Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ad Bakker, 1 jul 2009.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Jan, dat zit wat complexer. Het achterdek zit niet vast. Alleen de verschansingen tussen "main deck" en onderpromenadedek en tussen onderpromenadedek en promenadedek (het bovenste op het achterschip) staan nu. Plan is om de romp en verschansingen helemaal klaar te maken, ook gespoten aan de binnenkant. Dat de afwerking van het (onderste) "main deck" (bolders en kaapstanders). Daarna kan het onderpromenadedek erop, met de indeling daarvan (een galerij met hutten en achteraan een "open" recreatie dek voor de bemanning), en als dat helemaal klaar is kan pas het promenadedek erop, waarin dan bijvoorbeeld het zwembad al is aangebracht. Dat kan dus alleen als de romp aan de buitenkant echt helemaal klaar is, in ieder geval het gedeelte boven de waterlijn.

    Ik ben nu bezig de romp zover af te krijgen dat ze helemaal in de spuitplamuur kan om te zien waar nog oneffenheden zitten. Maar dat is erg tijdrovend, met name het vloeiend krijgen van de aansluitingen tussen de houten romp en de messing veschansingen is veel werk. Daarnaast vragen de schroefasuithouders (de schroefassen zelf zitten er nu op) en de ankerkluizen nogal wat aandacht. Ook moet ik nog hele kleine reparaties uitvoeren op plaatsen waar dammetjes tussen patrijspoorten, die erg dicht op elkaar zitten, zijn afgebrokkeld. Dat lukt op zich wel (met Milliput), maar is ontzettend tijdrovend.

    Ik ben qua tijdbesteding nogal versnipperd bezig de laatste tijd, omdat ik in m'n achterhoofd al bezig ben met de restauratie van m'n HMS Victory. Heel veel literatuur verzameld om het niveau van het model nog verder op te krikken. Gisteren toevallig het boek "Anatomy of Nelson's ships" van Longridge (oud conservator van het schip) binnengekregen. Ondanks het feit dat hij betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het Caldercraft model, vallen me nu al zaken op die voor verbetering vatbaar zijn!!!

    Zo blijven we bezig, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat jij ondanks alles je bouwaktiviteien weer opgepakt hebt.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina