Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Bedankt voor je compliment :-) De looks zijn natuurlijk de blikvanger voor dit model en met een beetje verf op de pop en wat stickers op de romp ziet het er al erg leuk uit.

Jammer dat jouw Sea Jet Evo even op de plank komt te staan, maar tegen die tijd hebben we vast nog meer goede tips en ervaringen om te delen :)

Ik heb het zadel met een schuursponsje opgeruwd en het ziet er nu een stuk realistischer uit, de glans is eraf. De volgende update volgt zodra ik het onderschip hersteld heb.

Laatst bewerkt:
Zo mijn verjaardag is geweest .
Ben nu begonnen met bouwen .
Ik heb de achterplaat waar de ontvanger op ligt halverwege ingekort .
Op die manier komen de motoren iets verder naar achteren zodat de schroefassen ook verder uitsteken .
Nu nog even een ander roer kopen en buis voor de motor koeling .
En wat stabelit express .
Ik wil hem voor Juli klaar hebben dan kan hij mee op vakantie .
Kunnen we lekker scheuren op de vijver van de camping .
Sea-jet oud met bruschless jet-drive en
Sea-jet evolution in de getunede versie .
( hopen op wat koudere dagen , zodat er niemand gaat zwemmen )

Er komt een Lipo-accu in van 3S2P 11,1V 6600 mAh 20C
Verder 36mm schroeven van Graupner .
2x 80 A regelaars uit HongKongnesie .

Hoe staat het met de Sea Jet Evo's in dit topic? Al verder met de bouw jbspecial?

Mijn Sea Jet Evo is bijna klaar voor de maiden run. Het herstellen van de rompvervorming heeft veel werk gekost. Het scherp maken van de randen en de kielverlenging was goed te doen. Het strak maken is de grootste klus.
Op dit moment staat mijn romp in de spuitplamuur. Deze week werk ik de romp af en spuit ik hem weer zwart. Dan de rompdelen lijmen en de stootstrip eromheen en op naar de plas! Dat gaat deze week nog gebeuren dus houd het topic in de gaten :)

Die rubberen stootstrip is bij mij trouwens te kort... Ik kom zo'n 10 cm tekort. Ik denk dat ik hem maar iets uitrek onder het lijmen. Hoe was dat bij jou Lex?

Mijn rubberen strip was precies goed , alleen niet mooi recht afgesneden .
Maar wat de bouw betreft : hij is helemaal klaar .
Ik heb 1x test gevaren in het bassin van onze boten vereniging Atlantis Zutphen .
Het bassin is te klein (20x30m), en er lag waarschijnlijk iets in wat hard was .
Was na een paar sprintjes al een blad van de 33mm Robbe schroef kwijt .
Ik had de 36mm er nog niet onder gezet , omdat ik eerst het stroomverbruik wat lager wilde houden omdat ik maar 20C pakket had 3S2P 11,1V 4400 mAh .
De boot is nu compleet klaar met de bestickering en geverfde pop .
De pop is flink geopereerd aan de benen (wig van 18mm er tussen uit) , want ik wilde hem meteen verder voorover laten buigen .
De benen moesten daardoor wat rechter worden .
Tevens heb ik het hoofd iets verder achterover gekanteld door er een wig van 5mm tussen uit te zagen .
De kap heb ik voorzien van een andere sluiting .
Ik heb achteraan het zadel een stukje 4mm abs-plaat uitsteken waar ik een borgclip van een modelauto de kap kan borgen .
Nu kon ik de pop dus goed vastschroeven met een parker in zijn k@nt .(auwww)
Heb verder nog geen tijd gehad om nog weer te varen .
Ik doe mijn best om deze week wat foto`s te plaatsen .

Dat klinkt allemaal interessant! Ik ben erg benieuwd naar je foto's. Ik had eerst ook de pop vastgeschroefd, maar dan kom je niet bij de plastic bout voor de zadel sluiting. Ik heb de bout dus weer uit zijn achterste gehaald en ik gebruik nu een speciaal soort klittenband. Het zijn meer plastic pinnetjes die in elkaar vallen. Het hecht zo goed, dat ik de pop er af moet rollen, want als ik de oppervlakken recht van elkaar wil trekken, trek ik de romp uit elkaar ;)

Heb je trouwens ook de tunnel aanpassingen gedaan?

Dirk Jan,

Bij mij was de rubber strip ook iets te kort. Hoeveel weet ik niet meer. Maar ik heb hem voor het omleggen kops op elkaar gelijmd met secondenlijm. Toen heb ik die zwarte kit er in gespoten en de strip vanaf het achterschip er omheen getrokken.

Ik heb de tunnel aanpassing gedaan en lucht-injectie in de tunnel . Lucht komt vanaf de bovenkap vanaf net achter de rechter spiegel met een 8mm slang .
Het roer wat Lex gebruikt had is niet/nooit meer leverbaar , dus ik heb het volledig anders gedaan met een goedkoper watergekoeld 70mm roer .
Is erg goed gelukt .
Ik heb de 80 Ampere regelaars wel watergekoeld en de motoren voorzien van messing buis .
Zit er 8 slagen omheen .
Tevens roer voorzien van extra waterinlaat aan de andere kant .
De rubber stootstrip was bij ook 3 cm korter dan de nodige lengte , maar daardoor zit hij er juist mooi strak omheen .
De plaat waar de servo in geplaatst word heb ik een stuk van een cm er tussenuit gehaald .
De schroefaskoker steekt nu 25mm buiten de boot .
Ik zit nu nog te wachten op mijn 2 pakketten 3300 11,1 V .
Deze worden parallel doorgeschakeld als 3S2P ook de balans stekker word draad voor draad doorgelust zodat het balansen gewoon werkt op beide pakketten tegelijk .
De pakketten worden gewoon aan elkaar getaped .

Lex, dat is een goede manier om die strip eromheen te krijgen, bedankt.

Als we het dan toch over aanpassingen hebben; ik heb de borgspant van de motoren laten vervallen en achter de motorsteunen, aan de gezamelijke motorspant, een verhoging gelijmd met daarin een 5mm gat exact in het midden van de motorsteunen (horizontale orientatie). De motorsteunen hebben allebei een uitsparing van een halve cirkel van 5mm op dezelfde hoogte. Ze maken dus samen weer een 5mm gat die uitlijnt met het 5mm gat in de gezamelijke motorspant. Daar kan ik makkelijk een bout doorheen draaien en dan zitten de motoren fool-proof vast. Ik heb natuurlijk getest of ik met verlijmde romp er ook bij kan en dat gaat prima :)

@ jbspecial; je hebt lekker doorgewerkt! Ik ben benieuwd hoe jouw Sea Jet Evo eruit ziet.

Na een paar avondjes om de laatste puntjes aan de romp af te maken, heeft mijn Sea Jet Evolution vanavond gevaren!

Ik heb de tunnel aanpassing gedaan met kielverlenging en scherpe randen. Ik heb uiteindelijk besloten de strakes er (nog) niet op te maken. Ook gebruik ik het standaard roer en de props staan ongeveer 7mm verder naar achteren.

Op naar de plas! Er stond een stevig windje, dus het water was een beetje onstuimig. Prima voor een Jet ski dus :) Met een beetje gas voer ik weg, maar al snel ging het gas er helemaal op en spoot de Sea Jet Evo weg. Hij komt meteen mooi in Plané met een grote rooster tail achter de props. De snelheid is behoorlijk en de wendbaarheid is al helemaal voor elkaar. Zolang je niet in de waterstroom van de props komt met het roerblad, gaat het sturen heel geleidelijk. Met grotere stuur uitslagen moet je oppassen, want voor je het weet sta je achterstevoren :)
Het vaarbeeld is erg mooi en tegen de wind in lift de hele romp uit het water. Vanuit stilstand volgas geven resulteert in een wheelie maar dan op het water :) Ook heb ik de romp meerdere keren om laten slaan, maar hij draait elke keer weer keurig om.

En dan de grote vraag; hoe hard gaat hij nou? Met de Graupner 33mm K-serie props en een 3S lipo heb ik 47.8 km/u gehaald. Met de gps nog iets verder naar voren en misschien een maatje grotere props ga ik de 50 km/u ook nog wel halen. Maar snelheid is niet het belangrijkste, het gaat om de fun van de vaareigenschappen en die fun heb ik zeker gehad!

* Helaas zat er wel water in de romp na het varen. Ik vermoed dat er een lek zit tussen de romphelften waar de romp vervormd is geweest. Dit ga ik zo snel mogelijk oplossen zodat ik weer het water op kan!

Morgen zal ik een filmpje posten van deze maiden run.

Laatst bewerkt:
Netjes Dirkjan .
Deze snelheid had ik niet verwacht met de 33mm schroeven .
Ik ben volgende week op vakantie en helaas gaat de boot niet mee .
Het watertje bij mij thuis in de buurt is nu ook al dichtgegroeid met plompe bladeren dus daar kan ik ook niet meer varen .
Over een week maar is weer eens een stukje nattigheid opzoeken en de GPS erin hangen .
Zit alleen nog in dubio of ik de 36mm schroeven aftop of gewoon zo laat .
Ik heb de pop veel platter op het stuur liggen dan normaal zodat de snelheid nog hoger zou moeten kunnen zonder dat hij achterover klapt .
Dus ik denk dat ik zo niet aftop en gewoon na een paar sprintjes even terughalen en temperatuur meten met de IRmeter .
Ben dus alleen beetje bang voor het pakket , want dat is een goedkope van 20C .
Deze goedkope zijn dan vaak niet eens 20C maar minder .
Heb met de modelauto ook al een 3 cellen pakket geploft .
Was toen de sticker eraf ging maar een 12C pakket en niet 20C zoals op de mooie sticker gedrukt stond .

@ Dirk Jan,

Klinkt goed, ik ben benieuwd naar het filmpje. Leuk om te weten dat de snelheid tegen de 50km/h aanloopt! Ik heb de mijne niet meer kunnen meten sinds hij over de 40km/h ging, m'n radargun kan het dan niet meer oppakken.

Als hij een paar keer over de kop is gegaan heb ik ook water in de romp. Dat komt dan toch tussen het zadel en de afdekplaatjes door de romp in. Wacht dus even met allerlei moeilijke dingen uithalen tot je een run hebt gemaakt waarbij hij gewoon rechtop blijft. Dan kun je pas bepalen of de romp wel of niet dicht is.

@ JB,

Ik vaar ook met 20C (Turnigy, 5000 mAh) en die zijn na een bijna continu volgas run nog niet eens goed handwarm. Dat is dan met naar 33mm afgetopte 36mm K schroeven. Ik heb trouwens twee reserve 36mm schroeven in bestelling staan, als ik ze binnen heb zal ik daar niet afgetopt ook eens een run mee maken om te kijken of dat echt verschil maakt.

Laatst bewerkt:
Voor het meten van snelheid van zowel mijn vliegtuigen als de auto`s en boten gebruik ik een forerunner 101 van Garmin .
Is lekker klein en licht .
Weegt 74 gram en is 2x zo groot als een horloge (wel 2x zo dik)
Kun je ook dragen met een horlogebandje en gebruik ik dus ook met het afstellen van mijn bromfietsen/motoren .

@ Lex, ik zal hem de volgende run rechtop proberen te houden ;-) Eens zien of er dan minder water in komt.

Na de eerste run zag ik dat de rechter prop beschadigd was. Achteraf merkte ik dat ook, omdat hij ineens niet goed meer stuurde en accelereren was ook minder. Met een nieuwe rechter prop denk ik dat de snelheid nog wat hoger ligt.

Ik ga ook wat verschillende props proberen. Je hebt ook nog 34.5 mm K-series (ik weet alleen niet of die ook in linksdraaiende variant is.) De S-serie van graupner heeft een spoed van 1.6 i.p.v. 1.4 voor de K-serie. Een setje 33 mm S-serie doet het misschien ook wel leuk. Genoeg te proberen dus :)

Mijn waterkoeling werkt trouwens prima. De motoren en regelaar bleven gewoon koel.
Ik gebruik een Turnigy 3s lipo 5Ah met 25C. Hij was na het varen iets warm. De vaartijd was zo'n 10 minuten.

Ik post het filmpje later vandaag!

Laatst bewerkt:
Het filmpje is niet zo'n goede kwaliteit want ik had alleen mijn telefoon bij me:

WUjPPierF_Y[/media] - Robbe Sea Jet Evolution

Ik denk dat de prop hier al beschadigd was, want je hoort en ziet dat hij wat langer de tijd nodig heeft om uit het water te komen. Op het laatst was de bestuurder zo grappig om kort bij de kant 180 graden te draaien, dus ik was meteen half gedouched. Erg veel fun dus deze Sea Jet Evolution ;)

Binnenkort een beter filmpje met nieuwe props!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dirk Jan,

Voor een eerste run vaart dat prachtig, gefeliciteerd! Ik denk wel dat je de groeter schroeven nodig hebt, zo te horen duurt het even na het gasgeven voordat de schroeven 'pakken'. Bij mijn SJ lijkt het accelereren feller te gaan met die grotere props.

Het leuke is ook dat je met die wind en golven gewoon door kunt varen, kan niks gebeuren met dat ding. Dat zal bij jou Hydromite wel anders zijn vermoed ik ;)

Laatst bewerkt:
Lex, bedankt, ik ben zelf ook erg blij met het resultaat :)

Het accelereren ging in het begin beter; ik denk dat het door de kapotte prop kwam. Beide bladen van de rechter prop bleken voor 1/3e afgebroken.
Morgen ga ik een run doen met de standaard props, want ik heb geen reserve Graupner props meer. Die bestel ik morgen, waaronder een setje 36mm's.

Mijn Hydromite heeft de voorkeur aan glad water, anders ligt hij zo op zijn dak en die draait niet uit zichzelf om :) Ik heb hem al meerdere keren uit het water moeten vissen met een tennisbal aan een klos vliegertouw ;)
De Sea Jet Evolution vaart erg goed op ruiger water, dus nu kan ik altijd varen tenzij de plas bevriest maar dat zal dit seizoen denk ik niet meer gebeuren ;)

Ik ga de bevestiging van het zadel ook veranderen met een bodysteun van een auto en bodyclips. Dan hoef je niet meer met een schroevendraaier of inbussleutel te priegelen onder de pop. Gewoon een clipje door de uitstekende steun en het zit vast. Ik zal foto's posten wanneer ik het gemaakt heb.

Ik ben benieuwd hoe die clip-zadelbevestiging gaat houden bij jullie. Als ik zie wat voor klappen die pop af en toe krijgt als de jetski met volle snelheid over de kop gaat, dat is niet mis!

Ik heb de nieuwe zadelbevestiging klaar en hij is ook al succesvol getest. Ik heb voor de zekerheid nog een extra stukje abs er tegenaan gelijmd. Ik denk dat dit sterker is dan de originele plastic breekbout :) Het zadel is nu veel makkelijker en sneller los en vast te zetten.

DSC01506.jpg

DSC01503.jpg

Het water in de romp na de maiden run zat me niet lekker. Het was zoveel dat ik het idee had dat het niet alleen tussen het zadel doorkwam. Gisteren heb ik de tuinslang op de inlaat van de waterkoeling gehad en ja hoor.. één van de slang aansluitingen sloot niet goed aan en daar druppelde water uit. Nadat ik dit goed had vastgezet lekte hij niet meer.

Ik weet ook waarom er een propje was gesneuveld met de eerste vaart. De props stonden te ver naar achteren en hebben het roerblad geraakt. Ik had wel getest of dit zou kunnen en ik had nog genoeg speling dacht ik. Maar het roer blijkt toch meer te verbuigen/draaien onder het varen dan ik dacht. Ik heb de props dus een stukje terug gezet (de originele Robbe props).

DSC01504.jpg

Gisteren weer gevaren. Omdat ik geen reserve Graupner prop meer had heb ik de originele Robbe props geprobeerd. Die werken ook prima, al ligt de snelheid iets lager. Onder dezelfde weersomstandigheden was de topsnelheid nu 45.3 km/u. De Graupner props geven dus al 2.5 km/u snelheidswinst.
Het was weer lol beleven met pirouettes, sprongen en rechte stukken volgas met de grote rooster tail achter de Sea Jet Evo:

DSC01497_bijgesneden.jpg

DSC01499_bijgesneden.jpg

Dit keer zat er bijna geen water in de romp. Een paar druppels van het omrollen, maar dat is geen probleem!

Hier nog wat foto's van mijn Sea Jet Evolution zoals hij er nu bij staat:

DSC01501.jpg

DSC01505.jpg

DSC01507.jpg

DSC01510.jpg

DSC01511.jpg

De Graupner 33mm en 36mm props zijn besteld, dus binnenkort zullen we zien of de 50 km/u aangetikt kan worden ;)

Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes Drik Jan! De reparatie van de onderkant is ook mooi gelukt. Als JB die van hem varend heeft moeten we misschien eens iets afspreken, zou mooi zijn om eens met drie SeaJets te gaan scheuren! De driehoek Veenendaal - Zutphen - Lelystad is niet al te groot.

Back