bouwverslag Sbach scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 2 mrt 2012.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Meer als 5 jaar geleden ben ik hier aan begonnen zie ik :oops:
    Wat vliegt die tijd toch.

    De zomer is voorbij , weer veel projecten afgewerkt in m'n huis. Tijd om weer verder te gaan met de modelbouw.
    M'n Lavochkin begint ook aardige vormen te krijgen, ook deze bouw heeft vrijwel stil gestaan deze zomer. Vorige week daar ook de ddraad weer opgepakt.

    Ondertussen moest ik goed zoeken waar ik was gebleven met de Sbach, de virtuele tekening lag on der een dikke virtuele laag stof.
    5 Jaar geleden was ik al aardig ver met de vorm van het model zag ik:
    [​IMG]

    Vandaag heb ik met de functie "contour" spanten gemaakt , elke 1 mm. En de "spanten" die ik nodig denke te hebben in een andere layer geplaatst , de rest verwijderd.
    [​IMG]

    Cor
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Jan ; ah nee , die website ken ik niet .... :) , daar zit leuk spul tussen...

    Ik ga deze Sbach zelf proberen te tekenen , leuke bezigheid .... en eens kijken of me dat ook helemaal lukt.

    Weer wat verder , de eerste spanten hebben "inhoud "gekregen , ook alles interlocking gemaakt:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Cor
     
    Bankzitter, Ariel en mig 3 vinden dit leuk.
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    -Tank ( of Accu?? :eek:) -plaat getekend,
    - Electronica plaat,
    - Verbindingsstuk voor de voorste spanten
    - bovenste stringer tot aan het kielvlak in 2 delen.

    [​IMG]

    Alles bij elkaar:
    [​IMG]
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt: 29 okt 2017
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Viperman vindt dit leuk.
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat aan de spanten gewerkt, het toestel een paar gram "lichter" gemaakt :cool:

    Hiermee is de romp klaar.

    Tijd voor de vleugel en stabilo, iemand een idee welk vleugel profiel ik moet kiezen , en welke koorde / dikte.
    Hetzelfde profiel over de gehele vleugel , of van profiel veranderen naar de tip?

    Ik ga het programma profili gebruiken.

    Cor
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Dan zelf maar wat gekozen in profili, moest sowiezo een symetrisch profiel hebben, lengte van de tip en hoofdrib en dikte kon ik van de foto's redelijk goed bepalen. Hetgeen wat erg in de buurt kwam was het profiel MM009 , 9% dikte op 28% van de koorde.
    Zoveel mogelijk in Profili getekend , zoals de "verlichtings gaten" , hoofdlatten en bouwsteunen, "swept back -wing" etc.

    Daarna de ribben een voor een geïmporteerd in Rhinoceros, en op de juiste plaats gesleept.

    Volgende stap is de vleugelbuis in de ribben plaatsen en de ailerons tekenen.

    Cor
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    was het niet sneller en nauwkeuriger geweest door de eerste en laatste rib uit profili te laden. dan een huid eroverheen projecteren en dan de spanten laten projecteren door rhino?
    Dit verkleint de kans op een sleep foutje.
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  12. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    hoeby vindt dit leuk.
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Netjes getekend.
    Ik ben nog steeds lerende in rhino en weet daardoor hoeveel tijd erin gaat zitten om tot een goed resultaat te komen.
    Ziet er allemaal netjes en goed uit wat je hier toont.
    Ben benieuwd/nieuwsgierig naar de volgende post.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.441
    Locatie:
    groningen
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @hoeby ; dank je wel ..... het is niet gemakkelijk nee, maar ik vind het erg leuk om te doen , wel vaak erg frustrerend als iets niet lukt. En ook ben nog in de begin leerface.

    @jan brilman; er wordt wat afgetekend :eek: , ik hoop dat ik de mijne ook tot een vliegend voorwerp kan krijgen.


    Vandaag de vleugel verder afgewerkt en nog wat kleinigheden.
    Ook met het stabilo begonnen , nu wilde ik deze op de manier van Hoeby doen , maar ik krijg het niet voor elkaar. 2 ribben , de eerste en de laatste , daar een "huid" over tekenen , en dan met contour de andere ribben eruit lichten. Maar de "huid" is helemaal distorted, heb verschillende pogingen ondernomen , maar elke keer kwam het er op een andere manier distorted uit.

    Sweep 2 rails ( ik denk dat dat de juiste moet zijn):

    Maar als ik dan met contour een doorsnee maak in het midden , dan klopt er geen hout van.

    Iemand een idee?

    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Na wat vragen gesteld te hebben in een ander topic en ook op het macneel forum erachter gekomen dat het niet lekker werkt als er al allerlei dingetjes en datjes aan een rib ziten en dan met "LOFT" of "sweep 2 rails" te werken.

    Zojuist geprobeerd met 2 cleane ribben , en dan surfaces maken voor de verlichtingsgaten en spars. En dat gaat eigenlijk wel goed.

    4 Ribben , 2 aan beide uiteinden , eentje met alle building taps e.d. eraan , een als overlay de "clean" rib. Van de building tabs en verlichtingsgaten ook een surface gemaakt ( alles met Loft).
    DAn met de functie " contour" alle surfaces die nu zijn ontstaan een doorsnee gemaakt.

    Nu kan ik de ribben die ik nodig heb aanpassen per rib. Ik zie alleen dat ik de neuslijst vergeten ben :confused:

    Cor
     
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Netjes Cor,

    Als je toch nog herstel werkzaamheden moet doen, dan kan je ook de overlappende huid delen gelijk verwijderen.
    Dat kan met onderstaande icoon, staat links in de iconen lijst

    [​IMG]

    Ik zie nu namelijk dat je rib nog veel extra lijnen erin heeft staan.
    Als je dit opschoont, dan hebben je ribben ook minder werk nodig om netjes te maken.

    Hoe doe ik het:
    - Klik op het icoon
    - Selecteer de huid die behouden moet blijven
    - klik rechts muis toets
    - klik nu op het stuk huid dat verwijdert moet worden. daar waar het kruist met de huid die behouden moet blijven, zal het verwijdert worden.
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hi hoeby : idd , dat was de volgende stap. Heb er 8 ribben uitgehaald ie ik nodig zal hebben , de rest verwijderd. Daarna met de trim functie de ribben nabewerkt. Iets klopt er toch nog niet , wanneer ik de "spars" nameet van de middelste ribben zijn die iets kleiner geworden , ipv 5x5 mm zijn die nu ineens 5, 4,473 mm. Dat vind ik dan wel weer gek , iets toch nog niet helemaal lekker gegaan met het loften en/of boolean.
    Maar het is geen moeite om die nog wat aan te passen per rib.

     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Met de "sweep 2 rails" heb ik ook wel eens gemerkt dat de huid gaat doorhangen in het midden.
    Dit kan mogelijk verklaren dat de hoogte nog maar 4,473mm is.

    Je zou kunnen proberen op het punt waar de 'spar' zit een lijn te trekken tussen het wortel en tip profiel.
    Met de functie "curve network" kan je meerdere referentie lijnen aanklikken als je een huid wilt maken. Hiermee kan het doorhangen voorkomen worden.
    Het zou kunnen dat de ervaren rhino gebruikers iets anders en makkelijker adviseren. Maar hiermee behaal ik een gewenst resultaat
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

Deel Deze Pagina