Bouwverslag Smit Nederland

Gent2007_1231_002848AA.JPG

en hier de beschrijving van de lijm

2 componenten lijm klinkt een stuk algemener dan een foto van een product waar zoveel soortgelijke van zijn..

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Om te beginnen, gelukkig nieuw jaar allemaal.
En dan weer even een update:
IMG_1354.jpg

Ik heb inmiddels het dek er in gelijmt en heb alle pootjes voor de verschansing uitgezaagt en in het dek gelijmt.

IMG_1357.jpg

En zo ziet het er nu uit.
Vandaag ga ik beginnen met de verschansing er op te lijmen. Die heb ik al uitgezaagt, alleen er nog "even":rolleyes: op lijmen.

Dit was het dan weer voor nu even.

Groeten, Daan.

Daan Bart,

Hoe ga je de boot verven? Heb je alle onderdelen voorbehandelt met poriënvuller, lak o.i.d? Mijn Zwarte Zee is uiteindelijk heel "rafelig" geworden, je ziet nog veel groeven in 't hout.

Snoerke

Hallo Snoerke,

Ik ben nog niet begonnen met het verven van de boot, maar ik denk niet dat ik poriënvuller ga gebruiken. Ik denk dat ik hem gewoon goed in de verf zet. Dan zal het wel goed komen. Het hoeft niet helemaal spiegelglad te zijn, want ja, het is en blijft tenslotte een werkboot;).

Groetjes, Daan

Hallo allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden, dus maar weer eens een update.

Om te beginnen, ik heb de tunnels weer opnieuw moeten uitlijnen.
Dit kwam doordat ik er geen rekening mee had gehouden dat het dek er met wat spanning in zou gaan en daardoor de romp een beetje vervormde, met alle gevolgen van dien....:-?.
Maar die problemen zijn nu verholpen.
Hieronder een foto van hoe het nu is:
IMG_1517.jpg

Na dit gedaan te hebben, ben ik de verschansing er op gaan zetten.
Eerst de platen goed gestoomt boven de waterkoker en daarna in model vast gezet en laten drogen:
3c8d4716.jpg

En dan vervolgens alles vast gelijmt:

IMG_1526.jpg

IMG_1537.jpg

Dit was de moeilijkste: (hij kraakte ook een beetje:???:, maar gekukkig niks enstigs.)

IMG_1562.jpg

En dan is dit het eindresultaat:

Dit was het dan weer voor nu.

Groetjes, Daan

Word vervolgt....

In 1x verven? Hmm, ben benieuwd hoe het gaat lukken!

Ben nu zelf namelijk veelvuldig aan het lakken-schuren-lakken-schuren, soms tot 4 a 5x toe. Alle poriën wil ik namelijk weg hebben gewerkt, een mooi glad resultaat tot gevolg.

Mijn verschansing zit nu mooi in de verf, en heb dit weekend voor- en achterdelen gebogen. Die ga ik deze week voorlakken en dan verven. Het wordt anders zo'n gepruts tussen de scepters en de verschansing met Revell verf die niet in 1x dekt (ook niet in 2x).

Zal een draadje starten, wellicht kunnen we van elkaar leren! Ben ongeveer even ver als jij. Ik moet nog 1x de voorgestanste platen schuren en daarna lakken. Dan kan ik ook gaan doorbouwen met bovenbouw. En dan kunnen de scepters eruit en een laatste maal worden geverfd.

Groet,
Snoerke

Modificatie Beckerroer....

Hoi Daan,

Ik zag op je laatste paar foto's dat je het beckerroer nog niet gemodificeerd hebt. Probleem met het dit roer is dat het bovenste asje van de extra flap nog weleens los wil schieten :mad:.

Ik heb daar het volgende op bedacht; [post324]

Groetjes, Danny.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om te beginnen, ik heb de tunnels weer opnieuw moeten uitlijnen.
Dit kwam doordat ik er geen rekening mee had gehouden dat het dek er met wat spanning in zou gaan en daardoor de romp een beetje vervormde, met alle gevolgen van dien....

Ja :dan had je eerst het dek moeten pas schuren he !!!!!!
met een blokje schuurpapier
Het dek moet er gewoon in passen zonder spanningen

Hoi Daan,

Ik bedoel dit niet als kritiek, maar meer uit nieuwsgierigheid: tussen het verven door moet worden geschuurd. Hoe ga je dit aan de binnenkant van de verschansing aanpakken? Met mijn Zwarte Zee heb ik dat 15 jaar geleden ook niet netjes gekregen en doe daarom nu veel voorwerk bij mijn Smit Nederland. Dan ziet alles er straks hopelijk strak en netjes geverfd uit...

Groet,
Snoerke

Danny, Ik heb je verslag gelezen en ook over het probleem met de beckerroeren, maar bij mij kijkt het goed te gaan. Maar als het ook maar één keer fout gaat, zal ik ze ook aanpassen.:p

F.van.Gent, ik had het dek al geschuurtm maar er stond nog steeds wat spanning op. Als ik hem helemaal pas had geschuurt zouden de randen voor en achter veel te smal worden en dat is niet mooi;).

Snoerke, ik vatte het ook niet op als kritiek. Maar over de binnenkand van de verschansing, die ga ik denk ik met verdunde verf een paar keer schilderen en dan maar weer verder kijken. Het is allemaal een beetje experimenteren, zo vaak heb ik het nog niet gedaan, zeg maar voor de eerste keer:hammer:.

Maar als iemand tips heeft, kom maar op.:)

Groetjes, Daan

Hoi Daan,

misschien een idee, maar experimenteer even eerst wat op wat afvalhout voordat je het op je model gaat proberen. Op deze manier kan je zien welk effect de handelingen gaan hebben.
Ik moet zeggen dat je de verschransing zo netjes (zo op de foto te zien) hebt gebouwd dat het zonde is om het met matig verfwerk te verpesten.

mvgr,
Wessel.

Als je het hout voordat je het gaat lijmen in de G4 zet hoef je niet zoveel te verven om de nerf weg te krijgen.
Daarnaast voorkomt het ook "waterschade" aan het hout, doordat het er diep in trekt.

Een misschien bruikbare tip voor het schuren van de binnenkant van de verschansing, is misschien is zien naar een goedkope elektrische tandenborstel. Je snijdt er de haartjes af, kleeft een stukje schuurpapier op het oscilerende schijfje, en je hebt een zgn pen-slijper waarmee je moeiteloos tussen de steunen van je verschansing aan het werk kan.

Back