Bouwverslag Smit-lloyd 120 serie

Hallo Forumgenoten ,

Bij deze wil ik een bouwverslag gaan bij houden van de Smit-Lloyd 120. Waarom de Sl 120.
Ik heb tot mijn 21e in Zaltbommel gewoond , waar mijn vader op de scheepswerf "De Waal"werkte , waardoor ik al op jonge leeftijd in aanraking kwam met de SL -schepen .
Op de Werf zijn verschillende type series gebouwd, nl de 40 serie ,60 serie, 100 serie , en de 120 serie .
Doordat ik zelf ook 1 1/2 jaar op de werf heb gewerkt , precies in de periode dat de 120 en de 121 werden gebouwd .Ik ben zelf ook nog met de proefvaarten van beide schepen mee geweest .Daardoor was mijn keuze niet moeilijk .

sl2hq4.jpg


Doordat het al inmiddels een kleine 30 jaar geleden was dat ik aan modelbouw heb gedaan .
Ben ik wat gaan snuffelen op internet over materialen, methoden , etc maar hierdoor kwam ik ook op dit forum terecht .
Voordat ik ben begonnen heb ik eerst bij wat mede forumgenoten informatie ingewonnen over bouwmethoden , keuze van materialen , en waarom , etc.
Al snel viel mijn oog op de bouwmethode van de Kamara ,die jullie allemaal bekend is,en door Adam wordt gebouwd .
Deze bouwmethode leek mij wel wat , en naar enige mailverkeer met Adam over het gebruik en keuze van materiaal en waarom , voor deze bouwmethode gekozen. (Nogmaals bedankt Adam )
Ik dacht bij mij zelf ,wie het wiel al heeft uitgevonden , scheelt mij veel tijd en zo ook minder kans op teleurstellingen.

sl1yj7.jpg


Zo gezegd zo gedaan , via forum aan de tekeningen van de NVM van de 120 serie gekomen .
Wat mij wel opviel dat de tekeningen heel sumier zijn en eigenlijk weinig details op staan .
Gelukkig bezit ik zelf kennis en foto's over het schip en hij is ook al door meerdere modelbouwers gebouwd . Waaronder Adam dus daar zal ik waarschijnlijk ook af en toe nog eens aankloppen voor informatie . Maar wie over detailtekeningen beschikt , ik hou mij van harte aanbevolen
Ook heb ik veel beeldmateriaal via Jaap kooij verkregen , hij heeft vele jaren voor SL gewerkt als 1e wtk. Hij heeft een mooie site gemaakt over de hele geschiedenis van Smit-lloyd .(Smit-Lloyd Home)

Vervolgens heb ik de tekeningen laten vergroten na schaal 1:50 en ben begonnen.Dit was ongeveer 1/2 januari 2008
De tekeningen van de spanten uitgeknipt gespiegeld en aan elkaar geplakt , vervolgens op het hout geplakt met spraylijm

4detekeningenophethoutgzh8.jpg


Daarna begon het zaagwerk

5despantenuitgezaagdmo8.jpg


Daarna de bouw op de bouwplank , waar van te voren alle maten van de spanten waren uitgezet .

65231832il7.jpg

83545058om5.jpg


Bij de spanten die weinig bodemvlak hebben gebruikte ik een hulpspant , waardoor ik de spanten mooi in lijn kon stellen op de bouwplank en vervolgens te lijmen


14ln6.jpg

21xx0.jpg


Vervolgens zo verder gewerkt waardoor het steeds meer de contouren van de romp begon te krijgen .
22mc7.jpg


28jx9.jpg


Momenteel ben ik met het achterschip en de de steven aan de gang

wordt vervolgd

Matthijs
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn je originele tekeningen 1:75 van NVM of niet? Want ik heb ze zelf ook gehad.. Ik denk.. o dat zal wel makkelijk worden als mijn eerste scheepje.. Niet dus.. Achteraf toch maar eerst een bouwdoos genomen en de tekeningen verkocht.. Dus nu maar eens kijken wat ik allemaal mis ! 8)
 
Hallo Forumgenoten ,



83545058om5.jpg


Bij de spanten die weinig bodemvlak hebben gebruikte ik een hulpspant , waardoor ik de spanten mooi in lijn kon stellen op de bouwplank en vervolgens te lijmen

Matthijs



Is het dan niet handiger en sterker on een kiel te hebben of te maken?
Zomaar een vraag hoor,heb er verder geen verstand van. Maar dat komt wel in tekeningen voor die ik heb van andere schepen.
 
Tekeningen NVM

Volgens mij zijn je originele tekeningen 1:75 van NVM of niet? Want ik heb ze zelf ook gehad.. Ik denk.. o dat zal wel makkelijk worden als mijn eerste scheepje.. Niet dus.. Achteraf toch maar eerst een bouwdoos genomen en de tekeningen verkocht.. Dus nu maar eens kijken wat ik allemaal mis ! 8)


Inderdaad, het zijn de originele tekeningen van het NVM 1:75 , je zult het wel zien als ik wat verder ben met de bouw . Dan zal ik wat originele foto's erbij plaatsen . En dan zal je zelf zien dat er aardig wat ontbreekt .

Matthijs
 
Bouwwijze

Is het dan niet handiger en sterker on een kiel te hebben of te maken?
Zomaar een vraag hoor,heb er verder geen verstand van. Maar dat komt wel in tekeningen voor die ik heb van andere schepen.


Het is net waar je voor kiest ,wat je handiger vind , met deze methode krijg je als het ware een dubbele bodem in het schip (Model) wat als voordeel oplevert een mooie vlakke bodem in je model . Hier werk je met stroken tussen de spanten, de maat van de stroken is afhankellijk van de spantafstand - materiaaldikte van het spant = strookbreedtemaat , wanneer deze stroken mooi recht zijn gezaagd en op je spanten staat je hartlijn van het schip , kan je met bouwplank nauwkeurig recht werken , waardoor je een rechtmodel krijgt.
Voor de spanten die niet veel bodemvlak hadden gebruikte ik een hulpspant , waar ik tekening van de spanten had opgelijmd , hier op zet ik met een paar schroefjes de spant vast , waardoor deze perfect haaks en op de hartlijn van het schip vastgelijmd kon worden .
Je kan het op een foto zien die ik al geplaatst heb . En opzichzelf is het sterk , omdat je een groot lijmoppervlak hebt ..Maar het heeft ook nadelen je hebt wel wat meer schuurwerk , om het mooi in lijn te krijgen van het schip.

Maar de andere methode met een kielbalk werken is ook niks mee , het is eigenlijk net waar je zelf voor kiest .
 
Denk dat Adam meer bedoeld dat de bouw methode nagenoeg hetzelfde is. ;)
En met die gaatjes in de spanten, toch even beter kijken :)
 
Dit is al een zeer mooi begin, ik zal ooit ook eens proberen van scrach een boot te bouwen, maar dat zal na nog een aantal bouwdozen mooi in elkaar gestoken te hebben zijn.

Ik blijf dit werk zeker opvolgen
 
Dit is al een zeer mooi begin, ik zal ooit ook eens proberen van scrach een boot te bouwen, maar dat zal na nog een aantal bouwdozen mooi in elkaar gestoken te hebben zijn.

Ik blijf dit werk zeker opvolgen


Ga ik mijn eigen toch afvragen waar u dat dan heb gezien
Ik zie geen UPDATE hoor
mvg
Frederik:D
 
Update bouw Smit-lloyd 120

Zoals beloofd ,bij deze een update van de bouw .Ik heb mij de laatste weken vooral bezig gehouden met het achterschip en de voorsteven .

Het achter schip loopt vanaf het 0- spant ongeveer 3 mm op , t.o.v het gewone achterdek .
Ik heb hier voor gekozen om tussen de spanten , het gewoon op te vullen met hout , dit betekende wel , meer schuurwerk , maar voor het grove werk gaat het met een schuurschijf op je flex gaat het vrij hard .
Wat wel een voordeel er mee is dat je secuur de vorm er in kan krijgen , vooral waar de vormen vrij complex zijn (voorschip achterschip ), maar toch ook zeer beeldbepalend .
Hierdoor hoop ik ook veel plamuurwerk te voorkomen , wanneer de romp bekleed wordt met polyester

32kg2.jpg


34kr5.jpg


37vb6.jpg


Hier nog een foto van het achterschip op de werf in Zaltbommel
naamloosgescand61ec7.jpg


Hierna ben ik aan de voorsteven begonnen , hier heb ik gekozen voor de "stapelmethode".
Ook weer om om bovenstaande reden .Eén nadeel heeft het wel vind , het aangezicht in de boot is minder fraai , maar goed dat probeer ik ter zijner tijd weg te werken

3817februari2008pb4.jpg


Voordat ik de voorsteven aan de voorste spant ging lijmen , moesten er de voorbereiding plaats vinden voor de ankerkluizen . Dit op zich zelf is al een verhaal apart , toen ik de foto's eens nakeek dat de SL 120 in het dok lag.

sl120vsdokniehuiisvdberjt4.jpg

En daarna de tekening vergeleek met de hoe ze werkelijk zitten dan zit daar nogal een afwijking in .
img00025ol4.jpg



Daarna nog eens andere foto's bekeken ven de 120 serie maar daar kwam ik er achter dat ze niet allemaal ankerkluizen hebben . (zie foto van de sl123)

cdleeuwneg2212sl123ee9.jpg


Maar goed ik heb er voor gekozen om de 120 te bouwen ,dus er moesten ankerkluizen in .
Ik heb dit zoveel mogelijk van een foto proberen te kopiëren op mijn model , echter dat is best lastig als je geen maten hebt . Maar goed volgens mij is het aardig gelukt

smitlloyd1206jq8.jpg

voorbereiding kluizen
39zd0.jpg

40vk9.jpg

43uz7.jpg

img00026fy2.jpg


Alleen de "bulbsteven"moet nog iets meer afgerond worden
naamloosgescand63to8.jpg

Hier de voorsteven op de werf
5324februari2008rv6.jpg


En tot zover het resultaat van de bouw , de vorm begint er aardig in te komen nou ,

Wordt vervolgd , Matthijs
 
Back
Top