bouwverslag semi schaal Ralley morane (2,5 mtr)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nijsinkgj, 10 mrt 2006.

  1. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    ... Ik bedoelde het héél anders (en serieus)... Géén piepschuim, maar een brandstofbestendige "spons".
    Je wilt de tank zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt plaatsen, dus je gaat er van uit dat het gewicht de prestaties beïnvloeden, wat nu als de brandstof (bijv. 1/2 tank) van de ene naar de andere kant klotst? Door het schuim / spons wordt die beweging gedempt en dus beter op te vangen.

    Zo duidelijker? :wink:
     
  2. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    je gaat me toch niet zeggen dat je van een paar 100 ml dat een paar cm heen en weer gaat last gaat hebben bij het vliegen ??

    volgens mij heb je nog niet veel vliegervaring anders zou je met zulke dingen niet afkomen.

    de tank ziet er prachtig uit. je moet er maar aan willen beginnen.
     
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen

    Ik dacht dat je het als grap bedoelde, maar het klotsen is geen probleem hoor.
    ik wilde de tank zo dicht mogelijk bij het zwaarte punt hebben om het verschil tussen een volle tank en een lege tank steeds erger word naar mate je de tank verder van het zwaartepunt hebt ("kracht maal arm" weet je nog van school?)
    de tankinhoud is ongeveer 1 liter.

    Dank je
    Ach ja je hebt een beetje vakantie en dan wil je iets doen he? is nog nuttig ook :)

    Groeten Gertjan
     
  4. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    vandaag weer wat aan het "trillingsprobleem" gedaan
    ik heb de motor nu star opgehangen, door de trillingsdempers te verwijderen en deze vervangen voor op maat gedraaide aftandbusjes.
    de trillingen zijn nu grotendeels weg, alleen het stabilo trilt nog een beetje.
    ik laat het voorlopig zo en ga de kist eerst maar is invliegen (als het weer beter word :? )
    ook loopt de motor nu heel rustig stationair,
    je zou juist denken dat je door het gebruik van trillingsdempers de kist behoorlijk trillings vrij zou krijgen, maar in mijn geval was dat dus duidelijk niet zo,
    het enige dat ik nog moet aanpassen aan de motor is de verbinding tussen de uitlaatpot, en de buis ernaartoe
    deze krijg ik nog niet mooi dicht waardoor er vetspettertjes onder deze verbinding te zien zijn.
    Mischien word dat straks wel minder als de motor goed is ingelopen, want hij draait nu nog op een behoorlijk vette mengsmering (op advies van mvvs)
    hier onder nog een paar foto,s van de kist zoals hij er nu uitziet.

    ik moet nog wat meer schaaldetails aanbrengen maar dat doe ik na het invliegen (als ie dat overleeft tenminste :? 8) )
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    mooi hoor! netjes!
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi nijsinkgj,

    Trillingsdempers kunnen juist in sommige gevallen trillingen veroorzaken!!!!
    Bij ons op het veld heb ik er een aantal gezien die jaren terug als eerste trillingsdempers toepasten en er bij zweerden, dat was toen de enige manier.

    Nu zie je diezelfde vliegers hierop terugkomen en hun motor star monteren met een beter resultaat dan met de dempers.


    Wat betreft de kist die ziet er top uit, ik kan wel wat opmerkingen geven qua schaal getrouwheid maar het zou zowiezo geen 100% schaal kist worden dus dat laat ik maar achter wege.

    Ben zeer benieuwd naar de vliegeigenschappen, laat je daarvan foto`s of film zien???

    Succes in ieder geval.
     
  7. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    nee het was zeker niet de bedoeling om een 100% schaalkist te bouwen, er zou dan te veel aan het ontwerp van dit model gewijzigd moeten worden.(zoals het onderstel ed)
    maar alle kritiek is welkom hoor, zowel positief als negatief, daar moet je tegen kunnen vind ik als je hier een draadje bijhoud.
    als je geen kritiek kunt verdragen moet je naar mijn mening geen verslag op een forum oid zetten

    ja als het zo ver is zal ik zeker foto,s van plaatsen en miscien een filmpje
    groeten gertjan
     
  8. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    gisteren heb ik de neuswielpoot wat meer een schaallook gegeven
    ik heb de onderdelen eerst gefreest en gedraait deze daarna gestraald,
    ik moet alleen nog iets een strakkere veer in de poot zetten
    deze foto is zoals hij was, [​IMG]
    de andere foto,s zoals hij nu is

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ik ben met de laatste dingen bezig betreft de morane.
    ik hoop hem dit voorjaar in te vliegen.
    ik heb een klein filmpje gemaakt om het toch wat levendiger te maken.
    de verlichting zal tijdens de eerste vluchten nog niet werken, ik moet nog wat kleine dingen aanpassen hieraan
    over het neuswiel ben ik ook nog niet tevreden.
    http://video.google.nl/videoplay?docid=1578929652779044514
    oh ja de aap in de cockpit is van mn dochtertje, ik denk niet dat ze blij word als deze mee de lucht in zou gaan.
    de cockpit zal later ook nog meer aangekleed worden
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2008
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee mooi man :thumbsup:

    k zie wel wat verschillen met de real life versie maar vanaf een afstand lijkt ie echt.

    Top ben zeer benieuwd naar de maiden.

    Succes met de afwerking.
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    dankje Berto,

    ik geloof graag dat er nog verschillen zitten tussen het orgineel en deze semi schaal kist
    vooral het onderstel wijkt nogal af, maar ik heb er bewust voor gekozen om het meegeleverde glasvezel onderstel te monteren,
    dit is een degelijk en eenvoudig systeem,
    bij de vroegere serie die fliegerlandshop leverde zat een verenstalen onderstel welke in de vleugels gestoken moesten worden, dit hebben ze later veranderd omdat het toch nogalwat schade veroorzaakt bij (te) harde landingen.
    omdat ik altijd vanaf gras vlieg lijkt mij een onderstel wat (bij het orgineel) in de vleugels bevestigd zit behoorlijk kwetsbaar.
    mede ondat dat het hele gewicht van de kist door de vleugelbevestiging opgevangen moet worden,
    groeten Gertjan

    oh ja net het hele spul even gewogen, ik zit op een vlieggewicht van 10.2 kg (zonder brandstof
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2008

Deel Deze Pagina