Ik twijfel nog om de boel door te knippen en opnieuw te doen maar ben ook wel even klaar met de wanten.
De blokken pas ik wel even aan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik denk niet dat het straks gaat opvallen en zo slecht zitten ze toch niet?Ik twijfel nog om de boel door te knippen en opnieuw te doen maar ben ook wel even klaar met de wanten.
Er staat ook niet voor niets forum veteraan achter je naam Piet.Als je met de 'kluiverboom' het rondhout achter aan de spiegel bedoeld, dan ben je mis, dit is namelijk de 'papegaai stok' , een kluiverboom zit voor op de boegspriet als deze uit twee delen bestaat is het voorste deel de kluiverboom, bestaat de spriet uit drie delen zoals bijv. op de Victory, dan heet het derde deel het 'jaaghout' .
De papegaaistok word gebruikt om de schoot van het latijn zeil te stijf te zetten en soms om de Bonaventura mast naar achteren te stagen. In het geval van jouw model komt daar dus de schoot van het latijn zeil op.
Kijk weer wat geleerd. Want de mijne heeft een bonaventuramast. Maar hoe heet de stok die een stukje lager bijna parallel met de boegspriet loopt. Zeg maar een soort van 2e boegspriet. ?Als je met de 'kluiverboom' het rondhout achter aan de spiegel bedoeld, dan ben je mis, dit is namelijk de 'papegaai stok' , een kluiverboom zit voor op de boegspriet als deze uit twee delen bestaat is het voorste deel de kluiverboom, bestaat de spriet uit drie delen zoals bijv. op de Victory, dan heet het derde deel het 'jaaghout' .
De papegaaistok word gebruikt om de schoot van het latijn zeil te stijf te zetten en soms om de Bonaventura mast naar achteren te stagen. In het geval van jouw model komt daar dus de schoot van het latijn zeil op.
Eigenlijk weet ik niet precies wat je hier bedoeld, als je de 2 rondhouten onder de boegspriet bedoeld, één aan bak- en één aan stuurboord dan zijn dit de botteloefs en die zijn bedoeld om de halzen van de fok op aan te halen (stijf te zetten), (op de foto bij de witte pijltjes),Kijk weer wat geleerd. Want de mijne heeft een bonaventuramast. Maar hoe heet de stok die een stukje lager bijna parallel met de boegspriet loopt. Zeg maar een soort van 2e boegspriet. ?
Forum veteraan word je automatisch Hans, als je 5000 berichten hebt geplaatstEr staat ook niet voor niets forum veteraan achter je naam Piet.![]()
dat hoort zo, dit is de zogenaamde 'marlsteek', ook wel festonsteek genoemd.Op de afbeelding zie ik dat het touw om het zeil aan de ra te knopen uit 1 stuk bestaat. Tussen de lussen hangt dan een los stuk wat ik met de rode op 2 plekken aangeef.
Hoort dat zo of is dat een snelle oplossing om niet steeds een nieuw stuk touw voor de lus te maken?