Hallo Forumgenoten ,
Bij deze wil ik een bouwverslag gaan bij houden van de Smit-Lloyd 120. Waarom de Sl 120.
Ik heb tot mijn 21e in Zaltbommel gewoond , waar mijn vader op de scheepswerf "De Waal"werkte , waardoor ik al op jonge leeftijd in aanraking kwam met de SL -schepen .
Op de Werf zijn verschillende type series gebouwd, nl de 40 serie ,60 serie, 100 serie , en de 120 serie .
Doordat ik zelf ook 1 1/2 jaar op de werf heb gewerkt , precies in de periode dat de 120 en de 121 werden gebouwd .Ik ben zelf ook nog met de proefvaarten van beide schepen mee geweest .Daardoor was mijn keuze niet moeilijk .
Doordat het al inmiddels een kleine 30 jaar geleden was dat ik aan modelbouw heb gedaan .
Ben ik wat gaan snuffelen op internet over materialen, methoden , etc maar hierdoor kwam ik ook op dit forum terecht .
Voordat ik ben begonnen heb ik eerst bij wat mede forumgenoten informatie ingewonnen over bouwmethoden , keuze van materialen , en waarom , etc.
Al snel viel mijn oog op de bouwmethode van de Kamara ,die jullie allemaal bekend is,en door Adam wordt gebouwd .
Deze bouwmethode leek mij wel wat , en naar enige mailverkeer met Adam over het gebruik en keuze van materiaal en waarom , voor deze bouwmethode gekozen. (Nogmaals bedankt Adam )
Ik dacht bij mij zelf ,wie het wiel al heeft uitgevonden , scheelt mij veel tijd en zo ook minder kans op teleurstellingen.
Zo gezegd zo gedaan , via forum aan de tekeningen van de NVM van de 120 serie gekomen .
Wat mij wel opviel dat de tekeningen heel sumier zijn en eigenlijk weinig details op staan .
Gelukkig bezit ik zelf kennis en foto's over het schip en hij is ook al door meerdere modelbouwers gebouwd . Waaronder Adam dus daar zal ik waarschijnlijk ook af en toe nog eens aankloppen voor informatie . Maar wie over detailtekeningen beschikt , ik hou mij van harte aanbevolen
Ook heb ik veel beeldmateriaal via Jaap kooij verkregen , hij heeft vele jaren voor SL gewerkt als 1e wtk. Hij heeft een mooie site gemaakt over de hele geschiedenis van Smit-lloyd .(Smit-Lloyd Home)
Vervolgens heb ik de tekeningen laten vergroten na schaal 1:50 en ben begonnen.Dit was ongeveer 1/2 januari 2008
De tekeningen van de spanten uitgeknipt gespiegeld en aan elkaar geplakt , vervolgens op het hout geplakt met spraylijm
Daarna begon het zaagwerk
Daarna de bouw op de bouwplank , waar van te voren alle maten van de spanten waren uitgezet .
Bij de spanten die weinig bodemvlak hebben gebruikte ik een hulpspant , waardoor ik de spanten mooi in lijn kon stellen op de bouwplank en vervolgens te lijmen
Vervolgens zo verder gewerkt waardoor het steeds meer de contouren van de romp begon te krijgen .
Momenteel ben ik met het achterschip en de de steven aan de gang
wordt vervolgd
Matthijs
Bij deze wil ik een bouwverslag gaan bij houden van de Smit-Lloyd 120. Waarom de Sl 120.
Ik heb tot mijn 21e in Zaltbommel gewoond , waar mijn vader op de scheepswerf "De Waal"werkte , waardoor ik al op jonge leeftijd in aanraking kwam met de SL -schepen .
Op de Werf zijn verschillende type series gebouwd, nl de 40 serie ,60 serie, 100 serie , en de 120 serie .
Doordat ik zelf ook 1 1/2 jaar op de werf heb gewerkt , precies in de periode dat de 120 en de 121 werden gebouwd .Ik ben zelf ook nog met de proefvaarten van beide schepen mee geweest .Daardoor was mijn keuze niet moeilijk .

Doordat het al inmiddels een kleine 30 jaar geleden was dat ik aan modelbouw heb gedaan .
Ben ik wat gaan snuffelen op internet over materialen, methoden , etc maar hierdoor kwam ik ook op dit forum terecht .
Voordat ik ben begonnen heb ik eerst bij wat mede forumgenoten informatie ingewonnen over bouwmethoden , keuze van materialen , en waarom , etc.
Al snel viel mijn oog op de bouwmethode van de Kamara ,die jullie allemaal bekend is,en door Adam wordt gebouwd .
Deze bouwmethode leek mij wel wat , en naar enige mailverkeer met Adam over het gebruik en keuze van materiaal en waarom , voor deze bouwmethode gekozen. (Nogmaals bedankt Adam )
Ik dacht bij mij zelf ,wie het wiel al heeft uitgevonden , scheelt mij veel tijd en zo ook minder kans op teleurstellingen.

Zo gezegd zo gedaan , via forum aan de tekeningen van de NVM van de 120 serie gekomen .
Wat mij wel opviel dat de tekeningen heel sumier zijn en eigenlijk weinig details op staan .
Gelukkig bezit ik zelf kennis en foto's over het schip en hij is ook al door meerdere modelbouwers gebouwd . Waaronder Adam dus daar zal ik waarschijnlijk ook af en toe nog eens aankloppen voor informatie . Maar wie over detailtekeningen beschikt , ik hou mij van harte aanbevolen
Ook heb ik veel beeldmateriaal via Jaap kooij verkregen , hij heeft vele jaren voor SL gewerkt als 1e wtk. Hij heeft een mooie site gemaakt over de hele geschiedenis van Smit-lloyd .(Smit-Lloyd Home)
Vervolgens heb ik de tekeningen laten vergroten na schaal 1:50 en ben begonnen.Dit was ongeveer 1/2 januari 2008
De tekeningen van de spanten uitgeknipt gespiegeld en aan elkaar geplakt , vervolgens op het hout geplakt met spraylijm

Daarna begon het zaagwerk

Daarna de bouw op de bouwplank , waar van te voren alle maten van de spanten waren uitgezet .


Bij de spanten die weinig bodemvlak hebben gebruikte ik een hulpspant , waardoor ik de spanten mooi in lijn kon stellen op de bouwplank en vervolgens te lijmen


Vervolgens zo verder gewerkt waardoor het steeds meer de contouren van de romp begon te krijgen .


Momenteel ben ik met het achterschip en de de steven aan de gang
wordt vervolgd
Matthijs
Laatst bewerkt: