Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hier een filmpje van de reactiesnelheid van de ESC. Ik wissel een aantal keer van vooruit naar achteruit, zoals jullie kunnen zien is er van een vertraging geen enkele sprake.

     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ha ok maar je schreef dat de regelaar een brake had
    dus deze regelaar is meer dan bruikbaar voor een duik boot

    dus dan nu graag de link naar het type nog eens want ik heb er een paar (3)nodig voor de foxtrot
    gr raf
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hij heeft wel degelijk een brake, daarom staat de motor ook bijna direct stil bij de switch naar achteruit. Met vertraging bedoelde ik een pauze tussen het vooruit en achteruit draaien.
    Dat was ook de strekking van mijn hele verhaal op de vorige pagina, een brake op een ESC is niet per definitie slecht.

    Hier is de link naar de regelaar: https://www.conrad.nl/nl/carson-500...max-2-belastbaarheid-motorlimiet-1040631.html

    Ik heb beide motoren gewoon parallel aan die ene regelaar gekoppeld, met de plus en min van één motor omgedraaid. Gelukkig draaiden ze meteen in de goede richting, anders had ik de boel om moeten solderen. Overigens moet ik erbij vertellen dat ik de regelaar wel een beetje warm vond worden, maar de assen zijn nog niet gesmeerd dus waarschijnlijk wordt ie op het moment wat zwaarder belast dan normaal.

    Hij is wel lekker compact, ongeveer 4 x 4 x 1 cm, dus ideaal voor dit soort toepassingen waar de ruimte nu eenmaal beperkt is. Hij kan daarnaast tot 12V accuspanning aan, heeft een 1,5A BEC, en kan een duurbelasting van 45A aan met een piekbelasting van 85A. Ruim voldoende voor dit model naar mijn idee. Daarnaast is hij 100% waterdicht. Ik vermoed dan ook dat dit een waardige vervanger is voor de Rokraft regelaars die niet meer gemaakt worden.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoe krijg jij het toch klaar Raf dat die regelaars zo vaak kapot gaan?
    Ik doe er 15 jaar mee met een regelaar en er wordt ook veel gevaren.

    Hein
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    wel beter lezen Hein want het staat er wel degelijk
    het probleem die china stekkers aan de lipo's eigenlijk
    aan mijn regelaars (kleintjes)zet ik 2 mm goud contacten (1 man 1 vrouw )je kunt dus niet missen
    maar aan die lipo's zitten dus van die rode stekkers en dus werk ik met een tussen kabeltje
    in waterschei had ik mijn tussen stekker vergeten en van urbain een kabeltje geleend
    alleen dat was zo een rode maar europeese stekker en dus als ik die aan sloot was +/- verwisseld op de stekker
    dan heb ik dus aan die 2 mm stekkers de kabels verwisseld om toch de juiste polariteit aan de regelaar te krijgen
    en ik ben die tussen stekker vergeten te vervangen en stak dus een andere lipo in (die past ook)en zette dus rood op rood en da was verkeerd da moest rood op zwart zijn door die verkeerde tussen stekker .
    en nee ik ga die stekkers aan die lipo's niet veranderen want die passen dan weer niet in mijn andere boten .
    dat krijg je dus als je afwijkt van het principe dat ik aan het water niets herstel
    had ik die in waterschei niet hersteld dan had ik daar niet kunnen varen maar was deze regelaar niet opgebrand geraakt
    stom ja te voorkomen ja door aan het water niets meer te herstellen

    gr raf
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Leuk verhaal Raf,
    je had dat trouwens als een geschreven dat je kortsluiting gemaakt had.
    Maar bij het aansluiten controleer je zo iets toch en maak je geen "tussenkabeltjes".
    Dat is vragen om moeilijkheden en geld weggooien.
    En je weet dat ze in China anders om lezen dus .......

    Hein
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    tussen kabeltje werkt perfect hoor alleen als je bespaart op accu's kan je dit voor hebben
    met sommige boten vaar ik weinig en dan daar een extra accu voor aan schaffen vind ik geld weg gooien

    gr raf
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ondertussen zit alle elektronica op zijn plek en aangesloten, en kan ik de duiktank testen.
    [​IMG]

    Helaas werkt het nog niet helemaal naar behoren. De "vol"-voeler maakt geen contact en in plaats daarvan loopt de hele tank vol/over waarna de failsafe voeler contact maakt. Ik gok dat het overloop ventieltje lager zit dan de "vol"-voeler. Die laatste moet ik dus iets langer maken. Bij de droge test ( de voelers kortsluiten met een schroevendraaiertje) werkte het systeem wel. Positief punt is dat de tank zo te zien niet lekt.

    Overigens snap ik nog niet helemaal hoe het Triple-S systeem behoort te werken, ik dacht dat het systeem automatisch op leegpompen zou schakelen wanneer de failsafe contact zou maken, maar dat gebeurt niet, de pomp schakelt enkel uit waarna ik handmatig op leegpompen moet schakelen.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb de versie die wel leeg pompt
    je kunt de vol detectie opnemen in je ontluchting dan moet je de sensor niet dieper steken maar gewoon een buisje met een draad er aan gesoldeerd opnemen in je ontluchting's leiding
    bij tank vol stopt dan ook de pomp als lex de juiste transistor gebruikt heeft.
    ik zit nu aan DTCV3 versie van de besturing
    failsafe = leeg pompen
    water contact = leeg pompen
    lipo laag = leeg pompen
    tankvol = pomp stoppen
    tankleeg is niet opgenomen in de originele versie dus niet in gebruik
    eventueel een zoemer mee aan sluiten die een liedje zoemt naargelang de fout melding

    gr raf
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb inderdaad een messing buisje met een draad eraan gesoldeerd aan een stuk slang van de ontluchting zitten, maar dat is bij mij de failsafe in plaats van de vol detectie. De vol detectie is bij mij een voeler bovenin de tank. Ik kijk zo even verder met een langere voeler om te zien welk effect dat heeft.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Met een langere voeler werkte het systeem wel zonder te overstromen. De leeg voeler bleek echter te lang en heb ik iets in moeten korten zodat de pomp geen lucht ging aanzuigen.

    Toen ik vervolgens het systeem nogmaals wilde testen en het model aanzette met de switch op de ESC kreeg ik plots last van zeer veel ruis in het signaal. De servo's bleven brommen en schokkende bewegingen maken, en de servo die via het Triple-S systeem de slang afsluit bleef grote bewegingen maken. De ESC zelf daarentegen reageerde nergens meer op, alle LED's blijven uit en ik kan hem ook niet meer programmeren. Mogelijk is de ESC dus naar zijn moer maar ik begrijp niet goed hoe dit gebeurd kan zijn, ik heb enkel een wijziging aangebracht aan de lengte van de voelers van het duiksysteem. Het duiksysteem wil ook niet meer pompen. De BEC van de regelaar werkt blijkbaar nog wel.

    Bij het loskoppelen van het Triple-S systeem werkte alles een stuk rustiger, maar de ESC reageert nog steeds niet...
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    daar moet je dus voor bij lex zijn die kan weten wat het probleem is
    ik ben verder gegaan met de oer techniek waar walter en ik vroeger mee begonnen zijn en die wijkt dus af van wat lex gemaakt heeft
    gr raf
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het probleem zit hem waarschijnlijk niet in het Triple-S systeem, alles werkt namelijk prima op het moment dat ik de regelaar loskoppel en in plaats daarvan een aparte ontvangeraccu aansluit. De regelaar is dus de schuldige. Ik snap echter niet hoe dit gebeurd kan zijn, alles werkte prima en van het ene op het andere moment liep het ding in de soep.

    Ik vond hem een beetje warm worden maar het kan toch niet zo zijn dat een ontvanger, Triple-S Systeem en 4 servo's een 45A ESC met 1,5ABEC om zeep helpen? Ik gebruikte de motoren niet eens...
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Is inderdaad onwaarschijnlijk - mijn triple S pomp gebruikt nog geen 1.5A. Zal iets met de regelaar geweest zijn - freek
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja dan denk ik het ook dat het de regelaar gaat zijn
    gr raf
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ben ik dan weer mooi klaar mee. Heb ik mijn modelbouwbudget voor de komende tijd gespendeerd aan onder andere een regelaar waar ik van zou mogen verwachten dat ie van goede kwaliteit is, loopt het ding bij normaal gebruik al naar de kl... En garantie zit er natuurlijk ook niet meer op omdat die al verloopt op het moment dat je er andere connectors op soldeert. Je zou bijna zeggen dat ze er met opzet standaard van die ronde plugjes aan solderen zodat de eindgebruiker wel gedwongen wordt er zelf andere aan te solderen.

    Ik ben bijna geneigd om de boel maar gewoon op marktplaats te gooien...
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Bouwverslag Robbe U47

    dus ik had gelijk wat de regelaar betreft
    spijtig genoeg hoor want het kost jou euro's

    gr raf
     
  18. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Is een bec van 1,5A niet wat weinig voor 4 servo's en het triple-s systeem?
    Hans
     
  19. Tijgert

    Tijgert

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amstelveen
    Hallo, Noob hier (net aangemeld).
    Weet iemand nog waar er Robbe U47's te koop zijn?
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ongebouwde niet nee of je moest toevallig een shop tegen komen die er nog een heeft liggen
    ik heb er nog eentje maar die is niet te koop spijtig genoeg
    wat ik wel kan doen is een epoxy afdruk er van maken maar dat via pb
    succes met de zoek tocht
    gr raf
     

Deel Deze Pagina