Zojuist heb ik weer een update op de weblog gezet. Hieronder een duplicaat.
Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 3)
Het beplankingsmateriaal is nog niet binnen, dus ik moet mijn tijd aan andere zaken besteden. Het "skelet" is vrijwel af, als laatste heb ik de uitsparingen voor de stabilisator kluizen gemaakt. Die moeten nog verder afgewerkt worden, maar dat kan pas na het beplanken.
Verder heb ik wat kunststof (polystyrol) plaatjes van 1 en 0,75 mm dik gekocht om eens wat uit te proberen voor de buitenwanden. Voor het maken van de raamopeningen ben ik er denk ik wel uit (@Laurent, ik heb ook nog wat met papier/karton gespeeld, maar ik denk dat de kunsstof me beter bevalt). Door gaatjes op de hoekpunten te boren en dan de wandjes daartussen weg te snijden kom ik tot een redelijk tot goed reproduceerbaar resultaat. De nauwkeurifgheid waarmee de gaatjes geboord zijn is daarbij natuurlijk doorslaggevend. Ik heb een klein kruistafeltje bij mijn boorstandaardje, en dat lijkt goed te lukken. In het echt wordt dat natuurlijk weer een ander verhaal, want je hebt het dan bijv. voor het promenadedek wel over zo'n 100 raampjes op een rij, waarbij vooral naar voren er een behoorlijke zeeg is. Ik probeer daar al een systematiek voor te bedenken, maar helemaal ben ik er nog niet uit. Helemaal ingewikkeld wordt het aan de voorkant, waar de dekopbouw schuin naar achteren loopt. Deze schuinte komt terug in de voorkant van de brug, de radarmast, de antennemast en de schoorstenen, en hoort dus echt bij de belijning van het schip. Maar je komt dan wel in een situatie waarin alles scheef staat. Het dek heeft een helling van zo'n 2 graden en de voorkant van de dekopbouw maakt een hoek van 8 graden met de vertikaal. Een leuke oefening uitslagen maken voor een plaatwerker zou je zo zeggen, maar dat ben ik dus niet. Als je op internet gaat zoeken krijg je hele lijsten met CAD/CAM systemen, en van cussussen plaatwerken waarvan "uitslagen maken" een onderdeel is maar praktische tips, ho maar. Ik denk daarom dat dit weer een goede gelegenheid is om weer eens het wiel uit te vinden (even terzijde voor Wimg: nee Wim, ook deze keer ga ik er geen patent op aanvragen, ik gun anderen ook hun lol en daarbij ben je dan later al je tijd kwijt voor het beschermen ervan en daar zie ik geen hobby in). Het wordt dus weer een avondje wiskunde (dit keer geen hogere wiskunde, maar meer laag-bij-de-grondse meetkunde/goniometrie).
Hoewel ik er maar een paar kilometer vandaan woon, was ik nog steeds niet naar het schip zelf wezen kijken. Nu tijd genoeg, dus dat heb ik afgelopen week eens gedaan. Ik moet eerlijk zeggen dat hij er zo aan de buitenkant schitterend bijligt.
Wat zeker ook opvalt is de enorme bedrijvigheid. Dat moet ook wel, want als je de leiding van de operatie mag geloven zijn er meer dan duizend man in bijna volcontinu dienst bezig met het prepareren voor de opening. Die waren dan zeker allemaal binnen, en de meesten waren zeker vawege het mooie weer lopend gekomen, want veel auto's zag ik ook niet........
Het terrein was wel goed bewaakt en je mocht er dus niet op, wat natuurlijk logisch is. De bewakers hadden overigens ook een drukke tijd, in het half uurtje dat er rondgelopen heb, zag ik toch zeker één auto naar binnen en één naar buiten gaan (ik heb er niet op gelet of het dezelfde was.....)
Toen ik dan toch in de buurt was ben ik ook nog even naar het informatie centrum gegaan, dat ligt een paar straatjes verder. Ook daar wemelde het niet van de mensen, maar de ontvangst was uiterst vriendelijk. Er lopen daar ook wat mensen rond die op de Rotterdam gevaren hebben, dat is op zich wel leuk. Verder stond er een redelijk groot model.
Het ziet er niet onaardig uit, maar is op sommige punten wat slordig. Wat ik echt niet snap zijn de stabilisator vinnen aan de zijkant. Deze heeft het schip helemaal niet, wel twee servo-hydraulisch bediende stabilisatoren waar ik het al eerder over had. Zo'n slordigheid vind ik bij een verder toch redelijk gedetailleerd model echt onbegrijpelijk. Verder was er ook verlichting in aangebracht, maar dat was ook nogal slordig gedaan. Om de kijker niet te verblinden waren de ramen maar van een soort matglas voorzien. Ik vond dat werkelijk geen gezicht, echt zonde.
Verder hing er een display met plattegronden van de dekken. Tot mijn verbazing zag ik hierop dat aan de achterkant de ruimten op het promenadedek niet symmetrisch was. Aan stuurboord wel een overdekte promenade, maar aan bakboord niet, daar maakte die ruimte deel uit van het "café de la paix". Dat is heel anders dan op de tekening die ik heb. Daarbij komt die promenade me beter uit, want in mijn plannen zijn de buitenwanden van de dekopbouw (het plastic dus) niet dragend. De dekken worden gedragen door de inwendige wanden, en dat moet wel want de buitenwanden kunnen pas geplaatst worden als de binnenruimten helemaal klaar zijn. Ik raakte dus in verwarring, en ter plaatse konden de mensen me ook niet helpen (achteraf denk ik: heb ik het wel aan de juiste man gevraagd, maar ja, achteraf....). Thuis gekomen toch maar weer een rondgesnuffeld op internet. Daaruit bleek wel dat er tenminste twee grotere verbouwingen zijn geweest: eerst door de HAL bij de omvorming van lijn- naar cruiseschip en later door de nieuwe eigenaar. Voor de buitenruimtes wist ik dat al wel van het kartonnen model, die kan je namelijk in de oorspronkelijke (HAL, grijze romp) versie als in de versie van de latere eigenaar bouwen (blauwe romp). Maar dat model geeft geen uitsluitsel over de binnenruimten. Toen maar eens contact opgenomen met het Maritiem Museum in Rotterdam. Die lieten me weten dat ze redelijk veel documentatie hebben. Daar ben ik vrijdagochtend dus maar eens gaan kijken, en jawel hoor: bingo. Ze hadden onder meer een speciale uitgave van "Schip en Werf" van september 1959 die geheel aan de ss Rotterdam gewijd is. Hierin zaten ook uitgebreide tekeningen, met gedetailleerde dekplannen. En hierop was duidelijk te zien dat het achterste gedeelte van het promenadedek wel zeker een overdekte promenade heeft aan zowel stuur- als bakboordzijde. Even opgelucht ademhalen dus.
Het was wel weer een hele investering: toegang tot de bibliotheek van het museum: gratis, kopieën 1,50 Euro voor 15 A3 vellen. Maar ja, je moet wat over hebben voor je hobby.............. Overigens, complimenten voor de bibliotheekmedewerkers: enthousiast en behulpzaam.
Deze aflevering van dit verslag lijkt meer op een speurdersverhaal dan op een bouwverslag. Je hebt zo wel eens van die perioden in een modelbouwleven. Ik heb overigens bij mijn bezoek aan het infocentrum ook nog een blik in het laatste boek over de ss Rotterdam geworpen: "de thriller van de terugkeer". Echt onder de indruk was ik niet (zal wel aan mij liggen). Ik zou het ook geen thriller willen noemen, eerder een blunderchronologie. Ook het fotomateriaal vond ik niet indrukwekkend.
Tot de volgende keer, hopelijk dan met weer wel een scala aan bouwresultaten.
Groet, Ad Bakker