Bouwverslag Robbe PUMA 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 23 aug 2017.

Tags:
  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D in de praktijk heb je die niet tot je beschikking hoor.... 1,2 of mischien 1,3... daarmee zal het hard ophouden.
    Die "bijna 2 PK" levert ie heus wel, maar uitsluitend met een dusdanig onbenullige propellermaat, dat je kist er niet beter van gaat vliegen en je club over het geluid zal beginnen te zeuren....

    Maar je Puma vliegt, en netjes! Gefeliciteerd!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leuk filmpje... lekker melig deuntje en gesprekslijn
    Pumas vliegen mooi...
    Tegendraads starten... dat gebeurt nu eenmaal, met een zetje tegen de draaiende spinner, tussen duim en wijsvinger... remmen... keert ie om...

    Mooi spectaculair luchtje!
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Heb net een nieuwe video-editor die nog niet helemaal doet wat ik wil.
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor de felicitaties en uiteraard het filmpje Eric...

    Ik ben langzaam aan het opruimen geslagen en heb daarbij de bouw beschrijving en 3D aan gezichten van de romp (heeft Busking ook al gepost) en die van de vleugel. Handig mocht nog iemand het model weer een keer bouwen.

    Deze stukken zaten bij tekening aankoop op Ebay, net als nog wat folders. Wel zo leuk om die er ook even bij te doen. Reclame voor Glocknerhof ;-)

    Groet Q
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik zeg doen Eric! Kunnen we formatie vliegen ;-)

    Maar zo'n herrie motor erop ipv Electro he... Heerlijk en dan op wonder olie voor de geur. Trippen maar
     
    MicropropSport en eric_laermans vinden dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Let daar een beetje mee op. Het zou zomaar kunnen dat een fijn vliegende kist hiermee tijdens de landing een kreng wordt...De rolroeren lopen immers tot tegen de tip van de vleugel en een tip-stall kan om de hoek loeren.
    Met zo'n licht mooi gebouwde Puma heb je hier weinig aan.
     
    ron van sommeren en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met Dries eens!
    Puma II is overigens een nifty combi van twee profielen. Tips NACA 0018 vol symmetrisch, in het hart NACA 2315. De Puma I had NACA 2415, iets dikker.
    Met iets tipverdraaiing negatief gesteld tegen overtrek, paar graad, exact weet ik het niet meer zo uit het hoofd. Dit samenstelsel maakt de Puma vergevingsgezind bij landen.

    Wil je met spoilerons remmen, beide ailerons omhoog, krijg je ook een negatiefstelling die overtrek tegen gaat, wel met verminderde lift en daarmee steilere glijhoek, en remmend. Ailerons down is een overtrek gebrachte vleugel...

    Het aileronvlak moet dan bij de Puma zo 5 tot 7 cm uit de tip blijven om stall tegen te gaan. Dries noemt het...
    Daarover ooit ook iets gelezen op RC-Groups en... de aerodynamica-doorwrochte jongens op het zweefdeel van het forum kunnen daar wel meer (gefundeerd) over vertellen. Dirk Schipper etc.

    Ik heb het op de schakelaar staan bij mijn Rascal 40, die vooral bij rustig weer eindeloos doorzweeft bij landen, maar met slechts wat stuurcorrectie toch ook netjes aan de grond te zetten is. Ailerons staan ver van de tips af
    De spoilerons met iets down getrimd anders veert ie omhoog... geeft een korter landingstraject... maar je moet hem dan wel behoedzamer afvangen...

    Hier wel een aardig verhaaltjes...
    http://www.rcuniverse.com/forum/beginners-85/7186850-flaperons-how-exactly-does-work.html
    http://www.rcuniverse.com/forum/aerodynamics-76/7313599-spoilerons-flaperons.html


    Minimiem flaperon met een beetje down wordt ook wel gebruikt om een snel bochtje (halve loop eigenlijk... je neemt de bocht meskant) te suizen met een wedstrijd zwever.
    Daarbij minimiem flapereron, als zweefstand, miniem spoileron als speedstand. Gaat om een enkele graad slechts...
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018
    mig 3 en ron van sommeren vinden dit leuk.
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt voor de tip Dries en mooie uitwerking weer Busking...

    De Puma heeft zeer zeker die toeters niet nodig. Hij vliegt heel prettig en rustig aan. Remmen is eigenlijk niet nodig. Heb de spoileron werking dus ook nog niet uitgeprobeerd.

    Maar ja, als je de zender aan het programmeren brengt is het een kleine moeite om nog even toe te voegen ;-)

    De werking is maximaal 1 graad naar boven of onder. Ik vraag me zelfs af of ik er echt wat van zal merken...

    Voor later. Nu eerst maar eens een opberg / vervoer kist en een motor kapje klussen. Ow en een airbrush cursus / workshop volgen om em van mooie kleurtjes te voorzien.

    Mooi weer vandaag ;-)

    Groet Q
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je de twee links nog wat afstruint staat er ook beschreven dat een dikkere vol symmetrische vleugel eigenzinnig reageert op de standen. Ugly Stik of 3D toestel, maar ook bij een Clake Y zo z'n effect heeft... ieder heeft er zo z'n ervaringen neer gepend. :)

    De profielen in de F5B klasse zijn ook zeer rank. De speed en thermiek uitslagen worden 'on the fly' getuned... en met telemetrie natuurlijk gecontroleerd wat de resultaten zijn. Op een kist flaps en ailerons gaat dat eigenlijk het best.

    Maar wat let je om er mee te testen? Mooi om uit te vogelen... (alleen zou ik het een beetje op hoogte doen) :thumbsup:

    Gr Bas
     
    Q Brand, ron van sommeren en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Bas,


    Gisteren weer even 4 vluchten gemaakt met heerlijk weer en bijna windstille condities. Stationair sproeier in richting van optimum gedraaid zodat ie nu fijn begint op te pakken vanaf stationair. Volgende keer met onze club goeroe de echte fijn tuning.

    Fijn vliegen en met flink gas erop begint ie licht te wachelen bij top snelheid. Niet overdreven ofzo, zeker niet gevaarlijk, gewoon des Puma's lijkt het (met teveel power ;-) ).Had ik maar naar Arnoud moeten luisteren en em 5 - 10cm langer moeten maken :rofl:.

    Een clubmaat heeft een jet met EDF en flink was S. De Puma ging harder ;-)). Tov z'n Durafly EFxtra racer echter niet..

    En dan die Dub Jett uitlaat. Donders wat een geluid ;-)

    Landen is een eitje, gewoon gas eraf en dan komt ie vanzelf naar beneden (duhh), afvangen op metertje of wat van de grond en kan niet missen gaan. Ik zie mezelf niet snel flaperons uitproberen voor de landing. Hoog uit in de lucht met de ideeën die je aan droeg Bas..

    Groet Q
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Inmiddels al weer aardig wat vluchten gemaakt en de motor van een 11x7 naar 12x6 gewisseld. Op de 11x7 maakt de motor nogal veel toeren (2pk Brutus :rofl:) maar helaas liet ie et in het midden gebied wat afweten. Geen constant toerental, iedere keer voluit willen gaan... Volgens mij gewoon niet voldoende weerstand van de prop voor z'n vermogen.

    Met de 12x6 loopt ie wat rustiger en mooi op alle toerental.:beer:

    Ik wilde nog een motorkapje maken en na wat nadenken ervoor gekozen me te verdiepen in 3D printen. Een clubgenoot heeft een mooie machine en na de nodige tutorial filmpjes ben ik aan Onshape.com begonnen. Gratis 3D software mits je je tekening publiek deelt. Een en al lof voor dit programma wat in je browser werkt. Aanmelden zoals je voor Gmail doet en er opend een 3D programma. Cool en een aanrader!

    Het was wat onhandig opmeten allemaal, maar de eerste poging lijkt gelijk behoorlijk geslaagd:

    2732521C-A088-48D1-A460-884F1C19AE36.jpeg 57663DE3-33EF-4459-A5C9-6F70039F0DBB.jpeg C93842E7-A683-489C-879F-C712A06BD6E5.png 8C9AAB19-EA06-4AD3-8FD5-69B4B316C3DA.jpeg 9E977F41-31ED-4095-9D7A-D409CC3BB133.jpeg A57A0889-5B8B-430F-85D3-D332C05DC55E.jpeg

    Vanavond nog even wat bijwerken en verder met de opbergkist waar ie al instaat..

    Maar wat mij betreft zou dit veel meer werk in hout geweest zijn en waarschijnlijk met minder resultaat ;-)

    Groet Q
     
    Thedo, eric_laermans en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mozes, wat ziet dat er knetter-deftig uit! :D
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet helemaal, maar dat is nogal een verhaal om uit te leggen....

    Wat Bas ook al zegt: supermooi motorkapje!
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Collega heeft z'n Puma net fix. 500 kv op 6S en 12 x 12 APC... wist niet dat een Puma II zo vlot kon. Hotliner!
    Zo een uitlaatpijp? Eerder goed inlopen en dan een goede afstelling stationair sproeier.
    En op de vochtigheidsgraad soms op hoofdsproeier bijstellen.
    En een APC is een beter ontworpen prop. Stiller.
    Hout is natuurlijk prachtig... maar ze zijn niet zo heel erg goed van vorm...

    Een FX mag niet te heet worden door overbelasting... trekt de bus niet. Gaat ie pealen.
    Niet overproppen dus.

    Gewoon direct een Jett motor kopen ;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar dat kun je juist prima verhelpen met het ASP equivalent....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Zo, 't was toch wel weer meer werk dan je lief is, maar het kapje zit erop:

    BC28D7C6-2CCC-4271-AFE3-1C5A3532F5DC.jpeg
    6D1D6229-8BE5-40B2-B81C-45C2CEBD8674.jpeg AC817AC3-5F7B-457E-96EE-0939C5D70CE4.jpeg 54F69D18-1717-440D-A0BF-C290109FAF93.jpeg 6B91F764-05D5-4939-93FC-E8BEAB6618D8.jpeg

    Mooi week dat 3D printen. Tijdens het boren, plakken, passen en meten kwam nog wat grappigs aan het licht:

    47B7BE99-EA7E-4323-86FE-C3C0D65C6248.jpeg

    De printer heeft een binnen en buiten schaal gemaakt. 2x 0,5mm ipv 1x 1,0mm ;-). Blijkbaar heeft de stl file interpretatie ea niet als volume maar als oppervlakte ingelezen / geïnterpreteerd. Een drupje of wat seconde lijm deed wonderen...

    Volgende keer maar wel even op letten / in verdiepen...

    ====

    De motor loopt steeds beter en start met drie handslagen. Blij mee. Met de 12x6 tokkelt de Puma bij rustig vliegen op 1/3 gas z'n rondjes en dan vlieg je toch als snel een 15+min op een tankje.

    Oppakken vanaf stationair gaat netjes. Nog klein beetje verder tunen. Vol gas heeft ie wat tijd nodig 4-5sec om helemaal op z'n max te zitten. Nog niet helemaal tevreden.

    Dus Brutus , wat mij betreft mag je best even wat tips uit je bak met motoren kennis geven hoor! Hij moet uiteindelijk lopen als een F1 motor ?

    Ik heb nu een middel warme plug trouwens...

    Vriendelijke groet Q
     
    MicropropSport, mig 3 en eric_laermans vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vooral het laatste ben ik niet met je eens, bij wijze van spreken dan ;). Bouwen in hout loont altijd :thumbsup::
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje bij beetje de stationairnaald armer zetten: die bepaalt in grote mate het acceleratiegedrag.
    Als dat je nog niet agressief genoeg is, doet een houten propeller ook veel: die zijn lichter en toeren makkelijker op.
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Het bouwen in balsa vind ik zelf ook echt het leukste inderdaad. Maar het was wel een bijzondere gewaarwording hoor dat zo'n 3D print zo makkelijk te maken was! Tsjonge, effe een tekening in Onshape en zonder moeite met conversies etc etc heb je het onderdeel 3 uur later in je handen... Gaaf...

    @Bruno van Hoek: Wellicht leuk om even een linkje van je bouwverslagen op te nemen in dit draadje?

    Bedankt ook voor de input @brutus! Er zat een houten prop op. Maar die brak bij de laatste landing. De prop raakt bij de start al bijna de grond en de koolstof pootjes geven nog even extra mee bij de landing. Dus nu maar effe een kunststof proberen 12x6 die ik nog had liggen, maar eigenlijk is 12" te groot.

    Binnenkort hoop ik een paar 11" te ontvangen met spoed 8, 9 en zelfs 10. Heb ik bovenstaande problems niet meer en kan ik uitzoeken welke het beste bij de motor past.

    Bovendien zit er nu een HK plug (nr 4) op en het is niet echt duidelijk of dit de beste keuze is. Op de club gaven ze aan dat de OS nr 8 goed zou zijn of de Rossi nr. 3. Ook uitproberen dus; ik zal nog es wat verder prutsen ;-).

    Groet Q

    PS@ALL: binnenkort wel ik in Lelystad een airbrush cursus volgen. Misschien nog meer mensen interesse? Wel zo gezellig lijkt met meer modelbouwers!? In dat geval graag een berichtje..
     

Deel Deze Pagina