Bouwverslag Spitfire MK 9 (lasercut)

Hier volgt dus een bouwverslag van de Spitfire MK 9.
De plannen zijn van Dave Philpotts, ooit eens ergens gevonden op het Internet.
Dit is eigenlijk een eerste test voor mijn zelfbouw lasercutter die ik gebouwd heb het afgelopen anderhalf jaar. Hier is een filmpje van de eerste stukken die worden gesneden op de laser (rookafzuiging moet nog worden aangekocht, ben ik mee bezig...).
Hier is het een plaat 3mm graupner ply. Alles samen duurde het ongeveer 20min (ik hoop dat dit in de toekomst wat sneller gaat).

Het resultaat...
naamloosnv.png

dsc04050medium.jpg

dsc04051medium.jpg

dsc04052medium.jpg

Om eerlijk te zijn is dit mijn eerste echte houten vliegtuig. Vorige modellen waren bijvoorbeeld een Aerocat dus alle hulp en tips zijn welkom.
Wat denken jullie trouwens over de kwaliteit van de lasersnede?
Aangezien ik zelf nog nooit een kit heb gekocht heb ik niets om mee te vergelijken.

gr,
Mat

Laatst bewerkt door een moderator:
Jip thuis zelf gemaakt afgelopen anderhalf jaar.
Zoals gezegd moet ik nog een rookafzuiging maken zodat ik niet altijd alle ramen moet openzetten.

wauw! Dat ziet er goed uit. Als iemand als een cnc machine bouwt, dan zijn het vaak frezen. Hoeveel Watt is je laser?

Misschien wat voorbarig, maar verdient dit topic het niet om bij vliegende schaalmodellen te staan?

In de tijd dat men veelal ARFjes koopt vanwege het gemak ...... bouwt deze jongeman EERST een lasercutter om daarmee zijn eerste houtbouwkist te bouwen...... :worship:RESPECT!!!!:worship:

Veel plezier met de bouw:thumbsup:

Groeten,

Johan

Ik heb totaal geen verstand van dit soort zaken, maar als je het ziet is het erg indrukwekkend. Het ziet er prima uit!! Beter dan zagen en snijden !!
Klasse !! Had ik ook maar zo'n ding.......................

wauw! Dat ziet er goed uit. Als iemand als een cnc machine bouwt, dan zijn het vaak frezen. Hoeveel Watt is je laser?

Misschien wat voorbarig, maar verdient dit topic het niet om bij vliegende schaalmodellen te staan?

Bedankt voor de leuke commentaren hoor :) .
De laser is 60W, normaal ruim genoeg om allerhande houtdiktes en soorten te snijden.

Waar je alleen rekening mee moet houden, de gesneden kanten lijmen minder goed als dat ze zijn gezaagd. Een fijn schuurpapiertje over de zwart geblakerde kant zorgt ervoor dat je lijm beter hecht.

En een bouwverslag van de laser zou zeker welkom zijn. Ik denk dat er zomaar meer van gebouwd zouden gaan worden.

Ter indicatie, wat kostte je totale lasersnijmachine om te bouwen?

Dat is idd top. Ik zou ook ooit wel eens van een tekening willen bouwen, alleen een hekel aan zagen en schuren. Ga je volgen.

Freek

1 woord:
R E S P E C T !

1 zin:
volgens mij is er veel interesse in een (bouw) verslag over je cnc-lasersnijder!!

een bouwverslag is hier te vinden:
• Onderwerp bekijken - co2 laser cnc
Ik ben eerst begonnen zelf een laser te maken, maar dat is maar half gelukt.
Uiteindelijk heb ik er eentje aangekocht.
Een heel ruwe schatting van bouwprijs: ik zou zeggen over de 2000Euro.
Zeker niet goedkoop dus, maar wel in vergelijking met aangekochte machine die hetzelfde kan (VB http://www.emissiontechnologies.com/).

Dat is idd top. Ik zou ook ooit wel eens van een tekening willen bouwen, alleen een hekel aan zagen en schuren. Ga je volgen.

Freek

De bedoeling is om eerst de laser helemaal op punt te zetten (en dat zal nu zeker niet lang meer duren). Dan kan ik voor forumleden die het wensen misschien wel tekeningen snijden.
Ik heb er ook al aan gedacht om zelf ontwerpen te tekenen en die aan te bieden, lijkt me ook wel leuk :)

Back