bouwverslag semi schaal Ralley morane (2,5 mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nijsinkgj, 10 mrt 2006.

  1. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    even een update

    het landingsgestel is nu klaar en verstevigd met 4 lagen koolstof.
    ook het spant waaraan de buizen voor de vleugelbevestiging heb ik
    verstevigd met koolstof.
    [​IMG]
    ook de spanjes bovenlangs de uitlaat zitten nu gemonteerd,deze heb ik gemaakt van 4mm glasvezelplaat.
    het geheel is nu supersijf geworden
    ook nog even een close look op de motor
    [​IMG]
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    En hier een aantal detail foto`s van de AFA en de RNC.
    (het kan zijn de de foto`s niet altijd werken dan even refreshen, ze staan namenlijk (nog) niet op mijn eigen site, excusses voor zover)

    het Rechterrolroer van de 150T/180T, de 150ST is iets smaller (trailing edge is dan gelijk met de flap trailing edge):
    [​IMG]

    De rechterflap:
    [​IMG]

    Het hoogteroer van een 150T/180T, de 150ST heeft geen gekoppeld balansvlak alleen maar een trim vlak:
    [​IMG]

    De rechter vleugel met slat, deze 180T heeft alleen een landingslicht, de 150ST heeft een landings- en taxi licht in de tip:
    [​IMG]

    Onze RNC:
    [​IMG]

    Richtingsroer van de 150ST en de 150T/180T zijn gelijk:
    [​IMG]

    De cockpit:
    [​IMG]

    Het neuswiel van de 150ST, die van de 150T/180T is hetzelfde:
    [​IMG]

    Het hoofdlandingsgestel van de 150ST, de 150T/180T is qua strut gelijk maar de arm van deze is steviger uitgevoerd:
    [​IMG]

    Rolroer ophanging en flaptracks is van de 150ST/150T en 180T gelijk:
    [​IMG]

    Mocht je nog meer foto`s hier of daar van wensen dan hoor ik het wel.

    Succes verder met de bouw.
     
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    :thumbsup: :thumbsup: :worship: heel erg veel vreselijk bedankt!
    met zulke foto,s kan ik wat mee
    ik ben inmiddels al weer wat verder gekomen (het is vakantie dus ik kan lekker veel doen)
    de servo,s zitten in de staart gebouwd en om erbij te komen moest ik een luikje aan de ondekant zagen,welke tevens diest doet als inspectieluik.
    in de bouwbeschrijving word er met geen woord over gerept waar je de componenten dient te plaatsen ,dit word helemaal aan de bouwer ovegelaten.
    aangezien de kist nu al behoorlijk neuslastig is, kon ik de sevo,s mooi achterin kwijt.
    dit leverd een mooi directe aansturing op zonder speling.
    ik heb het hoogte roer met dubele servo,s uitgevoerd
    de foto,s zal ik morgen maken en plaatsen omdat nu het een en ander staat te drogen .
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Zo na een crash vn mn pc (ja die dingen crashen ook :lol: )nu eindelijk weer online. (nieuwe pc)
    ondertussen ben ik al heel wat verder gekomen,
    het landingslicht zit ingebouwd,de vleugels zijn bekleed, de romp is op kleur gespoten,deze moet alleen nog een laag blanke 2k lak hebben om het geheel brandstofbestendig te maken.
    het spant waaraan de sleepkoppelingservo bevesigd word is ingelamineerd,het plaatje voor de ontangers is ingebouwd,kortom ik ben alweer een heel eind verder. ik heb van de meeste bouwstappen foto,s gemaakt maar ik kan deze alleen no niet plaatsen omdat mn nieuwe pc mn camera niet herkent :evil:
    maar de foto,s volgen op korte termijn.
    groet Gertjan
     
  5. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo mn pc is weer helemaal in orden en ik kan weer foto,s plaatsen :proost:
    als eerste de update van het maken van het landinslicht
    eest de zaag in de vleugelvoorrand :? en de sparing voor de reflector maken.
    [​IMG]
    vervolgens de zijkanten gemaakt van 4mm dik balsa in de zelfde vorm als de vleugelvoorrand minus de dikte van het "glas" gelijk het plaatje pas maken waar de reflector inpast.
    [​IMG]
    [​IMG]
    bij ons op de rommelmarkt gezocht naar een zaklamp (voor weinig :lol: )welke een reflector heeft met de juiste diameter. en deze vervolgens gesloopt.het gloeilampje word verwisseld met een superfelle led van 10 mm
    [​IMG]
    als de reflector in het plaatje pasgemaakt is ziet het er zo uit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    en zo ziet het er uit als de zaak is afgemonteerd en bekleed met folie alleen ontbreekt hier de led nog.
    [​IMG][​IMG]
     
  6. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    even een vorproefje hoe het geheel er straks uitziet
    [​IMG]
    de kist is alleen nog maar op kleur gespoten hier en moet nog voorzien worden van blanke (2k) lak
    mar het geeft al een aardig beeld.
    de foto is niet echt helder en het lijkt of de lijnen slingeren maar dat komt door de matige kwaliteit van de foto,maar ik zal er een binnenkort 1 plaatsen als hij in de blanke lak zit, mijn planning is om dat deze week te gaan doen.
    eerst moeten er nog wat details op geplaatst worden
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooi mooi mooi!

    Stevo
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ben nu bezig wat schaal details aan te brengen hier de "ribbels" op het stabilo.
    ik heb deze gemaakt van 3hoeks abs profiel, ik kwam er alleen achter dat er toch iets meer lengtes nodig waren dan gedacht de rest is al in bestelling.[​IMG]
    ook nog een paar foto,s van het landingslicht zoals hij definitief word.

    [​IMG]

    [​IMG][/img]
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.841
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo die is mooi geworden.
    We blijven het weer volgen.
    Succes verder
     
  10. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    hier nog even een kleine update van het binnenwerk, ik heb de ontvangers geplaatst en de kabels een beetje gefatsoeneerd
    als je goed kijkt kun je de ene antennedraad naar boven zien lopen en de andere gaat door het hart van de vleugelbevestigingsbout (is hier niet aangesloten) de ene antennedraad zit dus in de vleugel verwerkt,
    word weer vervolgd
    groeten Gertjan
    [​IMG]
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit
     
  12. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dankje :)
    vandaag voor het eerst de motor laten lopen op de kist een zwengel en lopen :lol: het verbaasde me eerlijk gezegt hoe stil de motor was en daar ben ik nogal blij mee.
    ik heb een carbon propeller besteld om het geheel nog stiller te maken.


    (iedereen mag comentaar geven hoor :idea: hetzij als je ergens je bedenkingen bij hebt of gewoon een reactie.)
    groeten gertjan
     
  13. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik zou zeggen, gooi een actionman in die cocpit :D
     
  14. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ja de cockpit zal zeker nog worden ingericht ,meneer de (actionman) piloot heb ik al opgescharreld op een rommel markt.
    alleen vind ik deze poppen wat aan de zware kant wel is de schaalverhouding goen alleen ze hebben zulke lange benen 8O
    deze heb ik iets ingekort (hij is wel eerst onder narcose gegaan hoor :sleeping: ) :lol:

    maar voordat de de cockpit ingericht word wil ik eerst de kist vliegklaar hebben, hij moet nogsteeds in de blanke lak gespoten worden.
    ook wil ik nog wat meer schaal details aanbrengen.
    maar eerst de nieuwe prop monteren (komt deze week hoop ik binnen)
    vervolgens de motor in de juiste hoek (fijn)afstellen.
    ik moet nog aan een spinner voor een 3blads prop zien te komen
     
  15. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Indien je de hitte uit de romp wil houden, zal je rond de uitlaat toch nog een tunnel moeten bouwen. Ikzelf maak ze steeds uit epoxy, maar balsa lijkt me een betere isolator. Je er gewoon een doos omheen bouwen, wanneer een tunnel niet lukt. Rond de koelribben moet een geforceerde koeling, en enkel koelopening maken waar er ook werkelijk iets dient gekoeld te worden. Dus niet heel de motorkap openfrezen. De luchtuitlaat (zowel aan de uitlaattunnel als aan de motorkap) kan je voorzien van een klein, schuin plaatje, dat een vacuum creëert en zo de warme lucht wegzuigt.

    Ik heb eens problemen gehad met een slecht koelende reso tunnel, en dat is toen met enkele kleine ingrepen zeer sterk verbeterd. Je motor zou onder de 90°C moeten blijven vlak na de landing.

    Een zéér mooi project! Ben benieuwd hoe dit vliegt
     
  16. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dankje diablotinxlpilot :thumbsup:

    ik denk ook dat dit nog moet gebeuren, ik ben alleen nog aan het testen hoe ik de motor trillings "vrij"kan ophangen.
    ik heb nu de motor in stijve rubbers opgehangen en dat is al een hele verbetering hoor, daarna komt het koelverhaal aan de beurd,het valt mij tot nu toe nog mee hoe warm de uitlaat word in de kist (op de grond) word hij nu na ong 10 min lopen zo warm dat ik hem net niet meer vast kan houden ik denk zo,n 60 graden maar dat is dus hoofdzakelijk stationair,
    maar we zullen zien.
    groet gertjan
     
  17. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    zo even weer een kleine update.
    ik heb nu vakantie en kan hierdoor (ondangs de aanstaande verhuizing volgendeweek) nog weer even wat aan mn morane doen
    in dit draadje ben ik een discusie gestart over het toepassen van een zelfgemaakte benzine tank van epoxy.
    ik heb een poos geleden een testje uitgevoerd wat de benzine doet met de epoxy.
    ik heb in een epoxy bakje (even snel gemaakt) een aantal weken benzine gedaan op te kijken op er afbraak o.i.d optreed.
    ik kan tot nu toe geen verandering aan het bakje zien dus ben gestart met de bouw van een benzine tank welke op maat gemaakt is voor mijn morane.
    ik wil de tank graag zo dicht mogelijk bij het zwaarte punt plaatsen (er op is helaas niet mogelijk i.v.m de ruimte).
    ik ben begonnen met een blok schuim en dat op maar geraspt en geschuurd.




    [​IMG]
    daarna de plug ingetaped met plakband om de plug makkelijk weer uit de tank te krijgen
    [​IMG]
    hierna heb ik de plug opgedeeld in 2 delen en deze op een vlakke ondergrond gelegd
    [​IMG]
    vervolgens de 2 helften voorzien van 4 lagen 80 grams glasweefsel en epoxy
    ook heb ik vanmorgen de aansluiting waar de benzine slag aankomt gedraaid (links te zien op de foto) deze komt in het schuine gedeelte van de tank te zitten.
    [​IMG]
    morgen kan ik het schuim uit de tank verwijderen (kan bijna niet wachten :lol: ) om vervolgens de 2 helften weer aan elkaar te lamineren,en de aansluiting van de benzine slang en de be/ontluchting ligt er al naast , deze heb ik vanmorgen gedraait.

    word vervolgd
    groeten Gertjan
     
  18. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    TIP: je kan het beste ook schuim monteren in de tank (tegen het klotsen)
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG]...................................... :?
     
  20. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    :lol: laten we dan nou maar niet doen.
    Ik heb de tank vandaag verder afgemaakt en het komt er ongeveer zo uit te zien
    [​IMG]
    Groeten Gertjan
     
    rov vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina