Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Stapje verder, update: De Buhler motoren met dubbele kruiskoppeling in gebouwd. (foto) 93F72682-CED1-47A0-8958-15EC90F0D495.jpeg Wat een verschil met de vorige motoren. Nu vaart hij mooi, en stil. Met de CTi 24 HF dubbele vaarregelaar, keert het schip bijna op zijn plaats. Zie video’s. Stuurhut ff met een klem op het dek gezet voor de video. Ben nu zoekende hoe ik het mooi kan inbouwen verder, en ga met de opbouw op het dek beginnen.




     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
    Bart!, Jaap Smith, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Gefeliciteerd met het resultaat! Alles bij het manoeuvreren gaat nu veel beheerster. En de boot draait bij wijze van spreken op een theeschoteltje. De trekstang tussen beide roeren zou ik aan de achterkant zetten en één armpje aan het kruis waar de servo op aangrijpt wat weg buigen. Op die manier voorkom je dat de trekstangen tussen servo en roerkoningen klem lopen. Je merkt het bijna niet, maar als het klem loopt belast je de tandwielen in de servo onnodig en de servo blijft stroom trekken. Zelf had ik dat ook, maar kwam daar pas achter na de montage van een volt/amp. meter. Je hoorde het amper, maar de servo bleef 0,4 Amp. trekken. In de zender de eindstanden wat aangepast. Daarna was het goed en de stroomafname gelijk aan de ruststand. Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
     
  3. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Klaas, de stang tussen de roeren, kan niet aan de achterkant, omdat ik daar de 3-standen schakelaar heb voor 2 laden, 0 uit,en 1 varen. Via de bananenplug laad ik dan, en de draden lopen achterlangs weg, onder het dek naar voren naar de accu. Aan de trekstang van de servo, zit toch maar 1 stang, of begrijp ik je verkeerd?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Wat ik bedoel is dat bij maximaal SB roer de stang naar de servo en de stang tussen de roeren elkaar kunnen raken. Vanaf de foto is dat moeilijk te beoordelen. Raakt het elkaar niet, dan is er geen probleem. Raakt het elkaar wel, dan de uitslag watkleiner maken. De laadplug ( luidsprekerplug) heb ik "verstopt" onder het luik van de voorpiek, aan BB naast de ankerlier. Hoeft alleen het dekseltje open. Gr. Klaas.

    20210828_161946.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  5. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Klaas, ik snap hem, de stuurstang raakt de servostang. Dus weer verbouwen. :)
    Verder heb ik de cti ps40 8 kanaals multiswitch even aangesloten op een prikbordje. Dat werkt ook niet, heb een een ander topic van gemaakt op het forum
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Wat mij nu ook treft, de steun onder aan de straalbuis, is aan beide zijde gescheurd. Dus toch frictie denk ik. Ik had dat al eens gelezen, dat die van metaal nagemaakt worden. :(
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Hier nog een beter plaatje van mijn laadplug op het voorschip. Is een vrouwelijke luidsprekerplug, waarvoor ik een gaatje hebt gemaakt in de balsa klos.
    Als je jouw laadvoorziening op een brugje zet en die vastzet op de verstevigingplaten boven de schroefasuithouders krijg je ruimte voor de trekstang achter de roerkoningen.
    De scheuren in je roerhakken kunnen ook veroorzaakt worden door inwateren, waardoor de boel delamineert. Het sterkst is een metalen hak. Zou die een beetje breed aanhouden voor het achterste gedeelte, vastzetten aan de straalbuizen en dan vanuit de hennegatskokers de plaats voor de taatspotten aftekenen. Daarna het overtollige materiaal eraf zagen en afwerken. Wel eerst de roeren even demonteren. Kijk maar of je er iets mee kunt. Gaat allemaal best goed komen. Alles heel herkenbaar en hier ook na een aantal vaarbeurten verbeterd. Straalbuis los na raggen in het ijs, Nieuwe roerhakken moeten maken na overstap op Beckerroeren. De plug aan SB achter de lier is een stekkerbusje dat ik heb omgebouwd naar een hoofdschakelaar. De messing staaf, die erin wordt gestoken zie je nog net achter de winchkop. Wat boven dek blijft is de bedieningsconsole van de ankerlier. Allemaal leermomenten, moet je maar denken. Gr. Klaas.
    20210715_184228.jpg
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Ben vergeten om iets over je ledjes toe te voegen. Ze zijn toch niet verkeerdom aangesloten? Dan wil er geen stroom door. Heb je twee ledjes in serie gezet en welke waarde hebben de weerstanden? De min van de ontvanger verbonden met de min van de voeding voor de ledjes? De Ps4 schakelt de blauwe draden naar zwarte, die naar de ontvanger gaat. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  9. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Nee, dat zit goed. Ik heb ze eerst getest zonder de CTi switch, toen met switch, ik had 8 x 2 Leds in serie met 300 Ohm per serie als proefopstelling. Maar parallel met de 2 omdat er maar 4 blauwe min. draden op de switch zitten. Dan op kanaal 2 gaat de schakeling per set van 2 series, en alleen met de joystick naar vooruit pulsen. Eigenlijk had ik verwacht, dat bij de stick naar beneden de andere 4 schakelingen zouden zijn. En rc -point beschrijft: aansluiten zoals de PS4a switch.
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Link van de u nog toegevoegd. Maar alleen op de o moet je 4 schakelingen kunnen doen. In de beschrijving van de laatste link zie je welke beweging je met de stick moet maken. Het is een repeteerschakeling. 1x links is aan, nog een keer links is uit. Gr. Klaas.
     
  12. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Okee, de y-kabel is na te maken, heb er genoeg van liggen.
    Ik ga de uitdaging aan, en heb de CTi ps4U switch ook besteld. Kan ik straks achterdek, dekstralers schoorstenen, buitenverlichting, sleeplicht, rood-wit-rood, parkeerlicht SB BB, en navi met toplicht apart schakelen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk maar uit, anders kom je nog tekort voor de radar.:) Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  14. RenéH

    RenéH

    Lid geworden:
    29 mrt 2020
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Schoonhoven zuid holland
    Albert misschien heb je wat aan deze tip : jouw stuurstang van servo naar roeren onderlangs monteren i.v.m. vrij laten draaien.
    Verder ziet jouw werk er mooi en verzorgd uit , ga zo door
    Succes met de hobby.

    Rene.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Goed idee, ik ga kijken wat ik kan aanpassen.
     
  16. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ik had 2 Bic pennen in de la, en dacht aan de ankerlichten. Ligt alvast klaar nu.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaap Smith vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kwestie van out of the box denken Albert! Zo word je vanzelf inventief. Hier komen de navigatielichten uit kerstverlichting gekocht bij Kruidvat. Die hadden een paar jaar geleden een setje met rood, geel groen, groen en paars. 3 mm in doorsnee en de voeding kwam uit een batterijdoosje voor 3 penlight batterijen. De doosjes liggen met Nimh cellen onder in mijn coastertje. Wel een diepte-investering, maar was te overzien. Na de Kerst zat er een gele sticker op en gingen ze voor half geld weg. Zet er wel een passend weerstandje achter, anders zijn ze veel te fel. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  18. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    De CTi PS4u met de post ontvangen. Ik kreeg de tip op ander topic vraag van mij, over de CTi switch PS4o, de o staat voor oben, en de Cti PS4u voor unter. Dit even getest met Y-kabel tussen deze 2. Werkt perfect. (Niet verder in de romp kijken, is een zooitje) Link ff op YouTube van de test, met LED’s als voorbeeld.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2022
    Herby63, Gerrit-Jan, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan je dat ook weer afvinken Albert. Legt de lat wel hoog om al de geplande verbruikers van bedrading te voorzien. Maak desnoods (logische) groepen om het aantal schakelingen te beperken. Eer je er erg in hebt zit je aan de acht. in hebt. Zit er op je zender ook een schakelaar om die pulsen te maken? Moet natuurlijk wel de korte en lange pulslengte van een kanaal genereren. Dan houd je je knuppels vrij voor ander "werk" Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon, Jaap Smith en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  20. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Nee Klaas, dat pulsen kan alleen via 1 kanaal op de joystick in puls tellen. Het is een 10 kanaals zender. 1 tm 4 de knuppels, 5 wordt radar, 6 dieselsound Mp3, 7 is een 3 standen schakelaar, voor de winch, 8 voor de rook. 9 voor de misthoorn Mp3. Alleen kanaal 10 nog over,….Als het allemaal lukt tenminste :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina