Bouwverslag Smit Nederland

Nog een methode die ik heb toegepast in mijn zeilboot. Die rubber pakking kan je eventueel ook maken van de stukje dunwandig soepele rubber slang. Heb ik ook toegepast, maar het nadeel is dat het moet worden aangedrukt.
Een andere methoden die ik heb gebruikt is het afdichten met sillicone kit. Dat doe je als volgt, spuit de rand van waar het luik moet sluiten in met sillicone kit en plak de binnenkant van het luik af met PVC plakband, dat is die stevige bruine tape. Smeer die tape daarna in met vaseline en druk het aan. Dat deed ik met dikkke piepschuim blokken over het dek, daarover een aantal latten en een aantal latten onder de kiel en dan het geheel opspannen met lijmklemmen. Laat het minstens 2 dagen staan en verwijder dan het teveel aan kit wat eventueel boven het dek is uitgekomen met een scheermesje. Haal de tape van het luik en je hebt nu een passing die vrijwel geen druk nodig heeft en goed waterdicht is.

Groetjes hans.

Hallo,

Het is weer ruim een maand geleden, maar ik ben weer bezig!:D

Ik ben bezig geweest met het inbouwen van de electronica, dat zit er bijna helemaal in. En vandaag heb ik alle houten onderdelen in dikke epoxy gezet, zodat de houtnerven niet meer zichtbaar zijn. Eers wilde ik het niet doen, maar eigelenlijk is het toch wel een stuk mooier.;)

Dat was het dan weer even voor nu.

Gr, Daan

Het gaat goed, ik ben weer begonnen vorige week. Het project heeft de hele zomer stil gelegen. Ik had geen zin, dus dan doe ik ook niets. Als ik het wel doe gaat het geheid fout. Maar ik ben weer begonnen en het schiet nu wel aardig op.
Ik zal vanavond weer eens wat foto's uploaden. Dat was ik al een hele week van plan, maar nog niet aan toe gekomen.

Gr, Daan.

Leuk Daan,

Zeker omdat wij op de NZH Hobbyclub Haarlem bezig zijn een vloot van deze slepertjes te bouwen. Wij bouwen alleen in de schaal 1:50

Greetz,
Bart

Het pakket van Billing Boats zeker? Ik wil dit pakket later ook nog eens gaan maken. Maar eerst mijn andere projecten maar eens afbouwen.:)

Greetz,
Bart

Hallo allemaal,

Zoals ik al vertelde, de bouw heeft een tijdje stil gestaan. Maar ik ben weer begonnen.

En hier zijn dan de foto's die ik vanmiddag beloofde te plaatsen:

IMG_2033.jpg

Ik heb de lijsten waar het luik in valt onder het dek gelijmt.

IMG_2305.jpg

De accustuun heb ik geplaatst en om de accu te te borgen heb ik een keykort genomen en die aan bijde kanten van de accu vastgeschoeft.

IMG_2303.jpg

IMG_3901.jpg

IMG_3904.jpg

Het kajuit heb ik in elkaar gelijmt.

IMG_5197.jpg

IMG_5256.jpg

Het interieur is is geschilderd. Het zit er hieronder nog niet ingelijmd, maar ik heb het er even ingezet.;)

IMG_5254.jpg

IMG_5255.jpg

Nu moet ik alleen nog de handgrepen en het bankje linksachter in de hoek nog maken en dan is de stuurhut klaar van binnen.

Nog iets voor wie er nog eens een Smit NL gaat maken. Billing Boats heeft orgineel geen trapgat, maar ik wou het ook weer niet helemaal kaal laten.
Ik zat dus tussen de foto's van Tugspotters te kijken naar een oplossing en ik zag dit:

smit.denemarken%20%2847%29.JPG

(foto: tugspotters.com)

Hier staat een luik open en een luik dat open staat kan ook dicht, dus ik heb daar een gesloten luik gedaan.

Dat was het dan weer voor nu.

Gr, Daan.

Laatst bewerkt:
Smit Nederland

Hallo Daan,

Als ik zo vrij mag zijn, wil ik je een goede raad geven door je open dek aan te passen.

Zelf vaar ik sinds 1998 met mijn Smit Duitsland en de ervaring leert dat je dek veel water over krijgt. zie bijgaande link naar de model bouwverening waar ik lid van ben van mijn Rode Zee en Smit Duitsland http://www.mbva.nl/images/Demo's%202007/album/Varen%20Hollands%20diep%2015-07-2007/slides/DSC_1723.html

Ik heb namelijk het stuk dek waar het dekhuis op staat, achter de beting afgezaagd en weer in het vaste dekdeel vastgelijmt. Het dekhuis heb ik afneembaar gemaakt, door het over een opstaande rand van ca. 15mm op het dek te plaatsen. Het voordeel is dat je makkelijk in je boot kunt zonder helemaal los te moeten maken. Een ander voordeel is dat de beting met extra versteviging onder je dek nu stevig vast staat aan de romp.
Het losse achterdek heb ik met verzonken Imbusschoeven M3 bevestigd op een rand met een rubberen pees met vaseline er tussen. Voor een perfecte waterdichte afdichting. In deze oplegrand heb ik de M3 moeren vastgelijmd.

Veel bouw plezier.

mvg Paul :wink:

Gewicht Smit Nederland 1:33

Hoi Daan,

Nog even op het gewicht van je Smit Nederland terug te komen.

Dat is zeker geen 8,5 kg zoals eerder geschreven, misschien wel in 1:50.

Maar mijn Smit Duitsland 1:33 weegt iets meer dan 13 kg. Daarmee ligt hij net zo diep als in het echt, als ze net hebben gebunkert.

mvg Paul :yes:

Dek afdichting

Hallo Daan.

Bijgevoegd wat foto's van mijn oplossing van het eenvoudig 100% waterdicht maken van het achterdek.

Ik heb mijn dek zoals je ziet van plexy gemaakt waarin ik een luik heb gemaakt. Dit luik licht op een strip welke onder het dek is geplakt. Dus het luik is gelijk met het andere dek.

DE waterdichte afdichting is eenvoudig met PVC isolatietape.
Dit kost bijna niets en bij mij gaat het dek er niet veel uit maar indien het dicht is getaped is door het plexy al een beeld te krijgen wat zich daar af speelt.

Op het plexy dek licht het echte houten dek, dit is een printplaat van 1,8 mm met daarop de laatjes verlijmt, totaal 2,5 mm dik.

Je ziet veel ingewikklede oplossingen met rubber, vaseline of wat voor oplossingen, het probleem blijfty dat je het luik compleet moet verwijderen om te zien wat er onderdeks gebeurd.

Het werkt al jaren perfect met meer als 10 cm water op dek.

Eenvoudig maar functioneel.

Daarbij is plexy zeer makelijk te verwerken en te verlijmen ook aan abs en andere kunststoffen.

Succes met de bouw.

gr leen

He, dat keycord is echt een heel goed idee.
Was al een tijdje aan het zoeken naar een goede oplossing om dit te realiseren.
Dank, ga ik direct toepassen in mijn ZZ3.

mvgr,
Wessel.

....Waar heb je die plakplaatjes van de instrumenten van daan, want die zoek ik ook.....

Die zaten bij de bouwdoos van Billing Boats.;)

Hallo Daan,

Als ik zo vrij mag zijn, wil ik je een goede raad geven door je open dek aan te passen(........)Voor een perfecte waterdichte afdichting. In deze oplegrand heb ik de M3 moeren vastgelijmd.

Veel bouw plezier.

mvg Paul :wink:

Dat had ik nog niet vertelt, maar mijn kajuit is al afneembaar. En er zit ook al een opstaande rand op van 2cm.
Het achterdek wil ik waterdicht maken door een pakking van kit te maken en dan die insmeren met vaseline en dan het dek vastzetten met klampjes. Door tape op het luik te doen, zal de kit daar niet op hechten en krijg je een perfect passende pakking. Zo kan ik wanneer het nodig is vrij makkelijk er bij en hoop ik dat het ook goed waterdicht word.

@Leen,

Het is een mooie oplossing die goed zal werken, maar bij mij is dit niet mogelijk, doordat onder het dek langs-spanten zitten die er voor zorgen dat het dek de zeeg blijft volgen. Toch bedankt voor de tip, die kan ik nog altijd gebruiken voor volgende projecten.;)

Gr, Daan.

Laatst bewerkt:
Back