Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Eindelijk een dag vrij . . . . . en dan voel je je heel de dag ziek . . ppfffff geen zin gehad om balsa te bewerken dus. Zo goed als heel de dag achter de laptop gezeten en de laatste aanpassing gemaakt aan de onderelen voor de shortkit. Ook alle onderdelen opnieuwe op de plankjes gesorteerd.

Hier nog wat foto's van hoe het model er nu bij staat :

a5536245-204-S23%20%281%29.jpg

a5536246-214-S23%20%282%29.jpg

Mvg,

Bart

Hij is echt supergaaf, je mag er heel trots op zijn! Hoe ga je hem afwerken? Ik las op een Amerikaans forum over een spanfolie die speciaal is om verf op te spuiten. Lijkt mij wel wat. Maar of het spul nog verkrijgbaar is en hoe, daar ben ik nog niet achter.

Hugo

@ Hugo , ik ga hem bespannen met oracover chroom en dit gaat dan met een zeer fijne korrel geschuurd worden.

Ik ben van plan om er nog een te bouwen van de laser gesneden onderdelen en deze word dan mischien wel in camo kleuren.

hier een foto van een model wat met orecover chrome is bespannen.

Da83236.jpg

En hier van de onderdelenvoor de kit , ik heb de ondedelen voor de cowls laten vervallen , hier komen vacuum gevormde delen voor.
Alle blauwe tekst op de plankjes zijn de onderdeel en plank nummers welke met de laser worden ingegraveerd.

click

Mvg,

Bart

Hier gaat het over wat ik bedoel:

OzCover in USA - RC Groups

Heb je al foto's van jou Spruce Goose project ?

Lijkt me geen oratex. Wat het wel is en waar je het vandaan haalt, geen idee...

Hugo

Het draadje is uit 2002 , vrij oud dus vandaar dat de links niet werken. Als je het bouwdraadje van de Short Solent van LukeZ bekijkt op RcGroups zie je dat hij het model heeft bespannen met Doculam en vervolgens gespoten.

attachmentNew.php

a1273748-140-Solent2.jpg

Ik heb voor de bodem glasmat en PS100 aangeschaft , hoe dien je dit eigelijk aan te brengen , met een roller ?

Mvg,

Bart

ik heb de onderdelen voor de cowls laten vervallen, hier komen vacuum gevormde delen voor.

Wat je getekend en gebouwd heb is een ode aan het bouwen met hout, daar zet je toch geen ABS oid. onderdelen op? :confused:

jan

Wat je getekend en gebouwd heb is een ode aan het bouwen met hout, daar zet je toch geen ABS oid. onderdelen op? :confused:

jan

Hoi Jan , het is wel erg mooi maar ook erg zwak en het zijn 4 planken lasergesneden onderdelen = dus duur. Daarbij moet ik zeggen dat de cowls makkelijk vervormen tijdens het beplanken. Ze zullen uit zeer dun plastic worden getrokken.

Mvg,

Bart

Ja maar als je ze in g4 en glasmat sopt zijn ze sterk..... sterker dan plakstik ;) en kun je zeggen kijk heb ik gemaakt mooi hé.
Ook juist leuk om te bouwen zoiets wat even wat moeilijker is toch.....

Als de bouwer ze per se uit hout wil bouwen is dit nog steeds mogelijk hoor , de ring om de cowl aan de gondel te bevestigen zit gewoon in de set. Als je dan met de gatenzaag uit balsa de cowl ring zaagt kun je het nog steeds uit hout maken ;)

mvg,

Bart

Je kan het zeker met een lakrollertje doen. Daarbij een goed kwastje om lastige hoekjes te tamponeren, aan te drukken. Met behendige handjes kom je een heel end.

Zoek wel naar een goede kwaliteit roller opdat de haartjes niet loslaten.
Heb zo de vleugel gerold met 25grs glas op een nazomeravondje...
Potje met aceton om de roller een nachtje te bewaren, voor en tweede en derde ronde. Alles buiten verwerkt wegens kwalm en gezondheid.

Was redelijk dampig buiten... De G4 droogde bliksem-snel... moest echt tempo maken.

Aflakken heb ik ook met een roller gedaan. Double Coat van De IJssel. Ook vreselijk ongezond stinkspul. Dus buiten. Het is een 2K jachtlak.
Was een experimentje. Spuiten gaat strakker. Maar voor het model goed genoeg voor een testje. Maar het zou een methanol bestendige lak moeten zijn... was het me om te doen.

Groet Bas

@HugoW OzCover? Was dat niet die lamineerfolie?

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Bas , ik denk idd dat dit een klusje voor buiten is.

Net kwam de postbode dan eindelijk de GWS 9x7 3 blad props brengen , nu nog een geschikte adapter vinden om ze op de 3mm motor as te bevestigen.

Mvg,

Bart

Hi Bart,

hoor net dat mijn pakketje met de robbe soundmodule thuis is afgeleverd dus wie weet kun eens kijken of het voor jou ook wat is.

gr

vinze

Iets met verharder in zal wel een andere aanpak vergen.

Zelf bewaar ik mijn rollertjes, penseel, gebruikt voor lak, omwikkeld met folie, spaart het steeds spoelen in verdunning en reiniging.
Je kan het zo tijdens de ganse afbouw van het model gebruiken, zonder spoelen of wassen, zolang je maar hetzelfde product gebruikt.
Voor spanlak, wrijf ik gewoon het penseel op een doekje droog, nadien bij hergebruik eventjes met de duim tegen de haartjes drukken en het is alweer klaar.

Johan.

Hobbyking programmeerbare sound unit
Listprijs 135,52 dollar, maar als je een account aanmaakt en inlogt dan kost ie ineens 125,84 dollar (ongeveer 95 euro).
Voor één motor dus duurder, maar bij meerdere motoren, en óók andere geluiden zoals piepende banden en mitrailleurs, een mooie optie.

Nogmaals, het gaat me om de mogelijkheden van die soundmodule, omdat ik het raar vind er bij meerdere motoren ook meerdere te moeten kopen, en niet om de Hobbyking. Nu ik weet dat ze er zijn zullen ze ook wel op meerdere plaatsen te koop zijn :-)

<edit> Zie net de posting van Vinze over de Robbe module. Dan is dit meteen een mooie aanvulling :-)
Nog meer info: http://benedini.de/Home_E/Products_E/products_e.html#SoundunitsE

Laatst bewerkt door een moderator:
@Jo.... valt mee! Aceton... gaat goed met G4...
Ja... ook met de 2K... goed uitrollen... dan in het potje... schudden.
Daarna weer goed droogrollen op oud papier... vieze bende... natuurlijk...
Kliko er naast...

Maar ik had te weinig rollers mee... je moet toch wat?

@ Tieu en vinze , Voor de 2e empire is dit mischien wel een leuk idee. Volgende winter bouw ik er nog één. Deze word heel gedetailleerd. Deze wil ik zsm in het luchtruim hebbe:)

En wie weet Vinze kom ik deze zomer nog wel een keer lang op de club bij jullie , kan ik de module even horen.

Mvg,

Bart

Back