Mijn ervaring met model AHTS-en is dat er altijd water op het achterdek komt. Al vaar je zelf rustig is er altijd wel een ander schip in de buurt die zorgt dat het water over het achterdek heen loopt.
In de loop der jaren probeer ik altijd om dit achterdek zo goed mogelijk waterdicht te maken, vandaar dat ik nu een aluminium frame gemaakt heb.
In dit frame komt later een Perspex plaat geschroeft zodat het achterdek water dicht is.
Met behulp van m'n freesbankje heb ik het aluminium Z-profiel dusdanig gefreesd, dat het redelijk spelling vrij gelijmd kon worden.
Om het aluminium onderling te lijmen heb ik Stabilit Expresse gebruikt.
Mits het aluminium goed geschuurd wordt is het met SE goed te lijmen, en kun je er goede resultaten mee behalen.
Ik was één locatie vergeten te schuren, en dan merk je gelijk dat het hechtkracht stukken minder is. Bij een klein stootje schoot de lijm verbinding al los.
Nadat het gehele frame in elkaar gelijmd was is het als één geheel in de romp gelijmd.
Bij het ontwerpen van de spanten had ik met de dikte van het Z-profiel al rekening gehouden, en daarom over de kop van alle spanten in het achter schip een lat gelijmd die 2mm lager lag dan de onderzijde van het dek.
Een detail van één van de hoeken.
Op de onderste flens komt later de Perspex plaat te liggen. In deze flens worden M3 gaatjes getapt waarmee de perspex plaat dan vast geschroeft kan worden in deze rand.
Tussen de aluminium flens en het perspex komt nog een rubber rand zodat het een echt water dicht geheel wordt.
Volgens mij wordt dit soort constructies ook gebruikt bij de onderzeeboot jongens om de romp waterdicht (en toch toegankelijk) te krijgen.
Op de bovenste flens komt over een 9mm het dek wat vastgelijmd word, en op de resterende 3mm rust straks het uitneembare bovendek.
Op deze manier krijg je toch een waterdicht dek, zonder dat schroeven zichtbaar zijn op het achterdek die afbreuk doen aan de natuurgetrouwheid van het dek.