bouwverslag Sbach scratchbuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 2 mrt 2012.

  1. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.050
    Locatie:
    BLUB
    Leerzaam verslag.

    Waarom jouw keuze voor die mooie scharnieren?

    Groet:Robin
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hey Robin, Ook voor mij is dat nieuw , maar ik heb dat ergens gezien , en dat ziet er goed uit vind ik. , Daarmee komt ook niet zo'n grote opnening tussen vleugel en aileron. Als het goed werkt , minder weerstand en mooier.

    Cor
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Laatst bewerkt: 12 jan 2018
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat is het verschil instelhoek tussen vleugel en stabilo ?
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ISOLA2 : Dat heb ik nog open gelaten. Het stabilo komt op 0 graden en de vleugel in principe ook . Ik ga het wel zo maken dat ik met een soort va schroefsysteem de instelhoek van de vleugel iets kan aanpassen.

    Cor
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Regelbare instelhoek, dat is een goed idee :thumbsup:
    Misschien gemakkelijker bij de stabilo ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat doen ze wel bij zwevers. En trim je in de lucht.
    Bij niet-zwevers, behalve jets, kom je een verstelbaar stabilo niet snel tegen. Mijn broertje wist mij te vertellen dat het stabilo van een 1:1 Pipercub verstelbaar is. Trim tijdens de vlucht.
    Zie je dat in de schaalmodellen niet snel terug.
    Het vraagt wel om een speciale bevestiging, en de uitslagen moeten in de gaten worden gehouden. Bevestiging moet zuiver zijn om vormen van flutter tegen te gaan. Ook het scharnierpunt zal belangrijk zijn.

    Wat je wel veel tegen komt bij RC1 vliegers, een een instelhoek van 0,5 graad.
    Maar neem je een Ugly Stick zoals ie ooit bedoeld is, zijn alle hoeken nul.
    Ook de Cloud Dancer die ik voor een paar jaar terug diep en grondig heb moeten aanpakken, heeft op de tekening 0 graad staan. Met een instelhoek van 0 knikker knikker je niet snel uit de lucht, met een symmetrisch profiel. Ook semisymmetrisch niet. Te sterke instelhoek zal een overtrek kunnen veroorzaken.

    Scherpe en heldere uitleg omtrent dit onderwerp, kan Dirk Schipper je wel geven. Of Rick R.
    Groet Bas
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Bas, heb al heel wat bijgeleerd van Dirk zijn duidelijke uitleg over zwevers , kiezen van een instelhoek mag voor RC niet zo groot zijn als bij een 1/1 kist, te gevaarlijk voor overtrek.
    Ben met een project bezig met symmetrisch profiel , dit om het verschil in vlieggedrag t.o.z. van een asymmetrisch profiel te voelen.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Bij 1:1 Jets is ook het stabilo verstelbaar . De Gulfstream 550 bijvoorbeeld ga van -2.7 naar -1,5 tussen Take off en Cruise.

    Mijn plan bij deze Sbach is , omdat ik geen idee heb wat de instelhoek zou moeten zijn, bij 0 beginnen.
    De vleugelbuis komt er vast in. De achterkant van de vleugel komt een pen aan beide zijden, die in elkaar haken ( beide vleugelhelfen zijn dan altijd gelijk van instelhoek). Dan met een simpel schroefdraad systeem schroef ik de achterkant omhoog of omlaag zoveel gewenst, en de instelhoek veranderd over de vleugelbuis. Ik hoop dat m'n uitleg wat duidelijk is.

    Ik ben nu nog bezig met een paar kleine projectjes in huis en nog met de Lavochkin. Als de Lavochkin het einde nadert ga ik beginnen met de Sbach.

    Cor
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar die van de Hype is toch te achterhalen? Wel even alle roeren goed fixeren met tape en hulpmiddelen op het midden geccentreerd te krijgen.

    Dan de instelhoekmeter van Great Planes, maar zonder de ranzige analoge standaard meter...
    Een digitale van de bouwmarkt... of analoge, waar ik dan mee werk... En deze zijn behoorlijk nauwkeurig!

    Hier ingezet bij de meting van de Cloud Dancer 60... (RCM)

    DSC_2747-LR.jpg

    DSC_2750-LR.jpg

    DSC_2749-LR.jpg

    Groet Bas
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

Deel Deze Pagina