Bouwverslag SIG Piper 1/4 Scale (word nu afgemaakt door Johan Snijders)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, de keuze wordt zeker de ZG20 met het grote voordeel van de e-ontsteking. Hoe ga jij je setup maken? Motor wel/niet op rubbers,koud op het schot of een hydro mount? Verder inlaat carborateur vanuit de romp ja/nee met 3W blauwe luchtfilter en welke uitlaat? Ik zou dit graag willen weten daar ik de kist onder de 80DB moet hebben en alles vanaf het begin wil aanpakken. S6 in Utrecht! Wij gaan carnavalle!!!!!!

JVerder inlaat carborateur vanuit de romp ja/nee met 3W blauwe luchtfilter en welke uitlaat? Ik zou dit graag willen weten daar ik de kist onder de 80DB moet hebben en alles vanaf het begin wil aanpakken.

Kelk+filter op de inlaat scheelt véééééél qua geluid. Pas ook weer het verschil gemerkt, is echt enorm (was dan wel een 150cc, maar ook op de kleintjes merk je het)

Een kelk scheelt ook nog eens in het brandstof verbruik.
En minder vet.

Op de Piper komt de ZG-20 zonder rubbers op het motorschot met het standaard potje .
Het potje zit misschien wel helemaal onder de kap en dat dempt dan nog eens extra .:D

Filters komen er bij mij niet op .

Als prop ga ik de 19 x 6 proberen .

Mvg Johan

Ook waar, hij spuugde mijn hele motorkap onder, is nu ook over. En hij loopt mooier dan zonder kelk (DA150)
Haha een paar jaar geleden vond je het nog onzin omdat ik een filter en kelk gebruikte, leg me bij.

En Johan het is wel het makkelijkste maar niet het stilste denk ik;)

Ik vind het wel een mooie motor trouwens maar dat wist je al.

Haha een paar jaar geleden vond je het nog onzin omdat ik een filter en kelk gebruikte, leg me bij.

Toen vloog ik nog geen F3A-X:D Want heel eerlijk; die paar druppels die eruit vallen zijn niet echt een ramp, de motor is nog steeds betrouwbaar en zo'n filter zit nog wel eens in de weg enzo, maar ja, het geluid he....

Kleine update .

673849a5a4d781d4a.jpg

De naden van de neus aanbouw heb ik van binnen met 1 mm dikke stroken van 2cm breedte multiplex versterkt .
673849a5a50263046.jpg

De dikke balsalijsten worden alleen voor het klemmen gebruikt .

673849a5a4d7b612f.jpg

Morgen de veerstaal delen monteren .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
:offtopic:
Ik zou dit graag willen weten daar ik de kist onder de 80DB moet hebben en alles vanaf het begin wil aanpakken.

Ik heb de Zg-20 star gemonteerd met standaard demper en een 17x8 APC-N op mijn Spacewalker. Motor zit bijna geheel onder de kap, behalve de trechter steekt er een stukje uit. In deze configuratie zit de motor/kist combinatie gemiddeld gemeten over 4 zijden op 80dB :D

1 zijde 78, 1 zijde 82, 1 zijde 79 en 1 zijde 81. Weet niet meer welke zijde wat was.

Nu is er inmiddels ook voor de inlaat een 90 graden hulpstuk te verkrijgen bij TC voor deze motor dus kan het geluid denk ik nog verder omlaag als je deze gebruikt en de inlaatlucht uit de romp haalt.

Succes.

:ontopic:

Gr. Teus

Dat is een mooi bericht. Dan moet het zeker gaan lukken met de inlaat ook nog eens vanuit de romp en met de demper kan ook nog van alles gedaan worden. Maar mijn ervaring bij mijn ZG26 is dat het meeste geluid toch echt via de carborateur komt.
Leuke kist van je, ik heb destijds je draadje ook gevolgd.

Maar mijn ervaring bij mijn ZG26 is dat het meeste geluid toch echt via de carborateur komt.

Vergeet de resonantie van je kist niet!

Mijn Spacewalker is vrij massief om het maar zo te zeggen. Zou je deze configuratie in zo'n licht qua constructie funtana/extra/o.i.d. zetten dan zal je zien dat deze modellen veel meer als klankkast fungeren en een trede hoger op de geluidsladder komen.

M.a.w. Goed massief en constructief bouwen met genoeg spanten om de klankkast te breken geeft zijn voordelen met het beperken van het geluid. Een trommel is ook niet voor niets hol van binnen.

Gr. Teus

Weer een kleine aanpassing voor de staaldraden achter de voorruit .

Draden zijn iets gekort en ruw gemaakt op het soldeer punt .
Uit massiv messing een blokje gemaakt .
673849a67625ed647.jpg

En dat met elkaar gesoldeert .
673849a6762666314.jpg

Die komt er niet meer uit . :mrgreen:

Mvg Johan

En de onderkant neus geschuurt , toch handig de ombouw van de slijpband .
673849a6ee7334728.jpg

En er op gelijmt .
673849a6ee74995a9.jpg

Mvg Johan

Duurt nog wel even Johan , die kleine dingen kosten veel tijd .

Tussen door ga ik ook nog een orginal EMHW Funtana afwerken en ruwbouw klaarmaken voor een Forumlid zodat hij alleen nog hoeft te folien . :-D

Vandaag worden de lijsten van de romp voorgebogen en de rechten er op gelijmt .

Mvg Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back