Bouwverslag Sopwith pup van Toni Clark

Probleempje
Door de tilling van de motor, heb ik last dat de spandraden tpv messing ogen door slijten, is nu 2x voor gekomen.
weet iemand een oplossing hiervoor?

Novotex van TC nemen waar spandraden en stuurdraden aan vast zitten of doorheen gaan .

In combinatie met nylon omhultes spandraad heb je nul verslijt. ;)

Mvg Johan
 
@Johan
Het gaat om deze verbindingen,
img3326intub7.jpg


het staaldraad breek bij de eerste lus die door het messing gaatje zit.
 
het leuke aan de props van j schepers is dat ze niet aleen erg mooi en schaalgetrouw zijn
maar ook nog is erg goedkoop
 
het staaldraad breek bij de eerste lus die door het messing gaatje zit.

Als het staaldraad breek heb ik het gevoel dat ze te strak staan .

Ik heb bij mijn grote TigerMoth nooit een kapotte draad gehat .
(orginale draad van TC met nylon omhult)

Mvg Johan
 
Ik heb ook geen last van doorgesneden staalkabeltjes maar wat je kan doen Mao zijn de scherpe kantjes van het oogje waar het staalkabeltje doorheen gaat iets wat rond frezen met een handfreesje of gewoon met een sleutelvijltje de scherpe kantjes ietsjes rond vijlen zodat er geen snijkanten meer aanwezig zijn die het staaldraad door kunnen snijden!!
Je zou ook een verzinkboortje op de oogjes kunnen zetten zodat de scherpe kantejes ervan af gaan(een gewoon staalboortje die kwa diameter groter is dan het gaatje kan je ook gebruiken)!
Wat mij ook opgevallen is is dat je geen contramoertje op de spanners hebt gezet!
Als je dat wel zou doen dat hoef je de spanners niet te strak aan te draaien om lostrillen te voorkomen(scheelt je ook op een gegeven moment een spanner of spanners omdat je dan de schroefdraad niet kapot draait(doldraaien))!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Goed conclusie; gaatjes iets af scherpen en niet te strak spannen.
@Hans "Wat mij ook opgevallen is is dat je geen contramoertje op de spanners hebt gezet!" spanners worden met messing draad geborgd, dat kan je net bij de linker zien
 
Laatst bewerkt:
Hi Alexander,

Andere mogelijkheid die ik bij andere TC Sopwith's gezien heb is het plaatsen van een kraagje in het gat
Deze met een tangetje 'terugknijpen' (ongeveer zoals bij een klinknagel)
Misschien zelf een handig gereedschapje voor maken? :rolleyes:

7194492700b80310a.jpg


Gaten in brackets opboren naar 2mm, kabel 1,3mm past door kraagje wat je erin plaatst

7194492700c7878a9.jpg


Voordeel hiervan is dat je de kabel geleidelijker belast (geen puntbelasting die hem 'knikt')

Gaten verzinken zal iets helpen maar de plaatdikte ('snijmes' :mrgreen:) verandert er niet door

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sopwith

Heren, overweeg om deze kist te gaan bestellen bij Tony Clark en daar de komende winter mee aan de slag te kunnen. Echter volgens info van Tony Clark is deze kist 84 centimeter hoog (zonder de wielen) en 1,96 mtr romplengte.

Nu rij ik een Volvo V70 en die bevalt prima maar de klephoogte is 74 centimeter. Ook een andere auto aanschaffen? Hoe vervoeren jullie de Pup naar het veld?
 
Heren, overweeg om deze kist te gaan bestellen bij Tony Clark en daar de komende winter mee aan de slag te kunnen. Echter volgens info van Tony Clark is deze kist 84 centimeter hoog (zonder de wielen) en 1,96 mtr romplengte.

Nu rij ik een Volvo V70 en die bevalt prima maar de klephoogte is 74 centimeter. Ook een andere auto aanschaffen? Hoe vervoeren jullie de Pup naar het veld?

Vlieg zelf met een BUSA Pup (ietsje groter dan die van Toni) en vervoer deze in een Ford Mondeo, de wielen moeten er dan wel af (snel demontabel gemaakt met een safetyclip en een gatje door de as!) Werkt al jaaaren prima zo,

gr.

Frank

(p.s. het luik van het reservewiel moet ik ook thuis laten= nét ruimte genoeg!)
 
Dank Frank voor je reply. Inmiddels blijkt dat de hoogte zonder wielen 71 centimeter is en dat gaat dus prima in de auto. We hebben elkaar geZien bij de scalemeeting in Vught en ben door jou kist en die van Ray geïnspireerd geraakt door de dubbeldekkers. Keuze is gemaakt, het wordt de Pup! Nu nog even onderhandelen met Tony Clark!

@ topicstarter: sorry voor deze offtopic mails!
 
Ik heb nog even gemeten, zonder wielen kom ik op 72,5 cm en de lengte 196 cm.
Verschil in hoogte kan liggen dat ik gemeten heb met de staart op de grond, waardoor voorzijde vleugel iets hoger komt.
Het zou leuk wezen om een bouwdraadje van je bouw te posten.
Vliegeigenschap is erg gemoedelijk tot 3bft, maar het blijft altijd sturen.
Als je vragen of advies wilt, ik sta tot uw beschikking
 
@Mao: dank voor je reactie. Ga zeker een bouwverslag maken. Ben nu met Toni Clark in gesprek, ook over de motor. Ging uit van de ZG38 met vertraging, maar schrik niet, komt in de BTW op Euro 805,00. Is natuurlijk mooi, grote prop, lage toeren. Maar wil alternatieve motoren wel overwegen. Iemand suggesties voor een Pup van Clark?
 
805euro voor de zg38 incl reductie???

ik heb geinformeerd voor mijn fokker en het was +- 400/450 voor de combo...
hoe meer we er konden kopen hoe goedkoper natuurlijk...
 
hmm dat is dan toch erg veel geld voor een uitlaat en een teflon stukje en trechter voor erbij...

volgend weekend weet ik meer, we zijn al met 2 die er eentje zouden bestellen... moesten er nog mensen zijn... we zien wel succes verder
 
@Michiel
Quote: Maar wil alternatieve motoren wel overwegen. Iemand suggesties voor een Pup van Clark?
Niet doen, krijg je spijt van. De charme is juist de grote prop, schaal getrouw en een mooi geluid.
Ik zal je adviezen om en 2de hands combi te zoeken hier op het forum of anders bij onze Duitse vrienden, waar ze regelmatig te koop worden aangeboden.
 
Back
Top