Bouwverslag Robbe Diamant

Ja.
Bij foto 2 kon ik zien hoe de veerwerking is.
Bij mij is het ook zo.
Ik vind alleen dat de vleugel waar ik het over heb heel erg makkelijk losgaat.
Als dit zo blijft dan denk ik dat toch met een veer ga werken om de vleugels tegen de romp te houden.
Bedankt voor de info.

Ja.
Bij foto 2 kon ik zien hoe de veerwerking is.
Bij mij is het ook zo.
Ik vind alleen dat de vleugel waar ik het over heb heel erg makkelijk losgaat.
Als dit zo blijft dan denk ik dat toch met een veer ga werken om de vleugels tegen de romp te houden.
Bedankt voor de info.

Als je niet te beroerd bent om even een vleugel open te maken (zal je met een veer ook moeten doen) kun je beter gelijk van die multiplex snelkoppelingen gebruiken.
Werkt makkelijker en beter (hoe dit zich op de lange duur houdt weet ik zelf niet).
De wortelrib en de 1e rib welke er tegenaan zit gelijmd (dus waar jij een haakje in wilt schroeven) zijn in totaal maar 1mm triplex en 1,5mm balsa *edit* correctie, 1e rib is ook 1 mm triplex.

resized002.jpg

Laatst bewerkt:
@ Bdoets
Dit was dus het 'probleem' bij de Diamant waar ik over schreef.
Bij gebruik van een E-motor moest men destijds 1 servo weglaten omdat anders de NiCd's geen plek meer hadden.
resized005.jpg

Verder lekker op het gemakje therapeutisch aan het knutselen.
Omdat ik niet te lang rechtop of iets voorover gebukt kan zitten schiet het niet zo op en moet ik regelmatig pauzeren maar we maken vooruitgang.
resized003.jpg

De meeste tijd gaat nog op aan priegelwerk (en dan is het nog geeneens een KA7 a la die van Fotor) en het doorgronden van de tekening.
Zoals gezegd is het geen ARF of hedendaagse bouwkit, het is nog een kit uit de tijd dat de modelbouwer nog echt en modelbouwer was en geen modelvlieger.
Maar dit is geen probleem, enkel moet je ervoor waken dat je niets over het hoofd ziet.
Wat me opvalt is dat de constructie behoorlijk doordacht is.
De hevels e.d. voor de aansturing van de roeren maak ik er dus niet in.
Op de plek waar '49' staat plaats ik een 9,5gr. servo dus enkel ruimte voor de servokabels gereserveerd in de D-box.
resized004.jpg

@conrad
Hier zie je een beetje hoe alles in de buurt van de Imolinc in elkaar steekt.
Let niet op de uitlijning, de linc zit er (nu nog) los in en moet pas in een later stadium uitgelijnd worden.
resized001.jpg

Morgen verwacht ik i.i.g. de servo's voor de rolroeren en 0,35mm2 + 0,50mm2 servokabel. De servo's voor de remkleppen stonden eerst op voorraad in de shop bij Lindinger maar bleken toch uitverkocht te zijn. Nalevering zou 2-3 weken duren. :(

Ik zou er inderdaad die Multiplex koppelingen voor kunnen gebruiken.
Ik was toch al van plan er nog een extra verstevigings rib tegen te plakken.
Als ik die van 3 mm triplex zou maken zou dat stevig genoeg zijn?

Ik zou er inderdaad die Multiplex koppelingen voor kunnen gebruiken.
Ik was toch al van plan er nog een extra verstevigings rib tegen te plakken.
Als ik die van 3 mm triplex zou maken zou dat stevig genoeg zijn?

Dat denk ik wel.
De meeste belasting rust toch nog steeds op de stalen pen van achteren en het platstaal van de Imolinc (moet je wel blijven gebruiken maar dat zal je ongetwijfeld al van plan zijn geweest).
Die multilock houdt alleen je vleugels tegen de romp.
Maar die plug in de vleugel moet je natuurlijk dan wel zo plaatsen/fixeren dan je niet bij de eerste demontage van de vleugel de plug uit de vleugel trekt.
Dus als je in de D-box een extra rib zet aan de binnenkant om wat 'vlees' voor de multilock te creëren en evt. aan de binnenkant wat opsmeerd met een mix van epoxy en GFK-snippers of enkel wat epoxy (om een borst te krijgen en wat extra fixatie) dan zou dan m.i. meer dan genoeg zijn.
Dito uiteraard in de romp om de krachten wat te verdelen.
Uiteindelijk is het maar een zwever en geen space shuttle.

De meeste tijd gaat nog op aan priegelwerk (en dan is het nog geeneens een KA7 a la die van Fotor)
Haha, inderdaad herkenbaar. Priegelwerk kost heeeeel veel tijd, net als nadenken hoe je iets gaat doen.
Het is lekker om het 'grove bouwwerk' te doen omdat het voor het zicht erg opschiet, maar er zijn toch ook avonden dat ik heerlijk kan genieten van priegelwerk. Dat zijn de avonden waar de klok het snelst gaat.

Hevels voor de roeren heb ik ook niet gebruikt,en de servo's zover mogelijk voorin geplaats en wel liggend achter elkaar onder de accu plaat, ongeveer 5cm van af de motor dit e.v.m. met het zwaarte punt.
Servo's dymond d 300.Dit zijn kleine 5 kg mg servo's.
Ook heb ik de vleugelrib verstevigd om een oog in te bevestigen met veer als het systeem van robbe het begeeft.
De vergrendeling moet zwaar werken, en goed gesmeerd worden.
Vergeet niet de doorvoer voor de servo bekabeling.Dit overkwam mij bijna met de eerste vleugel.

Hevels voor de roeren heb ik ook niet gebruikt,en de servo's zover mogelijk voorin geplaats en wel liggend achter elkaar onder de accu plaat, ongeveer 5cm van af de motor dit e.v.m. met het zwaarte punt.
Zelf heb ik ook de nodige Dymond servo's in gebruik gehad, het voldoet maar ook niet meer dan dat. Dus ik blijf zelf bij de bekendere merken.
(Ik zeg zeker niet dat ze slecht zijn o.i.d. maar andere bevallen gewoonweg beter.)
Verder ben ik voornemens om voor hoogte en richting twee 12mm servo's langs de zijkanten te plaatsen.
Daarnaast zal ik het hoogte en richtingsroer voorzien van wat gaten gezien ik er achter ben gekomen dat de oorspronkelijke motor (Elt-max 30G) 395 gram weegt.
Ik kan dan een zwaardere motor plaatsen en wat meer mAh's meenemen in de vorm van een losse LiPo voor de ontvangervoeding met een Jeti 10A BEC en een leuke aandrijfaccu.
Plek zat in de romp maar uiteindelijk liever zo licht mogelijk en geen onnodig gewicht creëren.

Vergeet niet de doorvoer voor de servo bekabeling.Dit overkwam mij bijna met de eerste vleugel.

resized006.jpg

Op de plek waar '49' staat plaats ik een 9,5gr. servo dus enkel ruimte voor de servokabels gereserveerd in de D-box.

De postbode kwam vandaag alvast 2 servo's brengen en ik heb van Lindinger al een verzendbevestiging gehad van de 2 remklepservo's dus deze zullen morgen of overmorgen wel binnen vallen.

Frappant vind ik dan weer dat je overal leest dat je rekening moet houden met de hogere stromen van de digitale servo's en het spanningverlies over de servokabels maar dat de servokabels dan ook net als de microservo's in microdiameters worden geleverd. :confused:
De servokabel wordt dan wel een extra 'zekering' maar toch........

Afijn, ben mijn kabels aan het voorbereiden en aan het inlijmen en nanog een paar kleine handelingen mag begonnen worden aan de 2e vleugel.

Als deze klaar is dan moeten de messingbuisjes en de Imolincs uitgelijnd worden en moet er aan de romp begonnen worden.

Heeft er trouwens iemand ervaring met deze spuitlak?
Spray weiss glänzend 400 ml RAL9003 (Ähnlich Oracover 10) - Kleben, Schmieren, Lackieren, Folie - Modellsport Schweighofer

Ik was eigenlijk voornemens om zo'n lak te gaan gebruiken:
AUTO-K Spraymax 2K autolakken in spuitbussen
maar zo'n spuitbus van Paletti lijkt me toch wat meer aan te sluiten op Oracover kleuren (desondanks de niet zo hoopgevende naam van de fabrikant :D ).

Nou, een paar 'kleine' handelingen hebben me een week verder gebracht :eek:
Wat een monnikenwerk dat oudewetse bouwdozengedoe :p
(Ik heb niet veel uren gebouwd maar wel heel wat uren verprutst met het 'uitvinden' van een mooie lichte high-tech servohouders.
Uiteindelijk maar mee gestopt want het ging nergens meer over, kost teveel tijd en levert niets op.
Ouderwets multiplex plankje, krimpkous en epoxy gaan het worden.
En meneer Robbe had destijds bedacht om de hoofdligger en hulpligger netjes te bekisten.......dat kost een hoop tijd zeg!

Morgen gaat de 2e vleugel op de plank...........ik verheug me nu alweer op het monnikenwerk wat in de herhaling nog gaat komen :(
Maar pluspunt is wel dat je veel meer binding hebt met je toestel.
Dit is wel een blijvertje!

Nou, een paar 'kleine' handelingen hebben me een week verder gebracht :eek:
Wat een monnikenwerk dat oudewetse bouwdozengedoe :p
(Ik heb niet veel uren gebouwd maar wel heel wat uren verprutst met het 'uitvinden' van een mooie lichte high-tech servohouders.
Uiteindelijk maar mee gestopt want het ging nergens meer over, kost teveel tijd en levert niets op.
Ouderwets multiplex plankje, krimpkous en epoxy gaan het worden.
En meneer Robbe had destijds bedacht om de hoofdligger en hulpligger netjes te bekisten.......dat kost een hoop tijd zeg!

Morgen gaat de 2e vleugel op de plank...........ik verheug me nu alweer op het monnikenwerk wat in de herhaling nog gaat komen :(
Maar pluspunt is wel dat je veel meer binding hebt met je toestel.
Dit is wel een blijvertje!

En als het klaar is kijk je met veel genoegen terug naar die mooie shear webs, die je daarna verstop onder OrAcover o.i.d., maar ze daar stiekem en trouw hun werk blijven doen;)

Ziet er goed uit Dutchy, volhouden maar

groet

Terence

Back