bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

gifgroen met blauw?

ik zal de foto van de mijne ff opzoeken...
Die is corsairblauw met gifgroen
Is wel een minder fijn werk om alles erop te krijgen ;-)
 
zo, ff nieuwe foto's gemaakt, de oude zijn blijkbaar even een rondje lopen oid

IMG_8370.jpg


IMG_8371.jpg


IMG_8375.jpg


Ik heb nu alleen de servo's uit de staart weer naar binnen verplaatst.
TIjdens de bouw dacht ik zoveel gewicht aan de neus te hebben geplakt, dat servo's in de staart noodzakelijk zouden zijn.

Maar dat viel blijkbaar mee, hij werd er zelfs ernstig staartlastig van.
120 gram lood in de neus...
Nu is ie zonder lood netjes, al zal de eerste vlucht dit moeten gaan bewijzen...
 
Goed plan

Mag ik je daarom adviseren de V-stelling er voor 75% uit te halen en de vleugel aan beide zijden met 1 rib te verkleinen. Na deze aanpassing zit er veel meer pit in de kist :) en heb je er de komende seizoenen nog meer plezier van.

Vlieg ik ook al 6 jaar mee op een fourstar 30 (85% verkleind van de fourstar 40 tekeningen, gebouwd van triplex (geen balsa) met 5cc. Heb de V stelling wel gelaten. Voor neutraal vliegen zou hij zelfs nog groter kunnen nu de vleugel is ingekort.

yak_en_fourstar.jpg
 
rechte vleugel

een laag dekker met rechte vleugel heeft het zwaartepunt boven de vleugellijn liggen en zal dus een grotere stabiliteit hebben als hij op zijn kop vliegt.
 
Kan wel, maar het vliegbeeld ziet er niet uit. Bij een warbird kan je goed zien dat een vleugel met V-stelling de bocht "doorwokkelt" net als een bobslee. Zonder V-stelling is dit veel direkter en ziet er onnatuurlijker uit. aangezien de 4*40 best traag reageert zijn gracieuzere bewegingen mooier bij dit model.

Bij mijn versie heb ik voor alle roeren nieuwe hardbalsa versies gemaakt die 2cm breder zijn. Verder geen vlieg relevante veranderingen om de orginele eigenschappen te houden.

Ik zou eerder een andere kit gaan bouwen dan modificeren. zou zonde zijn want hij doet het erg leuk zo.
 
Kan wel, maar het vliegbeeld ziet er niet uit. Bij een warbird kan je goed zien dat een vleugel met V-stelling de bocht "doorwokkelt" net als een bobslee. Zonder V-stelling is dit veel direkter en ziet er onnatuurlijker uit. aangezien de 4*40 best traag reageert zijn gracieuzere bewegingen mooier bij dit model.

Bij mijn versie heb ik voor alle roeren nieuwe hardbalsa versies gemaakt die 2cm breder zijn. Verder geen vlieg relevante veranderingen om de orginele eigenschappen te houden.

Ik zou eerder een andere kit gaan bouwen dan modificeren. zou zonde zijn want hij doet het erg leuk zo.

Dank voor de reactie orginele v stelling dus behouden en roeren vergroten. Denk dat ik dat dan maar ga doen.

Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ze ook nog groter maken en het stabilo onder de romp zetten dan kan hij ook meskant. Op RCGRPZ schijnt dit en versterking van het landingsgestel blokje en vleugel inkorten de beste mods te zijn maar dan haal je ongeveer alles uit het orginele ontwerp weg. Ik vind het zelf leuker om rekening te moeten houden met de beperkingen van een toestel.

Wat wel leuk is om volgas te vliegen, een scherpe 180graden bocht te maken en meteen afvangen en op de grond neerzetten. Gaat nog makkelijker als een calmato laagdekker. De 4*40 is kampioen slow motion als je echt de ondergrens gaat opzoeken. Heb ook maar 250W erin zitten wat topsnelheid wel acceptabel maakt maar een looping zonder aanduiken wat te krap. Voor raggen heb ik andere modellen ;)
 
Inmiddels zijn we weer een stapje verder.

kleur stelling ga ik maken van restjes folie die ik over heb....en dat zijn er nogal wat.

bijdeze een fototje, stabile en kielvlak zitten netjes op hun plekje.

Foto-3I7ITIJA.jpg


groetjes,
 
kan je doen, heb ik ook gedaan maar heb mijn CG op de achterste limiet gelegd en vind het hoogteroer erg direkt reageren, zelfs met 60% expo en standaard uitslag. Moet hier nog een beetje aan wennen maar met die harde wind nog niet veel kans gehad om alles fijn uit te trimmen want dat vind hij niet helemaal fijn. rollen in een circel ging verassend makkelijk met hoogte en rol.
 
kan je doen, heb ik ook gedaan maar heb mijn CG op de achterste limiet gelegd en vind het hoogteroer erg direkt reageren, zelfs met 60% expo en standaard uitslag. Moet hier nog een beetje aan wennen maar met die harde wind nog niet veel kans gehad om alles fijn uit te trimmen want dat vind hij niet helemaal fijn. rollen in een circel ging verassend makkelijk met hoogte en rol.

Hoeveel mm heb jij ze vergroot? Ik zan aan 15 à 20mm te denken.....

Op hoeveel mm licht jou cg? Heb hem nu precies in het midden van de hoofd vleugel ligger liggen

Groetjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd +20mm.

CG op de achterrand van de hoofdligger. Met een elektrosetup gaat dit erg makkelijk maar met een tank ben je altijd wat neus lastiger als hij vol is dus verwacht ik niet dat je er een heel gevoelige knuppel mee krijgt.
 
Ik hou het cg voorlopig wel effe origineel in het midden van de hoofdligger.
Kan het altijd nog wat verschuiven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top