Hallo,
Ik ben Evarne. Deze zomer had ik van de plaatselijke bakker (die zijn zolder aan het opruimen was) een Robbe Parat versie verbrandingsmotor gekregen
. Na enig onderzoek bleek het een licht vliegtuig (ca. 1,2 kg) uit '82 te zijn. De vleugels zijn van styropor en met abachihout beplankt, dus die hoef ik niet meer te bouwen.
Foto doos:
Ik heb bijna geen ervaring in modelbouw, ik heb enkel een guillow cessna 180 van balsa gebouwd en dan overspannen met doek.
Specificaties:
Spanwijte: 1265 mm
Romplengte: 905 mm
Vleugelopp.: 24,8 dm2
Vleugelbelasting: 39g/dm
Gewicht: 1150g
Motor: 1,5-2,5 ccm
De aangewezen motor is een Enya 09RC, 1,66ccm of een Enya 15RC, ca. 2,5cc
Ik ben verrast door het aantal cc van de motor: een 4-6,5 cc lijkt mij veel logischer. Op internet was er een Duitser die hem alleen als auto kon gebruiken (hij steeg dus niet op). Ik vermoed dat hij een fout had gemaakt, dit kan toch geen probleem zijn voor alle Parat's?
Is het misschien beter om een zwaardere motor te nemen?
Ik heb heel wat foto's getrokken, en heb alles samengevat in een (nog onvolledig) bouwverslag in Word. Als dat af is zal ik het ook op mbf zetten.
Ik ben nu al in het stadium dat de electronica moet ingebouwd worden, de romp is zo goed als klaar.
De lijm (UHU hols en UHU hart) ben ik gaan halen bij Hobby Van Doren.
Hij heeft mij veel uitleg gegeven over het bouwen.
Hij toonde mij ook een nieuw soort folie, die erop gestreken wordt en waarop je dan niet meer hoeft te schilderen. Ik had graag wat info over het aanbrengen van deze folie.
Verdere vragen:
Evarne
Ik ben Evarne. Deze zomer had ik van de plaatselijke bakker (die zijn zolder aan het opruimen was) een Robbe Parat versie verbrandingsmotor gekregen

Foto doos:
Ik heb bijna geen ervaring in modelbouw, ik heb enkel een guillow cessna 180 van balsa gebouwd en dan overspannen met doek.
Specificaties:
Spanwijte: 1265 mm
Romplengte: 905 mm
Vleugelopp.: 24,8 dm2
Vleugelbelasting: 39g/dm
Gewicht: 1150g
Motor: 1,5-2,5 ccm
De aangewezen motor is een Enya 09RC, 1,66ccm of een Enya 15RC, ca. 2,5cc
Ik ben verrast door het aantal cc van de motor: een 4-6,5 cc lijkt mij veel logischer. Op internet was er een Duitser die hem alleen als auto kon gebruiken (hij steeg dus niet op). Ik vermoed dat hij een fout had gemaakt, dit kan toch geen probleem zijn voor alle Parat's?
Is het misschien beter om een zwaardere motor te nemen?
Ik heb heel wat foto's getrokken, en heb alles samengevat in een (nog onvolledig) bouwverslag in Word. Als dat af is zal ik het ook op mbf zetten.
Ik ben nu al in het stadium dat de electronica moet ingebouwd worden, de romp is zo goed als klaar.
De lijm (UHU hols en UHU hart) ben ik gaan halen bij Hobby Van Doren.
Hij heeft mij veel uitleg gegeven over het bouwen.
Hij toonde mij ook een nieuw soort folie, die erop gestreken wordt en waarop je dan niet meer hoeft te schilderen. Ik had graag wat info over het aanbrengen van deze folie.
Verdere vragen:
- Welke elektronica? (zender, ontvanger, servo, powerpack)
- Normaal is het model uitgerust met een staarthopper, maar las hier dat je vliegtuig dan gaat 'zoeken' in het gras? Is het dan niet beter om een (bestuurbaar) staartwiel te zetten, of een neuswiel?
- Bij het bouwpakket zijn kleine, stijve plastiekjes bijgevoegd. Voor zover ik kan zien, zijn dit scharniertjes voor de roeren. Op het plan staan ook kleine schroefjes zonder kop, warmee ze vastgezet zouden moeten worden. Waarschijnlijk is er nu een nieuwe en betere oplossing?
- Bespannen?
Evarne
Laatst bewerkt door een moderator: