Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Hmmm...
Vervelend dat de schipper van de RV 162 nu nét op uitzending moet.
Anders had hij wellicht weer een paar vette PVtjes kunnen scoren! ;)

Netjes hoor die waterkoeling! Hoe heb je die radius zo strak in het buisje gebogen? Ik heb op een van mijn regelaars ook zo'n u-buisje, maar dat was nog een heel gepruts om te buigen zonder knikken of breken.

Hoi Dirk Jan,

Dank je, ik heb het met een klein pijpenbuigertje gedaan. Al was deze buisdiameter daar eigenlijk net te groot voor. Ik heb eerst het te buigen gedeelte van de buis heet gestookt zodat hij wat zacht werd. Toen met de buiger gebogen, maar daarbij werd de ronding toch flink plat. Met een hamer heb ik toen de buis weer voorzichtig wat in model getikt. Het wat plat getikte vlak is in de ronding nog te zien.

Weer is de SJE een tandje sneller geworden.. :thumbsup: Doordat hij nu zo hard gaat en daarmee hoog op het water vaart had ik het idee dat de 33mm schroeven het moeilijk kregen voldoende grip te krijgen, met name in bochten. Ik heb er 36mm schroeven onder gehangen, wel afgetopt naar 33mm om een wat 'vollere' bladvorm te krijgen.

Resultaat: Hogere topsnelheid, betere acceleratie, en minder snelheidsverlies in bochten. Met de 33mm jongens gaat de buitenbocht-schroef naar mijn idee snel luchthappen, nu is dat veel minder.

Maar nu zit ik met 3S en de standaard motoren wel aan de max denk ik. En de romp ook, met tegenwind en een klein sprongetje op een golf wil hij spontaan achterover slaan! Rechtuit gaat bloedhard maar een golfje in de lengterichting kan hem ineens in onbalans gooien. Snel van het gas af dan maar, en als het model weer goed vaart weer planken! ;)

Lex, dat klinkt goed zeg met die 36mm props! Zo blijf je bezig om het maximale uit de romp te halen :) Ik snap dat het een abs romp is en dat topsnelheid geen eerste vereiste is (het moet allemaal wel heel blijven en meegaan) maar het loont wel om met de setup en afstelling te experimenteren. Ik ga zeker ook met props en het zwaartepunt experimenteren. Als je ooit nog een lipo erbij koopt of vervangt, zou je voor een (nog) hogere capaciteit kunnen gaan. Een 5.8Ah 3S lipo bijvoorbeeld. Naast de langere vaartijd zijn die ook iets zwaarder wat de romp misschien wat meer stabiliteit geeft en de props iets meer grip geven. Het frontale oppervlak blijft natuurlijk groot en daar kan je weinig aan veranderen.
Heb jij je lipo achterin het accubakje liggen of voorin? Ik houd nl een paar cm over in de accubak zodat ik nog wat kan schuiven.

Zaterdag heb ik bij de Action een pool-noodle (zo’n drijfslang voor in het zwembad) gekocht voor €1. Daar zaag ik een paar delen vanaf voor in de romp. Mocht ik in het ergste geval een lek krijgen, dan zinkt mijn Sea Jet in ieder geval niet naar de bodem ;)

Heb jij je lipo achterin het accubakje liggen of voorin? Ik houd nl een paar cm over in de accubak zodat ik nog wat kan schuiven.

Hoi Dirk Jan,

Ik heb ook nog ruimte en heb de accu helemaal achterin het vakje liggen om het gewicht zoveelmogelijk achterin te krijgen. Ik heb liever de neus zover mogelijk uit het water en daardoor een hogere snelheid, dan een stabieler vaarbeeld bij een lagere snelheid. Al is het denk ik marginaal wat het verschuiven van de accu uit gaat halen. Het 'probleem' is meer het frontale oppervlak.

Maar misschien is het vorige bericht wat verkeerd overgekomen. Het is zeker niet zo dat de SJE nu onstabiel is. Integendeel, hij vaart nog steeds als op rails, alleen met (veel) tegenwind en verradelijke golfjes krijgt wat stuiter en slinger neigingen. Maar welke speedboot heeft dat nou niet? Bedenk ook dat hij nu zo'n beetje de dubbele snelheid vaart dan waar Robbe het ding op ontworpen heeft ... ;)

Beetje 'fail safe' drijfvermogen ... heb ik nog niet aan gedacht! Goed plan, ik ga ook maar zoïets regelen voor de zekerheid!

Daar heb je gelijk in, speedboten gaan het snelst als ze op het randje varen en de minste weerstand hebben. Dat maakt het varen ook spectaculair :)
Ik heb nog een vraag over de spray rails; heb je die ook van abs hoekprofiel gemaakt? Ik zit te twijfelen of ik ze meteen meeneem, of eerst zonder ga varen. Ik vind het ook wel leuk om het verschil voor en na de spray rails te zien.
Ik ben nog steeds bezig met de pop. Vanavond weer verder aan het onderschip. Ik werk momenteel aan twee boten tegelijk en daardoor gaat het allemaal wat minder snel :)

De spray rail heb ik van 6x3mm ABS L-profiel gemaakt Dat klopt precies met de V-stelling van de romp. De winst zit hem in een hoger en dus met minder nat oppervlak over het water lopen, óf en hoeveel snelheidswinst dat oplevert is moeilijk te zeggen. Maar het grootste voordeel zit hem in het bochtengedrag. Met rails stuurt de SJ strakker en gecontroleerder. Alleen een 180 graden 'handrembocht' gaat wat moeilijker ;) Als je de romp nu toch nog over moet spuiten ......

Laatst bewerkt:
ehh Spray Rail?

heeft iemand er een foto van ? morgen kom ik toch langs Veenendaal, ga ik gelijk even bij Quartel kijken voor zo'n stripje?:mad::)

ik hoop echt dat de laatste spulletjes van de week binnen komen , dan kan ik het gehele aankomend weekend(4 dagen) eindelijk eens gaan bouwen.

Laatst bewerkt:
zoals op eerdere foto's te zien is in dit topic kun je zien dat het echt over sprayrails gaat;

16012010070.jpg

16012010068.jpg

Bedoelen jullie dat randje aan de zijkant van de romp? In dat geval worden er strakes bedoeld :) Of ben ik nou in de war met de twee termen?

Laatst bewerkt:
Hoe dan ook, we (Dirk Jan en ikzelf) bedoelen deze:

full

full

Ze liggen midden tussen de kiel en de strakes (ik weet ook niet zeker of dat de goede term is ... ) en zijn door mij toegevoegd. Zonder die extra rails leek mij de romp de neiging te hebben om bij het stijgen van de snelheid de boeg steeds sterker in het water te drukken. Met de rail is dit veel minder en wordt er ook veel minder water zijwaarts weggegooid. Die energie kan beter voor de snelheid gebruikt worden Plus nog het verbeterde sturen natuurlijk, wat eigenlijk een onverwacht maar erg prettig bijverschijnsel bleek te zijn. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
sprayrails is de rand die rondom zit en die het water afbuigt naar beneden. strakes zijn de soort van traptreden en die in dit geval ook toegevoegd zijn.

kee, volgende (noob) vraag, wat voor materiaal wordt dat/is dat van gemaakt ?/

kant en klaar ? of een abs stripje van bv afmetingen..X?
:confused::cool:

@ FuriousNL :

Goed zo jochie .... zijn de uren in mijn werkhok toch niet voor niets geweest.

Voor de volgende (ver)bouwer ... ;

Eigenlijk zitten er (meestal) 4 strakes .. gelijk verdeeld over de bodem.

2 korte .. tot 3/4 bootlengte aan de binnenkant ,
en 2 lange ... doorlopend tot de spiegel aan de buitenkant.

Met de lengte vd strakes wordt flink ge-experimenteerd.

Gezien de "kuil" voor de spiegel , is 1 strake een goede oplossing.

Ik had hem alleen langs de "kuil" doorgetrokken.

Verdere verbetering om 't water ONDER de romp te houden ,

zou het lijmen van 'n dun plaatje kunststof tegen de zijkant zijn.

Dit moet dan 2mm verder/dieper lopen dan de huidige sprayrails ,

en de hoek met de huidige sprayrail moet worden dichtgezet met epoxy-plamuur.

Back