Net met de 8x9 gevlogen en dat gaat een heel stuk sneller!
Blijft vertikaal ook goed op snelheid doordenderen.Door het winderige weer heb ik wat meer hoogte aan gehouden maar verwacht dat laag overvliegen met deze prop er niet meer van komt. vliegtijd heb ik ongeveer op 3 minuten aangehouden voor de zekerheid. Was geen overbodige luxe want bij de landing ging de wind opeens liggen waardoor het propje brak. De Wonder heeft niets geleden.
Snel de 8x10 erop en geladen. Het pakket is dan lekker warm. Wonder afgeschoten en rustig even een rondje gedraaid op 1/4 gas. Je kan goed merken dat je bij sportsnelheid met deze spoed de gaskraan een behoorlijk stuk dicht moet zetten. Volgas geven heeft weer een nieuwe dimensie erbij. de prop zit even vol in de cavitatie en het model komt wat sloom op gang. Echter, als de prop weer stil is wordt de Wonder goed afgeschoten. Vertikaal gaat hij nu ook in acceleratie door en je moet dat niet te lang doen anders is tie zoek. Horizontaal gaat ook een heel stuk harder. Met deze prop begin je het gevoel te krijgen dat je niet de hele vlucht volgas hoeft te gaan. Met 2 minuten volgas ging de wind wat liggen en ben ik ook maar meteen geland. In galop naar de Wonder om te voelen of de motor warm zou zijn was verspilde energie. Die was ijskoud dus daar is met dit weer helemaal niks van te zeggen. Het pakket krijgt nagenoeg geen koeling. Binnen bleek dat die warm was maar niet heet. En dat is mooi.
Hoeveel stroom er vloeide is dus natte vingerwerk. De metingen op de grond zeggen helemaal niks. Zou zelfs met deze prop meer stroom in de lucht kunnen hebben. De enigste referentie die ik zonder telemetrie aan kan houden is gewoon een keer een minuut of 2 volgas vliegen en dan kijken wat ik erbij laadt. En dat weer omrekenen naar gemiddelde stromen en volgas motorlooptijd. Ook de temperatuur van het pakket is een grove indikatie van de stromen in de lucht.
Neem aan dat de lagers met dit koude weer ook weinig te lijden hebben. Ik verwacht dat ik bij normale temperaturen deze props niet zou kunnen gebruiken. Moet er gewoon een aantal keren mee vliegen en kijken wat een goede middenweg is tussen performance en vliegtijd.
Met de laatste prop verwacht ik wel dat ik tegen de 1100W aan zat en dat is voor een 200gr motor en 90cm spanwijdte behoorlijk!
grtz! erik