Bouwverslag Sopwith pup van Toni Clark

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door mao, 30 aug 2006.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Novotex van TC nemen waar spandraden en stuurdraden aan vast zitten of doorheen gaan .

    In combinatie met nylon omhultes spandraad heb je nul verslijt. ;)

    Mvg Johan
     
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Johan
    Het gaat om deze verbindingen,
    [​IMG]

    het staaldraad breek bij de eerste lus die door het messing gaatje zit.
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het leuke aan de props van j schepers is dat ze niet aleen erg mooi en schaalgetrouw zijn
    maar ook nog is erg goedkoop
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als het staaldraad breek heb ik het gevoel dat ze te strak staan .

    Ik heb bij mijn grote TigerMoth nooit een kapotte draad gehat .
    (orginale draad van TC met nylon omhult)

    Mvg Johan
     
  5. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    heb er geen ervaring mee,
    Maar misschien de randen van de gaatjes iets verzinken (zo dat ze niet zo scherp zijn)
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb ook geen last van doorgesneden staalkabeltjes maar wat je kan doen Mao zijn de scherpe kantjes van het oogje waar het staalkabeltje doorheen gaat iets wat rond frezen met een handfreesje of gewoon met een sleutelvijltje de scherpe kantjes ietsjes rond vijlen zodat er geen snijkanten meer aanwezig zijn die het staaldraad door kunnen snijden!!
    Je zou ook een verzinkboortje op de oogjes kunnen zetten zodat de scherpe kantejes ervan af gaan(een gewoon staalboortje die kwa diameter groter is dan het gaatje kan je ook gebruiken)!
    Wat mij ook opgevallen is is dat je geen contramoertje op de spanners hebt gezet!
    Als je dat wel zou doen dat hoef je de spanners niet te strak aan te draaien om lostrillen te voorkomen(scheelt je ook op een gegeven moment een spanner of spanners omdat je dan de schroefdraad niet kapot draait(doldraaien))!

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2009
  7. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Goed conclusie; gaatjes iets af scherpen en niet te strak spannen.
    @Hans "Wat mij ook opgevallen is is dat je geen contramoertje op de spanners hebt gezet!" spanners worden met messing draad geborgd, dat kan je net bij de linker zien
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2009
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hi Alexander,

    Andere mogelijkheid die ik bij andere TC Sopwith's gezien heb is het plaatsen van een kraagje in het gat
    Deze met een tangetje 'terugknijpen' (ongeveer zoals bij een klinknagel)
    Misschien zelf een handig gereedschapje voor maken? :rolleyes:

    [​IMG]

    Gaten in brackets opboren naar 2mm, kabel 1,3mm past door kraagje wat je erin plaatst

    [​IMG]

    Voordeel hiervan is dat je de kabel geleidelijker belast (geen puntbelasting die hem 'knikt')

    Gaten verzinken zal iets helpen maar de plaatdikte ('snijmes' :D) verandert er niet door

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Goed idee Ralf,
    Heb net ff gekeken maar heb 1 en 3 mm in huis , ga op zoek naar 2mm ;-)
     
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Sopwith

    Heren, overweeg om deze kist te gaan bestellen bij Tony Clark en daar de komende winter mee aan de slag te kunnen. Echter volgens info van Tony Clark is deze kist 84 centimeter hoog (zonder de wielen) en 1,96 mtr romplengte.

    Nu rij ik een Volvo V70 en die bevalt prima maar de klephoogte is 74 centimeter. Ook een andere auto aanschaffen? Hoe vervoeren jullie de Pup naar het veld?
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vlieg zelf met een BUSA Pup (ietsje groter dan die van Toni) en vervoer deze in een Ford Mondeo, de wielen moeten er dan wel af (snel demontabel gemaakt met een safetyclip en een gatje door de as!) Werkt al jaaaren prima zo,

    gr.

    Frank

    (p.s. het luik van het reservewiel moet ik ook thuis laten= nét ruimte genoeg!)
     
  12. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Dank Frank voor je reply. Inmiddels blijkt dat de hoogte zonder wielen 71 centimeter is en dat gaat dus prima in de auto. We hebben elkaar geZien bij de scalemeeting in Vught en ben door jou kist en die van Ray geïnspireerd geraakt door de dubbeldekkers. Keuze is gemaakt, het wordt de Pup! Nu nog even onderhandelen met Tony Clark!

    @ topicstarter: sorry voor deze offtopic mails!
     
  13. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb nog even gemeten, zonder wielen kom ik op 72,5 cm en de lengte 196 cm.
    Verschil in hoogte kan liggen dat ik gemeten heb met de staart op de grond, waardoor voorzijde vleugel iets hoger komt.
    Het zou leuk wezen om een bouwdraadje van je bouw te posten.
    Vliegeigenschap is erg gemoedelijk tot 3bft, maar het blijft altijd sturen.
    Als je vragen of advies wilt, ik sta tot uw beschikking
     
  14. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    @Mao: dank voor je reactie. Ga zeker een bouwverslag maken. Ben nu met Toni Clark in gesprek, ook over de motor. Ging uit van de ZG38 met vertraging, maar schrik niet, komt in de BTW op Euro 805,00. Is natuurlijk mooi, grote prop, lage toeren. Maar wil alternatieve motoren wel overwegen. Iemand suggesties voor een Pup van Clark?
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Maar dan heb je ook iets .
    En op de Pup hoort gewoon iets met vertraging .

    Je kan ook nog even afwachten met de motor , misschien komt er nog een setje 2dehands te koop op de German sites.

    Mvg Johan
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    805euro voor de zg38 incl reductie???

    ik heb geinformeerd voor mijn fokker en het was +- 400/450 voor de combo...
    hoe meer we er konden kopen hoe goedkoper natuurlijk...
     
  17. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    ja, Euro 805,00

    inclief monteren reductie, anzuigtrechter carborateur, uitlaat, bochtje, teflon slang en bevestigingsmateriaal uitlaat!
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmm dat is dan toch erg veel geld voor een uitlaat en een teflon stukje en trechter voor erbij...

    volgend weekend weet ik meer, we zijn al met 2 die er eentje zouden bestellen... moesten er nog mensen zijn... we zien wel succes verder
     
  19. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Michiel
    Quote: Maar wil alternatieve motoren wel overwegen. Iemand suggesties voor een Pup van Clark?
    Niet doen, krijg je spijt van. De charme is juist de grote prop, schaal getrouw en een mooi geluid.
    Ik zal je adviezen om en 2de hands combi te zoeken hier op het forum of anders bij onze Duitse vrienden, waar ze regelmatig te koop worden aangeboden.
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    100% mee eens!, dan maar even tanden op elkaar en langer doorsparen en/of de tijd nemen om tweedehands wat te vinden/kopen,

    gr.

    Frank
     

Deel Deze Pagina