Bouwverslag SIG Piper 1/4 Scale (word nu afgemaakt door Johan Snijders)

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag naast de Funtana toch nog iets aan de Piper gedaan .

673849ac37bc91f84.jpg

Mvg johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Word gewoon Cupgeel zo als een hele boel J3,s .

Romp is nu klaar .

Morgen maar eens met het middelstuk beginnen .
Word iets veranderd zodat Ik de 2 vleugelhelften gewoon aanzetten kan en borgen met een nylonbout .
Het middelstuk word gewoon demontabel gehouden om makkelijk in de romp te kunnen werken bij problemen .;)

Mvg Johan

Middelstuk is in bouw .
Heb een paar nieuwe eindribben gemaakt uit Gammaply om bijde kanten gelijk te krijgen .

673849b02ab6cd7ea.jpg

Morgen kan de beplanking er op .;)

673849b02ab714ecb.jpg

Mvg Johan

Alexzzz heeft het goed gezien .

Wel goede tesa nemen , heb 1x van de rommelmarkt genomen en die krijg je er schlecht weer van af , plakt ook de bruis aan .

De getapte kant is de buitenkant van de vleugel omdat daar de houtjes op gelijke hoogte zijn .
Dikte verschilt nogal eens om een paar tiende en dat verschil komt aan de binnenkant.

Vanmiddag komt weer een update .

Moest vanmorgen eerst stickers maken voor een Big Scale piloot . :mrgreen:

Mvg Johan

zo doe ik het ook maar dan met secondenlijm en dan maar voor de helft van de dikte. Hierdoor kan je de zichtzijde (tafelzijde) dus makkelijker strak schuren. de lijmnaden hebben niet veel krachten te verwerken want die lopen in de lengterichting van de indekkingnerf. splijten van de indekking op de lijmnaad is onwaarschijnlijk want de ribben staan er haaks onder ;)

Ik gebruik alleen maar bruis voor de naden .
CA alleen als ik iets moet fixeren wat anders niet goed gaat .

Middeldeel is nu klaar op de sleufen na waar de breekbouten komen .

673849b24e61a3527.jpg

Op de romp gezet lijkt het al iets .

673849b24e61d84ff.jpg

Nu beginnen met de ribben uitdrukken voor de vleugels .

Mvg Johan

Begin van de rechter vleugel is er .

673849b2844f0c776.jpg

Dit moet nu eerst drogen tot morgenvroeg .

Kan ik eerst weer verder met de Funtana .:D

Mvg Johan

Tussen de ribben de "spar webbings" geplaatst , belangrijk is dat die goed passen tussen de ribben .

Daar hangt veel van af . :D

673849b38874795ae.jpg

Mvg Johan

je kan er nog mooi remkleppen in maken johan, niet dat hij ze echt nodig zal hebben. maar je kan hem dan wel extreem langzaam binnen laten komen.

Zo, mijn romp is inmiddels ook klaar, ben nu bezig met het stabilo en richtingsroer. Verder bij TC een nieuwe ZG20 besteld met bocht voor de carborateur. Nu de post maar afwachten! Zou toch maar zo kunnen zijn dat mijn 1:4 ook klaar is op de Pipermeeting!

zou wel leuk zijn 2 pipertjes met 20cc benzine ,momenteel zijn er veel piperdraatjes ik hoop dat we n mooie opkomst krijgen op onze pipermeeting

Laatst bewerkt:
Ik ben ook met een piper van sig bezig
Ik heb hem niet helemaal gebouwd maar ben hem aan het afbouwen en heb net het stabilo er op gelijmt vandaar de lijmtangen

11twv0o.jpg

Maar nu heb ik gehoordt dat je ook een motorkap bestellen die al in een stuk is
is dat bij jullie bekend waar dat is
Wandt die van mij is in 2 helften en moet nog een hoop aan gebeuren
25oz1w7.jpg

En er komen ook van die nep cilinders aan

Maar ik doe er een boxer 4t in (FT-160 gemini)
Dan heb je niets aan die nep cilinders en als je dan de 2 helften aan elkaar maakt dan krijg je hem er niet (makelijk) af
En eigenlijk vind ik deze ook niet zo mooi

TC hat een Epoxi kap voor de J3 , die piper heeft 2,8 m span .

Maar het op en afbouwen van die kap zal niet anders zijn .

Mvg Johan

ps , bij mij komt het stabilo er eerst op na het bespannen . ;)

Hallo ik heb dezelfde Piper gebouwd maar wel wat modificaties aangedaan:

1. Ten eerste heb ik het standaard landingsgestel vervangen door een van Robart, volledig op schaal.
2. Motor kap horizontaal deelbaar gemaakt en uit epoxy. De orinele heb ik gebruikt als mal, aan de binnenzijde
3. Het stabilo heb ik in de kern beplank (dus met halve ribbetjes)
4. Vleugel deelbaar gemaakt, net als plotterwelt, middenstuk blijft zitten
5. Deurtje in de romp
6. Motor 45cc met luchtaanzuiging vanuit de romp (is zee krap en alleen met een truukje te doen bij de J3)
7. Struts inklapbaar gemaakt.

Al met al is de kist door deze wijziging wel wat zwaarder geworden maar is ook robuuster en beter in elkaar te zetten.

Helaas kan ik nu geen foto's plaatsen, aangezien ik net een nieuwe labtob heb. Zodra ik alles weer geinstallaeerd heb zal ik foto's plaatsen.

Plotterwelt en Guus: ziet er goed uit!

Zelf heb ik overigens het stabilo eerst bespannen voordat ik het op de romp gelijmd heb, werkt erg makkelijk.

Gr.
Alex

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back