Bouwverslag, Rob's 3mm depron Tiger Moth

Bedankt voor de reacties :D
Ga het ook simpel proberen te houden :yes:

Weerstand was ook mijn zorg, ik heb echter de buis warm gemaakt en rond gebogen zodat die uit zichzelf al zo staat, ook draad heb ik gebogen.
In het hele "bochtstuk" staat er dus geen spanning op buisje, draad of tussen die twee, alleen bij het bewegen als het rechte stuk draad wat net buiten de bocht (buis) valt bij neutrale stand, de bocht (buis) in getrokken of gedrukt zal worden.
Dit is maar een klein stukkie en dunne (0.8mm) draad kan dat wel hebben zonder echt zwaar te gaan lopen :mrgreen:
Moet eerlijk bekennen dat het toch wel even puzzelen was voordat het naar m'n zin zat... ;)

Hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel. Ben benieuwd naar mothje met alle goede opties, soort ultieme supermoth :twisted:

Vanavond maar uurtje tijd gehad, zou eigenlijk de zooi opruimen omdat we morgen en overmorgen bezoek krijgen (en de woonkamer netjes moet zijn :rolleyes:). Opruimen is helaas nog niet gelukt :nooo:

Wel stiekem even aan mothje gewerkt :oops: (dus toch een kleine update)

Bovenvleugeldelen aan elkaar gezet
tiger_mothje_27.jpg

Ondervleugel aan romp vast gezet
tiger_mothje_28.jpg

2x3mm depron met 2mm multiplex als motorschot
tiger_mothje_29.jpg

Dit schijfje (ook 2mm multiplex) komt tussen motor en motorschot. Motor direct hierop vast gezet (via achterkant), daarna geheel tegen motorschot aan en met vier schroefjes langs motortje vastzetten in motorschot, zodat motor er altijd eenvoudig uit te halen is.
tiger_mothje_30.jpg

Donderdag of vrijdag hoop ik verder te kunnen, dan kan ik me bezig gaan houden met staart en aansturing daarvan. Eens vast over na gaan denken...

Groet,
Rob

Zo, ik ben er weer :D
Gisteren is het niks meer geworden helaas, maar hij ligt weer op de operatie tafel :hammer:

Ik heb een goed humeur, het is weekend, mijn bestelde kristalletje is binnen (en werkt), ik heb de nieuwe (benodigde) materialen gehaald, er zit weer goede voortgang in m'n Mothje, bovenvleugel zit erop en de aansturing voor de bovenste rolroeren werkt zoals bedacht :mrgreen:
Dat is een schitterend begin van het weekend toch?!:proost:

Ik ben van plan om met aansturing staart verder te gaan, afgeweken. Die komt later. Tijd voor update, hoop vanavond nog met een tweede update te kunnen komen...

Sateprikkers zitten erin, eerste bamboe delen van het toestel :p Heb even zitten stoeien hoe ik ze het beste vast kon zetten, gaten van vleugel even doorgeprikt in afval stukje depron, alles uitlijnen en met CA lijmen.
tiger_mothje_31.jpg

Toen met vleugelhoogte aan de gang, wat omhoog, wat omlaag, wat schaalgegevens opzoeken, net zolang tot het naar m'n zin was, vleugel tussentijds laten hangen op afvalstukjes depron.
tiger_mothje_32.jpg

Na het vaststellen van de juiste vleugelhoogte, met lijmen van 1 prikker aan de voorzijde van de vleugel begonnen. Daarna recht van voren gezien, zorgen dat vleugels parallel staan (hoogte tussen vleugels overal gelijk), daarna tweede prikker voorzijde geplakt.
tiger_mothje_34.jpg

Tijd om achterste prikkers te lijmen, vleugels moeten ook vanaf de zijkant gezien in juiste hoek staan. Deze bepaald en ook hier een paar druppels CA gebruikt.
tiger_mothje_33.jpg

Tijd om de vleugels van boven gezien, parallel te zetten. Aan achterzijde opgesloten met 2 plakband apparaatjes. Rechts drukt er een zware blokhaak tegen de bovenvleugel om alles goed op de plek te krijgen/houden. Schuine struts bij romp erin en hoppa, nu heb ik een dubbeldekker :cool: Hierna alleen de struts tussen de vleugels nog.
tiger_mothje_37.jpg

De aansturing van de rolroeren van de bovenvleugel. Een stukje uitgesneden balsa, voorzien van CA scharnieren en erin verzonken, een 1mm carbon staaf.
tiger_mothje_38.jpg

Eindresultaat, struts erin, aansturing rolroeren erop en de carbonstaafjes met krimpkous aan elkaar verbonden. Krimpkous maakt het mogelijk e.e.a. nog af te stellen :yes:
Struts zijn zwart omdat ik geen rode stift had :rolleyes: Om er toch weer wat kleur in te brengen, heb ik de aansturing van de rolroeren maar van rode krimpkous voorzien :banana:
tiger_mothje_39.jpg

Misschien plaats ik nog wel een filmpje van de bewegende 4 rolroeren.

Aan de achterkant maar eens een staart gaan plaatsen, anders stuurt ie zo slecht... :turn-l: Ook eens nadenken of ik vleugels ga verstevigen met draad of paar stangetje... :?

Nog veel te doen, ik ga weer aan de slag! :bye:

Laatst bewerkt:
Hoi Dirk,

Ben inmiddels weer een flink stuk verder, gaat stiekem toch meer tijd in zo'n Mothje zitten dan ik gedacht had... :mrgreen:

Hier 2e filmpje rolroeren:

Zoals je op filmpje ziet zit de staart er inmiddels op, roerhoorntjes moet ik nog van een druppel epoxy voorzien, net als alle struts van de hoofdvleugels overigens :rolleyes:
tiger_mothje_40.jpg

Uitlijning t.o.v. voorvleugels.
tiger_mothje_41.jpg

Inmiddels zitten de servo's voor de staart er ook in. Eens kijken hoeveel uitslag ik die ga geven...

Onvanger komt in de staart, net achter tweede cockpitje, dan kan lipo met regelaar in voorste compartiment en kom ik redelijk uit qua zwaartepunt.

Heeft iemand misschien een maat voor het zwaartepunt waarmee het Mothje (bij jou dan), liefst van een 60cm uitvoering, goed vliegt?

Ik ga 'm nu op ongeveer 22mm vanaf voorzijde vleugel leggen. Ik kan het niet meer terugzoeken,zwaartepunt stond buiten de papieren mal op stukje papier wat ik na het snijden weggemikt heb :roll:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zaterdag gekozen om te gaan vliegen in plaats van bouwen :banana:
Lekker gevlogen met de EZ, op gegeven moment nog met camera erop filmpje geschoten (hier te zien).

Bouw ligt echter niet stil, daarom even een update (epoxy is nu aan het drogen ;))
In principe kan het mothje de lucht in als ik accu er even onder hang. Zal niet veel worden komende dagen, het is helaas donker tegen de tijd dat ik van m'n werk kom :(

Besloten om toch wat buisjes te plaatsen voor de stangen naar de staart :p Hiervoor gebruik gemaakt van de o-zo-handige bamboe/sate boorverlenger :yes:
tiger_mothje_43.jpg

Buisjes erin, stangen komen netjes bij hoortjes uit.
tiger_mothje_44.jpg

Eerste poging bevestiging stangen, zo krijg ik het Z-haakje wat in de stang gebogen is, echter niet meer door de roerhoortjes...
tiger_mothje_45.jpg

De boel dus maar omdraaien, kan ik het mechanisch afstellen ook eenvoudig aan de buitenkant van het toestel doen.
tiger_mothje_46.jpg

Bevestigingen zitten erop, iets kleiner was misschien beter geweest, maar had niks anders liggen... Meteen "landingsgestel" voor de achterkant gemaakt en romp bekleed. Landingsgestel is van Balsa met ijzerdraadje erover.
tiger_mothje_49.jpg

Tijd voor de aandrijving, bekende motortje, propsaver, propellers en motor bevestigingsplaat van 2mm multiplex.
tiger_mothje_50.jpg

Testen beetje moeilijk met lege zender, gepiep van de zender bovendien knap irritant :hammer: Accucapaciteit nog prima zoals je ziet, kan voorlopig weer vooruit. Meteen stekkers aan nieuwe Lipo(tje)s gezet en die opgeladen.
tiger_mothje_51.jpg

Prikkers verstoppen in de tank
tiger_mothje_52.jpg

Motor erin, samen met regelaar
tiger_mothje_53.jpg

Ontvanger erin
tiger_mothje_54.jpg

Kon het niet laten... :rolleyes: "uitgang" voor antennekabel
tiger_mothje_55.jpg

35Mhz kristal, kanaal 78 besteld (Multiplex).
Waarom staat hier 34,725 op? Iemand enig idee??? Werkt in ieder geval prima...
tiger_mothje_42.jpg

Ondertussen ben ik bezig met landingsgestel :cool: Als dat erop/eronder zit kan ik klepje gaan maken voor accu en zwaartepunt gaan bepalen.

Inmiddels wat andere info gekregen, zwaartepunt ligt blijkbaar goed rond 17mm van voorrand vleugel, niet op 22mm. Eens kijken waar ik nu met m'n accu uit ga komen...

Wordt vervolgd.... :morning:

Ziet er allemaal puik uit, Rob, die rolroeren doe het perfect :!:

Ik heb even het zwaartepunt van m'n 60cm moth gemeten en als ik de accu plaats op de plek waarbij ik hem het fijnst vind vliegen kom ik op ca. 15 mm van de LE van de ondervleugel.

Die 34.725 klopt wel. Het ontvangerkristal werkt 455kHz lager dan het zendkristal, het z.g. middenfrequent.

De windverwachting voor het weekend lijkt heel gunstig .... :rolleyes:

Dirk

Hmmm, had ik moeten weten, thanks Dirk! :thumbsup:
Nog even gezocht:
Multiplex doet inderdaad onnodig onduidelijk en nog inconsequent ook!
Het zenderkristal wordt op de tweede boventoon gedwongen en werkt dus uiteindelijk op 40.685MHz.
Het ontvangerkristal wordt op de derde boventoon gedwongen en werkt daarmee op 40.230Hz. Eigenlijk zou hierop dus 13.410 moeten staan.
Zoals al door Rob uitgelegd wordt er een middenfrequent gehanteerd van 455kHz, waardoor het ontvangerkristal op een 455kHz lagere frequentie werkt dan het zenderkristal.
Bij andere merken wordt gewoon de zendfrequentie vermeld: Tx40.685 en Rx40.685 voor respectievelijk de zender en de ontvanger. Ook hier past men echter het zelfde toe: zenderkristal op 2e of 3e boventoon, ontvangerkristal op 3e boventoon.
Dit op een boventoon dwingen van kristallen wordt gedaan om steviger kristallen te kunnen gebruiken. Hoe hoger de grondfrequentie van een kristal is, hoe dunner het plaatje materiaal is, waaruit het kristal bestaat.
Een 13.410MHz kristal is dus veel steviger dan een 40.230MHz kristal en zal dus trillingen en crashes veel beter overleven.

Blijkbaar is MPX meester in het scheppen van verwarring, dit is mijn eerste MPX kristal, misschien dat ik daarom nooit eerder gezien had... :?

Goed, terug naar het Mothje :D
Inmiddels zit landingsgestel eronder, zwaartepunt kan ik nu gaan bepalen, door niet geplande verschuiving (van 22mm van LE naar 15-17mm), komt accu niet meer in voorste compartiment uit, maar tussen eerste en tweede... :rolleyes:
Tja, weer een uitdaging erbij, eens kijken hoe ik dat weer op ga lossen....

Hoe meten jullie het zwaartepunt? Toestel rechtop of op de kop? :confused:
Er zijn nog andere methodes zoals deze, met lussen en schietlood:
tip19af5.gif

In tegenstelling tot tekeningen van veel dubbeldekkers waar zwaartepunt tussen de vleugels is aangegeven, stond dit op tekening van mothje onder de ondervleugel, erg instabiel dus, ben benieuwd hoe jullie dit doen... :p

Heb niet veel foto's deze keer, moet er nog wat schieten.
Paar verbindingsblokjes voor onderstel gemaakt uit polycarbonaat.

Beginnen met gaten boren in 5mm plaat
tiger_mothje_57.jpg

Even zagen en vijlen en blokjes zijn klaar (moet ze alleen nog even ontbramen).
tiger_mothje_58.jpg

Leuk topic! Ik ben met een balsa moth begonnen, zie: bouwverslag-tigermoth-60cm-balsa .

Of deze ooit vliegklaar wordt gemaakt weet ik nog niet. Wel vind ik het erg leuk om te zien hoe jij bepaalde zaken oplost. Vooral die roerhoorntjes van servomateriaal zijn handig :) ik ga dit topic ook zeker volgen!

Crash...

Dank je Stephan,

Helaas slecht nieuws...
Mijn nonchalante houding t.o.v. het gewicht:
  • Deze ontvanger is zwaarder maar beter
  • Dit onderstel is zwaarder maar beter
  • Deze constructie is zwaarder maar beter
Enz. enz... hadden een vliegtuig van 224 gram (!) vliegklaar tot gevolg... 8O

Nou goed, met het stevige onderstel kan ie wel tegen een lompere landing...
Toestel klaar, op verstevigingen (spanlijnen) tussen de vleugels na. Ik even taxiën op het gazon achter m'n huis, ging PERFECT!

Laat ik even naar het veldje voor m'n huis gaan dacht ik, beetje vaart maken en opstijgen, stukkie rechtdoor en weer landen :rolleyes:

Ik had mezelf beter moeten kennen... HOP, omhoog, paar rondjes gevlogen (ging prima, door grote uitslagen wel behoorlijk nerveus maar goed...)
Ik heb op het veldje maar een krap stukkie, in de breedte heb ik 30 meter tussen de bomen.
Nou is het met een onbekend toestel al snel krap, zeker als je tussen de bomen nog moet draaien om hoogte af te bouwen, daarbij stond ook nog redelijk wat wind. Ondanks dit alles landing waar ik dik tevreden mee was, toestel rolde netjes uit op z'n wielen die ik bewust vrij ver naar voren heb gezet. :cool:

Dusver alles positief! In plaats van terug naar binnen en vleugel verstevingen aanbrengen, weer gestart. Omdat ik super benieuwd was naar de roleigenschappen, maar eens een rol ingezet :turn-l::roll:
Iets te langzaam draaide het toestel op de kop, gezien dit te langzaam ging, gooi ik het gas dicht op moment dat toestel nog op de kop hangt en trek 'm met een halve loopig (up dus) weer naar horizontaal, zoals ik dat normaal met m'n minimag doe.

FOUT DUS! dat was teveel voor de vleugeltjes, links braken beide vleugels bij de romp af en hop, daar kwam het zaakje naar beneden :cry::cry::cry:

Schade:

• Beide vleugels eraf
  • Diverse scheuren in vleugels (ook aan rechterzijde)
  • Landingsgestel verbogen
  • Linkjes tussen rolroeren kapot
  • Depron wat verbogen
Das goed balen dus...
Ga 'm maar eens repareren en dit keer wel verstevigen voordat ik weer een poging ga wagen :hammer:

Frustrerende crash zo, misschien crash ik 'm nog wel liever door een stuurfout ofzo... Zo ineens KNAK horen en machteloos toekijken hoe het toestel op weg gaat richting moeder aarde is knudde...

Ik ga maar weer eens richting bouwtafel...:rolleyes:

Wordt vervolgd....

Laatst bewerkt:
Crash

Tjonge da's echt zonde van de mooie moth zeg. Ik heb eens gekeken naar de verschillende profielen voor aileron toestellen en zag dat er vel mensen zijn die met een KF (kline-Fogleman) profiel vliegen dit schijnt het rol effect zeer ten goede te komen en toch blijft het langzaam goed te vliegen. Misschien is het wat om te proberen nu die toch stuk is :(. jammer hoor daar niet van maar misschien toch leuk om dan meteen wat anders te proberen.
Ik ga misschien zelf ook wat testen als het zo ver is dan komt het hier wel bij te staan.
Sterkte in ieder geval met de her opbouw van de moth.

Laatst bewerkt:
Tjonge da's echt zonde van de mooie moth zeg.
Thanks, jammer ja, maar het is niet anders. :(
Wie nooit wil crashen moet niet aan deze hobby beginnen, crashen is nooit uit te sluiten...

In m'n enthousiasme heb ik dus al gevlogen zonder laatste update te plaatsen. Tijd voor wat foto's dus!
Ik heb ook nog wat filmpjes van taxien op het gazon (wat met die grote dikke wielen dus prima gaat), misschien dat ik die ook nog eens ga knippen en plakken... :?

Goed, foto's, dit blijft tenslotte een bouwverslag... :mrgreen:
Accu kwam halverwege een schot in romp terecht voor juiste CG. Ik heb een gat in dit schot gemaakt en er een accubakje in gezet. Hieronder het begin van het accubakje.
tiger_mothje_59.jpg

Via wat kunst en vliegwerk binnen in de romp schot uitgesneden...
tiger_mothje_60.jpg

Luikje gemaakt
tiger_mothje_61.jpg

Accubakje komt dus deels in tweed compartiment (eerste cockpit) terecht. Gelige spul is (nog natte) epoxy.
tiger_mothje_62.jpg

landengsgestel eronder, depron liggertjes waar luikje tegenaan komt en accubakje (met klitteband) erin.
tiger_mothje_63.jpg

Door kunststof blokjes in landingsgestel, kunnen de stangen tussen de wielen uit elkaar schuiven, waardoor het toestel wat vering heeft. Accu op plek waarmee CG ongeveer goed zit.
tiger_mothje_64.jpg

Luikje erin en gesloten met welbekende systeem (stukkie draad).
tiger_mothje_65.jpg

Vliegklaar... (op spandraden na dus :oops:)
tiger_mothje_66.jpg

Vooraanzicht
tiger_mothje_67.jpg

tiger_mothje_69.jpg

EN TOEN WAS ER SLECHT NIEUWS....

Zo, nieuw hoofdstuk :(
Landingsgestel ook flink verbogen aan andere zijde, niet te zien op foto.
tiger_mothje_71.jpg

tiger_mothje_72.jpg

Ook de niet afgebroken vleugels zijn niet schadevrij...
tiger_mothje_73.jpg

Goed, dat zal allemaal weer snel opgelost zijn :yes:

Bedankt voor de tip stephan, maar ik ga eerst dit eens herstellen met huidige vleugeltype en proberen wat airtime te maken :mrgreen:

De volgende ronde zorg ik wel dat de verstevigingen erin zitten :hammer:

Laatst bewerkt:
Ai, zulke mooie foto's en dan opeens die laatste paar, dat is een beroerd gezicht. Zo'n mooie moth zo snel kapot....

de aanhechting van de vleugels is idd het zwakke punt. Bij normaal vliegen en normale loopings is het geen probleem, maar bij hoge snelheid (duik) ineens 'up' geven heeft mij ook al eens een gescheurd vleugeltje opgeleverd.

Vleugels star maken met spandraden of op een andere manier verstevigen kan/zal heel veel helpen..

Gelukkig is 'ie reparabel en heb je geconstateerd dat íe goed vloog. Hij zal met z'n gewicht niet een echte slowflyer zijn denk ik he? Viel de snelheid je nog mee of tegen?

Suc6 maar weer met de reparatie...

Dirk

PS: landingsgestel ziet er wel stevig en stoer uit!

Tja Dirk, zuur he, als je 'm zo naar beneden ziet dwarrelen en je niks kunt doen...

Snelheid viel me mee, had rekening gehouden met wat hogere snelheid natuurlijk, maar was niet meer dan ik verwacht had. Ik kan nog niet echt goed zeggen hoe ie vliegt, was te onrustig (wind) en toestel moest ik nog trimmen. Echte glijvluchtjes heb ik nog niet gemaak, daarvoor wacht ik even op een rustigere dag 8)

Landingsgestel is inderdaad stevig, taxien gaat ook prima op veldje voor m'n huis of m'n gazon! Daar ben ik dik tevreden over, valt niet tegen voor zo'n klein kistje...
Beetje het alaska-bush-wheels effect, die komen ook overal overheen ;)
Misschien later nog eens een taxi filmpje posten, heb gisteren filmpje geschoten. Door dubbel stang met blokjes tussen wielen kan het geheel ook veren.

Vanmiddag weer gaan vliegen, mothje had ik bij me (hij is weer hersteld), maar ik heb er niet mee gevlogen. Wind was te onstuimig en we stonden op een ongeschikt veld. Paar accu's met EZ leeggevlogen :yes:

Genoeg getikt, plaatjes :D

Stukkies depron inlijmen en weer afwerken
tiger_mothje_74.jpg

Scharnieren van aansturing bovenste rolroeren waren losgekomen, vastgezet en wat moeten verstevigen met stukkie balsa
tiger_mothje_75.jpg

Na reparatie vleugel extra versteviging aangebracht
tiger_mothje_76.jpg

Zo, links zit er ook weer iets
tiger_mothje_77.jpg

En het is weer een dubbeldekker! :cool: Struts met dremel enzo moeten verwijderen, grote gaten moeten nog gedicht worden...
tiger_mothje_78.jpg

met afvalstukkies depron en prikkers kun je perfect maten overnemen van struts op de ander vleugel
tiger_mothje_79.jpg

Prikkers ongeveer op maat gezet
tiger_mothje_80.jpg

Landingsgestel hersteld, misschien dat rechthoekige gat ook nog eens dicht maken... :rolleyes:
tiger_mothje_81.jpg

Jawel, met spandraden zoals het in de planning stond (nee ik ga nooit meer "effe testen" zonder dit soort zaken eerst af te maken :hammer:
tiger_mothje_82.jpg

Spandraden vanuit andere hoek. Gewoon geknoopt en vastgezet met druppel CA.
tiger_mothje_83.jpg

Haha, geweldig, alweer heel :D

En met spandraden :cool:

Waar heb je die wielen vandaan trouwens, lijkt me ook wel wat.....:rolleyes:

Benieuwd naar je re-maiden....

Dirk

Re-maiden

Haha, geweldig, alweer heel :D

En met spandraden :cool:

Waar heb je die wielen vandaan trouwens, lijkt me ook wel wat.....:rolleyes:

Benieuwd naar je re-maiden....

Dirk

Ja Dirk, was iets met een ezel en stenen ofzo :hammer:
Wielen komen uit HK, moet te vinden zijn, met onderstaande quote (dit is dus de prijs voor 4 stuks :D, de andere set is voor m'n minimag.
4x #OR006-02902/5645 Light Foam Wheel (Diam: 60, Width: 10mm) variations = $6.00
@Jeppe, YES :yes:, inmiddels gevlogen en deze keer geen reanimatie nodig :mrgreen:

Daar gaat ie dan, veel spul bij ons, deze keer een dubbele maiden, EZ met piggy-back-Foxje ging ook voor het eerst het luchtruim in :cool:
tiger_mothje_91.jpg

En airborne!
tiger_mothje_84.jpg

Eerst een paar rondje om gevoel te krijgen.
tiger_mothje_85.jpg

Zwaartepunt mocht nog wat verder naar achteren.
tiger_mothje_86.jpg

Rolroerbochten werken prima!
tiger_mothje_87.jpg

tiger_mothje_88.jpg

tiger_mothje_89.jpg

Zoals gebruikelijk weer doorgevlogen tot het donker begon te worden, maan komt al tevoorschijn...
tiger_mothje_90.jpg

Samenvatting:
  • Op deze slechte ondergrond is het slechts 1 keer gelukt om niet voorover te duiken met landing (wel alle landingen schadevrij).
  • Redelijk nerveus en stallpunt wat onvoorspelbaar
  • Trim en CG hebben nog aandacht nodig!
Al met al dik tevreden! Weer een leuk toestel vliegend :celebrate: Nu nog een keer verder aftrimmen en uren gaan maken :yes:

Filmpje is opgenomen, komt nog wel een keertje.

Gefeliciteerd met je re-maiden:!:

Mooie foto's hoor. En gelukkig heel gebleven nu.

Nerveuze gedrag misschien ook omdat je weinig of geen V-stelling hebt? Of CG te ver naar achteren?

Ben in ieder geval wel benieuwd naar het filmpje.....

Dirk

Back