Bouwverslag Sig Kadet LT-40

Gisteravond lag foto.modelbouwforum.nl eruit, dus nu nog maar even een paar fotootjes plaatsen.

Het montageplaatje voor de rolroerservo moet nu op de vleugel gemonteerd worden. De handleiding zegt de kier die hierbij zichtbaar is, vol te gieten met medium CA.
DSC_4529.JPG


Tja, dat moet je niet tegen mij zeggen. Ik maak dus een vulhoutje. Eerst twee stukjes balsa erop:
DSC_4531.JPG


De houtjes (die dus nog in hoek verschillen) vlak schuren:
DSC_4534.JPG

(Door vertekening van de lens lijkt het allemaal nogal bol. Dat is het niet :-) )

En nu het plaatje erop zonder kieren:
DSC_4535.JPG


Tevens heb ik nog twee verstevigingen aangebracht op de achterlijst in het midden van de vleugel:
DSC_4537.JPG
 
Kijk da`s nu echt een nette bouwer :thumbsup:
dat belooft veel goeds voor de toekomst :yes:
 
Zo, ben weer bezig geweest.

Verstevigingshoutjes geplaatst achter motorschot, toch maar met epoxy gelijmd:
DSC_4538.JPG

In die verstevigingshoutjes moeten uitsparingen komen voor de inslagmoeren voor de motorsteun en voor de aansturing van het gas:
DSC_4539.JPG


Onder het raampje ontstaat een kier als je het luikje van de tank er tegenaan schuift:
DSC_4541.JPG


Zoals intussen te doen gebruikelijk los ik dat op:
Houtje erbij:
DSC_4542.JPG

En afgeschuind:
DSC_4543.JPG


Verder heb ik de aansturingen van hoogte en richtingroer ingebouwd. Tevens is mijn plastic huls voor mijn ontvangerantenne erin gegaan.
DSC_4545.JPG
 
En een stabilo gebouwd!

Heb ik erg veel foto's van, plaats er hier twee:
DSC_4550.JPG


En bijna klaar:
DSC_4559.JPG


Nu nog schuren.

Voor de liefhebbers van meer foto's van de bouw, verwijs ik naar:
Foto.modelbouwforum.nl
Met deze URL staan de nieuwste foto's vooraan. Lijkt me wel handig.
 
oww, sorry dat ik het nu pas opmerk... Het was handiger geweest om eerst de inslagmoeren in het motorschot te doen en daarna het schot te verlijmen... dan kun je er veel makkelijker bij. Maar ja, dat noemen ze nou mosterd na de maaltijd :roll:

ERG GOED BEZIG :!:

Stefan
 
stefan_riemens zei:
oww, sorry dat ik het nu pas opmerk... Het was handiger geweest om eerst de inslagmoeren in het motorschot te doen en daarna het schot te verlijmen... dan kun je er veel makkelijker bij. Maar ja, dat noemen ze nou mosterd na de maaltijd :roll:

Scherp gezien, je hebt helemaal gelijk. Zo moet het ook volgens de handleiding.

Ik heb echter nog geen motor gekocht en ik durfde het niet aan om de positie van de inslagmoeren puur en alleen op basis van meten te bepalen. Ik heb hier bewust voor gekozen. Ik was en ben ervan overtuigd dat het gaat lukken. Iets omslachtiger, maar het is te doen.
 
En aangezien het bouwen van het stabilo ruim sneller ging dan verwacht, heb ik ook het kielvlak maar in elkaar gezet:
DSC_4563.JPG

DSC_4568.JPG


Ook hier moet nog het e.e.a. aan schuurwerk verricht worden, maar dat doe ik een keer buiten.
 
En dit betekent dat ik met alle houtbouwwerk klaar ben. Wel moet er nog wat aan afwerking gebeuren, zoals:
  • Aanbrengen verstevigingsmatjes op vleugel
  • Afwerken vleugel (schuren & plamuren)
  • Scharnieren hoogteroer
  • Afwerken stabilo
  • Scharnieren richtingroer
  • Afwerking kielvlak

Daarna staat het folien op het programma. Spannend!
 
Het ziet er allemaal goed uit hoor, ik denk dat je je onderschrift moet wijzigen.. past niet echt bij je bouwstijl ;)

Wat betreft inslagmoeren; wat ik doe is het volgende, ik pak een bout die lang genoeg is, draai daar een inslagmoer op zodanig dat de platte kant 'naar buiten' steekt. Dan schuur ik de 'binnekant' (die tegen het hout aankomt) van de te plaatsen inslagmoer lichtjes op, voor zover dat gaat, en breng er wat epoxy op aan. Dan plaats je 'm voor het gat en draai je de bout met inslagmoer er vanaf de andere kant op. Net zo lang tot de te plaatsen inslagmoer zich in het geheel iets 'in het hout' gaat eten.

Voor je CA-scharnieren, die zijn echt prima, helemaal niets mis mee. Hoeven niet geborgd te worden. Zorg wel dat je de scharniersleuven niet te ruim maakt, ze moeten er niet makkelijk in- en uit schuiven. Lijmen echt ALLEEN MET DUNNE CA. Niet met epoxy, PU, houtlijm, of wat dan ook.

Werkwijze: een speld midden door het scharnier steken. Dan het scharnier aan één kant in het hout schuiven, tot aan de speld. Doe dit voor alle scharnieren van een stuurvlak. Breng dan het andere deel aan, wederom tot aan de speld. Als alles naar wens zit, trek je de spelden eruit en duw je het geheel strak tegen elkaar aan. Dan het roer in de maximale uitslag zetten en 1 of 2 druppeltjes dunne CA aan beide kanten op het midden van het scharniertje laten vallen. Dan laten drogen en viola.. de enige manier om dat nog los te trekken, is door het hele hout uit elkaar te scheuren.
 
hezik zei:
Het ziet er allemaal goed uit hoor, ik denk dat je je onderschrift moet wijzigen.. past niet echt bij je bouwstijl ;)
Zie nieuw onderschrift :-) Moest natuurlijk weer iets met een hamer zijn.

Ik zal de inslagmoeren van de motor inderdaad maar met epoxy gaan verlijmen. Alles wat te maken heeft met motorschot of landingsgestel heb ik tot nu toe met epoxy gedaan. Ik heb tot nu toe nog geen last van uitslag of eraf vallende huid, dus ik ben voorzichtig genoeg geweest.

M.b.t. de CA-scharnieren kan ik melden dat ik de sleuven in de vleugel al gemaakt heb. Het is moeilijk om de laagjes van de CA-scharniertjes heel te houden als je aan het passen bent. Niet te veel lopen kloten dus...
En aangezien overal in KOEIENLETTERS wordt aangegeven dat er dunne CA in moet, zal ik hier niet eigenwijs zijn. Overigens staat in de handleiding die bij de doos wordt geleverd daar ook een duidelijk verhaal over. Er wordt verteld dat de scharnieren zodanig chemisch behandeld zijn, dat de droogtijd van de dunne CA verlengd wordt, zodat de lijm in de gleuven kan lopen. Dus ik hoef me niet druk te maken dat de lijm al droog zou zijn voordat deze in de sleuf gelopen is.
 
He, nu zijn al mijn onderschriften veranderd. Wordt niet gekopieerd naar je bericht, maar altijd uit je profiel geplukt. Weten we dat ook weer.

Voor de duidelijkheid, mijn oude onderschrift waar hezik op reageerde:
"If it doesn't fit, use a bigger hammer!"
 
Tegenvaller. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. :cry:

Dat was het resultaat van mijn allereerste folie klusje.
Gezien het weer was het opschuren van alle spulleboel buiten niet echt haalbaar deze avond. Mijn 'verzameling hout' zou zowel zeiknat worden als weggewaaid zijn.

Nieuw plan dus. Vandaag nog een extra stukje folie gekocht vanwege een inschattingsfoutje bij de inkoop eerder, de rolroeren zijn namelijk veeeeeel breder dan ik gedacht had. Maar goed, ik was dus van plan het richtingsroer en hoogteroer van een laagje folie te voorzien.

Op zich ging het folien zelf nog niet eens zo moeilijk. Onwennig, ja. Lastig, nee. Maar ook hier geldt dat 95% van het resultaat zit in de voorbereiding. Die roertjes was ik dus vergeten te schuren en te plamuren. :hammer: Wat een bagger resultaat. Elk krasje in het balsahout wordt uitvergroot en glanzend zichtbaar. Niet om aan te zien.

Alles er weer vanaf gehaald. Morgen een nieuwe poging. Eerst schuren en plamuren.

En nu even een klein tipje van de sluier oplichten over mijn folieplan. Alle stuurvlakken worden gefolied met een zwart/wit blokken patroon. Het was in mijn hierboven beschreven poging nog best aardig gelukt om het patroon op het bovenkant van het richtingroer te laten doorlopen op de zijkant van het richtingroer. Ook liep de naad in het patroon precies over het midden van de bovenkant van het richtingroer. Zie foto:
DSC_4572.JPG


Maar ja, nadat ik een zijkant had gedaan heb ik alles er maar weer vanaf gehaald. Was trouwens best lastig. Eerst twijfelde ik of de folie wel goed vast zat. Toen ik het er vanaf moest halen niet meer :-)
 
Kijk uit met plamuren.. en ook met schuren trouwens..

schuren alleen met lange rechte schuurlatten en met fijn schuurpapier. Als je dat gedaan hebt, zul je als het goed is nauwelijks meer te hoeven plamuren.

Ga niet ructsichtlos de hele kist in het plamuur kwasten, lekker dik, enzovoort. Alles wat je er opsmeert is extra gewicht en moet je er hoogstwaarschijnlijk later weer afschuren.
 
Zo, vandaag niet veel tijd gehad maar toch wat schuurwerk verricht. Ik heb een tijd geleden een aluminium T-profiel gekocht bij Gamma en deze in een aantal stukken van precies de breedte van een vel schuurpapier gezaagd. Dubbelzijdig tape erop en div. schuurpapier erop (P100,P220,P400). Home-made schuurlatten.

Zo gezegd, zo gedaan. De leading edges van de staart allemaal rond geschuurd conform handleiding. Stuurvlakken opgeschuurd en kleine kuiltjes opgevuld met balsa vuller.

En toen weer folieen. Ging op zich allemaal keurig, maar ik zie nu waar het de vorige keer ook fout ging. Tijdens het opstrijken van de folie strijk ik zo de krassen erin. Betere bestudering van mijn foliestrijkijzer levert de oorzaak: op twee plekken langs de rand van het ijzer zit een uitsteeksel. Deze produceren dus de krassen die ik gisteren ook al zag. Schuurpapiertje er langs en verder. Aangezien het nu minder erg is, maak ik mijn richtingsroer maar af. Voorzichtig probeer ik met de verfstripper op een lage stand de krassen weg te krimpen. Dat lukt.

Ik heb nu intussen het complete rechtop staande staartstuk gedaan.
DSC_4573.JPG


Wat mij niet duidelijk wordt uit de handleiding bij het vliegtuig en de handleiding van Hobby-In, is of ik nu nog geacht wordt met de fohn het kielvlak te krimpen. Is wat ik tot nu toe gedaan heb met het strijkijzer genoeg? Ziet er wel strak uit, heb geen rimpels ofzo. Ideeen?
 
CaptainV24 zei:
Wat mij niet duidelijk wordt uit de handleiding bij het vliegtuig en de handleiding van Hobby-In, is of ik nu nog geacht wordt met de fohn het kielvlak te krimpen. Is wat ik tot nu toe gedaan heb met het strijkijzer genoeg? Ziet er wel strak uit, heb geen rimpels ofzo. Ideeen?

Hmm, volgens mij kan ik mijn eigen vraag al beantwoorden: nee, hoeft niet met de fohn.

Andere handleidingen noemen de 'heat gun' optioneel. Je kunt ook krimpen met het strijkijzer, moet ik alleen de temperatuur anders afstellen. Bovendien krijg ik het idee dat dat krimpen alleen nodig is op plaatsen waar de folie niet strak staat. Ik blijf er af voorlopig.
 
Het kan beide. Een strijkijzer is volgens mij meer geschikt om folie 'op hout' te krijgen, een fohn werkt weer prettiger op open vlakken.

Althans, dat is mijn beperkte ervaring.
 
Je kan alles met de strijkbout doen. :wink:

Tegen het krassen hem een katoenen "sokje" aandoen.

Ik heb door mijn vrouw een sokje laten naaien uit een oud t-shirt , in het randje stukje elastiek ingetrokken en je kan krasvrij "strijken". :wink:

Nu heb ik een Folienbout met Teflon "sokje" en een regelbare heatgun, werkt wel makkelijker bij grotere modellen maar is niet beslist nodig.

Mvg Johan
 
Hehe, eindelijk weer eens wat voortgang. Al is het niet zoveel. Het 'echte' leven zit af en toe wat in de weg.

Ik heb intussen alle stuurvlakken + staart in de folie zitten.
DSC_4574.JPG


Overigens is de onderkant van het stabilo wit, maar dat zie je niet op de foto.
 
Back
Top