Bouwverslag Sopwith pup van Toni Clark

Mao,

Mooi dat je weer lekker aan de slag bent weer zo'n mooi project om te volgen.

Zitten die blokjes wel vast genoeg op het balsa en komt dat niet los bij een tikje tegen de tip.

Misschien beter op de liggers zelf plakken.

Ton

Hoi Ton, alles goed?
De blokjes zijn tegen triplex gelijmd, en zitten zo op het oog aardig vast, misschien doe ik aan de andere zijde nog een verbindings latje tussen de ribben.

Ja hier alles goed dank je.

Niet gezien dat het triplex is:cool: maar dan lijkt mij dat ook prima, leek mij dat het balsa was dus dacht toch maar even vragen:confused: voorkomen is altijd beter dan repareren.

Ton:bye:

O.K. hier dan wat ongevraagd advies :D

ik denk dit maar op te lossen door de hefel te verplaatsen.

Goed idee, zou de buitenste rib gewoon naar binnen halen, pak je toch weer zo'n 4-5mm mee ;)
Verder kan de servo misschien ook nog wel 5mm naar de tip toe?
Verdikkingsplaatje onder de servo (gaatjes in de rib ernaast boren om de schroefjes los te maken

De groene stekkers zijn tot nu toe de minst slechtse oplossing die ik kon vinden.

Die groene stekers zijn perfekt!
Kijk eens in Frank zijn Mig draadje hoe je deze het beste kunt bevestigen

Groeten, Ralf

O.K. hier dan wat ongevraagd advies :D

Die groene stekers zijn perfekt!
Kijk eens in Frank zijn Mig draadje hoe je deze het beste kunt bevestigen

Groeten, Ralf

Sorry Welk Mig draadje zoek functie geeft geen oplossing.
Ps heb net bij je afgekeken hoe je kan rib stitching , ga ik dus ook zo doen;-) H.o.h. ongeveer 10 mm a 15 mm?
O,ja bij het stik werk aan de zijkant zitten klein ronde ringetjes waar je door heen stikt , zaten die bij de bouwdoos?

eyelets gevonden , ze heten dus zeilringen en zij te vinden in de betere teken/knutsel winkel.
Kleur schema moet ik nog beslissen , misschien verzin ik zelf wel iets , of is dat vloeken in de kerk?
Van het weekend ff weinig tijd i.m.v. fiets beurs en morgen strand race hoek v Holland - Den Helder.
O ja, er zat coverlite bij , nu heeft TC ondertussen en andere merk bespanfolie hebben ze dit gedaan omdat coverite niet voldoet.
Ps hoogte roer heb ik van de week bespannen , echt stak word het niet en volgens de beschrijving trekt het maar aan een kant strak? iemand ervaring er mee?

Laatst bewerkt:
Dit is de manier zoals de servo,s in de vleugels in gebouwd moeten worden volgens de tekening van TC , echter je kan er dan nooit meer bij.
Is er hier voor een beter oplossing?

img2754ii2.jpg

Is er hier voor een beter oplossing?

Niet voor die plaats, tenzij je wilt gaan voor een schaalaansturing met functionele pull pull kabels.

Mooi luikje maken aan de onderzijde, als je het niet verteld dan zien we het niet ;)

Gr. Teus

Zo even een update
De vleugels zijn bijna af, 2 uur per vleugel schuren en de onderzijde is bespannen 1 uur per zijde servo,s zijn ingebouwd ( 1uur)
Heb er voor gekozen om er niet meer bij te kunnen nadat de vleugel in zijn geheel is bespannen. mocht het ooit moeten dan gaat de schaar er maar in en op nieuw spannen, ik acht de kans klein.
De bedoeling is om de Pup "niet te netjes af te werken" a: ik kan het niet b: en gebruikte toestel komt ook wat authentieker over.
Ook is het niet de bedoeling en bestaande of ooit bestaande na te bouwen , er zal dan ook iets gesmokkeld worden met de decals en kleuren, en "veel" geweatherd worden.

img2866640x480xn3.jpg

folieen doe ik met en reis strijkijzer en dat gaat al jaren goed.
Omdat de onderzijde van de ribben behoorlijk hol zijn heb ik voor de zekerheid in gesmeed met power grip.
img2870640x480fo8.jpg

Dit was dus geen succes bij het snijden liet het touw los , en het blijk ook veel te dik te zijn.
img2871640x480zr8.jpg

Verstand op nul en blik op oneindig
Het is ff monniken werk maar als ik het niet doe krijg ik er later spijt van

img2872640x480yd8.jpg

img2873640x480er4.jpg

ik denk toch wel zo,n 6 uur per vleugel er mee bezig te zijn
img2874640x480gp8.jpg

maar het begin is er
img2876640x480rt4.jpg

Hi Alexander,

Gaaf dat je het toch gedaan hebt met de rib-stitching!
Het is idd een vreselijke bult werk,(vooral het folieen langs het garen :???: ) maar straks op het veld springt het echt in het oog :D

Knap werk! :proost:

Groeten, Ralf

Weet iemand een goede en veilig ontvang systeem?
Vlieg zelf met een FF9 en wil en PCM ontvanger gebruiken.
Waar het mij voornamelijk om gaat is een of twee (als backup) ontvang batterijen.
Bij de modelbouw zaak wilde ze me en schakelaar van Multiplex verkopen a é80,- (voor een ontvangerpaket) was verplicht in Duitsland, bla bla enz. enz.
deze dus type SAFETY-SWITCH LiPo #85062

008506201.jpg

Ik had er in ieder geen goed gevoel bij, ze hadden ook deze van robbe type (8447)

8447.jpg

Wie weet een betrouwbare oplossing?
Thanks

Als je 2 5-cellige (6v volt) paketten hebt kun je een diode (tussen)-solderen op iedere +draad vlak voor de schakelaar
De diode brengt het voltage terug naar ca.5,3 volt (verlies van ca. 0,7 Volt meen ik)

(edit: weet niet of dit voor lipo's ook geldt)

Op deze manier loopt er geen spanning van het ene pack in het andere als er sluiting is (en loopt er dus ook geen grote stroom door je ontvanger)

De packs werken afzonderlijk, als er 1 uitvalt gaat de ander gewoon door

2 diodes kosten ca. 1 à 2 euro en het werkt bij mijn grote Tiger Moth nog steeds feilloos

De waarde die de diode moet hebben weet ik niet precies, misschien weet iemand anders dat?? Er staat op: SB 550 en U3

P1010176~1.JPG

Zo zit het ook in mijn Camel (onder het krimpkousje van de rode servo/ontvanger stekers)
Er zitten nog 2 losse diodes in het plastic zakje

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Wat doe je zoal op en winterdag?
verven ? naaa, toch maar niet
img2933ho4.jpg

Het blikje van de bandenplak moest het ontgelden.
img2938intby9.jpg

Even snijden
img2939intmc2.jpg

buigen , en op maat knippen
img2940intef3.jpg

zilver zolderen , altijd lastig ( maar bij 2x flux gaat het beter)
img2943intba6.jpg

het resultaat
img2944intsb7.jpg

en het verschil alleen nog verven.
@strutter
Ben er nog niet uit , over de wijze van ontvangen/stoom.

Beitswerk ziet er mooi uit zo!

Houd je er rekening mee dat je de fittings-met-pinnen nog niet in de kop van de strut lijmt voordat je het hele toestel opgespannen hebt ;)

Je hebt dan nog de mogelijkheid om evt. wat vulstukjes toe te voegen om de juiste instelhoek van de vleugels te krijgen
(meestal klopt het nèt niet als je de struts van te voren op maat maakt, ook al wordt dit in de kit zo meegeleverd :()

Bij mijn Camel moest er op de achterste struts toch nog ca.2-3mm vulling toegevoegd worden ondanks dat deze ook op maat gemaakt waren in de kit :rolleyes:

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Back