Bouwverslag Smit Nederland

Moet een boot dan superglad geschilderd worden ?
De mijne is een stoomsleper van Wilton en als ik dan de foto's ziet van een echte boot zitten er aardig wat butsen en deuken in een boot .
Waarom dat zo superglad?

groeten Hans

Overigens , waar halen jullie die G4 ?
Als ik het vraag in Utrecht en omstreken staan ze me aan te kijken of ze water zien branden .
gr hans

Schilderen

Ik ben op dit moment bezig om de verschansing van de Holland aan de binnen kant geel te schilderen met de kwast (over gedeeltelijk gespoten zwart), wat een getob en ik krijg het niet strak. De romp is aan de buitenkant strak, ook de verschansing maar dat ge.....t aan de binnenkant! Hoe krijgen jullie dat zo strak met die verschansing mrt "poten", bijvoorbeeld geel van kleur, op een zwart dek, ik kan de verschansing er niet later op zetten! Ik ga maar een cursus weatheren volgen bij Droop.
groeten
kwaaie Hawser

Hawser, tegen dit probleem liep ik aan met de Zwarte Zee. Met de Smit Nederland ben ik alles dus vooraf aan het lakken en schuren (soms wel 4x).

Vanavond heb ik een deel van de 'railing', die gele staanders uit 't hout gehaald. Dat valt nog flink tegen, want de naadjes zijn volgelakt natuurlijk. Een mesje erbij helpt goed, gelukkig heb ik nog een zeer degelijke practicumsnijset van mijn studie! ;)

De randen zijn nu overigens behoorlijk rafelig. Dat wordt nog een paar keer schuren en verven, pas als ik tevreden ben, lijm ik ze in het dek. De verschansing heb ik al voorgelakt en geverfd, dus die ziet er goed uit (moet nog wel de ronde delen voor en achter lakken/ verven, misschien probeer ik eens met beetje plamuur te vullen...).

Voor mij is modelbouw vooral veel schuren en verven, het bouwen is bijzaak :rolleyes: Komt omdat ik als voormalig wedstrijdzeiler in een houten boot, ook jarenlang het onderhoud heb geleerd te doen. Maar het volgende model moest maar eens een gele plastic boot worden (HH)!

Groet, Snoerke

Laatst bewerkt:
Ik vind schuren en plamuren niet zo erg op een klein model, wel op een echte boot.
Waar ik wel van baal is dat ik de algemene standaard van (im)perfectie niet over het geheel het zelfde weet te houden, er zijn dus hele mooie dingen maar ook "rafelige randen"
Dan maar de "1m rule" van Tom (hoewel hij er zich niet aan houd maar ach..)en op bergings jacht met die schuit!
groeten
Hawser

Hallo allemaal,

Ik ga beginnen met het maken en waterdicht maken van het luik.
Nu zit ik met het volgende probleem, het waterdicht maken (een serius probleem;)).
Ik zat te denken om een lat te nemen, daar een gleuf in frezen en er dan een rubberen pakking in te leggen en dan daar het luik op.
Dit zou er dan zo uit zien:
19046531.jpg

(Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.)

Is dit een goed idee, of zijn er betere oplossingen?

Groetjes, Daan

Daan,

die pakking is niet een slecht idee, maar op deze manier zul je een heel zwaar luik moeten maken om ervoor te zorgen dat het luik overal met genoeg druk op de pakking ligt om overal aan te sluiten. Of een manier bedenken om het met boutjes vast te zetten om daarmee de druk te creeren. Anders vind het water toch nog ergens een gaatje...

Groeten,

Theo

Waterdicht maken rand

Heb zelf hetzelfde probleem gehad met mijn Aziz, welke ook scheppen water binnehaalde via een (veel) te grote dekopening.
Allereerst zou ik willen adviseren: maak de opening kleiner. Een collega clublid heeft bijvoorbeeld de voorkant van het schip toegankelijk gemaakt middels het afnemen van de opbouw. Waterbestendig maken kan hier middels een opstaande rand. Let er hierbij op deze niet te nauw sluitend maken want dan zuigt het water zich omhoog via de kieren en komt het alsnog binnen. Passing van de opbouw kan ook middels 4 hoekstukjes.
Als ik me het nu goed herinner heb je zo al de opening ongeveer gehalveerd en is de voorkant toch nog goed toegankelijk.
De achterzijde is met een plat dek altijd lastig. Ik heb in mijn Aziz een transparante plexiglas plaat op maat gemaakt en deze middels schroefwerk en siliconenkit waterdicht gemaakt. Aangezien ik via de opbouw toch toegang verkrijg tot mijn accu's hoef ik de achterkant alleen voor onderhoud open te maken (1x per jaar.)
Het idee van Theo met de boutjes is ook heel goed uitvoerbaar. Tapen zou ik zoveel mogelijk vermijden omdat je op een gegeven moment de verf eraf zal gaan trekken.
Over hoe ik het heb opgelost heb ik nu even geen foto bij de hand, maar zal deze vanavond plaatsen.

Maar dat het werkt blijkt wel uit deze foto, want de boot 'leeft' nog steeds.

DSC_1668s.JPG

mvgr,
Wessel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoooo, das een heftig krullertje wat de Azis te incaseren krijgt 8-O
Die had niet heel veel meer van bakboord in moeten komen, anders was het toch een andere foto geworden!
De roller die er achter zit ook nog goed overheen gekomen?

Ooh, zo'n krulletje heeft ie ook van de zijkant gehad hoor:rolleyes:
Maar laten we het zo zeggen, Paul Burghoorn heeft met m'n boot gevaren, ik heb de foto's genomen en toen we de foto's achteraf zagen, hadden we zoiets van WOW! en K*t, toch ook wel veel mazzel gehad.

Kijk maar hier, dan zie je ze allemaal:
Marksevloot.nl - Modelshipbuilding

groeten,
Wessel.

Tandjes, daar zitten heftige foto's bij! Ik dacht dat ik al eens met ruw weer gevaren had, maar dat haalt het niet bij dit.

Kijk maar hier, dan zie je ze allemaal:
Marksevloot.nl - Modelshipbuilding

Dat zijn nog eens serieuze golven!! 8O

Maar om terug te komen op het waterdicht maken van het luik.
Met een plexiglas plaat zal het moeilijk gaan, want bij de Smit Nl zitten er twee latten in de lengte richting van het luik, die er voor zorgen dat het luik de zeeg van de romp blijft volgen. :( Maar het is wel een mooie oplossing.

Ik ga er nog eens goed over na denken en als er nog tips zijn, ik lees ze graag. :)

Groetjes, Daan

Daan,

Ligt het dek er los op of wordt het met kleine klampen op zijn plaats gehouden. Als het met klampen vast ligt kun je overwegen de onderzijde van de rand met vaseline in te smeren. Bij mijn Hunter werkt het als een tijger.

Bij mij Tito neri heb ik het net zo als bij Geert Bongers gedaan.

36247c40ca2af1c8.jpg

Ik weet het, dek is een beetje smerig. Ik zal de matrozen op hun lazer geven.

Werkt goed, zitten alleen wel een paar nadelen aan als je regelmatig het luik open maakt kan het een smeer boel worden en een ander nadeel is bij redelijk warm weer wordt de vaseline bijna vloeibaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan de matozen wel de schuld geven. Maar je moet ze wel vertellen wat ze moeten doen. Want ze doen tegenwoordig niets meer uit zich zelf.

Ja het wordt wel dunner, maar het blijft potdicht. Tenminste bij mij wel en ik gebruik zo te zien dezelfde klampjes. Werkelijk nog nooit een druppel water binnen gehad.

Nou, ik ben er uit.
Ik ga de kajuit zo maken dat ik die er af kan halen en de rest van het luik maak ik waterdicht met vaseliene.
Ik kan dan via de kajuit de accu's er uit halen en overal bij waar ik bij moet en haal het hele luik er alleen af voor onderhoud
Allemaal bedankt voor de tips en ik kom gauw weer met een update.

Groetjes, Daan.

Back