Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Zojuist het model gewogen en gebalanceerd.
Totaal vlieggewicht :

2750 gram ( 97 ounce )

Ik gebruik een 3 cells lipo 5800mAh welke 482gram weegt. Heb het CG op 105mm vanaf de leading edge zoals bij Ivan's Solent400. Het model ligt met de neus naar beneden en hiervoor hoefd de lipo niet helemaal en de neus zoals ik had gedacht maar precies onder het batterij luik. Lipo houder is nu op zijn plek gelijmd. Morgen de roer uitslagen en dual rates instellen en dan even grondig alles testen en totaalstroom meten.Daarna is het model gereed voor de ''sea trials "

Mvg,

Bart

Hoi Bart.

Om de glans er vanaf te halen.

alia is een vrij agresief onveter dat in de vis handel gebruikt word het nadeel is dat het in alu en rvs na te lang staan infreed wat het een ouder efekt geefd je hebt ook ander zuren maar die kan ik niet gemakelijk verkrijgen ik werk in de petrogemi ander zuren zijn te gevaarlijk voor brandwonden alia is ook zo maar heeft zijn tijd nodig om in te werken en is ook zo te verkrijgen ik kan je wel wat bezorgen geen probleem maar ben van mechelen is niet bij de deur.

Als je interesse hebt, kan ik er wel voor zorgen dat het in jouw bezit komt, Mechelen is niet zo ver, kan wel eens bij Raoul passeren en het verzenden is ook niet zulke grote kost.
Laat maar weten.

Johan.

Hoi Johan ,

Bedankt voor je aanbod hoor maar het het gaat prima met een schuursponsje , alleen wel een beetje een monniken werkje :)

Hoe staat het met jouw empire?

Mvg,

Bart

Eventjes niets gebeurd Bart.

Zit met twee weggesneden kankervlekjes op mijn buik die genaaid zijn, draadjes trekken nogal behoorlijk, ben dan ook een beetje beperkt in mijn houding, kon ik dat ook maar tegen mijn Duits herdertje vertellen, vandaar maar rustig in de sofa.
Maar de bouw gaat eerdaags wel verder, maak in ieder geval over jouw toestel veel reclame op andere forums in Belgie, je weet maar nooit hoe je meerdere belangstellenden krijgt voor jouw toestel.

Johan.

Hoi Johan ,

Sterkte met je hechtingen. Houd je op een B.E forum ook een verslag bij ?

Mvg,

Bart

Hier dan de foto's van het geschuurde model , nu alleen nog wat mooie letters er op.
Ook uitlaatringen hebben nu een kleurtje. Het chroom heb ik met matgemaakt met een schuursponsje wat ik op mijn accuboor heb bevestigd.

a5704897-222-1.jpg

a5704898-64-2.jpg

a5704899-160-3.jpg

a5704902-180-4.jpg

a5704903-21-5.jpg

a5704904-246-6.jpg

a5704905-55-8.jpg

a5704918-26-9.jpg

Mvg,

Bart

Bijzonder knap wat je hebt gepresteerd, en dan bedoel ik het hele proces, van zelf tekenen tot bouwen, in die korte tijd, met dit resultaat. Petje af.

Nu nog hopen dat ie een beetje wil vliegen ;).

Maar dat zal vast goed komen.

Freek

Dank je freek ,

Net even proef gedraaid op vol vermogen , dat gaan we dus niet meer binnen doen :) had de amperetang en de volt meter aangesloten en dat gaf de volgende resultaten :

49ampére bij 11.9v ( belast ) dus 583watt ( statisch )

Verder nog wat aan het reken geweest , corrigeer me aub als ik iets fout doe :

Vleugel oppervlakte.............................58dm2
Gewicht........................................... 2750gram
Vleugel belasting ...............................2750gr : 58dm2 = 41,41gr/dm2

Hier de volledige specs :

Wingspan......................... 210cm or 83inch
Wing area........................ 58dm2 or 905 sq in
Wing loading..................... 41,41gram/dm2 or 15.55 oz/sq ft
Airfoil.............................. Selig 7055 with l.e cuff outside of the outboard engines
Prototype weight.............. 2750gram or 97ounce
Battery........................... 3s5800mAh Lipo
Motors............................ 4x 2216 880kv Outrunners
Props.............................. GWS 9x7 3-Blade
Ecs's............................... 4x 20A
Static amp draw.................49A total
Power.............................. 583w total static
UBEC................................ 5v 5A
Servo's............................. 2x standard and 2x micro ( prototype has Futaba 3315&3003 )
Controls........................... Ailerons , Elevator , Rudder ,throttle , Differential throttle.

Mvg,

Bart

Het is geweldig zo mooi als hij nu al is geworden. Het is toch niet zo'n verkeerde keuze geweest om hem met oracover te bekleden.
Wacht met spanning op de maiden. Kan onmogelijk nog lang duren. Alleen het weer zal er ook geschikt voor moeten zijn.
Heb je ook getest op waterdichtheid?

Hoi Sander ,

Ik ga er vanuit dat de glasmat met PS100 waterdicht is , maar dit zal voor het eerst getest worden als hij het water op gaat.

Op de foto's komt hij zeker mooi uit de verf ( oracover dus ) real life zijn er nog genoeg kreukels e.d maarja in de lucht zie je dit toch niet.

Mvg,

Bart

Hij is mooi hoor, en hij wordt nog mooier, komt helemaal tot leven, als je de tails aanbrengt. :D

Nou, laat het een keer 42 gram/dm2 worden: bij niet al te veel wind prachtig mooi rustig scale vliegen. :cool:

Succes!

jan.

Dank je Jeroen en Jan

Eerst nog even een keer alleen varen met het model. Voor de maiden ga ik echt voor windstil. Het zal wel een keer héééée'l vroeg worden , als ik vroege dienst heb en ik rijd over de brielsegatdam is het water soms spiegelglad :) rij ik er een uurtje later in mijn wegenwachtauto weer overheen waait het vaak al weer flink.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Vandaag de motoren even een duurtest gegeven op vol vermogen ( nu wel buiten ) , daarbij vond ik dat na afloop de motoren beoorlijk warm waren.

Hoe heet mag een brushless motortje worden ?

Mvg,

Bart

Back