Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Ziet er goed uit! Hout heb je niet snel genoeg inderdaad, het is fijn om een beetje van alles en nog wat te hebben liggen. Onze compagnons zullen toch ook wel eens denken; HOUT het dan nooit op... [emoji16]

Parket op galjoen is klaar, incl. geverfd en gebeitst. Als droog effe opschuren en dan in de lak.
Binnen wand onderste dek ook gedaan. Moet nog de stukken tussen de spanten en het tussendek geplaatst.
Nu even pauzeren. (middagdutje, slechte nacht gehad)

IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG

Ben wel aan het denken om daar langs de rand en op het dek een lat over de lengte te leggen. Ik zag in boeken dat daar inderdaad een ophoging is. Ik ben dan gelijk ook die lelijke zaagsnede van het spant kwijt.
Klopt dat wat ik hier stel

IMG_0004a.jpg

Eigenlijk moet je de spanten weghalen voor je het dek beplankt, dan valt de beplanking over de zaagsnede.
:):)beginnersfoutje. De hele tijd denken, "weghalen voordat ik beplank". Maar als je dan bezig bent dan..... O ja, niet meer aan gedacht. Maar zo komt er wel weer een extra detail.

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over waar de trap komt. Een lift inbouwen was makkelijker geweest.

Mooi gemaakt en chapeau voor de uitvoering.
Zo een mooie trap hadden ze waarschijnlijk nog nooit gezien vermoed ik.:)
Ik kijk ook naar het luxe San Filipe. Ruime eeuw later. En de Arabische invloeden niet vergeten. Dus ik denk dat er wel in die tijd een timmerman was die zulke mooie trappen heeft gemaakt. :)
En ik moest wel. Door het iets terugplaatsen van dat tussenschot was de ruimte kleiner en was een gedraaide trap de enigste oplossing.

Oh nee, zoiets zulke dingen heb ik ook wel eens, op dat moment kun je jezelf wel voor je hoofd slaan maar later lach je erom! Nu zul je nog een keer een galeon in het spiegelbeeld moeten maken.... [emoji6]
Maar even zonder gekkigheid, het is wel een pracht van een trapje hoor!

Abachi is eigenlijk niet geschikt voor zoiets. Splintert al als je ernaar kijkt.
Dus maar weer latjes gezaagd van het befaamde snijplankje en weer een nieuwe poging. Dit neemt meer tijd in beslag omdat alles langer moet drogen van de lijm. Voordat ik kan schuren. Update volgt.

Trappetjes definitief klaar. Nou ja 1 ligt nog in de klemmen uit te harden, maar eentje heb ik in de Danish Oil gezet.
Van de 4 pogingen om hem van abachi te maken is er 1 gelukt. Toen besloot ik hem van beuken, linde en walnoot te maken. Ook in het midden een linde stokje geplaatst waaromheen het trappetje. Met een rand van walnoot.

IMG_0015.JPG IMG_0016.JPG IMG_0017.JPG IMG_0018.JPG IMG_0019.JPG

Op de 2e foto zie je rechts de enigste abachi die gelukt was. Weggooien doe ik hem niet. Hier en daar kan ik hem misschien toch inzetten als trappetje naar een onder dek.

Back