Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Adam, 2 nov 2006.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Werkelijk schitterend
     
  2. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mooi Adam, hoe groot zijn de gaatjes voor je boutjes van de kraanfundatie en het mangatdeksel?
    En heb je 'trucje' om alle 'boutjes' netjes vlak of op gelijke lengte te krijgen als je ze in de gaatjes steekt?
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dit is weer het betere modelbouwwerk en ik snap waarom er voor cnc gekozen is. Er wordt nogal eens gebruik gemaakt van dat soort mogelijkheden om zich er makkelijk vanaf te maken, maar dat zie ik hier zeker niet gebeuren.
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Kunstje van de boutjes zit meer in het feit van wat je er voor gebruikt.
    Ik heb deze zgn Stehbolzen aan geschaft bij Knupfer.
    Kost wat maar het resultaat mag er wezen denk ik.

    Mangat heb ik me wat makkelijker vanaf gemaakt. "Boutjes" daar zijn gewoon rond messing van 0.5mm. wat dan ook weer 0.5mm uitsteekt.
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beter duur dan niet te koop toch? Zijn ook nog zelf te draaien uit zeskant maar daar staan dan weer heel veel uurtjes tegenover.
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Deze week met m'n dochter een "dry rub" decal vel zitten ontwerpen.
    Dry rub decals zijn eigenlijk de "ouderwetse" wrijf letters, maar dan volgens eigen ontwerp.
    Voordeel van dry-rub transfers is dat er geen drager folie nodig is zoals bij "waterslide decals".
    Zeker bij teksten blijft deze drager folie soms zichtbaar, en op matte ondergronden zijn waterslide decals al helemaal niet te gebruiken.

    Via via kwam ik aan het adres van Flightline Graphics. Deze firma maakt "klantspecifieke" dry-rub decal vellen, en de referenties die ik hierover gekregen had waren zeer goed.
    Omdat het ontwerp in een Adobe Illustrator formaat aangeleverd moet worden, moest m'n dochter aan de bak, daar ik zelf van Illustrator geen kaas van gegeten heb :cool:
    Ben wel tevreden met het resultaat. Zit meer op dan ik nodig heb, maar ik heb ook wat "reserve delen" op het ontwerp gezet....
    Als het goed is gaat het vel morgen al in productie, dus ik hoop volgende week wat binnen te hebben.
    Het is niet de meest goedkope oplossing, maar wel de meest fraaie.
    Omdat ik twee kleuren nodig had (zwart en wit) komt dit vel inclusief verzendkosten op zo'n € 75,=
    Maar onder het mom van "Beter duur dan niet te krijgen" is dit naar verwachting wel een fraaie oplossing.

    [​IMG]
     
  7. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Klopt, Adam. Met dit soort decals krijgt het model meteen een zeer fraai en realistisch uiterlijk! Misschien niet goed gelezen of voor de zekerheid vragen maar de hele sheet wordt dry-rub aangeleverd? Er zitten een aantal behoorlijk kleine letters op vandaar. Normaliter is het kleinste wat ik heb gedaan de diepgangsmarkeringen. De rest doe ik vaak wel op een decal. Ben benieuwd naar het resultaat!!

    Gr.
    Pim
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Hele sheet wordt dry rub Pim.
    Kleinste is nu 1,5mm voor op de reddingsboeien :D
    Voor mij ook een test, weet niet tot hoe klein er mogelijk is....
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er goed uit.

    Ik ga het met de waterslide-methode proberen. Daarna pas mat aflakken.
     
  10. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Dat is een heel mooi vel Adam, zal je model goed doen.
    Zelfs zo klein dat ze op de reddingsboeien passen, geweldig.


    Jan
     
  11. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ja die reddingsboei tekst maken is wel even werk weet ik uit ervaring;)
    Maar ik heb absoluut geen ervaring met Adobe Illustrator (teken het altijd in Autocad) dus daar moet ik maar eens induiken.
     
  12. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Adam,

    Ik heb afgelopen jaar soortgelijk materiaal gekocht bij Bauer-modelle.de (Webshop - dekorbogen) en daar staan letters op van 2 mm hoog die nog haarscherp zijn te lezen (Schaal 1:40) Ze gaan zelf naar nog kleinere schalen. Ik heb een foto gemaakt. Ik heb dus goede hoop dat het goed komt. Het glimmende is, waar ik het heb aangedrukt, om het over te zetten.

    [​IMG]

    Groeten, Ron
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2014
  13. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    In twee weekjes vakantie toch weer niet gedaan wat ik mezelf allemaal voor genomen had.
    Een tweetal dingen echter wel :D
    Wat van lieverlee een issue werd was het stof op de romp. Deze staat onbeschermd in de hobbykamer en daar komt toch rijkelijk veel stof op.
    Hierdoor kon ik toch niet beginnen aan een aantal klussen die eigenlijk zo langzamerhand wel in de planning kwamen te staan.
    Voor de opbouw had ik al eens een kist gemaakt om deze in op te bergen en te transporteren, maar voor de romp was daar eigenlijk nog nooit wat van gekomen.
    Ik vind een opberg, annex transport kist het behoud van je model.
    Door een kleine financiële meevaller, en het feit dat ik mijn verjaardag werderom vieren mocht, heb ik voor de Smit Kamara een zgn "flightcase" aan kunnen schaffen.
    Deze kisten kun je via internet bestellen bij onder andere Casebuilder
    Ik moet zeggen, het ding is z'n geld waard, een perfect bouwpakket, super maatvoering en afwerking, en binnen 5 werkdagen geleverd.:thumbsup:
    Enige wat je aan gereedschap nodig hebt is een boormachine en een popnageltang. Liefst een hele goeie wat er zitten in totaal bijna 200 popnagels in.

    [​IMG]
    De kist gedeeltelijk in elkaar, en de Kamara maar even gepast voor de zekerheid.
    Ik heb er voor gekozen om een losse deksel te nemen, en de onderkant niet al te diep. Ik kan er nu ook voor kiezen om de kist zonder deksel mee te nemen en de opbouw op de romp te zetten. Dit scheel de ruimte van de kist van de opbouw, waardoor ik soms kan "carpoolen" met andere MailLine collega's.

    En zo ziet ze er compleet gemonteerd uit:
    [​IMG]

    Tevens zijn vandaag de "dry rub" decals binnen gekomen.
    [​IMG]

    Zien er haarscherp uit
    [​IMG]
    Let wel dit zijn lettertjes tussen de 1 en 1.5mm hoog 8O

    En gelijk maar even wat geprobeerd:
    [​IMG]
    Ben er zeer content mee.

    Super service van Flightline Graphics en in mijn geval een super snelle levertijd.
     
  14. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Beste Adam,

    Mooie en professionele oplossing met die flightcase!

    Ik vind de informatie over de decals van flightline graphics en je opgedane ervaringen heel erg interessant - het geleverde produkt ziet er strak uit - ik zal voorzichtig eens contact met ze gaan opnemen.
    Bedankt voor de informatie.
    Groeten,

    Harald
     
  15. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ziet er zeker netjes uit. Moet je de dry rubs nog beschermen met matte lak?
     
  16. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ja, dat adviseren ze wel. Zit er op de foto ook al overheen
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooie case Adam,

    is er ook een rede waarom je trunccase hebt gekozen en niet voor een hoedcase ? Het lijkt mij dat als je een hoedcase neemt je makkelijk bij je romp kan omdat het onderste deel van je case laag is. Ik had er ook ooit wel eens naar gekeken maar was het al weer vergeten. Maar nu ik dit weer zie is het toch een puike oplossing.

    Gr Martin
     
  18. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ik vind het lastig om een dergelijk grote "deksel" (150cm x 35cm x 20cm) als bij een hoodcase over je schip heen te zetten.
    Je benaderd het schip vanaf de bovenkant en dat is in mijn optiek de kwetsbaarste kant. Iet wat scheef of onbehouwen en er ligt wat af. :(
    Je hebt ook geen zicht op waar je schip zit t.o.v. de "hood".

    Als je het schip in een kist laat zakken, stoot je hooguit met je romp tegen de kist, en die kan wel een stootje hebben. Daarbij heb je ook zicht op hoe je schip in de kist zakt.
    Daarom mijn reden om niet "iets" over mijn schip te laten zakken, maar om juist mijn schip ergens in te laten zakken
     
  19. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Echt een mooi schip Adam, zo in de basis kleuren.

    Zo"n mooie kist is het schip zeker waard, blijft ze lang mooi mee.
    Bellettering ziet er ook strak uit zo op het roer.
    Heb achteraf ook nog zo'n vel liggen met alleen maar kleine letters en cijfers, wist niet wat het was, meende dat het decals waren, maar ze gingen niet los met water.
    Vel maar weer eens opzoeken, kun je mooi het IMO nummers en andere dingen mee op het schip zetten.


    Succes verder,




    Jan
     
  20. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hey Adam, mooie letters op je roeren! Maar is dit niet gevoeliger voor schade dan decals?

    Gr.
    Pim
     

Deel Deze Pagina