Bouwverslag Smit Lloyd 1

Als ze gelijmd zijn is de passing gelukkig veel beter....neemt niet weg dat voordat er een plug ligt waar ik tevreden mee ben nog heel wat tijd in beslag gaat nemen. De grote bouwstappen zijn nu echt voorbij.
Vind ik ook helemaal niet erg, nu ligt er iets wat je mooi kunt maken.
 
Toch nog er voor gekozen om ter hoogte van het A dek de romp nog wat te verhogen.
Na controlemetingen kwam het voor mij toch te krap. ( ongeveer 5 mm)
2a8479912df04268c76e1a3ec5667428.jpg


Verder ben ik wat afmetingen aangaande dik tevreden over de plug.
 
't Kon minder! zouden ze in Groningen zeggen, Ben. Ga je de plug, na schuren en plamuren beplakken met bruine tape en daar met glasweefsel en epoxy de huid omheen trekken? Of maak je om de plug een mal? Ziet er aardig glad uit. Gr. Klaas.
 
Met tape beplakken en dan lamineren met epoxy.

Ik heb dit nog nooit gedaan, dus het er wel eens tijd om met mn tijd mee te gaan in de modelbouw [emoji12]

Ben nu na het balsa schuren, en de oneffenheden opgevuld te hebben met balsafiller ,de plug in meerdere lagen G4 aan het zetten. Daarna kijken we verder voor oneffenheden.
 
Mooi project van een bijzonder schip.
Je zou de contourlijn van de romp met dun biezentape af kunnen afplakken op de plug.
e.e.a.voordat je het doek aanbrengt.
Na uitharding zul je de lijnen terugzien in de romp,kwestie van erlang zagen en de romp is op maat.
Werkt een stuk makkelijker en nauwkeuriger dan later aftekenen.
Lijnen zijn met een zacht potlood prima zichtbaar te maken.

P.S. je kunt de romp het beste verlengen tot op de bouwplank,zo heb je voldoende toeslag.
ook het lossen zal makkelijker gaan.

succes.

grt Paul.
 
Het biezentape ga ik zeker proberen ! De deklijnen , roerkoningen, schroefas broeken, en boegschroef is de moeite van een merkje waard.
 
Hallo Ben,
Het behandelen van de plug met G4 is een goede stap. Je maakt het balsa veel sterker en kun je de laatste oneffenheden mooi weg werken. Mogelijk dat je op bepaalde plekken nog wat plamuur moet gebruiken. Ik heb hier de 2 componenten plamuur van de Action voor gebruikt. Werkt prettig en is goed schuurbaar. Wat ik ook heb gedaan is de plug in de grondverf en aflak gezet. Alles van de Action en op waterbasis. Lekker goedkoop. Waarom zoveel werk maken van het behandelen van de plug? Het is nu eenmaal zo dat je oneffenheden het beste ziet als er een laklaag overheen zit. Je voelt de oneffenheden niet meer, maar ze zitten er gegarandeerd. Na de eerste laag kun je dan met bijv. lakplamuur de laatste onregelmatigheden weg halen. Vervolgens weer gronden en deze wzh. herhalen, net zolang tot je 100% tevreden bent. Als kers op de taart aflakken met een sluitlaag en voor de laatste maal kritisch je romp bekijken. Daarna kun je aan de gang met de bruine tape. Ik persoonlijk zou de plug daarna een 5 tal keren (of meer) in de loswax zetten. Heb je bij het verwijderen heel veel profijt van.
Wat betreft het advies van beemstra, ik zie geen direct voordeel in het vooraf aftekenen van de romplijnen. Het werk, of je dat vóór of na het lamineren doet, blijft hetzelfde. Je meet beide keren vanaf je bouwplank. Daarnaast komt er tape op je (geschilderde) plug dus betwijfel of je er veel van gaat zien. Ook van het doortrekken van de romp tot op de bouwplank is mijns inziens nergens
voor nodig. Kost alleen meer materiaal. Kan het verkeerd hebben, maar ieder heeft zo toch zijn eigen werkwijze, daarbij het is jouw model, dus jij bepaalt.
 
e30708bbfd9bccfcb69b1e23f70f179d.jpg
1a73351553f4b6295a31973fecb5912b.jpg


Het resultaat na schuren, plamuren, schuren en de eerste laag G4.
Als de 2e laag G4 er op zit en uitgehard is, schuren en dan gaat de plug in de primer.
Ik ben benieuwd hoeveel plekken ik dan ga vinden op de plug.
 
De eerste laag multi marine primer zit er op.
Deze primer zet ik er op omdat ik hem af wil lakken op het eind met Den ijsel dd lak.

Er zitten wel wat putten ed in, maar dit had ik al verwacht. Nu alles duidelijk zichtbaar is plamuren en schuren tot hij spiegelglad is.
d8c70c85ac408ed119592f6f6f165c06.jpg
316751e91eee2897dfa041db20de57ff.jpg
87691884086ad445dddf3474c9a1f86d.jpg
 
't Is wat met zo'n scheepswerf, Ben! en je wilt een tevreden klant natuurlijk. Ziet er toch al goed uit, maar met een egale kleur zie je gelijk meer onregelmatigheden. Waarom wil je hem aflakken met DD lak? Bijzonder goed spul, maar als er bruine tape overheen gaat jammer van de investering. Of heb je het nog staan? Gr. Klaas.
 
Ik heb aan boord een keer de verkeerde besteld, dus ik heb het nog staan. Is in plaats van hoogglans zijdeglans maar dat maakt voor een plug niets uit. Het voordeel is dat dat spul knetterhard is. De woning en de boeiing staan bij mij in de DD, als het er goed in staat doe je er met gemak 3 jaar mee voordat het weer gelakt moet worden.
 
Had er een nieuwe waterlijn mee op de zeilboot gezet. Naarmate we de boot langer hadden kwam die steeds dieper. Later maar een grotere boot gekocht. Gr. Klaas.
 
85b590e5606a1e68dcc2bb77430afe78.jpg


Na schuren , gronden , schuren.

Laatste keer schuren was met korrel 400.

Daarna de deklijnen afgetekend om nog 1 keer alles te controleren.

Toen alles afgeplakt met plakband, die van mij is niet bruin maar doorzichtig.
 
Ik tape de bouwplank ook nog af, maar ik had grote moeite om de tape strak op de romp te krijgen. Dit lukte de 2e keer pas.
Onder de plug hoeft het niet zo netjes.

Ik heb besloten om de plug niet af te lakken in de DD, hij was nu zo glad dat iedere laag extra verf alleen maar er voor kan zorgen dat hij minder glad wordt.
 
Ziet er goed uit hoor Ben. Pas op dat de boel nu niet teveel opwarmt. Anders heb je de kans dat er luchtbelletjes onder het tape ontstaan. Ik heb ook een paar keer moeten plakken om een gladde plug te krijgen. Gr. Klaas.
 
Nu ik bezig ben om de plug in de was te zetten, Ben ik aan het plannen met het lamineren met keperdoek. Wat is de beste manier ? Korte stroken of lange stroken langsscheeps ? Probeer me in te lezen maar het is mij onduidelijk.....
 
Back
Top