volhout.. Bedankt voor het meedenken!!! Heb dus even gemailt naar de club in Emmeloord ivm zender keuze. denk zelf dat 2,4 Ghz setje goede keus is gezien de prijs in vergelijk met de mx-12s. maar ik wacht even op antwoord van de club.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Vinnygogo.. klopt maar is zender zonder ontvanger en schakelaar..
     
  14. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Verder bouwen..

    Oke dan!! Vanavond weer ff lekker kunnen bouwen.

    Met de 2e helft van de vleugel begonnen. Het bouwen hiervan ging een stuk vlotter dan de eerste en was leuk om te doen.

    Eerst alles op de tekening plaatsen zodat alle delen die nodig zijn ook daadwerkelijk uitgesneden en aanwezig zijn.

    Alles netjes geschuurd en waar nodig nog wat ovaaltjes en vierkantjes eruit gesneden.

    [​IMG]

    Daarna ribben lijmen en laten drogen.Vervolgens de spar web ingelijmt...
    (de lijm was hier al droog. vergat door mijn bouwdrift helemaal om foto´s te maken hahahaha)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierna de Leading edge vastgelijmt waarna de aileron hinge spar ingelijmt kon worden. (vergeef me de moeilijke woorden maar weet de Nederlandse namen ff niet :confused:)

    [​IMG]

    Tot zover mijn vorderingen voor vandaag. Morgen weer verder. Hoop dan dat de nieuwe reukloze lijm binnen is. Ben nu nog high van de uhu hart :banana:

    Dan ook de servo kabel in beide vleugels plaatsen en dan de vleugels verder indekken met 1,5 mm balsa plankjes. Die ik overigens nieuw heb moeten kopen omdat ik tot 2 keer toe een plaatje te kort afgesneden had. :turn-l:. Een ezel stoot zich dus WEL 2 keer... lol



    Vraag...

    Kan ik de servo draad in de vleugel gewoon los laten liggen of is het beter deze hier en daar met een druppeltje lijm vast te zetten tegen trillen en jutteren?

    Tast de lijm de isolatie van de kabel trouwens niet aan dan?

    Oke... morgen weer een dag. Ik ga nu mijn vriendin ff aandacht geven..

    Groet,
    Theo
     
  15. robert01

    robert01

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    401
    Locatie:
    purmerend
    wat betreft de electrische starter pas hier bij kleine motoren wel mee op als de motor even vastslaat bestaat de kans dat de as van de motor krom raakt daar de starter!. persoonlijk vindt ik de starter meer iets voor de luie modelvlieger vooralsnog bij mijn motoren als ik de sproeiernaald 1,5 slag open draai loopt hij meestal na een keer of drie slaan daarna kan je hem goed afstellen om hem goed te laten inlopen.

    grt robert

    p.s

    ik had nnog niet verder gelezen maar meteen gerageerd, ik zag na het schrijven pas dat dit al vaker verteld was.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2009
  16. hezik

    hezik Guest

    je kunt 'm gewoon los laten liggen. Als je verlengsnoertjes gebruikt, borg dan wel de verbinding tussen de snoertjes, bv. door krimpkous over de stekkertjes heen te zetten, of door borgclipjes gebruiken.

    Als het echt teveel rammelt, kun je kabeltjes met een tiewrap her en der vastzetten.

    Vastlijmen zou ik niet doen. Niet omdat de kabels het niet kunnen hebben, die isolatie overleeft het wel, maar omdat servo's vaak niet hun hele leven in 1 toestel zitten. Tweede nadeel van lijmen is dat dan de flexibiliteit eruit is. Als er sprake is van trillingen, zal dat punt extra hard met je kist meetrillen en daar mogelijk je kabel gaan breken.
     
  17. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Robert01.. idd. was al besloten hier om geen startmotor te gaan gebruiken. maar toch bedankt voor het advies. Als beginner is het goed om dit soort adviezen te krijgen. Kunt er veel van leren!
     
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik. Thnx voor je reactie. Ik gebruik geen verlengsnoertjes. Ga het stekkertje van de servo afknippen en dan een stuk servo draad eraan solderen, stekkertje weer aan de andere kan eraan zetten. Heb het niet zo op male-female verbindingen. Uiteraard wordt alles netjes per draad geisoleerd met krimpkous en dan over alle drie de draden nog een krimpkousje om het geheel bijelkaar te houden.

    Elektronica ben ik goed in thuis dus dat gaat wel lukken :p
     
  19. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    weet je dat zeker? volgens mij zag ik laatst gewoon de komplete set.
     
  20. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Theo,

    Ik vlieg inderdaad bij lvc-Emmeloord. Dus we gaan elkaar vast tegenkomen:p. goed idee om eens langs te komen met je model voor je de folie erop plakt. Dat heb ik ook gedaan en er zat nog een foutje in waar ze me op wezen.
    Zelf ben ik eind vorig jaar lid geworden van deze club maar daarvoor al regelmatig te zien bij het vliegen. En ondanks dat ik alles wel overwogen heb gekocht zou ik de volgende keer toch een 2.4 GHz zender kopen. Nu heb ik een 35 MHz setje en gebruik inmiddels een kanaal die een ander lid ook heeft maar tot nu toe nooit komt.

    Dus als je eens tijd hebt (tussen het bouwen door ;)) kun je even bellen naar een bestuurslid en vragen wanneer we op het veld zijn. Het hangt nogal af van het weer:rolleyes: Dan kun je op het veld (bij een bakje koffie:D) wat vragen stellen.
     

Deel Deze Pagina