bouwverslag semi schaal Ralley morane (2,5 mtr)

nu ik mijn asw 28 klaar heb(4 meter) ben ik van plan om een sleper aan te schaffen voor het volgend bouwseizoen (najaar 2006) en daarom ben ik me alvast wat aan het orienteren.
ik kwam op deze http://www.fliegerlandshop.de/eigene_modelle/bausatz_morane.htm site een sleepkist tegen van 2.50 mtr
zou het wat zijn
mijn idee is om er een 70 cc benzine op te zetten (weet alleen nog niet welk merk enzo duss tips zijn vanharte welkom)
ik kom op ongeveer 1600 euro uit als ik alles nieuw koop
iemand ervaring met deze firma/kist??
groeten Gertjan
 
Mooie kist , misschien te mooi om mee te slepen.....

Kijk voor een echt werkpaard eens naar het draadje over de PAF trainer,

Die is goedkoop, vliegt als een eitje, makkelijk te bouwen etc....
 
als het goed is komt de morane deze week binnen \na een levertijd van bijna 3 maand 8O maar ja het word mijn aankomend winterproject dus veel haast heb ik nog niet en had ik mooi de tijd om alle spullen te verzamelen
de motor is inmiddels ook binnen (mvvs 58cc ) en heeft proefgedraait.
servo,s , ontvanger ,enzenz zijn ook binnen

de kist gaat deze kleurstelling krijgen
normal_bs_rallye_morane0004%5B1%5D.jpg

groeten gertjan
 
Een mooie kist, maak er maar een leuk bouwverslag van.
Tot hoever wil je hem schaal gaan maken?
En op welk gewicht wil je uitkomen?
 
ik wel hem semischaal maken want als ik het "100%"schaal wil maken moet ik het landingsgestel aanpassen want die zit bij ht orgineel in de vleugels en bij het model in de romp ,ze hebben dit gedaan om het geheel steviger te maken.
bij eerdere modellen zat het wel in de vleugel dmv een torsiestang maar ook dat vond ik niet mooi en het bleek ook problemen te geven met de stevigheid.
het neuswiel ga ik wel aanpassen, standaard word er bij deze kist een neuswiel geleverd met zo,n krulveer die je ook wel bij trainers ziet , deze staan haaks naar beneden en ik vind dat gewoon geen gezicht.
ik heb het neus wiel al gedeeltelijk klaar alleen ik moet er nog een hydraulische demper in verwerken im het springen er af te krijgen
welke veroorzaakt word door de veer


ik denk in totaal rond de 11 kilo uit te komen.

fotomapje.jpg
 
Leuk een echte Morane :D

Je zou dit model ook kunnen maken naar een semi-schaal model welke in nederland vliegt en sleept.

De PH-AFA is een Rallye 180T en sleept op Woensdrecht.

De kleurstelling die je wilt gaan toepassen is de originele striping die Socata toenertijd gaf aan de Rallye`s.


Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat, mocht ie af zijn dan mag je hem bij ons wel een keer op de foto komen zetten naast 1 van onze eigen Rallye 150st.

Veel succes met de bouw.
 
heej ja dat lijkt me leuk
ik zal es ff zoeken naar een foto van het orgineel bij jou op het vliegveld. mischien vind ik het kleurenschema wel mooi ( is toch ook belangrijk he?)
ik zal er zeker een bouwverslag van maken, maar het kan nog wel ff duren aangezien dit mn winterproject word.
maar ik denk dat ik het toch niet kan laten om af en toe wat te doen aan de kist als het bijvoorbeeld slecht weer is.
groeten gertjan
 
Degene waar wij mee vliegen is de PH-RNC:
PH-RNC.jpg


De AFG staat in groot onderhoud:
PH-AFG.jpg


De RNB is gesloopt:
PH-RNB.jpg


Van de AFA heb ik nog geen foto`s kunnen vinden maar die komt deze en volgende week voor onderhoud dus ik zou een paar foto`s hiervan kunnen schieten.
 
dankje voor de foto,s ik had zlf al wat gegoogled maar kon er nog geen foto,s van vinden.
waarm is die zwarte gesloopt? jammer hoor
 
De RNB, was aan het einde van z`n levensloop, het airframe had er even over de 10.000 uur op zitten, de motor was op en de romp kreeg last van corrosie.
Het was niet meer rendabel om deze kist op te knappen en door de toenmalige slechte economische tijd was een derde Rallye niet meer nodig.

Nu vliegt alleen de RNC nog, de AFG staat zoals gezegd in groot onderhoud (al 1,5 jaar :oops: ) en is na de aanschaf van 2 nieuwe leskisten ook niet echt meer nodig, hij gaat wel weer vliegen maar wanneer..............
 
Berto zei:
Van de AFA heb ik nog geen foto`s kunnen vinden maar die komt deze en volgende week voor onderhoud dus ik zou een paar foto`s hiervan kunnen schieten.

Als ik het geweten had , dan had ik er vorige week foto's van gemaakt want toen was hij bij ons in Genk voor zijn 2 jaarlijkse BLA testen.
maar het kleuren schema is niet moeilijk (wit met wit) :oops: maar wel met een vierblad prop. :wink:
 
Als ik het geweten had , dan had ik er vorige week foto's van gemaakt want toen was hij bij ons in Genk voor zijn 2 jaarlijkse BLA testen.
maar het kleuren schema is niet moeilijk (wit met wit) maar wel met een vierblad prop.
Klopt, z`n OAL test waren verlopen en de eigenaar doet dat liever in Belgie dan in Nederland.

Die 4 blads prop is met de 2 Gomolzig uitlaten erg stil, maar vergen ook een hoop onderhoud.

Morgen komt ie bij ons voor z`n BVL en blijft ie een weekje ofzo, zal dan eens wat foto`s van deze kist maken.
 
Volgens mij sleepten ze hier vroeger mee op de Wasserkuppe.
Wel leuk is weer eens iets anders als de obligate wilga's en pipers..

Succes er mee!
 
hij is nog steeds niet binnen ,maar ik heb ze vrijdag gebeld (in mn aller beste duits :lol: ) en volgens hun was hij "heüte"opgestuurd,dus moet hij maandag of dinsdag binnen komen
ondertussen heb ik al wat voorbereid
ik heb een schema getekend voor de servo,s
ik denk dat het verstandig is dat ik niet alle stroom via de ontvangers laat lopen omdat deze dan nogalwat te verwerken krijgen
ik heb als ontvanger het diversitysystaam van act geselecteerd.
dit zijn 2 ontvangers met in mijn geval 2x 6 = 12 vrij te programeren kanalen.
nu wil het een beetje opsplitsen zodat ik het linker rolroer op ontvanger 1 heb en het rechter rolroer op ontvanger 2 enz mocht er een kristal of ontvanger stuk gaan, dan ben ik maar de helft van de functies kwijt.
hebben julie hier een mening over? of kan ik beter anders doen.
ik ben wel van mening dat ,als je het eenvoudig houd het minste defect kan raken . maar soms moet je wel wat extra s toevoegen
 
:banana: vanmorgen werd ik gebeld door de postbode dat ik moest tekenen voor een enorm paket :lol:
ik han nl al een week een briefje op de deur met :indien niet thuis bel 062040.......)
het duurde 3 maand voordat hij binnen was maar dan heb je ook wat.
het ziet er allemaal heel goed uit en ben er erg tevreden over
normal_P1010062.JPG

P1010063.JPG
 
Kijk dat ziet er zeker goed uit.

Nu je de kist binnen heb zal ik deze week even foto`s maken van de AFA heb ik voorlopig genoeg tijd voor want de kist is momenteel "grounded" en of ie ooit nog weggaat :?
 
deze week even een begin gemaakt aan de bouw van de morane
als eerste moestende buizen ingelammineerd worden voor de vleugelbevestiging.
doordat deze kist een grote V stelling heeft kan er geen hele buis ingelamineerd worden, maar dient deze in het midden doorgezaagt worden en in een knik weer ingelamineerd worden.
dit kwam aan de andere kant ook wel goed uit want ik wil de uitlaat die bij de mvvs58 motor hoort niet onder de kist hebben omdat ik dat bij zo'n semischaal kist dat niet vind passen.
nu heb ik twee spanten gemaakt waarin de uitlaat past zie foto
P1010064.JPG

tussen de twee spanten zit een dikke koolstof laag.
als de uitlaat gemonteerd zit komt er nog een spant overheen die afschroefbaar is zodat de uitlaat in een soort beugel te zitten
het zelfde geld voor het hoofdlandingsgestel
wat je op deze foto,s ziet is alleen de onderzijde van het spant ,de rest moet ik nog maken.
om de uitlaat komt nog een soort tunnel van een dun laminaat om de koeling van de motor te verzorgen
P1010065.JPG

verder nog een paar foto s met aangestoken vleugels om een beetje een indruk te geven hoe het gaat worden.
normal_P1010066.JPG

normal_P1010067.JPG
 
Back
Top