Bouwverslag Robbe Parat TF

Hallo,
Ik ben Evarne. Deze zomer had ik van de plaatselijke bakker (die zijn zolder aan het opruimen was) een Robbe Parat versie verbrandingsmotor gekregen :p . Na enig onderzoek bleek het een licht vliegtuig (ca. 1,2 kg) uit '82 te zijn. De vleugels zijn van styropor en met abachihout beplankt, dus die hoef ik niet meer te bouwen.
Foto doos:
full


Ik heb bijna geen ervaring in modelbouw, ik heb enkel een guillow cessna 180 van balsa gebouwd en dan overspannen met doek.

Specificaties:
Spanwijte: 1265 mm
Romplengte: 905 mm
Vleugelopp.: 24,8 dm2
Vleugelbelasting: 39g/dm
Gewicht: 1150g
Motor: 1,5-2,5 ccm
De aangewezen motor is een Enya 09RC, 1,66ccm of een Enya 15RC, ca. 2,5cc

Ik ben verrast door het aantal cc van de motor: een 4-6,5 cc lijkt mij veel logischer. Op internet was er een Duitser die hem alleen als auto kon gebruiken (hij steeg dus niet op). Ik vermoed dat hij een fout had gemaakt, dit kan toch geen probleem zijn voor alle Parat's?
Is het misschien beter om een zwaardere motor te nemen?

Ik heb heel wat foto's getrokken, en heb alles samengevat in een (nog onvolledig) bouwverslag in Word. Als dat af is zal ik het ook op mbf zetten.

Ik ben nu al in het stadium dat de electronica moet ingebouwd worden, de romp is zo goed als klaar.

De lijm (UHU hols en UHU hart) ben ik gaan halen bij Hobby Van Doren.
Hij heeft mij veel uitleg gegeven over het bouwen.
Hij toonde mij ook een nieuw soort folie, die erop gestreken wordt en waarop je dan niet meer hoeft te schilderen. Ik had graag wat info over het aanbrengen van deze folie.

Verdere vragen:
  1. Welke elektronica? (zender, ontvanger, servo, powerpack)
  2. Normaal is het model uitgerust met een staarthopper, maar las hier dat je vliegtuig dan gaat 'zoeken' in het gras? Is het dan niet beter om een (bestuurbaar) staartwiel te zetten, of een neuswiel?
  3. Bij het bouwpakket zijn kleine, stijve plastiekjes bijgevoegd. Voor zover ik kan zien, zijn dit scharniertjes voor de roeren. Op het plan staan ook kleine schroefjes zonder kop, warmee ze vastgezet zouden moeten worden. Waarschijnlijk is er nu een nieuwe en betere oplossing?
  4. Bespannen?
Beste groeten,
Evarne
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb maar één goede raad, ga eens kijken bij een club in de buurt, daar zijn altijd mensen die je met raad en daad bij zullen staan.
Als je een beetje geluk heb dan is er ook wel iemand die wat bruikbare spullen voor een leuk prijsje heeft.
veel plezier met deze hobby.
Groetjes Ton...
 
De aangewezen motor is een Enya 09RC, 1,66ccm of een Enya 15RC, ca. 2,5cc

Ik ben verrast door het aantal cc van de motor: een 4-6,5 cc lijkt mij veel logischer.

"Vroeger" waren de motoren inderdaad wat aan de krappe kant, maar je moet niet vergeten dat een goede 2,5 cc van nu het vermogen heeft van een 4 cc van toen ;)

Ik heb de Parat gevlogen (van een clublid) met een 4 cc O.S. dat was een raket met volgas.
Neuswiel zou ik niet doen, je moet de constructie aanpassen en de aansturing van het neuswiel inbouwen.
Veel meer gedoe en vooral gewicht, dit model is toch al aan de zware kant door die zware vleugel.
Opstijgen en taxieën is dan wel lastiger maar dan doe je toch gewoon een handstart, heb je ook geen problemen met loskomen als het gras wat langer wordt ;)
Die plastic plaatjes zijn inderdaad scharnieren, die zou ik niet meer gebruiken, vanwege de leeftijd zullen ze snel breken.
Koop nieuwe (CA scharnieren bv, makkelijk vast te lijmen) of zet er gewone scharnieren in.

Wat de besturing betreft is er zoveel keus dat je eerst moet weten of misschien wel verder gaat in deze hobby, zo ja koop dan iets waar je nog lang mee vooruit kan en gelijk 2.4 Ghz.
Futaba FF 6 exa 2.4 bv prima zender met ruim voldoende mogenlijkheden, alleen zijn de ontvangers vrij duur.
Anderen zijn helemaal fan van Graupner of Spectrum (ook prima spul).
Mensen bevelen graag aan wat ze zelf gebruiken ;-)

Die folie die je gezien hebt is waarschijnlijk Oracover of soortgelijk.
Op de site van Hobby inn staat een uitleg met plaatjes www.Hobbyin.nl****** De site voor vliegend nederland
klik op bespanfolie en dan op gebruiksaanwijzing.

Verven moet je zeker niet doen dat wordt minder mooi, en veel zwaarder.

Je kunt er natuurlijk ook een electromotor inzetten als je toch nog niks gekocht hebt :rolleyes:
De Robbe Parat was ooit 1 van de eerste modellen van Robbe die zowel brandstof als electro te bouwen/kopen waren.

parat.jpg
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben vooraal blij met de info, vooral over het foliën.
Een brandstof motor lijkt mij beter (en mooier), het model is er tenslotte ook voor gebouwd.

Op internet heb ik gezocht naar Futaba FF 6 exa 2.4.
Zo kwam ik bij van goor modelbouw, die een zender (Futaba FF-6 T6EXP) + ontvanger biedt voor 195 euro. http://www.modelbouw.nl/product.php?productid=16572&cat=307&page=1
Kan ik deze gebruiken? (i.p.v. de Futaba FF 6 exa 2.4)

Welke servo's zou ik het best gebruiken?
Welke gebruikte je clublid in zijn parat?

Dat het een zwaar model is snap ik niet goed;
In de handleiding staat dat het model is met uitstekende zweefeigenschappen?!:confused:

Zou ik best z'n O.S (4cc of iets lager?) nemen, of, nu nog steeds geproduceerd, de Enya 2,5 cc?

Graag iemand zijn mening hierover!


Ik heb een fotoalbum gemaakt, en heb vandaag nog enkele kleine dingetjes gedaan.

Binnenkort ga ik er ook een eerste laag poriënvuller opdoen.
 
Hallo Evarne,

Als je met folie gaat werken dan mag je geen porienvuller gebruiken, wel uiteraard als je hem met papier gaat afwerken. Folie werk sneller maar papier (vind ik) kun je beter afwerken. Na het aanbrengen van het papier vele malen spanlakken en dan afwerken met lak.

Voor de motor niet twijfelen en voor de 4cc 2 takt gaan van OSof Irvine (is hetzelfde). Alternatief is een 4-takt (Saito) al zijn die wat duurder in de aanschaf. Als je gaat voor 4 takt dan kun je naar de 5cc. Elektro kan ook al vind ik de vliegtijd in het algemeen nog wat aan de krappe kant. Beter wat teveel vermogen dan te weinig, vooral in noodsituaties heb je power nodig!!! Heb je het niet nodig dan heb je nog de gashendel.

Bovendien adviseer ik je gelijk rolroeren in te bouwen, dat leert een stuk sneller dan met richtingsroer.

Servo's: 3x 3001, prima servo voor dit toestel. Ontvanger en zender FUTABA FF6. Accu Nicad 4 cellen 1400 mah. Neem geen Nimh, of je moet voor de eneloop gaan.

Qua gewicht moet je niet zo'n zorgen maken, 1,7 a 1,8 kg is prima. Vleugelbelasting moet op zo'n 55 gr/dm2 liggen (toestelgewicht gedeelte door vleugeloppervlak). Voordeel van een wat zwaardere kist is dat hij in dit nederlandse klimaat (wind) ook goed kan vliegen, is de kist te licht dan is het net een dwarrelend blaadje.

Zelf heb ik leren vliegen (1985) meteen Channy van Svenson, gewicht 2 kg, motor 4cc osmax (4-speed), servo's Rs10 (is nu 3001). Spanwijdte was ook 1,2 meter. In eerste instantie alleen met richtingsroer gevlogen maar naderhand met rolroeren. Nadat ik een vleugel gebouwd had met rolroeren heb ik nooit meer begrepen waarom ze me in vredennaam met richtingsroer hadden laten lessen,rolroeren vloog zoveel fijner.

Zelf was ik ook rond jouw leeftijd toen ik met het rc-vliegen begon, daarvoor had ik vele aan vrij vlucht gedaan. Ik hoop dat je erg veel plezier gaat beleven aan deze prachtige hobby Model BOUWEN en VLIEGEN !!! Succes!!!
 
Bedankt voor je tips!

Over een aantal dingen ben ik er nog niet helemaal uit:

Over het zwaarder maken: Ik zou hem graag ook nog als zweefvliegtuig willen gebruiken, ik kan hem dan als het te winderig is nog altijd verzwaren met lood of iets dergelijks.

De rolroeren inbouwen gaat nogal moeilijk in de originele vleugel;
de vleugels zijn van schuim en dan beplankt. Ik zou de zaag erin kunnen zetten, maar het lijkt mij beter om dan de ribbenvleugel met rolroeren te bouwen, normaal voor de electro-parat.

Voor de motor:

Ik heb gezocht op de O.S 4cc: Ik denk dat je de deze bedoelt:
MC Modelbouw



Dus de setup wordt dan als volgt:
  1. 3(+1 rolroeren) servo 3001 60 euro
  2. Accu nicad 4cellen 1400mah 50 euro?
  3. Zender + ontvanger FF6Futaba FF-6 T6EXP 195 euro
  4. Motor O.S 4cc 109,5 euro
  5. Folie+rest 100 euro
  6. port kosten 18 euro
Totaal: 532,5 euro

Dat is wel heel veel!:o
Zijn er geen goedkopere alternatieven?

Hier de links waar ik de prijzen vandaan heb:
servo's:http://www.modelbouw.nl/home.php?cat=310
accu: ?
zender+ont.:Van de Goor Modelbouw*::*Zenderset*::*Besturing*::*Futaba FF-6 T6EXP
motor:MC Modelbouw
folie+strijkijzer: hobbyin
brandstoftank: conrad

Waar zijn die nicad accu's ergens te koop? Ik zie ze nergens op internet (of misschien heb ik erover gekeken?).

Groetjes,
Evarne
 
Evarne,
nicad accu's worden niet meer gemaakt of verkocht!
Nikkelmetaalhybryde is daarvoor in de plaats gekomen!!
En wat ook verstandig is is om eerst bij een modelvliegclub die het dichst bij je in de buurt is daar eens langs te gaan om je daar is goed te laten informeren hoe het allemaal in z'n werk gaat!
Ik raad je ook af om zelfstandig te gaan vliegen terwijl je totaal geen ervaring daarin hebt!
Binnen de kortste keren ligt het vliegtuigje in puin en kan je weer overnieuw beginnen als je er nog zin in hebt(scheelt een hoop geld en ergenis).


Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Zoals Hans zegt vraag/zoek hulp van een ervaren vlieger. En ja bij een club is die natuurlijk volop voorhanden. Even over het gewicht, probeer het een beetje netjes te houden. Zoals je zelf zegt je kan hem altijd nog verzwaren, een laag gewicht zorgt ook dat een slordige landing minder of geen schade geeft :yes:
 
Inbouw elektronica

Er is ondertussen veel veranderd!
Ik ben naar een club geweest, en daar hebben ze me overgehaald om i.p.v. een romantische tweetaktmotor de Parat toch elektro te maken.
Ik heb er ook een 2de hands Graupner JR mx-16s met enkele ontvangers gekocht.:D

Op r2hobbies heb ik al de elektronica gekocht voor slechts 200$ inc. verzenden, een stuk goedkoper dan eerst.

Ik ben begonnen met de servo's in te bouwen.
full


Als ik de de stangetjes vastklik aan de servo's en de roerheveltjes, dan bewegen deze nogal stroef. Is dit normaal? Zoniet, wat kan ik er aan doen?
Hoe kunnen de servo's vastgezet worden? Met lijm of met boutjes?
Moeten ze gedempt worden bij een brushless motor, zo ja: Is depron daarvoor goed?

full


Voordat de motor goed zal passen, moet er nog heel wat weggeschuurd worden.

De elektronica:
full


Ik heb de accu nog niet aangesloten, om eventuele rookwolken te vermijden.

De setup:

Motor: Turborix 1000rpm/v 1400g Bruhless
Regelaar: Eurgle 60 amp ESC
Servo's: Eurgle 39,2g = 3,5 Kgf.cm Standard
Accu: Eurgle 11,1v 3s1p 20C 2200mAh LiPo
Lader: RC-Power 801BC 1 - 8s LiPo + NiMH + NiCd Balance Charger
Zender: Graupner JR mx-16s

Mvg,

Evarne
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inbouw accu en ontvanger

Ik ben begonnen de accu in te bouwen. Hij komt tussen de mousse.

De regelaar en ontvanger komen op een plankje boven op de 2 accustuttenaccu.

Eigenlijk is er geen mousse nodig bij een brushless, maar bij een crash wordt de accu afgeremd van ca. 40 km/u naar 0 in 1/100 sekonde. Bij m'n langzaamvliegend speelgoedvliegtuigje (ca. 15 km/u) heeft de accu (60 gram) bij een niet tijdig gestopte duikvlucht de hele neus erafgtrokken. De accu lag 3m verder...

full



De spinner moest ik flink bijwerken met mijn dremeltje, het 'kapje' paste letterlijk langs geen kanten.

full


Ik heb het mototje al wat laten draaien, het geluid is niet echt mooi (dddzzzzzieeeeeeoeoeoeoeeizzzddd).

Ik heb de folie al gekocht, zo zal hij ongeveer worden:

full


Mvg,

Evarne
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schakelaar, landingsgestel en ESC

Hallo,

De schakelaar en het staartwiel zijn ingebouwd en de houder van de ESC is bijna klaar.
De 2-dradige schakelaar verbreekt het contact tussen de BEC v.d. ESC en de ontvanger, de signaaldraad zit direct op de ontvanger.
De snelheidsregelaar begint bij het uitzetten van de schakelaar diverse (chinese?) symfonieën te spelen.

De ESC is al gedeeltelijk gemonteerd:

full


Er komen in totaal vier balkjes, daar boven op kleine plankjes.


Omdat de houder van het landingsgestel te groot was, heb ik deze i.p.v. langs buiten langs de binnenkant gemonteerd.

full



Normaal wordt hij langs de onderkant gemonteerd.
Erboven is de roerkabel(?) te zien.
Ik heb een rietje voor de antenne erin geplakt. Geen enkele lijm plakt op rietjes, behalve smeltlijm.
Jammer genoeg had ik dat laatste niet in huis, dus heb ik het maar met plakband gedaan.

Waarschijnlijk wordt hij donderdag of vrijdag bespannen.

Mvg,

Evarne
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hai, je gaat lekker zo. Zie alleen een aantal dingen die ik zelf anders zou doen zoals dat "rietje" van de stuurkabel, zou eerst proberen om hem zo recht mogelijk door de romp te voeren en op minimaal twee liever drie plekken in de romp te steunen met een balsa balkje. Zoals jezelf al gezien hebt is dit materiaal slecht te lijmen om het toch goed vast te krijgen moet je hem met wat grover schuurpapier even goed dof schuren, bij de extra steuntjes even met garen vastbinden. Hierna de verbindingen met constructielijm vastlijmen en je zult zien dat het dan wel goed vast komt te zitten. Verder wil je een schakelaar tussen het snoer Bec en ontvanger zetten, zou dit niet doen om de volgende reden. Als je de ontvanger uitzet via de schakelaar zul je zien dat je een keer vergeet om de stekker van de accu los te halen, als je dit gebeurd zul je constateren dat je accu na een aantal dagen geheel is leeggelopen omdat de regelaar nog steeds ietsje stroom zal blijven gebruiken. Zoals je waarschijnlijk al weet gaat een Lipo accu stuk als je hem helemaal leegtrekt :( Ook je accu zou ik niet geheel opsluiten, een makkelijk bevestigings systeem is het gebruik van klittenband voor een bedrag van +- 1 euro te koop bij een Zeeman of een euro shopper. Voordeel hiervan is dat de accu wat makkelijker zijn warmte kwijt kan.
 
Dank voor jullie reacties!

@BouBou: In mijn fotoalbum staan nog meer foto's.

@Huibert: De stuurkabels zitten nog niet vastgelijmd, er moet nog een gat gemaakt worden hiervoor. Ze worden gelijmd met 2-componentenlijm.
Ik zal de accu zeker niet op de ESC laten zitten, het ding blijft zonder signaal piepen.

De verluchting van de accu zal ik denk ik niet echt veel groter meer kunnen maken; maar ik ga wel hem met klittenband vastzetten en aan de bovenkant blijft hij half open. De accu wordt waarschijnlijk niet zo heel zwaar belast, dus veel warmteontwikkeling zal er niet zijn. Hoewel de motor 60 amp. kan trekken, ga ik niet heel de tijd 3D vliegen (het is een half zweefvliegtuig!!!).


De vorderingen: Ik heb de motorbovenkant definitief met balsa dichtgemaakt en de onderkant is voorzien van een luikje en een (echt werkende) luchtinlaat.
De 11 X 5,5prop geeft op vol gas echt verschrikkelijk veeeeeeeeel kracht; alle spullen op tafel waren weggewaaid!
Hij is enkel 2cm te groot...
Hij raakt de grond als het vliegtuig horizontaal is.

Het vliegtuig is door omstandigheden nog niet bespannen.
Ik ga vandaag de regelaar verder vastzetten.

Mvg,
Evarne
 
De regelaar is ingebouwd en de beide stuurkabels zitten voorlopig met elastiekjes op hun plaats, deze worden later verzegeld met tweecomponentenlijm. Beide accustutten zijn echter losgekomen; ik heb nu iets beters gebouwd van dunne triplex. De accu zal ook meer koeling hebben.

Binnenkort gaat het romp 'dicht'.

Maar hoe moet dat staartvlak erop? Met die dunne onderkant van 3mm blijft dat toch niet staan?:confused: Ofwel?

Nog enkele foto's:
full


(boven) De servo's zitten elk met twee schroefjes vast in 2mm triplex.

(onder) In het midden van de stuurkabels is er een versteviging.


full


En dat staartvlak daaronder is van een (mini) Piper.

Mvg,

Evarne
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verwacht dat dit wel op de tekening zal staan maar zo koud erop is inderdaad een zwakke bevestiging. Wanneer je er hoeklijstjes langslijmt wordt het direct al een stuk sterker.
 
Back
Top