bouwverslag sleepboot maria 1:10

Mooi project.
Ik vind dat er te weinig van dit soort slepers worden nagebouwd in de modelbouw.
Ik blijf je volgen.

Ik vind dat er te weinig van dit soort slepers worden nagebouwd in de modelbouw.

Helemaal mee eens!!! De lijnen van die klassieke slepers hebben echt iets speciaals.

@gerard.
Misschien dat ik het verkeerd zie, want foto's willen nogal eens vertekenen. Het lijkt alsof jij die achterste bolders volledig tegen de verschansing/boeing hebt gezet. Op de foto van het origineel zie je die ook zitten, maar dan lijken ze ongeveer onder 45 graden te staan.

full

Dan zou het nog mogelijk zijn dat ze via/onder het dek hun houvast krijgen van een spant, als ze volledig tegen de boeing zitten lijken ze me niet veel kracht op te kunnen nemen.

Voor de rest complimenten met een mooi schip!!!

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ad,
Tja mischien zie ik het weer verkeerd, maar in posting 59 staat een foto waar je de bolders achterop schuin ziet staan?

Ja, ook ik volg dit verslag met véél interesse;)
Vindt het een machtig mooie sleper hoor:cool:

Germt

Tja mischien zie ik het weer verkeerd, maar in posting 59 staat een foto waar je de bolders achterop schuin ziet staan?

Je ziet het helemaal goed, hoor Germt. Ik had meer naar de foto daarna gekeken. Zo zie je toch dat foto's uit een andere hoek weer een ander beeld kunnen geven.

Groet,

Ad

Je ziet het helemaal goed, hoor Germt. Ik had meer naar de foto daarna gekeken. Zo zie je toch dat foto's uit een andere hoek weer een ander beeld kunnen geven.

Groet,

Ad

Goedendag Ad

Ja foto's kunnen inderdaad een vertekend beeld geven ,maar inderdaad ze staan onder een hoek wel geen 45 graden maar wel schuin.Alleen waar ik niet aan heb gedacht was om zo door het dek heen te maken ivm de sterkte was wel een goede geweest maar is nu helaas niet zo.

Voor de goede kijker is er ook te zien dat de machinekamer deuren op de foto bij jou posting van staal zijn ,dat is later gebeurt ze waren in het begin van hout en bij de betting is ook nog het een en ander veranderd vanaf de bouw.ik probeer maar een beetje het leukste ( mooiste)van de twee te kiezen.

Voor de rest iedereen bedankt voor de complimenten voor de boot ,omdat ik ook vind dat er zoveel vorm in zit en bijna niets recht is ,en de geschiedenis erachter natuurlijk.

Gr gerard

Laatst bewerkt:
Misschien dat je zoals ik gedaan heb kan doen;
Met verzonkenkop boutjes door het dek vastzetten met een moertje onderdeks.

Hallo Harm

Ja dat is ook nog een optie
Ik zal kijken of ik het nog ga aanpassen ,je komt er nu niet meer zo makkelijk bij .ik heb wel hele sterke lijm gebruikt maar het kan altijd nog beter

Als ik jouw verslagen een beetje gevolgd heb ben je zelf navigatielampen aan het maken ,ik ben wel benieuwd wat jou afmetingen van deze lampen zijn ,ik heb er een paar en deze zijn circa 22mm hoog bij 12 mm lijkt me een beetje aan de kleine kant .
Voor de rest een knap staaltje stoomtechniek en mooie sleepboot met zijn details.

Gr gerard

Mogelijk dat je eerst een draadeind door het gaatje in het dek kan steken.
Dan kan je op een wat makkelijkere plaats het moertje daar een paar gangen opdraaien (evt met ringetje) dan schilderstape aan het moertje doen.
Met draadeind de moer tegen het dek trekken en de tape aandrukken.
Draadeind eruit, boutje plaatsen en vast draaien.
Dan heb je het geklooi niet dat je op een erg kort boutje, op een plek waar je niets ziet en mogelijk alleen met een tang bij kan, een moertje moet draaien.

Je stuurhuis heeft wel een doorleefde kleur hout wat zeer waarheidsgetrouw overkomt.

Goedendag

We zijn weer wat verder

Ik heb de luchtkokers wat verlengd zodat deze wat beter op hoogte zijn,en met een beetje plamuur zie je er niets meer van en nog een beetje beter afwerken met verfwerk.

full

Voor de rest heb ik me bezig gehouden met de boordlichten ,ik had ze allemaal gekocht en eens op de stuurhut gezet en er eens goed naar gekeken en deze waren toch wat te klein naar mijn zin.
en toen dacht ik hoe krijg dit beter op maat en geprobeerd of ik deze in een alu buis kon krijgen wat lukte ,ik heb daarna de bovenkant van het boordlicht afgeslepen en deze aan de bovebkant van de buis geplaatst.
Een paar resten hoeklijn gebruikt om de vorm van een boordlicht te krijgen en daarna afwerken met plamuur tot een mooi geheel ,en dit nog een keer of6 herhalen voor de rest van de boorlichten met weer andere vormen van de lichten.

full

En me ook nog bezig gehouden met de ankerlier ,deze is nog niet klaar er moet nog een rem opkomen en nog een hendel om in en uit zijn werk te zetten,het geheel werkt op ellebogenstoom ,dus geen dieselmotor erop
als alles erop zit nog het een en andr schuren en glad maken

full

op de woning nog de lichtkooien geplaatst voor meer licht in de woning en achter de pijp nog een tweede mast gemaakt om zo dicht mogelik bij het origeneel te blijven

full

full

full

gr gerard

goedendag

We zijn weer wat gevorderd,ik heb de romp gespoten met de verschansing .viel niet helemaal tegen dacht misschien zet ik het te dik op en gaan we allemaal hangers en druipers zien maar is toch goed gelukt.

En er een paar randjes opgezet en de naam erop gezet, achter op de achterboeing ook maar dat is niet helemaal goed gegaan ivm met de ronde boeing dus deze maar opnieuw besteld en het opnieuw proberen,want als ze er eenmaal een beetje opzitten kun je wel vergeten om ze er nog goed af te krijgen

ik ben met de romp zo goed als klaar alleen nog een sleephaak zien te maken en dan kan ik dat laatste gedeelte ook afronden en me dan met het elektrische gaan bezig houden.
ik zal eens moeten gaan kijken hoe dat ik dit ga doen het liefste met een of twee stekkers met genoeg aansluitpinnen ,zodat ik de evt de romp eerst in water kan leggen en dan de accu kan plaatsen en dan de opbouwen ivm met het gewicht van de boot,zodat hij nog een beetje handzaam is.

full

hieronder en foto van de scheepshoorn heeft nogal wat tijd gekost om de toeter te maken met veel lijmen en plamuren tot dit resultaat gekomen ,nog even een luchtleiding maken en dan is ie klaar.

full

hieronder de bestelde rookgenerator ,nog even kijken hoe ik hem ga inbouwen zodat ik er een betje makkelijk bijkan om hem te kunnen bijvullen en te plaatsen als hij gebruikt gaat worden ,ik weet niet of hij erg warm wordt anders misschien met een flexibele slang werken ivm de montage aan de uitlaat.

full

Voor de rest heb ik me nog eens bezig gehouden met de vaarregelaar ,en warempel ik heb er de achteruit op gekregen .Maar dit is weer een met een gebruiksaanwijzing ,als ik hem in zijn achteruit zet op de afstandsbediening gebeurt er niets dan terug naar neutraal en dan weer achteruit en dan gaat hij achteruit ,wel minder vermogen als vooruit maar we kunnen afremen.dus wel een beetje opletten als je vaart. Ik heb er ook nog even een ampere meter opgezet en hij trok nog geen 2 ampere bij vol vermogen (niet in het water) ,ik vind dat niet zoveel nu kan het zijn dat mijn accu's niet meer zo goed zijn ,dus nog maar eens meten als ik een nieuwe accu heb gekocht.
Ik zat aan een accu te denken die zij bij elektrische motorboten gebruiken van rond de 40A dan hebben we tenminste en beetje vaartijd en tevens een beetje ballastgewicht en dan de rest met een beetje lood uittrimmen voor de juiste diepgang.

ik hoop haar nog deze zomer een proefvaart te laten maken ,moet in principe geen probleem zijn , ik heb alles wat ik daarvoor nodig heb behalve de accu ,is dus nog een kwestie van aansluiten en kabels trekken.

voor de patrijspoorten heb ik misschien iemand gevonden die ze wil maken ,dus hopelijk kan ik de volgende een foto erbij plaatsen waar ze ingebouwd zijn

al met al wordt het toch een flinke sleepboot

gr gerard

Ziet er knap uit, gaat wel een beetje gewicht in, je accu plaatsen als schip in het water ligt is een goede oplossing, 40 A lood accu weegt algauw zo een 10 à 12 kg.
Zorg dat je accu niet zijwaarts kan verschuiven want dit is funest voor de stabiliteit.

Bouwverslag sleepboot maria

Goedendag

full

Hier een foto van de sleepboot bij langzame vaart.

We hebben de proefvaart achter de rug en hij is naar tevredenheid verlopen.ik heb hem als test even aangesloten met krokodillen klemmmen,dat ging een tijd lang goed maar na een tijdje toch licht weggesmolten en uitgevallen,maarvgelukkig was er een zwemploeg aanwezig.de temp was er ook wel naar.

Waar ik me zorgen over maakte was of dat de motor wel sterk genoeg was ,nou is ie ,zelfs een beetje veel overkracht heb ik met de losse boot ( ziet er niet uit bij volgas)en als je wat wilt slepen heb je er de kracht voor in de stille reserves,
Hij heeft wel een hele mooie loop door het water ,voren kleine boeggolf dan een kuil en bij het achterschip komt het water weer omhoog,schitterend gewoon.

Dus het komt erop neer met de losse boot heb je aan halve kracht voldoende

Het roerwerk doet het goed ,maar bij volgas vooruit varen deed ik even van bakboord naar stuurboord ,toen kon ik bijna het vlak bekijken zoveel slagzij maakte hij was wel een spannend momentje (staat ook op film)
Wat het draaien betreft over sb op de plek en over bb klein beetje vooruitlopen ,ligt aan de draairichting van de schroef.achteruit is sowieso maar halve kracht,maar hij trekt toch nog lucht ondanks dat de schroef behoorlijk onderwater ligt,met het roer kan je nog behoorlijk achteruit varen zonder dat hij een kant op draait.

Wat betreft ballast in de achterwoning lag 3 kg en onder de voorwoning lag 6kg,daar mag nog wel wat bij maar voor de test heb ik een accu gebruikt die nog vervangen dient te worden voor een accu die ik nog moet kopen.maar hierdoor heb ik wel een idee hoe zwaar deze mag gaan worden .

Voor de rest ben ik nog bezig met de sleephaak en nog wat kleine dingen.
Elektriciteit moet nog verder uitgebouwd worden ,dit was voorlopig een proefopstellling om te kijken of alles werkte naar behoren.en de mast maken die ik heb gebroken tijdens de tewaterlating.

Ik heb nog een filmpje gemaakt maar moet nog even kijken hoe ik dat kan laten zien.

Voor de rest viel het mij op zodra hij in het water ligt lijkt hij niet zo groot meer,maar om hem erin te krijgen heb je toch wel 2 man nodig ,kleine 20 kg.

Gr gerard

Back