bouwverslag robbe neptun

Hallo,

Ik heb zaterdag ochtend een robbe neptun gekocht. Ben gister met de bouw begonnen. heb al de gaten voor de as en straalbuis as geboord. Heb het dekplaat al passend gemaakt maar wacht nog op elektrische onderdelen maar ik zit nog te denken om een ontstoringset er in te zetten. (ben nog een beginner) dus ik weet niet of het handig is om dat te doen. Maar hoe moet je netjes de abs romp knippen:confused:Link voor de foto´s:
Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!

Tim

Hallo Tim,

De neptun is een leuk bootje!
Is het de bedoeling dat die hoge rand van de romp afgesneden wordt?
Zelf ben ik de pt-15 van robbe aan het bouwen. Bij dit schip moest er ook een flinke rand van de romp verwijderd worden. Dat heb ik gedaan door met een goed scherp hobbymes en een stalen liniaal eerst een lichte snede (zeg maar een "kras") te maken en deze vervolgens steeds iets dieper in te snijden.
Begin je gelijk met een diepe snee en je schiet uit, dan is het lastig om de boel te herstellen.
Hou een klein beetje ruimte, dan kun je, als de rand is verwijderd, het restje weg schuren. Dit is heel simpel te doen door een blokje hout te nemen en hier fijn schuurpapier omheen te wikkelen. en dan schuren tot je tevreden bent.

Groet,
Edwin

Laatst bewerkt:
Oja, en nog even over die onstoringsset;
In mijn geval heb ik dat na gevraagd bij de modelbouwwinkel.
Daar werd gezegd dat de motor tegenwoordig al in de fabriek wordt ontstoord, en dat het zelf aanbrengen van een ontstoorset niet nodig is.
Dat vond ik een beetje een vreemd verhaal, en tijdens een proefvaart in de badkuip ondervond ik al snel dat de boot een eigen willetje had.

Toen ik dit probleem voorlegde bij een andere winkel (maar wel van dezelfde keten:confused:) werd ik nog net niet uitgelachen. Ontstoren is dus wel aan te raden.

Groetjes,
Edwin

Hallo,

Ik ben van plan om toch die ontstoorset er op te zetten. Een vriend van mij heeft er last van dat soms zijn boot met achteruitvaren zijn eigen wil heeft. Maar er moet echt veel van die randen af maar ik knip het met een schaar maar ik ga toch maar zo´n abs rompen schaar kopen.

tim

Ontstoor zetje kost maar paar euro en kan nooit geen kwaad.. En wat bedoel je met die boot die in zijn achteruit een eigen wil heeft?

ok... dat kan gewoon aan het feit liggen dat boten niet gemaakt zijn om achteruit te varen (lees maar eens over 'wieleffect' en soortgelijke).

Dis is niet noodzakelijk storing, gewoon slechte bestuurbaarheid vanwege rompvorm, roervorm, schroefwerking, etc.. Dit is ook het geval bij echte schepen hoor.

Patrick

Om nog eens terug te komen op het ontstoren.

Alhoewel een motor van bij de fabrikant reeds "ontstoord" kan zijn is het steeds aan te raden om dit zelf ook nog eens te doen.

Een kleine moeite die veel ellende kan besparen.

Droop

@ Patrick,

De vorm van het roer maakt bij achteruitvaren niet uit.
Er komt dan te weinig kracht op het roer om te kunnen sturen, dus achteruitvaren en sturen kan alleen met 2 of 4 schroeven en door deze dan op andere snelheden te laten draaien.

Grooetjes Josse

Dit heeft wel met roervorm te maken.. Heb je bijvoorbeeld schottels heb je een andere *vorm* van roer.. Waarmee je goed achteruit kan varen.. Ook met een straalbuisroer zou je beter achteruit kunnen varen.. Het slecht achteruit kunnen varen heeft ook vaak met de grote van het roer in combinatie met het vermogen te maken.. Zoals de botters waar ik mee vaar van de stichting kunnen nite achteruit varen.. Ze hebben wel een groot roer.. Maar een vermogen van 30 a 40 pk.. Terwijl de EB 65 van een groep jongens uit elburg een motor hebben van 75 pk hebben en hier prima mee achteruit kunnen varen.. En uiteindelijk maakt de romp ook nog wel het verschil..

@ Patrick,
De vorm van het roer maakt bij achteruitvaren niet uit.
Er komt dan te weinig kracht op het roer om te kunnen sturen, dus achteruitvaren en sturen kan alleen met 2 of 4 schroeven en door deze dan op andere snelheden te laten draaien. Grooetjes Josse

O, en hoe komen alle enkelschroevers dan achteruit?
Je kunt best achteruit varen en sturen met een enkelschroever, alleen vraagt het wat meer oefening en geduld.
Het achteruit varen met een dubbelschroever is alleen makkelijker.
Daarnaast wil een heel groot roerblad wel eens helpen om makkelijker achteruit te komen, en de kont dan ook nog een bepaalde kant op te krijgen.

@ Adam,

Met een groot roer gaat het inderdaad wel redelijk, maar het blijft altijd slecht gaan in vergelijking tot vooruit, dat bedoelde ik ook te zeggen.

Groetjes Josse

Hallo,

Bedankt voor alle tips. Zal het aan hem door geven hij heeft sinds kort een groter roer gekocht dus zal het iets minder worden tijdens het achter uit varen. Ik ga zaterdag een schaar kopen want ik kom moeilijk door het plastic heen.

tim

Hallo,

Bedankt voor alle tips. Zal het aan hem door geven hij heeft sinds kort een groter roer gekocht dus zal het iets minder worden tijdens het achter uit varen. Ik ga zaterdag een schaar kopen want ik kom moeilijk door het plastic heen.

tim

Dan moet je een lexaan schaartje kopen
Dat is een half rond schaartje
Daar gaat het heeel gemakkelijk mee hoor
]mvg
Frederik:D

Om plastic te snijden heb je inderdaad een lexanschaartje nodig maar ook een Tamiya scriber.
Met dat scribertje trek je langs een metalen latje eerst de lijn van het te verwijderen plastic deel en vervolgens breek je het heel eenvoudig af.
Je hoeft dus niet helemaal door het plastic heen te snijden. :wink:
Het voordeel is ook dat je snede perfekt recht is, wat met een schaartje niet altijd het geval is.

Heel simpel en zeer gemakkelijk om mee te werken. Ik zou dit tooltje niet meer kunnen missen.

Droop

robbe neptun

De robbe neptun heeft geen los roer maar een roer dat vast zit aan de draaibare straalbuis. Beter kan je niet hebben voor het manoevreren met een vaste schroef, echter de schroef die er bij zit is een tweebladsschroef met grote spoed (dus veel wiel effect), misschien kan je die veranderen in een 4-blads met minder spoed in de hoop dat het wiel effect minder wordt.
Groeten
Hawser

Een 2 blads schroef hebben ze gelukkig bij deze sleper niet meegeleverd.

De standaard schroef die hier geleverd wordt is een 3 blads (dacht 45 mm)schroef met weinig spoed.

Achteruitvaren gaat redelijk mits je geen vol gas geeft.

Achteruit sturen is gewoon lastig, het water wordt namelijk niet langs een roerblad gestuwd dat het water in een bepaalde richting stuurt.

Gr robin

Hallo,

Ga zaterdag de moter halen dus dat wordt wel even knutselen. Had gehoord dat je beter een messing schroef kan nemen omdat die met de hand zijn gemaakt en sterker zijn. Bushai was dacht ik het merk.

tim

Back