Bouwverslag Smit Rotterdam (billing boats)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Kees Kuijlman, 20 jan 2023.

Tags:
  1. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Met veel enthousiasme begin ik aan de bouw van de Smit Rotterdam. Lang geleden de Zwarte Zee gebouwd, maar voordat die kon varen is deze door een brand verloren gegaan.

    Gelukkig is er veel geschreven over de Smit Rotterdam, ik heb de tijd en zoek graag dingen goed uit.
    Alvast dank voor alle wijze woorden die ik al gelezen heb en zal niet aarzelen om vragen voor te leggen en ervaringen te delen.

    En over een (lang) poosje met mijn kleinzoon varen.....
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Inmiddels de techniek aan het uitzoeken. Het advies van Klaas zag ik bij Opa Maarten om een Bühler 6-18 vdc motor 12 v 303 toeren 1,7 a zonv-03 te kiezen.
    Daarbij kan ik niet vinden welke regelaar hier het beste bij past. Heeft iemand een advies hiervoor?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, Je zou deze CTI regelaar kunnen nemen(zie link). Die kan twee motoren regelen en piept niet bij halve kracht.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-71875-20000331
    Als je de Bühler Zon03 neemt zet er dan wel een 12 Volt accu aan. 7 Ah is zwaar genoeg. Kijk even in Albert van Loon zijn verslag hij heeft deze motoren en regelaar in zijn Smit Nederland gebouwd. Deze boot is even zwaar als de Smit Rotterdam. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/smit-nederland-billing-boats.282005/page-11
     
  4. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Fijn Klaas, bedankt voor jouw reactie. Al met al een hele puzzel, die ik nog niet helemaal overzie. Vind het super dat de kennisdragers dit willen delen zonder commercieel belang. Echt heel fijn op dit forum actief te zijn.
    Ik wil de motoren apart kunnen regelen. Op de website van de CTI regelaar lijkt mij dat de sturing voor beide gelijk is. Weet jij dat?
    De spanning die nodig is, is 24 volt. Is het verstandig om 2 accu's van 12 volt te maken om verschillende functies goed op te lossen?
    Mijn bedoeling is om de basis te leggen om naast verlichting misschien ook andere dingen te kunnen doen.
    Bijvoorbeeld radar of waterspuiten. Maar dat is nog veel uren en ervaring verder, als het lukt.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kees, De regelaar uit de link werkt tussen 6 en 24 Volt. Een 12 Volt accu volstaat dus. In mijn Smit Finland staan 2 accu's parallel. Deels om te dienen als ballast. Hoe deze regelaar precies aangesloten wordt weet ik niet, maar de details kan Albert je wel vertellen. Ook of je de motoren apart kunt regelen. CTI heeft ook multiswitches om licht e.d te schakelen. Kijk even in het bouwverslag van Albert, waar in een video wordt getoond hoe op één kanaal 8 dingen worden geschakeld. Daarmee kun je ook een vertragingsmotortje voor een radar schakelen. Watermonitoren kunnen door een ruitenwisserpomp worden gevoed. Als die niet teveel stroom trekt ook aan te sluiten op een van de uitgangen van een multiswitch. Zelf bedien ik die met een miniservo + schakelaar. Raad je aan om je wensen op een rijtje te zetten, daarbij de nodige gegevens te zoeken en denkbeeldig een plekje te geven in je model. Met weinig ervaring is dat een extra uitdaging, maar op het Forum is voldoende kennis aanwezig om je vragen te beantwoorden en je te adviseren. Een bouwverslag ben je al begonnen. Wel wat werk, maar helpt om structuur aan te brengen, levert een hoop advies op (en ook wel kritiek). Maar ook van kritiek is te leren. Een ander voordeel is dat je alle info bijelkaar hebt. Hieronder een plaatje hoe een en ander in mijn S-F ligt. Kon allemaal wat netter, maar het werkt. Succes gewenst. Gr. Klaas.

    20210828_145254.jpg
     
  6. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank je wel Klas voor de info en tips.
    Ik heb een bouwverslag opgezet, wat ik ook in deze omgeving zal posten. Al veel van jullie geleerd. Mooi verslag van Albert.
    Het is inderdaad mijn bedoeling om eerst het gehele plaatje te hebben en dan te kiezen voor wat nu kan en haalbaar is. ik realiseer me dat dit best een laste bouw is. Heb de tijd en veel zin in alle nieuwe dingen die ik ga leren. Ben ook vriend geworden, blij om enthousiasme te delen.
    Ik denk dat ik spanningsrails maak om de voedingen te organiseren. Heb al wat mooie foto's gezien.
    Ik zal mijn ervaringen blijven delen.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb in mijn modelbouwcarriere al heel wat builen en schrammen opgeopen Kees. Maar daardoor ook kennis. En op het Forum een hoop geleerd. En als Google je vriend is, kom je nog veel meer aan de weet. Wel een dingetje om de goede zoekslag te maken. Hier nog een link, maar die had je misschien al gezien. RC Point en Bauer Modelle vaak geraadpleegd als "catalogus". Heb je weer wat studiemateriaal. Gr. Klaas.
    http://smit-rotterdam.blogspot.com/

    https://www.bauer-modelle.com/epage...bjectPath=/Shops/Bauer_Uwe46269592/Categories
     
  8. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Leuk, dank je Klaas, rondkijken op deze sites. Top.
    Vandaag bij een winkel geweest. Die gaf aan de lengte van de schroef as zelf op maat te maken door te lijmen of solderen.
    Lijkt me beter de op maat raboesch onderhoudsarme as te kopen.
    Genoeg te onderzoeken.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Kees, dat zijn dingen die je zelf een beetje moet inschatten aan de hand van het model. De askoker moet lang genoeg zijn om een waterdichte doorvoer te maken in de huid en dan uit te komen tussen spanten en daarbij aan de binnenkant ook wat steun te hebben. En dan moeten ook je motoren een plekje krijgen. Als beginner is dat een puzzel of een uitdaging. Het belangrijkst is dat je overzicht houdt en dingen een plekje weet te geven. Lengte askoker, lengte schroefas, lengte koppeling en lengte motor. Het telt allemaal snel op. Staar je niet blind op de onderhoudsarme schroefassen van Raboesch. Die firma levert excellente spullen, maar ze munten niet uit door info en hoe die spullen te behandelen. Om een voorbeeld te noemen; hun onderhoudsarme as heeft een watergesmeerd kunststof (denk delrin) achterlager, een keerring (zogenoemde G-ring) en dan een kogellager. Allemaal heel mooi, maar als je maar even proefdraait met een droge G-ring dan verbrandt de lipafdichting en komt er later water bij je kogellager. Daarom moet je een beetje vet (uierzalf) aan de G-ring doen opdat die niet verbrandt. In wezen hoort de G-ring door water gesmeerd en gekoeld te worden. Vind dit zelf allemaal veel te omslachtig en zou voor een simpeler as+koker van Romarin gaan (zie link). Die zijn er in verschillende lengten. En dan een cardankoppeling ertussen. Loopt lekker soepel en is niet kritisch met uitlijnen.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...4-x-m4-x260mm-ro1443-envelop/a-71369-20000346
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
    Als smering gebruik ik al jaren uierzalf. Vul de koker met verwarmde uierzalf (met een injectiespuit) en druk dan de as er in. Vinger op het andere eind. Als de as niet verder wil, dan restant uierzalf laten "ontsnappen". Ben je stukken goedkoper uit en is allemaal lekker simpel. Uierzalf is prettig aan je huid en verzeept niet. Aan het eind van het seizoen gaan mijn scheepjes naar de werf en vul ik de uierzalf zo nodig aan. Maar goed, ieder bepaalt in wezen zelf hoe hij het wil doen. Kijk maar of het je aanspreekt en doe er je voordeel mee. Beetje achtergrond in dit verhaal. Van 1993 tot 2009 voeren we met een zeilboot, waarin een schroefas met watergesmeerd (rubber) achterlager. Dat lager is in die periode één keer vervangen. Aan de binnenkant van de askoker zat een Volvo afdichting met een watergekoelde en gesmeerde lipseal. Er was een duidelijke instructie bij om elk jaar de lipseal in te vetten met vaseline en zodra de boot in het water lag de boel te ontluchten door in de lipseal te knijpen en zo de lucht in de koker te laten ontsnappen. De lipseal heeft al die jaren geen druppel gelekt, maar kreeg wel elk voorjaar, voor de boot in het water ging, een likje vaseline. Gr. Klaas.
     
  10. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Leuk om te lezen Klaas, ik heb ik mijn jeugd in de weekenden met een Spits meegevaren. Daar zorgde ik voor de galanpot (geloof dat de naam was) om schroefas te smeren. Regelmatig een slagje vet erin. Was met een koproer en goed te manouvreren.
    Veel gevaren en veel geleerd over het waterleven. Daarna alleen maar gezeild. En als het lukt een stukje terug met de Smit Rotterdam.
    ik heb weinig ervaring met metaal. De verkoper suggereerde dat ik de envelop moest afzagen en dan mop erop solderen. Dat probeer ik te vermeijden.
    Maar eerst de "helling" voor mijn schip in orde hebben. Bijna klaar en dan aan de spanten beginnen.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Succes verder Kees en we zien je vorderingen wel. Gland of pakkingbus, een bekend en belangrijk onderdeel op een schip. In mijn tijd als matroos stond er al een pomp op. Werd door een riem op de schroefas aangedreven. Een oud wasblik onder de gland om uitglopen vet en water op te vangen. Alweer 60 jaar terug. Gr. Klaas
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, In de bovenstaande posting heb ik de verkeerde regelaar aangeraden. Excuses daarvoor.
    Had deze aan moeten klikken, maar die is wel duur.
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...4amp-6-24v-vsa-v-mix-envelop/a-70624-20000331
    Goedkoper zijn dan twee van deze, die ook niet piepen op halve kracht.
    https://www.rc-point.nl/nl/cti-mode...-rijregelaar-16a-vsa-envelop/a-71233-10000298
    Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2023
  13. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Bij de 2 linke krijg ik de melding dat de pagina niet gevonden is.

    Mvg ronald
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Ronald. Link vervangen. Gr. Klaas.
     
  15. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    De kiel is gelegd en de bouw begonnen. Ook begonnen met mijn bouwverslag, waar ik ook op dit forum zal delen. Eerst even de basis los in elkaar gezet om een idee te krijgen hoe het moet worden, en waar ik met lijmen tegenaan ga lopen.
    De kiel goed uitgelijnd. Alle delen opgeschuurd om de lijm goed te laten werken. kortom, hartstikke leuk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    kikonline en Herby63 vinden dit leuk.
  16. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Het frame is gelijmd en ik ga de technische onderdelen kopen, om in de romp te passen. Intussen verder met de zijpanelen en onderplaten.
    Ik heb een vraag over de motorsteunen. Ik heb aluminium en houten steunen gezien. Ik kan mij voorstellen dat hout meer trilling absorbeert, maar de aluminium neemt minder ruimte in beslagde diameter van de boegschroef. En met het plaatsen van de boegschroef zijn de ringen van de bouwplaat 20 mm. Ik kan 19 mm plaatsen opvullen of ruimer maken voor 22 mm. Maakt het met varen uit of de schroefbuis iets breder is?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Maakt voor het varen niets uit, heeft ook weinig weerstand daar het water er aan 2 kanten langs stroomt.
    Ik heb er bij mijn scheppen geen nadeligge gevolgen van iig :)
    Grt peter
     
  18. Kees Kuijlman

    Kees Kuijlman

    Lid geworden:
    13 jan 2022
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb een aparte website voor mijn bouwverslag: bouwverslag-smit-rotterdam-bb478.jouwweb.nl
    Kan ik die integreren in dit forum, of plak doe ik copy paste.
     

Deel Deze Pagina