Bouwverslag, Rob's 3mm depron Tiger Moth

Mooi filmpje Rob:!:

Ik vind 'm wel strak vliegen hoor, maar inderdaad geen slowflyer. Heb je nog glijvlucht geprobeerd eigenlijk?

Blijft mooi vliegbeeld, zo'n dubbeldekkertje....

Hoop dat je er nog veel uren plezier mee hebt!

Dirk

Hoi Rob,

gefeliciteerd met je (re) maiden, vliegt mooi :) Wat bedoel je precies met nerveus gedrag, ik zag het op het filmpje niet gelijk terug.

Wat me wel op viel was de hoge snelheid, maar dat zou met het wat hogere gewicht te maken kunnen hebben, heb even teruggekeken in de posts maar kon het 123 niet vinden.

Grtz,
Menno

Thanks mannen! :D

Glijvlucht heb ik zeker gedaan (net als loopings en zelfs een rol :oops:), maar CG en trim waren nog niet perfect, moest echt werken om 'm netjes aan het glijden te houden, dat is dus nog voor verbetering vatbaar! :yes: Begon donker te worden, niet te lang aan het filmen geweest (cameraman was Jeroen, die is ook gestopt met filmen omdat het te donker begon te worden en hij nog een accu "op wilde maken" :rolling:)

Nerveus gedrag... tja, of dat perfect omschreven is...
Wat ik bedoel is bijvoorbeeld het onvoorspelbare stallpunt (waar ik dus mee op moet passen), het ineens wegvallen in een bocht (zie bij 45 sec. bijvoorbeeld). Op zich geen probleem, maar je moet dan wel bij de les blijven en direct corrigeren. Nog niet het relaxte vliegen wat ik verwacht had :rolleyes:
Dit heeft natuurlijk zeker met het hogere gewicht (was dat wat je probeerde terug te vinden Menno? 224gram startgewicht incl. accu), daardoor hogere benodigde vliegsnelheid en tot slot weinig V-stelling (niet zelf corrigerende vermogen dus).

Misschien (achteraf) is dit toestel toch minder geschikt als rolroertrainer voor een klein veldje. Ik heb geen spijt van gemaakte keuzes en ben met resultaat in m'n nopjes, maar het langzaam vliegende toestelletje wat je op een paar vierkante meters kunt vliegen is het zeker niet geworden...

Sterker nog, ik wil eerst wat meer vluchten op groter veld gaan maken, om toestelletje beter te leren kennen en goed te trimmen, voordat ik op het veldje voor m'n deur aan de gang ga :p

Thanks mannen! :D

Nerveus gedrag... tja, of dat perfect omschreven is...
Wat ik bedoel is bijvoorbeeld het onvoorspelbare stallpunt (waar ik dus mee op moet passen), het ineens wegvallen in een bocht (zie bij 45 sec. bijvoorbeeld). Op zich geen probleem, maar je moet dan wel bij de les blijven en direct corrigeren. Nog niet het relaxte vliegen wat ik verwacht had :rolleyes:
Dit heeft natuurlijk zeker met het hogere gewicht (was dat wat je probeerde terug te vinden Menno? 224gram start gewicht incl. accu), daardoor hogere benodigde vliegsnelheid en tot slot weinig V-stelling (niet zelf corrigerende vermogen dus).

Ik heb er wat over gelezen bij RCgroups wat betreft het stallen van een rol moth. Het ging in dit geval over een piper maar met hetzelfde vleugel profiel. Dit schijn normaal e zijn met het gebruikte vleugel profiel. Deze is niet echt geschikt voor rollen en scherpe bochten draaien.
Misschien is het een test waard om met andere vleugel profielen te kijken of het vlieg gedrag dan weer wat voorspelbaar word en of de moth dan ook weer een slowflyer kan worden.
Ik vond het filmpje wel geweldig met de mooie silhouetten aan het eind.

Test rolmoth

Nou om er nog even op terug te komen.
Hier is mijn versie van de rolmoth.
full

Hier is het KF profiel te zien.
full

Dit exemplaar is nog niet af. De vleugel is wel geverfd maar niet echt mooi geworden. Eerst maar een maiden en dan kan de afwerking wel. Ze weegt nu 205 gram inclusief accu.
Ik zal zo snel mogelijk een verslag van de maiden plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Mark :thumbsup:

Ben benieuwd wat die profielen met de stall- en vlieg eigenschappen zullen doen. Leuk experiment!

Verstandig ook om de spanlijnen voor de eerste vlucht al te plaatsen, dat doet niet iedereen... :oops:

Back