Bouwverslag Robin ATL

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Chip, 26 aug 2010.

  1. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Update bouwverslag Robin ATL

    Vandaag naar het vliegpleintje geweest, motor gestart en afgeregeld, alle systemen gecheckt, range-test, en wat foto's genomen.
    Gewicht zit op 21.5 kg. Zwaartepunt vergt nog een kleine 100gr in de staart.
    De maidenflight misschien volgende week ?
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er zeer goed uit:)
     
  3. solitairyman

    solitairyman

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    21
    Vliegklaar

    Jan,
    Prachtig en ben benieuwd naar zijn eerste vlucht!!
    Ben bijna ook zo ver...
    Noël
     
  4. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Het zag er allemaal goed uit.
    Op naar volgende week Jan
     
  5. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    alleen ontbreekt er nog een spinner
    dat vindt ik toch maar voor de rest mooi gebouxd en hopelijk heb je er veel sleepplezier mee
     
  6. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Yoyo


    En dan kijk ik uit naar een bouwdraadje van de Yoyo :D
     
  7. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    ATL

    Een spinner van 90 dia. en die 3blads Mezjlik dat lukt me niet. Er blijft te weinig materiaal over om een stabiele spinner te behouden.
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Wel een apart toestel hé ...
    Zal wel prima vliegen :)
     
  9. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Hoi Jan,

    Ziet er mooi uit,als hij ook nog zo vliegt als hij eruit ziet dan komt het volgende week helemaal goed. Succes met de maiden volgende week.

    mvg
     
  10. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Robin ATL Maidenflight

    Zonder noemenswaardige problemen. Enkel de aansturing van het neuswiel deugt niet.
    Toestel heeft een enorme vliegenveloppe (snel en uiterst traag). Heel stabiel ook met de nijdige zijwind vandaag.
    Hier alvast enkele foto's (filmpje volgt, hé Gert?)


    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    :proost:

    Proficiat met de maiden...

    Ziet er goed uit in de lucht
     
  12. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ziet er goed uit, motor loopt ook uitstekend zo te horen, ZDZ powaaaaaah:)
     
  14. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Maiden Robin ATL


    Motor helemaal OK: toerental nu nog begrensd tot max 4000rpm, olie 1:30. Cilindertemperatuur amper 50°C.
    1e landing zonder flaps, 2e met max flaps.
    Energieverbruik 300maH op 18min bedrijfstijd (starten, vliegen, landing).
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jan,
    Gefeliciteerd!

    En een dikke ++++++ voor je veilige startprocedure: dikke handschoen, model goed vastgelegd EN nog een helper vasthouden.
    Het tekent dat je respect hebt voor dit soort machines. Met deze houding ga jij nooit problemen krijgen.
     
  16. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    En hij vliegt zelfs zonder dat de aileron servo's en servo's flaps vast zaten.Jan was ze vergeten vast te monteren en kwam er zaterdag bij uit.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Gertje, misschien had Jan dat liever zelf willen zeggen, (of misschien helemaal niet....)
    We maken allemaal wel eens fouten...

    (een goede flightcontrols check helpt echter :) )
     
  18. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Dubbel checken....

    Ja dat was even schrikken. Gelukkig zaten de servo's erg krap gekneld in hun kistjes. Maar het idee dat ze eigenlijk maar met drie 2.2mm vijsjes van de dekseltjes gezekerd waren :rolleyes:
    Wat was er gebeurd? Ik wou de supports voor de servo's (aluminium L profielen) nog met epoxy vastlijmen alvoren ze met 4 parkers vast te schroeven op de 6mm triplex bodemplaat. Maar eerst nog de servohevels goed afstellen, de afdekplaatjes maken. Toen de afdekplaatjes erop stonden dacht ik (enkele dagen later dus) dat ik de supports al had vastgelijmd.
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Jan,
    Je zit in de periode van de kinderziektes, er komen beslist nog meer zaken boven drijven. Zeker als je straks tientallen sleepvluchten op een dag gaat maken. Je moet geluk, oplettendheid en vaardigheid hebben deze periode door te komen.
    Strikt genomen zijn onze modellen en materialen niet ontworpen voor dit soort inzet.
    Het is aan de eigenaar/vlieger het model zodanig te verbeteren dat je er wél lang van kunt genieten....
    Met mijn ST ben ik voorbij de kinderziektes, maar loop af en toe tegen onderhoud problemen aan, gewoon slijtage zeg maar.
    Het blijft echt altijd opletten.

    Niks vreemd in de vliegerij, kijk naar de 737-300 van Southwest, die een gat in het dak kreeg. Hoeveel van die dingen vliegen er niet en hoeveel landingen hebben ze niet gemaakt? En dan tóch nog weer iets nieuws....
    Southwest In-Flight Fuselage Rupture (With Video)
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Update

    De eerste sleepvluchten zijn gisteren onder nogal winderige condities verlopen (5-6 Beaufort). Mooi neutraal met een 16Kg DG-500 naar 500m :D
     

Deel Deze Pagina