Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Hoi alexander, heb je email met bestanden voorbij zien komen. Vanavond thuis zal ik ze eens openen. Ook interesse in jouw bouwfoto´s!!

Ralf, idd zijn de wielen van kunstof met een dikke rubbere massieve tube die je er rond omheem moet lijmen. Kit is enorm compleet.

Tijdens de bouw zal ik nog veel vragen hebben die ik hier zal stellen, bijvoorbeeld welke verf ga ik gebruiken voor de ABS delen, moet een kleur hebben en ook weer brandstofbestendig. En 2K lak is weer te lastig om te verwerken etc.

Dawn patrol± daar wordt ik een vaste deelnemer van de komende jaren, weet echter niet of ik al editie 2013 ga halen! Maar we zullen zien.
 
Zo, weer een beetje doorgewerkt. 0,4 mm plaat aan de binnenkant van de romp geplakt maar was veel werk. Eerst malletje maken om de ovale ronding te maken, overtrekken, uitzagen en verlijmen met langzame epoxy. Vervolgens schuren en dat is lastig met uitgeharde epoxy. Maar gelukt.
full


Vervolgens de bovenkant van de romp gemaakt. Ideaal dit, kromme rompen horen tot het verleden via dit systeem van Toni Clark.
full


En spant 10, 12 en 13 gemaakt die ik straks nodig heb voor het verlijmen van de romp.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pup

De romp is voor het grootste gedeelte klaar. Voor mij de eerste keer dat ik een kit van Clark heb en het is wel wennen. Onderdelen die op de tekening staan kloppen dan qua afmetingen niet, zit altijd wel een paar millimeter verschil tussen dus je moet echt goed opletten. Af en toe moet ik me ook helemaal van de tekening wegbuigen om gewoon mijn gezonde verstand te gebruiken en zie het resultaat. De bouwbeschrijving (in het duits of engels) is prima. Maar ook die verschilt, de engelse en de duitse zijn verschillend dus als ik een duits woord niet begrijp en het wil opzoeken via de engels vertaling zijn ze daar weer een stuk verder met de bouw.) Op het internet heb ik twee uitgebreide bouwverslagen met foto's gevonden. En eerlijk gezegd, dat heeft mij al heel veel steun gegeven ter bevestiging. Beelden zeggen veel meer dan tekst! (weet niet of die sites statistieken bijhouden maar de laatse weken hebben ze van mij in iedergeval veel hits!!)

Het is een veelzijdige kit. Vijlen, boren, hardsolderen, rvs, hout, staal, het komt allemaal aan bod. Heb er veel plezier in, ook omdat alle onderdelen werkelijk prachtig zijn. Komende week het tussenstuk van de bovenste vleugel maken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent goed bezig Michiel!
Tekeningen wijken vaak iets af, komt door uitzet/krimp en luchtvochtigheid.
Dat kan idd enkele mm's schelen.
Wat je zegt, gezond verstand gebruiken en gewoon doorgaan ;).

De Toni Clark kits zijn erg volledig en van zeer goede kwaliteit, heb zelf de grote Tiger Moth gemaakt en het bouwen was een feest.
Handleiding was ook erg duidelijk. Soms waren de revisies niet helemaal doorgevoerd maar daar kwam je ook wel uit :D

Ik smul van je foto's, keep them coming! :yes:

Groeten, Ralf
 
Zo, weer een stukje verder.

Bij de centersection moet je 4 ply latjes van 0,8 mm lamineren na ze nat gemaakt te hebben. Nu heb ik dit vaker gedaan maar niet om lastige hoeken heen, heb dat daarom maar niet gedaan en van een 10 mm balsa plank de vorm uitgezaagd en er tegenaan geplakt.
full


Vervolgens met de centersection verder en ook dit kan weer afgevinkt worden.
full


Nu alles nog goed schuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Michiel,

Mooi om te zien hoe het allemaal door Toni bedacht is. :D
Je had (achteraf) misschien beter de houtklossen in het midden van te voren al in profiel/vorm kunnen schuren.
Dit wordt nu lastig, ze te schuren tussen de ribben in.
Komt vast goed, ziet er zover al mooi uit

Groet, Ralf
 
Ralf, volgens mij hoef ik die niet te schuren, vallen er onder dacht ik, zal vanavond thuis kijken. Wel had ik de ronde lijsten (achteraf) grof kunnen schuren maar dat werd pas later in de bouwbeschrijving aangegeven!

Edit: klopt als een bus Ralf, ik had die rond moeten schuren. Is wel belangrijk want is het bovenaanzicht en met de optische beoordeling bekijken ze de kist van boven aan de hand van de tekening. Dus dat ga ik aanpassen, hoe dat weet ik nog niet want het is inderdaad lastig schuren zo. Misschien wel een klosje erbij, moet ik bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Vleugel einden lamineren. Schitterend in welke vormen je nat hout kan krijgen. Nog drie te gaan hierna.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
weinig nieuws te melden op dit moment. Linkerboven vleuegel is klaar en nu de rechterboven vleugel. Zijn echter allemaal hetzelfde te bouwen als ook de onderste vleugels.

Wel iets nieuws geleerd: in de vleugels zit de bevestiging voor de verticale struts met een hardhouten blokje. In dat blokje zit een bus met schroefdraad waar je de inbusbout weer inschroeft op het veld om de vleugels te bevestigen. Maar hoe krijg je nu die bus dusdanig verlijmd in het blokje zonder dat er lijm in het busje komt (en daardoor het busje onbruikbaar wordt)?
Antwoord is kaarsvet! Het busje in vloeibaar kaarsvet leggen, laten drogen en lekker met epoxy aan de gang. Als de epoxy droog is kaarsvet eruit peuteren en inbusbout erin! had mijn bedenkingen daarbij maar het werkt echt super.
 
pupke

Hey michiel,


Gisteravond op de vliegclub je pup mogen aanschouwen, wat een ding zeg!
Goed bezig, mooi gebouwd .

Ben blij zo iemand in onze club te hebben,

greetz pascal
 
Het busje in vloeibaar kaarsvet leggen, laten drogen en lekker met epoxy aan de gang.

:confused: Hoe krijg je dan het kaarsvet van de gekartelde buitenrand verwijderd zodat de epopxy goed hecht?
Of giet je het kaarsvet alleen in het gat?

weinig nieuws te melden op dit moment of niet, een paar foto's doen het altijd goed :D
Ben altijd weer benieuwd naar je volgende update.

Groeten, Ralf
 
moet nog 6 "kieferklotze" met bus lijmen en zal wat foto's maken! In iedergeval het kaarsvet in het busje. Is 3 mm en daarna met een 1 mm boortje het kaarsvet eruit halen. Vervolgens de inbus schroef erin en die draait er soepel in. Kreeg ook een PB van een actief forumlid die er vaseline opsmeert, daar hecht epoxy ook niet aan. kan ik ook een keer proberen, immers nog 6 te gaan!
 
Op verzoek: hier de rechter vleugel op de bouwplank. De linker staat tegen rechtop (voor de foto). Het fijne schuurwerk van met name de vleugeltippen doe ik als ze alle 4 gebouwd zijn daar er nu al tussen de linker en rechter wat verschillen zijn. Over de eerste vleugel deed ik ook veel langer, alles uitzoeken en passen. Met die ervaring aan de rechter begonnen en dat loopt lekker.

full


Hier het bewuste houten blokje. De bus moet er dus worden ingelijmd met Araldite twee componenten. Die heb ik echter niet dus lijm die met twee componenten van Bison en dan om staal te lijmen (de bekende spuit met twee openingen). Denk dat deze lijm ook goed is, wordt zo hard als staal heb ik wel gemerkt.
full


En dan even de motorkap tegen de voorkant romp! Best wel een beest gaat het worden!
full

Prettig weekend allemaal, dit weekend geen tijd om te bouwen helaas, dinsdag weer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Puppie

Weer lekker opgeschoten vandaag. Rechtervleugel is bijna klaar. Vleugeltip blijft altijd lastig klusje. Hier op maat geschuurd:

full


Gelijmd:
full


En de versteviging ertegen. Deze moeten eigenlijk op elkaar gelijmd worden (twee stuks) maar ik heb besloten dit niet te doen. Het is stevig genoeg. Omdat de vleugels taps toe lopen op het einde heb ik een schuurlijn nodig. Daarom plak ik ze precies op de schuurlijn. Hier zie je de bovenste. Als alles droog is plak ik de onderste.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi dit te zien Michiel.
Wordt een leuk schuurklusje om de tip op maat te maken.
Je schiet al behoorlijk op!
Ook handig die dubbele rib in je aileron voor het hoorntje, ga ik ook doen, thankx ;)

Groeten, Ralf
 
Het wordt zeker stofhappen! Maar ik heb een mooie stofzuiger onder mijn buro staan! Idd veel schuren maar gaat snel, de tip bestaat uit 4 gelamineerde balsaplankjes van 2 mm. Het schuren doe ik pas als alle vleugels klaar zijn. Ik bouw deze pup in een hele kleine hobbykamer dus probeer het allemaal schoon te houden. Als de kist klaar is zal hij door het grote dakraam naar beneden moeten!

De dubbele rip is volgens tekening. Was wel verleidelijk om ze tegen elkaar aan te lijmen maar heb door de jaren heen wel geleerd om het niet te doen als dat in de beschrijving staat. Later bleek dat het inderdaad om de hoorn gaat.

Bouw gaat goed. Als alle vleugels klaar zijn moet ik onderdelen gaan hardsolderen waar ik bijna geen ervaring mee heb. Heb via een forumlid ooit zilversoldeer gekocht met een geelachtige buitenmantel als vloeimiddel. Overigens kwam dat ook van TC. Echter in de bouwbeschrijving (van TC) praten ze over verschillende zilversoldeer. Welke zal ik moeën gebruiken? Overigens ook nog een kleine hobbybrander kopen. Daar nog tips over?
 
Eerste twee vleugels klaar en het middenstuk. Zonder bespanning zijn deze vleugels nog slap, zocht naar een goede opbergplaats. Een plank hoog opgehangen waar ze kunnen rusten totdat ze weer terug mogen naar de bouwplank. Geen last van zo!
full


En de linker onder vleugel op de bouwplank. Is een stuk langer dan de linker bovenvleugel omdat er geen tussenstuk is.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top