Bouwverslag Smit New York 1:50

Hallo Nick,

Dus als ik het goed begrijp zit er nog een sleuf tussen het dek en de klep?
En de roeren werken te gelijk en niet afzonderlijk?

Dat heb je dus niet goed begrepen hoor!
Het scharnier gedeelte van de klep zit op eenderde van de klep en dan wel aan de bovenkant zodat de klep geheel dicht kan vallen !
En naar buiten kan openen door het water wat op het dek kan komen.
Een soort eenrichtingsverkeer zeg maar alleen van binnen naar buiten en niet andersom
mvg
Frederik:D

Hoi Koos,

Bedankt voor het compliment.

Over het dek, dat is vrij simpel. Aangezien het dek er niet of nauwelijks uit hoeft,
smeer ik de rand waar het inlegdek op ligt in met een dun laagje zuurvrije vaseline. Dit houdt het water tegen.
Bij dit type schip is dit zeker nodig, aangezien er vaak water over het dek komt.

Verder zit ik er nog over te twijfelen of ik over het styreen dek nog een printplaat dek heen leg,
waar ik dan alle details op kan vast solderen. Maar daar moet ik nog even goed over denken.

Bart

Hallo Bart.

Ik heb dit topic net voor het eerst bekeken en het ziet er allemaal keurig uit. Veel succes met de verdere afbouw. Hierbij 2 foto's van de looskleppen in de verschansing van de Maarten. Dat is een heel ander soort sleepboot maar het principe van de looskleppen is hetzelfde.

Groeten, Jan.

Bart,

En dan hier nog wat foto's van looskleppen op mijn kotter de HD23, als ik jou was zou ik nu eerst de binnenzijde afwerken, en de looskleppen erin maken voordat je het dek monteert, geeft net even wat meer werkruimte.

IK heb ze destijds van messing gemaakt, daarop op 1/3 van boven een buis gesoldeert als scharnier...vervolgens in de verschansing een sleufje gefreesd waarin ik dan een messing staf lijmde welke ook door de buis liep, je hebt dan een goed werkende klep, nadeel, hij is niet meer te demonteren.

Aan de twee hoeken beneden had ik nog een klein hoeklijntje staan als aanslag zodat de klep mooi dicht zat. ( glad in de romp ).

MVC-015F.jpg

de buitenzijde
hd23h-1.jpg

aan bakboordzijde net achter de opbouw zie je zo'n klep van de binnenkant.

Gr,

Tom Boere

@ armando,

Het printplaat dek komt er in eerste instantie los op. Dus kan het solderen gebeuren zonder de ABS ondergrond.

@Jan & Tom,

Bedankt voor de foto's. Ik zal komende week eens gaan experimenteren met de scharnierende looskleppen.
Ik denk dat messing inderdaad het meest geschikt is. In verbant met het het gewicht zal de klep dan vanzelf weer omlaag komen.

Bart

Loos kleppen

Heren,
Met alle respect: Loos kleppen bestaan niet, hebben jullie wel eens gehoord van spuigaten en het spreekwoord "Het loopt de spuigaten uit"? Vandaar!
grt
Hawser

Hallo,ziet er goed uit Bart,en over die kleppen is juist hoor waterlooskleppen of poorten,spuigaten (zit geen klep in n.m.)heb je op zeilboten,onderzeeers visboten, speedboten etc.:mrgreen:Veel succes verder!!

Hallo Hawser.

Het spuigat bestaat inderdaad ook en is op de tweede foto van de Maarten, die ik plaatste, zichtbaar onder de loosklep.

Groeten, Jan.

Heren,
Met alle respect: Loos kleppen bestaan niet, hebben jullie wel eens gehoord van spuigaten en het spreekwoord "Het loopt de spuigaten uit"? Vandaar!
grt
Hawser

Net zoals er 20 cm ruimte tussen de schroef en straalbuis zit bij een afgetopte schroef?

Nee Hawser, het heet echt een loosklep.

Opzoeken: loosklep

1. http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=lep
    loosklep
    1> zie kantelklep. 2> willekeurige klepconstructie waarmee voorkomen wordt, dat water door een loosgat of loospijp in het schip komt.
    Gevonden op http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaartt
  2. http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=k
    loosklep
    (kantelklep, spuiklep, loosklep) rond een horizontale as draaiend schot, dat een groot spuigat afdekt. Vaak toegepast op sleepboten en Wad en Sontvaarders. [A>]
    Gevonden op http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaartt

Laatst bewerkt:
Hallo,

Helaas zijn er de laatste tijd geen updates geweest aangezien ik druk
bezig ben geweest met het strak maken van de romp, wat veel tijd kost.

Zie de foto's.
Foto-TKVK8JIH-D.jpg
'

Vooral in de boeg zat een flinke oneffenheid, waarschijnlijk door de tweedelige mal.
Foto-3YOBUB7C-D.jpg

Vlak voor het spuiten.
Foto-4Z4LC6AJ-D.jpg

En dan zit de zoveelste spuitbus er weer op.
Foto-B3HCMIOP-D.jpg

Enzovoort...
Foto-PGHE83ZF-D.jpg

Mijn straalbuisjes en assen ben ik trouwens wel tevreden over!
Foto-8ABOWZQM-D.jpg

Nu de romp maar weer verder strak maken,
en dan kunnen de verlengingen van de roeren welke tussen de romp en de roeren zitten gemaakt worden.
Daarna het roosters voor de boegschroef monteren, dan nog een laatste laag rode primer,
en dan kan ik het onderwaterschip als af beschouwen.
Daarna gaan we weer verder met het dek, maar dat duurt nog wel eventjes.
Wordt vervolgd...

Bart

Strak werk

Ziet er strak uit, hou vol en doe de rest ook op het zelfde niveau, dan wordt het een wereld model.
Succes
Hawser

de waker was het zusterschip van de smit new york

smit houston daarna solo daarna waker

smit new york daarna hua an

Hallo,

Even een vraag, heeft iemand een idee waar de ingang voor het water van de waterpompen bij de Smit New York zitten?
Aangezien ik die dan nog in de romp zou kunnen maken, voor de pomp van de blusmonitoren.

Bart

Hoi Bart,

Ik weet niet waar ze origineel zaten
Maar ik zou ze persoonlijk aan de onderkant van het brede gedeelte van de romp doen, want dan vallen ze ook het minste op

groet,
koos

Hallo,

Hier zitten ze bij de Singapore, zouden ze ook ongeveer daar bij de Smit New York horen te zitten?
3091.jpg

Anders doe ik ze gewoon hier, of aan de onderkant van de kimkiel. Even kijken wat het meest handig is. Wat denken jullie?

Bart

Ik denk in ieder geval dat het het beste is om de inlaat aan de zijkant te doen,
aangezien er anders vuil in zou kunnen komen via de onderkant, als ik in ondiep water zou varen.
En ik wil het ook nog een beetje zoals op het origineel hebben, en aangezien het zo bij de Singapore zit,
neem ik maar aan dat het ook zo zit bij de Smit New York.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Bart

Back