bouwverslag robbe puma 2 vanaf tekening

inmiddels zijn de spanten voor de romp en de zijkanten gesneden uit hobby triplex van de gamma in 3mm uitvoering:)
moet zeggen dat matriaal is fijn en goed te verwerken.

foto`s volgen

van de week even laatste zootje balsa halen en dan gaan de romp van start

Grt,
Stephan

weer wat verder.

foto`s:

full

full

nu alleen nog effe op zoek naar een geschikte tank. de 8 oz dubro tank is net 1 cm te lang

zit nu qua motor toch te twijfelen aan een 46 ax ipv saito heb ze beide liggen passen beiden op de zelfde steun alleen bij de 46ax kan ik de gas aansturing netter maken en bij de saito zou deze minder net zijn.
word dus nog vervolgd

Grt,
Stephan

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project;

Persoonlijk vind ik de 4 takt van Saito een mooiere motor dan een willekeurige 2 takt. Ik had met de aansturing ook een probleem ik heb het als volgt opgelost, ik heb het met een servoarmpje gedaan.

Saito_mount_202.jpg

Dit werk perfect en heb je de mooiste aansturing. En als je die Saito gebruikt het mooiste geluid::D

[mod]Een bericht quoten dat vlak erboven staat is niet de bedoeling[/mod]

dankje hier hebben we wat aan.
denk dat ik dit dan ook maar ga toepassen.

Grt,
Stephan

Vaak gaat de aansturing bij een 4 takt mis doordat het doorvoergaatje in de romp te dicht bij de hevel zit en dan kom je ruimte tekort om het soepel te laten werken. wat ook nog te proberen is een binnenkabel van een handrem van een fiets gebruiken in plaats van het dikke stugge staaldraad.

verder gebruik ik in plaats van ballinks gewoon z bochtjes gaat ook prima. En als armpje zoiets;

images

en dan eentje afknippen, ondersteboven gebruiken, m3 boutje is er voor gemaakt volgens mij, en dan een zelfborgend moertje, 'tis eg nie moeilijk' :bye:

Laatst bewerkt:
deze kist dan maar eens effe onder het stof vandaan halen.
lang niks aan gedaan maar vandaag de draad weer opgepakt.

vandaag bezig geweest met versteveging van het landings gestel aangezien ik de ribben daar gewon van balsa 3 mm gemaakt heb.

morgen foto`s

motor ben ik nog niet uit mischien ga ik toch voor een 6,5cc tweetakt ipv de saito 56 maar dat komt later.

grt,
stephan

Stabilo is inmiddels ruwbouw redelijk klaar.
Alleen nog effe bij schuren in de corecte vorm.
Ik heb het stabilo wel wat aangepast aangezien ik transperante folie wil gaan gebruiken.

full

Landings gestel zit inmiddels ook in de vleugel dus deze kan verder ingedekt worden van de week.

Mvg,
Stephan

En weer wat kleine vorderingen:

full

full

probleem van de niet passende tank is ook opgelost, het is een kleine kavan tank geworden van 6 oz niet veel maja dan past het tenminste wel fatsoenlijk.
Het zal dus wat vaker tanken worden met de puma:)

kleur schema staat ok al vast.
paars transparant
wit bovenkant
zwart wit geblokt onderkant voor het contrast

Mvg,
Stephan

Da's idd een klein tankje? 180 cc?
Heb je wel eens gekeken op de site van Lindinger Modellbau in Oostenrijk? Ruime keuze.
Ook moderne ARF tankjes. 260cc en meer.
Modellbau Lindinger Onlineshop

Die loopt dan wel ongeveer tot aan de vleugel en zou je de schotten in de neus moeten aanpassen voor de doorlaat van de tank.
Een goede bron voor tankjes 250cc kunnen cosmetica flesjes zijn. Shampo flesjes etc.
Het Kavan-tankgarnituur is vaak gewoon over te zetten als je een beetje handig knutselt. Anders verkoopt Graupner losse doorvoernippels met schroefdraad en moerjes voor doorvoer door een deksel of tankbody.

Die cosmetica flesjes zijn brandstof vast.

De Kavan tankje zijn nogal rond. De moderne ARF tankjes veel handiger in te bouwen en de klunk beter aan te leggen is.

De Saito draait zuiniger dan een 2-takt, grote kans dat je het op een volle 180cc Kavan-tank nog best aardig vol kan houden.

Inbouw van het tankje.
Hier komt nog een vervolg op maar voorlopig nog effe op deze manier
full

Het begint al op een vliegend iets te lijken
full

stabilo en vleugel netjes op elkaar uitgelijnd.
full

op de kist komt een afneembare motorkap zodat ik altijd nog bij de tank kan mocht het nodig zijn

mvg,

Stephan

het kielvlak staat inmiddels ook op zijn plaats.
ook alvast de scharnieren netjes ingebouwd.
full

Mvg,
Stephan

Ziet er netjes uit Stephan, zal best lekker vliegen denk ik. Wellicht enigszins vergelijkbaar met je 4 star?

Freek

laten we hopen dat hij lekker vliegt:) is uiteindelijk wel de bedoeling.
maja blijft echter eerste kist rechstreeks vanaf bouwtekening dus we zullen zien.

verwacht dat hij makkelijk zal vliegen maar nie vergelijk baar met mijn fourstar toch twee verschillende kisten.

vandaag de eerst glasmat op de vleugel geplakt met 24 uurs epoxy
full

morgen de ander zijde doen.
heb ook gelijk met het restant epoxy de tank ruimte licht ingesmeerd.

motor hangt er inmiddels ook op.
full

full

toch wel een flink formaat motor voor dit kistje (qua uiterlijk)

ook heb ik al 6 mm balsa op de wing tips geplakt deze ga ik morgen bij schuren.

Mvg,
Stephan

kleine update:

Alvast de wing tips gemaakt moet nog wel wat bijgeschuurd gaan worden maar daar wacht ik nog effe mee.
Wingspan komt nu op 1,37m uit wel erg klein dus denk dat ik er wat grotere tips op ga zetten.
full

Ook rolroeren zijn gemaakt:
full

Grt,
stephan

Denk dat je de tipblokken te dun hebt genomen, hier horen vrij dikke blokken voor gebruikt te worden.
Nog even doorbouwen en dan kun je gaan bespannen, kan hij ingevlogen zijn als het mooie weer er aan komt :)

Denk dat je de tipblokken te dun hebt genomen, hier horen vrij dikke blokken voor gebruikt te worden.
Nog even doorbouwen en dan kun je gaan bespannen, kan hij ingevlogen zijn als het mooie weer er aan komt :)

zou het kwaad kunnen als ik de tips gewoon zo laat? heb me rol roeren namelijk al op maat deze zal ik dan ook op nieuwt moeten maken.

@cajo: motor kan kan ik inderdaad wel overwegen

Back