Bouwverslag Robbe PUMA 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 23 aug 2017.

Tags:
  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat verdubbelt zelfs de kans op crash door slecht contact in de schakelaar, én het halveert max.stroom t.o.v. jouw dubbele plus over de schakelaar leiden.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is alleen bij de zogeheten "safety switches" zo...
    Bij een gewone schakelaar word er mechanisch een contact gemaakt, of verbroken. Gaat zo'n schakelaar kapot, dan is het over met de pret.
    Bij een safety switch stuurt de mechanische schakelaar een transistor aan, zodanig dat als de mechanische schakelaar het contact verbreekt, dat dan de transistor gaat geleiden. De transistor schakelt de daadwerkelijke stroom naar de ontvanger. Dus bij zo'n safety switch, als het mechanische deel (het knopje) "stuk gaat", blijft je ontvanger aanstaan.

    Standaard schakelaars zijn zelden safety switches, zelfs niet bij merken als Futaba.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maar dat was trinllingsvrij, in mijn zwever deed 'ie het ook goed, maar wat er daarna gebeurde lees je ergens hierboven.
    ES? Earl Scruggs? The Father Of Bluegrass Banjo?
    Hij had inderdaad ook iets met vliegen. Hij noemde dit niet voor niets 'Ground Speed':
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Komt in de buurt idd Bruno: hij speelt ook met een frequentie van iets over de 20 Hz.. Dat doet de ES ook!

    Ik snap dan het interessante verhaal van Bas niet ben ik bang. Maar krijg het idee om de schakelaar er helemaal uit te slopen! Nare verhalen en idd, geen trilling...
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    In de electro speedbootscene ook geen schakelaars. Wel: nooduit. D.w.z een plusdraad die middels een goudstekkerverbinding onderbroken kan worden.

    Verlengkabeltjes voor servo e.d. zijn ook notoire.... een beetje vocht en corrosie doet de rest. Solderen dus, of vervangen door 2mm goudstekkers.

    Vliegtuig met verbrandingsmotor zal ook zo z’n best practices hebben...
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pfff... normaal gaan bij een schakelaar de plus en de min over twee banen in de schakelaar.
    Worden de banen moe, of verminderd de vering van het sleepcontact dan gaat het mis.

    Dus als je de schakelaar uitbouwt uit het huisje, en alleen de min over beide contactbanen laat lopen, dan is de contact zekerheid groter.
    De plus is dan niet onderbroken. Dat is alles.

    Bouwvolgorde is accu - stekker - schakelaar - UBEC

    Ron...ik kan je redenering niet volgen?
    Of ik lees het verkeerd
    Het printplaat-contactvlak van een schakelaar is rianter dan van een stekker. Wel is er veel verschil in kwaliteit van de schakelaar.
    Ander type schakelaar is pal schakelaar.

    Deze kringloop heb ik ook bij slurpende MPX Profi Digi servo’s, NiMh accu killers... en thans lipo gestookt. In de stekker zit amper weerstand.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2019
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is toch logisch? Twee banen, die elk een geleider schakelen, dan is uitval van één van beide banen reeds einde verhaal omdat de kring dan reeds onderbroken is.
    Maar als je twee banen gebruikt om gezamenlijk één geleider te schakelen, krijgt ten eerste iedere baan de halve stroomsterkte te verwerken (dus hoger belastbaar) en tevens is uitval van één baan niet gelijk einde verhaal.

    Helaas is dit een beetje een schijnveiligheid, want je komt er pas achter dat de eerste baan het begeven heeft, als de tweede het ook begeeft, tenzij je er een specifiek testje voor ontwerpt en regelmatig uitvoert. Je zou kunnen denken aan twee transistorgestuurde LEDjes die geleiding in beide banen aantonen: dan zouden beide LEDJjes moeten branden bij ingeschakelde ontvanger. Maar dan lijkt het me handiger om gewoon op zoek te gaan naar een safetyswitch, zo duur zijn die dingen niet.
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Pas op dat je niet alleen op de schakelaar focust ! Het "kan" de schakelaar zijn die het probleem veroorzaakt. Ik vlieg zelf Futaba en heb nog nooit een defecte schakelaar gehad, ook niet bij gebruik van digitale servo's die een grotere stroom trekken.

    Tik eens voorzichtig met een schroevendraaier tegen de schakelaar, kijk wat er gebeurd. TIk ook voorzichtig op de accu en ontvanger en beweeg de bedrading eens voorzichtig. Kijk hierbij goed wat de servo's doen.
    Tik ook voorzichtig een voor een op de servo's. "Goedkope" servo's falen nog wel eens, sommigen veroorzaken zelfs kortsluiting.
    Zelf heb ik het meegemaakt. Tijdens het vliegen viel de telemetry uit. Na de vlucht bleek een servo warm te worden (kortsluiting) als gevolg hiervan schakelt bij Futaba de telemetry uit.

    Grt,

    Arnoud
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zul je in vliegtuigen niet snel tegen komen denk ik, tenminste, de meeste vliegers die ik ken beschermen hun kisten angstvallig tegen vocht...
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hun kisten wel idd. Totdat men de vleugel met y-kabel op het gras legt. Vocht ligt altijd op de loer helaas.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat niet kan is nog nooit gebeurd, maar om eerlijk te zijn heb ik in 37 jaar modelvliegen nog nooit ellende gehad met verlengsnoeren, vocht/corrosie/oxidatie of anderszins
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Bedankt wederom voor alle hulp! De uitleg van van Bas was nu verhelderend, dank daarvoor.

    Arnoud's verdere aansporing ook. Goed idee om nog wat tik testen te doen.

    Vocht! Nou het enige andere was dat het veld vochtig begon te worden later op de avond en dat ie die nattig gras op steeg. Ik dacht tien nog even aan de carbon pootjes oid maar zeer onwaarschijnlijk. Met een kapje om de motor waren alle snoeren zeker weten binnen boord en droog.. Ik kan me vocht niet voorstellen.

    Aan uit schakelaar is toch wel handig om te hebben maar ben bijna zover om em er uit te slopen

    Van et weekend denk ik et meeste wel weer klaar te hebben. Ik zal wat foto's plaatsen!

    Bedankt allemaal!
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    B0FF6CE5-FBC1-44A2-976F-AE9BE76B0E41.jpeg
    Inmiddels is de ES binnen:

    In een prachtige ASP doos van weleer. Snik Snik sentiment..
     
  14. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi detail :D

    8838A124-4DE4-4C60-A55C-B988A9BF0261.jpeg

    :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    51DC18A4-DB58-4DA6-8073-12E0B8BC6123.jpeg Oeffffff
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Eat your heart out Just!: ;-)))

    86987107-06E2-48D9-A7B8-71D257387026.jpeg
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah.... hij is aangekomen....:thumbsup:
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Van s52a naar s52es..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Succes, en hou me op de hoogte! En denk er om: vanaf rijk, voorzichtig aftasten richting arm, want bij benzinemotoren is "te arm" ook gelijk "motor uit".... Dus goed data-loggen, zodat je kunt zien bij welke gas positie de motor eventueel raar gaat doen, en liever niet in de lucht verstellen, want de kans dat je je motor per ongeluk uitzet, is niet denkbeeldig....
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2019
    Q Brand vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Leuk setje hè? Bert heeft het even laten zien op de FlyIn. Pico bello!
     

Deel Deze Pagina