Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Ik heb dan toch besloten om een bouwverslag te maken, misschien heeft iemand er iets aan.
Zoals eerder gezegd, mijn gsm is 10 jaar oud, dus de foto's gaan niet perfect zijn.

Tot hier kan je niet veel verkeerd doen denk ik. Gewoon alle bramen verwijderen, en de kiellatten, spanten en latjes lijmen.
Ik heb wel de plaat waar de kielbalk op rust, in een keer gemaakt, en ook de steunstukjes er meteen opgelijmd en genageld. Dan kan je een aluminium regel/lat gebruiken, zodat alle steunstukjes mooi op één lijn liggen.

Ik heb dit onderdeel tussen de pijltjes afgevijld, omdat ik anders de punt niet op z'n plaats kreeg.
Het plankje eronder, komt mooi naast de markeringen op spanten 1 & 4 (van het achtersteven geteld).
Het volgende is dit plankje lijmen en nagelen, en dan de opening naar de kielbalk opvullen.

Ik heb ook een vraagje.
Ik heb al naar verschillende foto's gekeken, maar ik zie telkens een verschillend resultaat.
Het onderdeel waar de aandrijfas doorgaat, zit aan voorkant soms volledig onder het houten plankje, met de achterkant erboven met de aandrijfas, en op sommige foto's komt de afronding erboven.
Blijft dit zoals op de foto?

En toon wat genade :) Na de Mississippi Raderboot van 10 jaar geleden, die geen succes was, is dit slechts mijn tweede schip.
 

Bijlagen

  • WP_20250320_001.jpg
    WP_20250320_001.jpg
    199,4 KB · Weergaven: 124
  • WP_20250320_002.jpg
    WP_20250320_002.jpg
    209,1 KB · Weergaven: 124
  • WP_20250320_003.jpg
    WP_20250320_003.jpg
    186 KB · Weergaven: 118
  • WP_20250320_005.jpg
    WP_20250320_005.jpg
    209,1 KB · Weergaven: 118
Laatst bewerkt:
succes met je bouw en bouwverslag.
probeer je bouwverslag zo volledig mogelijk en up to date te houden dan kunnen we raad geven voor het mis begint te lopen ( kan ook zijn dat alles vanzelf goed gaat en we enkel genieten van je verslag.
laat ook eens een totaal overzicht zien, en eventueel een foto betreffende je vraag van de aandrijfas want dat is niet helemaal duidelijk wat je hier nu juist vraagt.
Ik vermoed dat het gaat over het feit dat de as niet horizontaal in de romp ligt maar schuin oploopt richting waar de motoren staan.
 
Slim dat je een bouwverslag hebt gemaakt Jumo! Dan blijft alle info mooi bij elkaar en voor jezelf ook overzichtelijk. Ik zie op de kopse einden van de spante nog as van het lasersnijden. Schuin die kopse einden zo af dat de huidplaten mooi aansluiten. Dan houdt de lijm ook beter. Succes! Gr. Klaas.
 
Bedankt voor de adviezen.
Het "probleem" van de aandrijfassen loste zichzelf op. Ik heb ze geplaatst, en die zit zo al muurvast zonder lijmen, dus niets te kiezen. Die zijn er nu terug uit, omdat ze in de weg zitten voor het beplanken.
Ik probeer nog uit te zoeken hoeveel je moet schuren, en wat je met houtpasta kan oplossen.

Trouwens, ik heb nogal wat moeite met de spijkertjes. De helft beland naast de spanten, ook al dacht ik dat ik in het midden begon. Mss ben ik gewoon lomp? :hammer:
 
Misschien ben je je ervaring een beetje kwijt.
Hulpmiddelen kunnen zijn:
* Aan de buitenzijde van de beplanking een potloodstreepje zetten waar je spanten achter zitten.
Dáár gaan spijkeren en uiteraard zorgen dat je spijker recht door het hout gaat.
* Eventueel met een dun boortje (dunner dan het spijkertje) voorboren. Dan weet je of je in het spant zit of er naast.
Gaatjes (al dan niet bedoeld) kun je later van binnenuit opvullen met twee-componentenlijm of een mengsel van houtlijm en zaagsel.
 
Jumo, Probeer zo weinig mogelijk te spijkeren, of sla ze niet helemaal in het hout. Dan trek je ze na het drogen van de lijm er weer uit. Als je gaat schuren kom je misschien op spijkers terecht. Beter is het om te klemmen of elastieken te gebruiken die je op de bouwplank vast zet. Kijk eens in bouwverslagen hoe anderen dit doen. Gr. Klaas
 
Ok, dus beter enkel lijmen, bedankt voor de tip.
Ik denk steeds dat dit ding 1000kg zal wegen, en dat ik alles moet spijkeren.
Ik ben de laatste jaren veel bezig geweest met grote Mould King modellen, en die wegen nogal wat, mss daarom.
Ik heb voordien slechts één houten model gemaakt, en dat was de rivierboot Mississippi.
Geen groot succes, te weinig geduld.

Terug naar de Smit Rotterdam. Het is dus een Lecturama/BB versie die ik 10-15 jaar geleden gekregen heb van mijn vriendin.
Dan waren er verbouwingen, en zijn we die vergeten op zolder.

Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo #1

Ik ben niet echt tevreden met wat ik tot nu gemaakt heb.
De kielbalk is niet 100% recht, maar dat is slechts deels mijn schuld, dus ik ga alles terug uiteen halen, en opnieuw beginnen.
Ik ben trouwens goed in uitvluchten vinden hahaha.

De plaat/blokjes die de kielbalk recht moet maken/houden, word in onderdelen opgebouwd, dus het is bijna onmogelijk om dit recht te maken.
Ik heb die drie planken nu in één keer gelijmd, en dan met een aluminium regel, starten van de middenlijn van de gelijmde planken, alle blokjes mooi op één lijn geplaatst, gelijmd en genageld, met de kielbalkonderdelen ernaast, zodat de blokjes tussen de spanten liggen.
Als er dan een verschil is in de breedte van de blokjes, zit dat aan de buitenkant, en niet aan de kant van de kielbalk.
Nu start ik dus wel 100% recht.

Op naar de afbraak en het verwijderen van de lijm, zodat ik terug verder kan.
Een paar liter kokend water overgieten, en alles plat op tafel leggen om te drogen?
Of mss kan ik alles voorzichtig loswrikken, we zien wel.
 

Bijlagen

  • WP_20250321_001.jpg
    WP_20250321_001.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 62
Jumo, Neem een stevige bouwplank en fixeer daarop de kielbalk en de spanten. Maak wat haakse latjes en blokjes, schroef die op de plank en klem daartegen de spanten. Dan blijft alles haaks op elkaar staan. Gr. Klaas.
 
Bedankt voor de tip Klaas.
Ik zal nog veel tips kunnen gebruiken, en wel hierom.

Nu lijk ik een complete debiel o_O maar mss kan het anderen helpen dezelfde fout niet te maken.
Ik dacht dat de verkleuring op het hout, enkel verkleuring was door de hitte van de laser, maar het is dus echt as/residu.
Dat kwam ik te weten toen ik de SR uiteen haalde om opnieuw te beginnen, en de lijm zwart was en veel te makkelijk los kwam.
Ach ja, iedereen maakt fouten zeker?
Beter nu, dan bij het testvaren. Even in z'n achteruit, en het achtersteven gaat achteruit, het voorsteven blijft ter plaatste en zegt "blub, blub, blub" :rofl::rofl::rofl:

Nu naarstig aan het schuren en vijlen, om opnieuw en beter te beginnen.
 
Ach, dat zijn alleen maar leermomentjes, die we allemaal wel eens hebben gehad Jumo. De leveranciers van dit soort houtsnijwerk zouden wel wat beter advies mogen geven. Er is op het Forum wel eens over geschreven. Al eens bij de FAQ's gekeken. Daar is ook nog wel wat nuttigs te vinden.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/
Nog even iets over de aandrijving, als je tenminste ermee wilt gaan varen. Zet tussen motoren en schroefassen een dubbele kruiskoppeling. Dan is het uitlijnen minder kritisch en het loopt rustiger. Breng het nu alvast op opdat je er rekening mee kunt houden. Assen inkorten of motoren verder naar voren, of een combinatie daarvan. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
 
Bedankt voor de hulp Klaas.
Ik heb nog geen idee als ik er een aandrijving in plaats.
Moest ik dat willen, denk ik dat er plaats genoeg is om de motoren eender waar te plaatsen omdat de SR 90cm lang is, of zie ik dat verkeerd?
Ik zie ook dat er een opening in de boeg is. Dat is wss voor een boegschroef?
Even gezocht op het forum, en die boegschroef lijkt me een hoop gedoe, spant verplaatsen en zo?
 
Wanneer je er inderdaad twee motoren in plaatst heb je die boegschroef ook helemaal niet nodig.
Dan draai je die boot op een postzegel rond.
Ik heb hem er in elk geval destijds niet in gebouwd en hem nooit gemist.

Die motoren kun je niet zomaar ergens neerzetten waar het je goeddunkt.
Je zit met de lengte van de schroefassen, maar ook de gewichtsverdeling.
Uiteindelijk kwam het bij bij mij (van achter naar voor) als volgt uit:
Roeren
servo
schroefassen
koppelingen
motoren
accu
regelaars
ontvanger

En toen lag hij gelijklastig en recht op zijn waterlijn.
 
Vergeet die boegschroef maar Jumo. Net als Menno al schrijft draait de boot ook goed door de schroeven tegengesteld te laten werken. Moet je ze afzonderlijk met twee regelaars kunnen bedienen. Vaarklaar weegt de boot ongeveer 9,5 kg. Succes met de bouw. Gr. Klaas.
 
Ik ben het (voor 1 keer :) ) niet met voorgaande sprekers eens.
De boegschroef maakt integraal deel uit van het beeld van de Smit Rotterdam (excuses: SR staat bij mij voor Soleil Royal :) )
Als je dus statisch gaat moet deze er zeker in, of toch minstens de tunnel ervan.
Ga je varend, ook dan staat je model meer op het droge dan in het water, misschien wel in een transportkist met doorzichtig voorpaneel, waar ook weer de boegschroef deel uitmaakt van het plaatje.
IMGP5834b.JPG
 
Als er een spant in de weg zit dan zou je aan beide kanten een dummie-buis kunnen maken met een rooster ervoor, met achter in beide buizen een dummie-schroef. Dan klopt het optisch. Gr. Klaas.
 
Dan ben je het wel eens met ons, Herman.
Wij zeggen dat je hem niet nodig hebt voor het varen.
Natuurlijk kan je hem erin maken, maar hij zit inderdaad precies op de plek van een spant. (Goed uitgemikt, Billing Boats...)
Nou kan je dat allemaal wel weer ondervangen met epoxy en glasvezel/keeperdoek etc.
Maar waarom zou je?

Ik heb destijds de "ïnlaat" (uitgang, zo je wilt) erin gemaakt met daar een rooster op.
Op die manier ziet het eruit zoals het hoort, maar zit je niet met allerlei (technische) uitdagingen.
 
Heb gelezen dat het bij deze boot om de Lekturama vesie gaat. Een tijd (9 jaar geleden) ook al eens iets over gelezen. Zie link.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/deagostini-hms-victory.130630/page-3
Begrijp dat het geen BB product is en het houtwerk een stuk dunner is. Dat hoeft geen beletsel te zijn, maar houdt wel in dat als het een varend schip moet worden de romp terdege moet worden geconserveerd. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Interessant om alles te lezen.
Sorry voor de wat lange post, maar zo is het hopelijk wel duidelijk.

Het is idd de lecturama versie, en zie nu pas dat er zelfs geen boegschroef voorzien is. Het ontwerp lijkt "gestolen" van BB, met wat kleine veranderingen.
Als ik dus een boegschroef wil, zal ik er zelf voor moeten zorgen.
De spanten zijn trouwen 4 en 7mm dik.

Op de BB versie zit de (dummy) boegschroef tussen 2 spanten, maar dus wel op de kielbalk.
upload_2025-3-23_17-59-58.png


Zoals je ziet op de het lecturama plan, is er geen boegschroef.

upload_2025-3-23_18-1-26.jpeg



Maar je ziet op mijn foto wel hetzelfde als in het BB plan. Dat lijkt me net wat teveel toeval.

Er is genoeg "afvalhout" om de kielbalk daar te verstevigen, dus plankjes over de volle hoogte lijmen en vijzen, en gewoon door de kielbalk te boren. En dan zou ik een sleuf moeten maken door de kielbalk omhoog, voor een aandrijfas, zodat de motor boven de kielbalk kan.
Een plastiek busje sedergine (25mm diameter) lijkt zowat de juiste maat te zijn voor de tunnel, om de afwerking makkelijker te maken. Dat komt ongeveer overeen met wat ik op de foto getekend heb.

Doen of niet? Werkend of niet werkend?

upload_2025-3-23_18-44-16.jpeg
 

Bijlagen

  • upload_2025-3-23_18-3-1.jpeg
    upload_2025-3-23_18-3-1.jpeg
    237,7 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Jumo, Zou het bij een dummy-boegschroef houden. Waarom? In geval van noodzakelijk onderhoud, bij lekkage, kun je er niet meer bij. En bij een varend schip word je altijd geconfronteerd met onderhoud. Zorg daarom dat motoren, schroefassen en stuurservo demontabel blijven. En roerkoningen(assen) bereikbaar. En als de schroefassen niet langs de binnenkant getrokken kunnen worden, zorg dan dat de roeren demontabel blijven. Bij mijn 60+ jarige avatar heb ik vorig jaar de roerhak demontabel gemaakt. Nu kan het roer langs de onderkant eruit. Monteer je motoren met inbusboutjes. Dat werkt beter dan met een sleutel of schroevendraaier. Gr. Klaas.
 
Men kan zich afvragen in hoeverre iets afgekeken kan zijn van een andere producent.
De boot heeft een bepaalde vorm en het model dient die vorm ook te krijgen.
Die vorm verkrijg je met behulp van een kielbalk en spanten.
Die spanten moeten op een bepaalde plek op de kielbalk staan om die vorm te krijgen.

Dus veel keuze heeft een producent niet voor de plaats van de spanten.
 
Back
Top